ادموند هوسرل (1859 - 1938م.) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ادموند هوسرل (1859 - 1938م.)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ادموند هوسرل (1859 - 1938م.)
ویرایش اثر
چکیده :
ادموند هوسِرْل (به آلمانی: edmund husserl) از فیلسوفان مهم و تأثیرگذار قرن بیستم و بنیانگذار پدیدارشناسی است. هوسرل در ۸ آوریل ۱۸۵۹ در پروسنیتس در موراویا که جزء اتریش بود و اکنون در جمهوری چک قرار دارد متولد شد. او در دانشگاههای گوتینگن و فرایبورگ در سمت استاد فلسفه تدریس میکرد. هوسرل سعی داشت مانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی پیدا کند. برای این منظور وی از منطق فرانتس برانتانو کمک گرفت. هوسرل در سال ۱۸۷۸ به برلین رفت و در سخنرانیهای کارل وایراشتراس و لئوپولد کرونکر شرکت نمود. در سال ۱۸۸۲ رسالهٔ دکتری خود را در ریاضیات محض تحت عنوان مقدمهای بر نظریه محاسبه متغیرها زیر نظر لئوپولد کرونکر به پایان رساند. در طول سالهای ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ در وین در کلاسهای درس فرانتس برنتانو شرکت کرد. وی در سال ۱۸۸۶ در هاله اقامت گزید و در درسهای روانشناسی کارل اشتومپف شرکت کرد. در سال ۱۸۹۱ نخستین کتاب خود به نام فلسفه حساب: پژوهشهای روانشناختی و منطقی را که به برنتانو تقدیم کرده بود به چاپ رساند. در طول سالهای ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰ با گوتلوب فرگه آشنا شد که انتقادات او از دیدگاههای هوسرل در فلسفه حساب در تغییر توجه هوسرل، منجر به چاپ پژوهشهای منطقی در سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۱ گردید. هوسرل در سال ۱۹۱۶ به دانشگاه فرایبورگ رفت، و در آنجا صاحب کرسی فلسفه و جایگزین هانریش ریکرت شد. ادیت اشتاین و مارتین هایدگر در خلال این سالها به عنوان دستیار با او کار میکردند. آثار هوسرل: فلسفه حساب: نخستین فلسفی هوسرل رساله دکتری وی به عنوان تصور عدد تحلیلهای روانشناختی به شکل کتابچهای درآمد(۱۸۸۷) که ۴ سال بعد مبنای انتشار اولین جلد فلسفه حساب قرار گرفت. هوسرل جلد دوم اثر را کامل نکرد. وی در ۱۸۹۵ بدین باور رسید که طرحش امکانپذیر نیست و باید رهایش کرد. پژوهشهای منطقی: یکی از مهمترین کتابهای هوسرل، پژوهشهای منطقی (به آلمانی: logische untersuchungen) است. پژوهشهای منطقی از نظر هوسرل، نظریهٔ شناخت (به آلمانی: theorie der erkenntnis) یا شناختشناسی است. پرسش از ذات منطق، به صورت بنیادی مطابق با پرسش مهم شناختشناسی، یعنی معنای ابژکتیویته است. این نظریه برای هوسرل همان منطق محض است، که از آنجا که باید به بررسی صورت شناخت به خودی خود بپردازد، میتوان آن را «نظریهٔ نظریهها» دانست. منطق محض از این نظر، در مقابل علوم دیگری قرار میگیرد که از نظر هوسرل تکنولوژی یا آموزهٔ هنر (به آلمانی: kunstlehre) هستند، چراکه هر علمی تنها به حوزهٔ ابژکتیو خود علاقه دارد و به بررسی آن حوزه میپردازد. علم از این دیدگاه، تنها به بررسی «محصولات آگاهانهٔ خود» میپردازد و درگیر فهمی تکساحتی است. حتی ریاضیات نیز در شکل خام و در جهت طبیعی-عینی خود، هیچ وجه مشترکی با شناختشناسی و نظریهپردازی ندارد و همچون علوم دیگر تکنولوژی اندیشه است: «ریاضیدان در حقیقت یک تئوریپرداز نیست، او یک تکنیسین نابغه است». نظریهپرداز واقعی کسی است که به علمِ کلیِ علم بپردازد. منطق یک دیسیپلین نظری- صوری، اثباتکننده (به انگلیسی: demonstrative) و مستقل از روانشناسی است، در غیر اینصورت یک تکنولوژی مبنتی بر روانشناسی است. از نظر هوسرل، روشنسازی پدیدارشناسانه و ساختارهای بنیادین آن در همپیوندی میان آگاهی و ابژه میتواند ریاضیات خام را به صورت منطق محض درآورد. بدین ترتیب، پرسش از منطق، همچون شناختشناسی، به پرسش از «معنا و ابژهٔ شناخت» (به آلمانی: sinn und gegenstand der erkenntnis) بازمیگردد. از این نظر، منطق علمی در کنار علوم دیگر نیست، بلکه در واقع باید به مطالعهٔ پیشینی و صوری تمام علوم به خودی خود بپردازد. یک علم تا آنجا علم است که صورت منطقی به خود گیرد. منطق اساساً یک تکنیک نیست که مبتنی بر زندگانی و جریان سیال ذهنی باشد، بلکه شامل منطق محض، به عنوان یک دانش نظری از صورتهای منطقی ایدهآلی است که خود جزئی از زندگانی آگاهی نیستند. دانش بنیادینی که هوسرل در جستجوی آن بود، پیرو اصطلاحشناسی ارسطو و دکارت، همانا فلسفهٔ نخستین (به آلمانی: erste philosophie) است؛ یعنی علمی که به «موجود چونان موجود» میپردازد. از نظر هوسرل «فلسفهٔ نخستین»، همچون یک دانش (به یونانی: ἐπιστήμη)، در معنای ارسطویی آن که به موجود به معنای عام نظر دارد (به یونانی: θεωρεῖ)، «علم سرآغازهای بنیادین» است، که در جستجوی روشن ساختن این موضوع است که چگونه سوبژکتیویته به شناختِ ابژکتیو از جهان، و نیز از خود به عنوان سوژهٔ استعلایی (فرارونده) دست مییابد. فلسفهٔ نخستین «فلسفهای از سرآغازها است که خود را در ریشهایترین خودآگاهی فلسفی بنیاد مینهد» تا به «نظریهٔ کلی علم» دست یابد. کتاب تأملات دکارتی: درآمدی بر پدیدارشناسی استعلایی (به آلمانی: cartesianische meditationen: eine einleitung in die phänomenologie) بر اساس سخنرانی هوسرل در دانشگاه سوربن پاریس و در تالار دکارت، با عنوان درآمدی بر پدیدارشناسی استعلایی در ۲۳ و ۲۵ فوریه در سال ۱۹۲۹ نوشته شدهاست. در طول دوسال هوسرل با همکاری دستیار خود اویگن فینک به گسترش این سخنرانیها پرداخت، که متن آن توسط امانوئل لویناس و گابریل پایفرر در ۱۹۳۱ به فرانسه ترجمه گردید. این کتاب شامل پنج تأمل به شرح زیر است: تأمل اول: راهی به سوی اگوی استعلایی تأمل دوم: آشکارسازی میدان تجربه استعلایی و ساختهای کلی آن تأمل سوم: مسائل تقویم (برساخت)، حقیقت و واقعیت تأمل چهارم: شرخ مسائل تقویم خود اگوی استعلایی تأمل پنجم: تعیین حیطه وجودی استعلایی به مثابه بینالاذهان مونادولوژیکی مرگ: هوسرل در سال ۱۹۳۸ درگذشت. وی پیش از مرگ و در جریان به قدرت رسیدن نازیها در سال ۱۹۳۳ به شدت از سوی حکومت و شاگردان سابقش، از جمله مارتین هایدگر تحت فشار قرار گرفته بود.
منابع دیجیتالی مرتبط :
متن
کلید واژه اصلی :
درباره هوسرل
,
فلسفه هوسرل
اعلام و شخصیت ها :
هوسرل, ادموند(Edmund Husserl؛ فیلسوف آلمانی-اتریشی؛ بنیانگذار پدیدارشناسی؛ یهودیتبار؛ یهودی مسیحی شده؛ مسیحی آزاده و غیرجزمی؛ قائل به استقلال فلسفه از دین؛ پیرو اولیه روانشناسی توصیفی برنتانو و منتقد سرسخت بعدی اصالت روانشناسی؛ استاد هایدگر), 1859م. پروسنیتس، موراویا، جمهوری چک 1938م. فرایبورگ، آلمان
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ادموند هوسرل
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://rasekhoon.net/article/show/714499/%D8%A7%D8%AF%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%B3%D8%B1%D9%84/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
توضیحات اضافی :
تأثیر ادموند هوسرل بر هایدگر: ادموند هوسرل ( 1938 -1859) فيلسوف اگزيستانسياليست آلماني واستاد فلسفه مارتين هايدگر، در زمره تاثيرگذارترين فيلسوفان اخير ميباشد. اكثر فلاسفه معاصر نيز به عمق و اهميت انديشه هاي هوسرل اعتراف دارند. با اين وجود درباره ميزان تاثير هوسرل بر شكل دهي تفكر فلسفي هايدگر اختلاف نظر وجود دارد. اين اختلاف نظر، بيشتر حول و حوش نحوه تاثير پديدارشناسي هوسرل بر هايدگر قرار دارد. هانس گئورگ گادامر، درمورد روابط اين دو انديشمند، اين گونه اظهار نظر مي كند: “زماني كه از پديدارشناسي پرسيده مي شود، هوسرل در اين پاسخي كه بلافاصله پس از جنگ جهاني اول داد، محق است: پديدارشناسي، عبارت است از من و هايدگر”. با ابن حال گادامر متذكر مي شود كه هايدگر دستيار چندان بردباري براي هوسرل نبود و ارتقاي سريع هايدگر، خودشيفتگي عجيب، و خلق و خوي تند وي، هوسرل را نسبت به هايدگر بدگمان مي ساخت. عده اي از صاحب نظران، تاثير هوسرل بر هايدگر را چشمگير مي دانند. هايدگر، هرمنوتيك خود را بر شالوده روايتي از زمان قرار داد كه نه تنها از بسياري جهات با تعريف هوسرل، يكسان است، بلكه به نظر مي رسد كه از همان شيوه پديدارشناسانه هوسرل، بهره جسته است. شماري از شارحان نيز ادعاي هايدگر مبني بر فاصله گيري از هوسرل را ارائه نادرست كارهاي هوسرل بر ميشمارند. درست است كه اختلافات فكري هوسرل و هايدگر، فراوان است ولي اگر در نظر نگيريم كه پديدارشناسي هوسرل تا چه مقدار، چارچوب نگرش هايدگر را فراهم مي كند، نخواهيم توانست ماهيت دقيق پروژه هايدگر در “وجود و زمان” را مورد شناخت قرار دهيم. درواقع هايدگر از سال 1916 و از دانشگاه فرايبورگ، دانش آموختن در محضر هوسرل را آغاز نموده و از اوايل سال 1919، به عنوان دستيار استادش مشغول به كار شد. هوسرل نيز با پشتيباني از هايدگر، مقدمات تصاحب كرسي فلسفه دانشگاه فرايبورگ توسط هايدگر پس از بازنشستگي خود را فراهم نمود. به دنبال بازنشستهشدن هوسرل در سال 1928، هايدگر كرسي تدريس استاد خود را به دست آورد. پس از روي كارآمدن هيتلر در آلمان، هايدگر در سال 1933 رياست دانشگاه فرايبورگ را پذيرفت. در آوريل همان سال، مقامات دولت نازي به تمامي كاركنان يهودي دولت از جمله اساتيد وقت و بازنشسته دانشگاه فرايبورگ، بدگمان شدند. بنا به دستور حكومت نازي، تمامي اساتيد يهودي از دانشگاههاي آلمان اخراج گرديدند. ادموند هوسرل كه قبلابه مسيحيت تغيير آيين داده بود، نيز شامل اين قانون قرار گرفت. با اين حال، هايدگر به عنوان رئيس دانشگاه فرايبورگ، در برابر لغو امتيازات دانشگاهي استاد سابق خود يعني ادموند هوسرل، عكس العمل خاصي از خود نشان نداد. پس از اين ماجرا، هايدگر هرگونه تماس با هوسرل به جز از طريق واسطه ها را قطع نمود. هايدگر بعدها ادعا كرد كه در آن موقع روابط وي با هوسرل، پس از تسويه حساب علني هوسرل با وي و ماكس شلر در اوايل دهه 1930، خود به خود تيره و متشنج بود. پس از فوت هوسرل در سال 1938 هايدگر حتي در مراسم تدفين وي نيز شركت نكرد. در سال 1941 هايدگر تحت فشار ناشر آثارش، پذيرفت تا عبارت تقديم كتاب “وجود و زمان” به هوسرل را از اين كتاب حذف نمايد. ( با اين حال در ويرايش هاي پس از اتمام جنگ جهاني دوم، اين عبارت دوباره درج گرديد.) عملكرد هايدگر در قبال استاد خود يعني هوسرل، مناقشات فراواني را به وجود آورده است. در واكنش به رفتار هايدگر، كارل پوپر حتي تا جايي پيش رفت كه اعلام نمود: “ من از فلاسفه تمام كشورها مي خواهم كه متفق القول شده و ديگر هرگز اشاره اي به هايدگر نكنند و نيز با فيلسوفاني كه از هايدگر دفاع مي كنند، نيز گفتگو ننمايند. اين مرد يك شيطان بود. منظورم اين است كه وي در قبال استاد محبوب خود همانند يك شيطان عمل نمود و از سوي ديگر نفوذ اهريمنانه اي نيز در آلمان دارد.” هانا آرنت نيز كه خود مدتي شاگرد هايدگر بود در ابتدا ادعا نمود كه عملكرد هايدگر، مرگ هوسرل را تسريع نمود. آرنت هايدگر را يك قاتل بالقوه ناميد؛ البته وي بعدها اين اتهام خود را پس گرفت. منبع:روزنامه رسالت/عارف ایرانی
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت