شیخیه و شیخ احمد احسائی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شیخیه و شیخ احمد احسائی
کتابخانه مجازی الفبا
1390/12
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شیخیه و شیخ احمد احسائی
ویرایش اثر
وضعیت نشر :
1390/12
کلید واژه اصلی :
اصول دین شیخیه
,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) )
اعلام و شخصیت ها :
احسایی , شیخ احمد بن زین الدین (مؤسس و پایه گذار فرقه شیخیه), 1166 ق./1753م. روستای مطیرفی، منطقه احساء در شرق عربستان 1241ق./1826م. مدینه، عربستان
سوال:
در مورد شیخیه و شیخ احمد احسائی توضیحى بدهید.
پاسخ اجمالی:
"شیخیه" فرقهاى است که مؤسس آن شیخ احمد احسائی است. شیخ احمد در سال 1166 ق، در احساء متولد گردید و در سال 1186 به کربلا رفت و از محضر علماى شیعه استفاده نمود. او در سفر خود به ایران به منظور زیارت امام رضا (ع) در یزد ساکن گردید و چندى بعد به دعوت فتحعلى شاه به تهران رفت و سپس به دعوت محمد على میرزا در کرمانشاهان مسکن گزید و بعد از مرگ محمد على میرزا به قزوین رفت. در آن جا بود که به خاطر ابراز برخى عقاید، مورد تکفیر علماى شیعه قرار گرفت و به ناچار ایران را به قصد عراق و آن را جا به قصد موطن خود ترک کرد و در همین سفر در نزدیکى مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع دفن گردید. از اعتقادات اوست: 1. ائمه علل اربعه (چهارگانه) عالم مىباشند. 2. معرفت رکن رابع (که همانا شیوخ و بزرگان شیخیه مىباشند) در کنار معرفت خدا و پیامبران و ائمه به عنوان اصول دین شمرده مىشوند. 3. قرآن کلام نبى (ص) است. 4. امام عصر (ع) در عالمى روحانى که غیر از این عالم مادى است، زندگى مىکند. 5. رکن رابع، نایب خاص امام عصر (ع) است و او هم از این مقام برخوردار است و... . نکته حائز اهمیت این است که: این اعتقادات زمینه را براى زایش فرقهى کشفیه و در ادامهى آن، پیدایش بابیه و بهاییه فراهم کرد و کار به جایى رسید که عدهاى به رکن بودن خود بسنده نکنند و ادعاى مهدویت و در نهایت ادعاى الوهیت نمایند.
پاسخ تفصیلی:
تاریخ شیخیه
مؤسس این فرقه شیخ احمد احسائی است. او در سال 1166 ه ق در احساء[1] متولد شد و در سال 1186 ق، به کربلا رفت و در حوزهى درس عدهاى از علماى شیعه، مثل آقا باقر بهبهانى، صاحب ریاض، سید مهدى بحرالعلوم و شیخ جعفر کاشف الغطاء حاضر گردید.
او علاوه بر فقه و اصول و حدیث در طب و نجوم و ریاضیات و علم حروف و اعداد و طلسمات و فلسفه هم مطالعاتى داشت.
در سال 1209 ق، به دلیل بروز وبا به احساء بازگشت و در سال 1212 ق، دوباره به عتبات مراجعت کرد و سپس بصره را مسکن دایمى خویش قرار داد و در سال 1221 ق، به قصد زیارت امام رضا (ع) رهسپار خراسان شد و از آن جا به یزد رفت و بنا به درخواست مردم یزد در آن جا سکونت گزید و در آن جا شهرت بسیارى کسب نمود.
چندى بعد به دعوت فتحعلى شاه قاجار به تهران رفت و مورد احترام بسیار قرار گرفت[2] و سپس محمد على میرزا فرزند فتحعلى شاه، او را به کرمانشاهان دعوت کرد و از وى تجلیل بسیار نمود[3] و تا وفات محمد على میرزا در همان جا بود و سپس به قزوین رفت و مورد استقبال علماى آن جا قرار گرفت و در قزوین به اقامهى نماز جماعت در مسجد شاه قزوین، و تدریس در مدرسه ی صالحیه اشتغال داشت، ولى به دلیل برخى از عقایدش از طرف ملا محمد تقى برغانى که از علماى بزرگ قزوین بود، تکفیر شد و حکم او مورد قبول علماى شیعه در ایران و عراق و سایر مراکز شیعه قرار گرفت.[4]
بعد از آن، قزوین را به قصد مشهد ترک گفت و سرانجام بعد از ایران به عراق و از آن جا رهسپار موطن خود شد و پیوسته در مسیر راه با بىاعتنایى مردم روبرو مىگردید. او در این سفر در قریهى "دیه" در سه منزلى مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.[5]
بعد از مرگ شیخ احمد، سید کاظم رشتى به ترویج افکار وى پرداخت و فرقهى "کشفیه" را تأسیس نمود و از فرقهى کشفیه، فرقهى "بابیه" زاییده گردید.[6]
عقاید شیخ احمد احسائی
او داراى مسلک اخبارى بوده و از جهت اعتقادى، جزو غلات محسوب مىگردد. او معتقد بود که:
1. ائمه (ع) علل اربعهى عالم هستند.[7]
2. اصول دین عبارت اند از معرفت اللَّه، معرفت انبیا، معرفت ائمه (ع) و معرفت رکن رابع که شیوخ و بزرگان شیخیه مىباشند.[8] بر همین اساس، از مختصات اوست؛ نفى عدل به عنوان اصلى از اصول دین و اعتقاد به رکن رابع.
3. قرآن کلام نبى (ص) است.[9]
4. خدا با انبیا (ع) شىء واحدى هستند.[10]
5. امام عصر (عج) به خاطر ترس، به عالم "حور قلیایى" گریخته است و این عالمى روحانى، غیر از عالم مادى است.[11]
"کنت دوگو بینو" وزیر اسبق دولت فرانسه در دربار ایران در کتاب "سه سال در ایران" مىنویسد: فرق شیخیه با سایر شیعیان در این است که شیعیان مىگویند: امام دوازدهم زنده است و با قالب جسمانى روزگار مىگذراند، ولى شیخىها مىگویند: امام دوازدهم با قالب روحانى زنده است.[12]
6. پیوسته کسى در میان شیعه وجود دارد که به عنوان انسان کامل، سمت نیابت خاصه از حضرت حجت (عج) را بر عهده دارد و البته او خود را صاحب این مقام مىدانست.[13] او نظریات خاصى در زمینه ی معراج پیامبر (ص)، معاد و... دارد که بررسى مجموعهى آراء و افکار او مجال دیگرى مىطلبد.
در هر حال آثار و مولفات شیخ احمد از 135 کتاب و رساله، فزونى دارد که اکثر آنها به چاپ رسیده است و از آن جمله است: جوامع الکلم، شرح الزیارة، شرح حکمة العرشیة، شرح مشاعر و... . کتابهاى وى پر است از عبارتهاى معماگونه که در آثار صوفیه به چشم مىخورد.
سید محسن امین در این باب مىگوید: به کشفیه امورى نسبت داده مىشود که اگر درست باشد، غلو بوده و مایهى خروج از دین است و از شیخ احمد و امثال او از علماى کشفیه، شطحات و عبارتهاى معما گونهاى صادر شده است که شبیه شطحات برخى از صوفیه است.[14]
منابع، جهت مطالعهى بیشتر:
1. حیات شیخ احمد احسائی، نوشته ی فرزند شیخ احمد.
2. ارشاد العلوم، کریم خان کرمانى.
3. تاریخ نبیل، زرندى.
4. ردّ شیخیه، محمد بن سید صالح، قزوینى موسوى.
5. اسرار پیدایش شیخیه، بابیه، بهاییه، محمد کاظم، خالصى.
6. خرافات شیخیه و کفریات ارشاد العوام، خالصى.
7. کشف المراد (بررسى عقاید شیخیه) الف، حکیم هاشمى.
8. الکرام البررة، ج 1، ص 88 - 91.
9. دلیل المتحیرین، ترجمه، محمد کریم خان، ص 1- 51.
10. مقدمه ی شواهد الربوبیة، سید جلال الدین، آشتیانى.
11. عقاید الشیخیة، علاءالدین سید امیر محمد، الکاظمى القزوینى.
صاحب محتوی:
اسلام کوئست
متکلمان و سایر شخصیت ها :
شیخ احمد احسائی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1701
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
[1] منطقهاى در قطیف که از ملحقات بحرین در ساحل عربستان است.
[2] فتحعلى شاه علاوه بر استقبال گرم، مبلغى هنگفت و یک عباى مروارید دوزى شده را به وى هدیه کرد و حقوق مستمرى برایش تعیین نمود (دایرة المعارف تشیع، ج1، ص 500).
[3] تعیین حقوق و مستمرى ماهانه و پرداخت مبلغ هزار تومان هزینهى سفر و یک قریهى بزرگ در حومه ی کرمانشاه، از هدایاى محمد على میرزا به وى بوده است (همان، ص 501 - 500).
[4] از جمله کسانى که به کفر او حکم کردند شیخ محمد حسن، صاحب جواهرالکلام و سید ابراهیم قزوینى، صاحب ضوابط الاصول و شریف العلماء مازندرانى، مىباشند (خاتمیت پیامبر اسلام، یحیى نورى، ص 41).
[5] دایرة المعارف تشیع، ج 1، ص500- 501؛ اعیان الشیعه، ج 2، ص 589 - 590؛ قصص العلماء، میرزا محمد، تنکابنى، ص 42 - 44؛ فرق و مذاهب کلام اسلامى، ربانى گلپایگانى، ص 329 - 335؛ فرهنگ و فرق اسلامى، دکتر محمد جواد مشکور، ص 266 - 270.
[6] مجله ی انتظار، شماره ی اول سال 1380، ص 240 - 250؛ فرق و مذاهب کلام اسلامى، ص 329 - 335.
[7] همان.
[8] قصص العلما، ص 43.
[9] مجله انتظار، شماره اول، ص 240 - 250.
[10] همان.
[11] همان.
[12]مرتضى مدرسى چهاردهى، شیخیگرى، بابیگرى، ص 41.
[13] همان، ص73 - 75.
[14] اعیان الشیعه، ج2، ص 589 - 590.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت