"حس" در عرفان ابن عربی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
"حس" در عرفان ابن عربی
مهدی صدفی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
"حس" در عرفان ابن عربی
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
چاوشی, سیدمحمدتقی (استادیار گروه فلسفه غرب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی.)
(استاد راهنما رساله تحصیلی)
وکیلی, هادی (استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
(استاد راهنما رساله تحصیلی)
بنایی جهرمی, مهدی (استادیار پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی, پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران), 1341ش.
(استاد مشاور رساله تحصیلی)
صدفی , مهدی (دانشآموخته حوزه علمیه قم و دکتری حکمت متعالیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
(نویسنده)
وضعیت نشر :
ایرانداک ،
چکیده :
محورِ عمودیِ عالم و تقسیمبندی بالا و پایین همواره با نگاه اسطورهای و فلسفی بشر آمیخته بوده است. چهبسا افلاطون نخستین کسی باشد که توانست با پُر رنگ کردن مرز بالا و پایین، نقش کانونی در ترسیم فلسفی عالم داشته باشد. در فضای فلسفۀ اسلامی به تَبَع سنت افلاطونی-ارسطویی آنچه قدر داشته و بر صدر نشسته «عقل» بوده است و «حس» همواره ذیل آن تعریف شده است. بنابراین سخن از «شرف حس بر عقل» در فضای فلسفۀ اسلامی و عرفان نظری، خرقِ اجماعی است که به آسانی درک نمیشود. ابنعربی با ردِّ نظرِ مشهور و طرحِ «شرف حس بر عقل» زمینه را فراهم میکند تا در نهایت با عبور از «وضعیت دوگانۀ حسوعقل» به یگانگی «حس» و تشریفِ تماموکمالِ آن دستیازد. بهرهگیری از زبان حسّی و محدودگرای عربی همراه با بازگشت به سرچشمههایِ زبانیِ وحی در پیوند با شهود بیواسطۀ حسی، همراه با تقلبات قلبی، نشان از جهان تجلیات دارد که متفاوت با یافتههای نظری است.پژوهش حاضر ابتدا به راهوروش ویژۀ ابنعربی و منطق سهگانه او میپردازد که باعث تولید سهگانههای «حق، اعیان ثابته، کون»، «حس، عقل، حساصیل» و ... میشود. سپس به طرح «عقل» به مثابه گفتمان قالب در فضای عرفان نظری و فلسفۀ اسلامی میپردازد و با عبور از آن به نگرش ویژۀ ابنعربی به «حس» میرسد. ابتدا «حس» در تطبیق با «عقل» و تعقیبِ نظرِ «شرف حس بر عقل» عرضه میشود و سپس با عبور از این نظر، طرح جهانی یکپارچه ترسیم میشود. انسان در این جهان جملگی «حس» است که عین حقتعالی است. در این وضعیت، انسان به سکوت دعوت میشود، علمش با «حیرت» همراه است و حالتش «فنا»ست که از احوال «عدم» است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
حس
,
زبان
,
ابن عربی
,
حکمت متعالیه
,
عقل
,
عرفان نظری
اعلام و شخصیت ها :
ابن عربی , شیخ اکبر؛ محیی الدین محمدبن علی (Ibn Arabi؛ شاعر، فیلسوف و عارف مشهور قرن هفتم هجری، از اولاد حاتم طائی، متولد اندلس، صاحب کتب «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم»، نظریه وحدت وجود), 560ق/1165م. 638ق/1240م.
صاحب محتوی:
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ابن عربی
نویسنده :
مهدی صدفی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/929648
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایان نامه های ایرانداک2
یادداشت :
پایاننامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.1395.دکترای تخصصی (PhD)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت