حرام حقیقتا آتش است. | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حرام حقیقتا آتش است.
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حرام حقیقتا آتش است.
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
گناه
اعلام و شخصیت ها :
جوادی آملی, عبدالله (مرجع معاصر تقلید مقیم قم، فیلسوف، عارف و مفسر قرآن), 1312ش./1350ق. آمل، مازندران
پاسخ تفصیلی:
حضرت آيت الله جوادي آملي در ادامه سلسله دروس هفتگي اخلاق خود که پنجشنبه ها بعد از اقامه فريضه ظهر و عصر و در محل نمازخانه بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار مي شود، با بیان اینکه اخلاق يك سلسله قوانين اعتباري است كه بايد و نبايد آن را همراهي ميكند، فرمودند: انسان يك موجود حقيقي و واقعي است يعني در خارج موجود است سعادت يا شقاوت چنين موجودي بايد امر حقيقي باشد آنچه به نام اخلاق و قوانين بايد و نبايد اعتباري است تأمينكننده سعادت انسان نيست.
ایشان ادامه دادند: انسان يك موجود حقيقي و تكويني است (يك) گذشته او حقايق تكويني بود (دو) آينده او حقايق تكويني است (سه) ولي چون با قراردادها زندگي ميكند يك سلسله قوانين اعتباري دارد (چهار) اين قوانين اعتباري و اخلاقي حتماً بايد برگرفته از عين خارج و حقيقت خارج باشد كه سازندهٴ آن است گاهي به زبان فقه به ما ميگويند فلان كار حلال است فلان كار حرام, گاهي به زبان اخلاق ميگويند فلان كار سمّ است.معظم له با بیان اینکه مردان الهی حقایق بعضی از امور را می بینند، گفتند: در سوره مباركه نساء فرمود مال بچههاي يتيم و مال حرام را نخوريد، بعد فرمود هر کس بخورد در حقیقت آتش خورده است اين در حقيقت آتش است آن مردان الهي كه با بصيرت زندگي ميكردند ميديدند بعضيها كه حرفهاي اختلافانگيز دارند از دهن اينها آتش در ميآيد، اگر كسي آن چشم را پيدا كرد آتش بودنِ كار حرام را هم ميبيند. ایشان با تاکید دوباره بر اینکه حرام حقیقتا آتش است، فرمودند: ما دو جهنم داريم يك جهنم منقول همينهايي هستند كه حرامخوارند يك جهنم غير منقول كه آنجا وضعش مشخص است. اينكه در بخش پاياني سوره مباركه فجر ميفرمايد ما جهنم را ميآوريم، در روایات ذيل اين آيه هست که فرشتگاني هستند با غل و زنجير كشان كشان اين جهنم را ميآورند اين جهنم منقول چه چيزي است، آن جهنم غيرمنقول را همه ما ميفهميم اگر در سوره مباركه جن فرمود خود انسان ظالم ميشود هيزم، همين است.
ایشان ادامه دادند: در سوخت و سوز سه عامل هست تا یک شیئی گداخته شود، مانند اين كورههاي فولاد و غير فولاد که اگر بخواهند چيزي را گداخته كنند به سه عنصر احتیاج است، يكي آن موادّ اوّليه سوخت و سوز مانند نفت و بنزین، يك ماده ديگر كه ماده انفجاري مانند تی ان تی است، بعد آهن يا چيز ديگر را در آن قرار ميدهند گداخته ميكنند اما قرآن کریم فرمود كورهاي كه ما در قيامت داريم هر سه آن خود انسان است. هيزمهايش كه خود انسان است، آن چيزي که وسیله سوخت و سوز می شوند آن وقود است و ائمه کفر وقودند، اين وقود النار را با آن حطب جمع ميكنند وقتي كاملاً گر گرفت هم اينها را ميسوزانند هم ساير تبهكاران را.
آیت الله جوادی آملی با ذکر اینکه پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار پشت صحنه اخلاق را برای ما بازگو كردند، گفتند: گناه, سم است رشوهخواري, خوردن مال مردم, اختلاس همهاش سم است و لازم است همه ما پشت صحنه اخلاق را كه بود و نبود است ببينيم چرا که اين بايد و نبايد اعتباري خيلي كارساز نيست خيال ميكنيم با پروندهسازي حل ميشود در صورتی که پشت صحنهٴ اين امور اعتباري آن بود و نبود واقعي است بود و نبود يك امر تكويني است كه آدم را رها نميكند چون آدم را رها نميكند آنچنان انسان را در بند ميگيرد كه هيچ فكّ رهن ممكن نيست.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
عبدالله جوادی آملی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA%D8%A7-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت