مراتب وجود امکانی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مراتب وجود امکانی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مراتب وجود امکانی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث فلسفی
,
وجود امکانی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عالم ( امکانی )
,
نظام وجود امکانی
سوال:
مقصود از وجود امكاني چيست؟ چه مراتبي دارد؟
پاسخ تفصیلی:
از نظر عقل آنچه وجود دارد از اين دو فرض خارج نيست. 1واجب الوجود است: يعني موجودي که وجود او به خودي خود است و وجودش را از چيز ديگري(موجود ديگري) نگرفته است. 2. ممکن الوجود است. يعني آن موجودي که خود به خود وجود ندارد، ناچار وجودش منوط به تحقق موجود يا موجودات ديگري است. 2. از نظر عقل همه موجودات ممکن الوجود نيستند. چرا؟ براي اينکه ممکن الوجود يعني موجودي که نياز به علت دارد، و اگر همه موجودات(چه معلولها و چه علت هاي آنها) ممکن باشند يعني نياز به علت داشته باشند و آن علت نيز ممکن الوجود باشد يعني نياز به علت ديگر داشته باشد و باز آن علت نيز نياز به علت ديگر داشته باشد. اين سلسله علتهاي ممکن مجموعه اي از موجودات وابسته به هم را ايجاد مي کنند که همگي براي وجود پيداکردن نيازمند همديگرند و اين مجموعه به حکم عقل نمي تواند هيچ وقت واقعيت پيدا کند مگر اينکه منتهي بشود به يک وجود مستقل و بي نياز از آن مجموعه علتهاي قبلي، و آن وجود بي نياز مي شود واجب الوجود که بر طبق تعريف بالا وجود بالذات است(وجودش از خودش است) و بي نياز از سازنده است. چون وجودي که نياز به علت دارد ممکن الوجود است نه واجب الوجود، و خداوند همان وجود مستقل بي نياز است که همه وجود موجودات از آن اوست و او بي نياز مطلق و بدون سازنده است. پس خدا واجب الوجود است و غير او همه ممكن الوجود اند. اگر مفهوم «ممكن الوجود» به درستى تصور شود به راحتى مىتوان حكم كرد كه يك امر ممكن چنين وضعيتى دارد. مقصوداز ممكنالوجود چيزى است كه وقتى عقل ذات آن شىء را به تنهايى و پيراسته از هر چيز ديگرى در نظر بگيرد نه ضرورت وجود براى آن اثبات مىشود و نه ضرورت عدم. مثلاً اگر شما برج ايفل را در ذهن خود تصور كنيد - بدون درنظر گرفتن عوامل سازنده آن مانند عوامل مادى، انسانى و شرايط خارجى ديگر - در اين صورت اين پرسش مطرح مىشود كه آيا چيزى با آن خصوصيت با وجود و هستى چه رابطهاى دارد؟ در اينجا ابتداء چند فرض مىتوان مطرح كرد: الف) اين كه چيزى فىنفسه يعنى به خودى خود و فارغ از لحاظ هيچ چيز حتى عوامل به وجودآورنده آن،ضرورت وجود دارد. يعنى وجود آن حتمى و عدم آن محال است. چنين فرضى به معناى وجوب و ضرورت ذاتى است و بلافاصله ذهن شما چنين فرضى را رد مىكند؛ يعنى، اعلام مىدارد كه با صرف تصور ذات و ماهيت چنين برجى هرگز نمىتوان گفت كه وجودش حتمى و ضرورى است و عدمش محال و غيرممكن است. ب ) احتمال ديگر آن است كه وقتى برج ايفل به تنهايى تصور شود، وجود آن محال و عدمش ضرورى و حتمى به نظر آيد. اين فرض نيز بلافاصله توسط ذهن رد خواهد شد؛ يعنى عقل به اين نتيجه مىرسد كه هيچ دليلى بر استحاله وجود آن نيست، زيرا در ذات معنا تناقض يا استلزام تناقضى وجود ندارد تا عدمش واجب و وجودش محال باشد. ج ) احتمال ديگر آن است كه هم وجود آن ممكن باشد و هم عدمش، به عبارت ديگر نه عدم آن ضرورى باشد و نه وجودش و نه عدمش محال باشد و نه وجودش، بلكه وجود و عدم آن هر دو ممكن است اما تحقق هر يك بستگى به امورى خارج از ذات دارد، يعنى اگر علت تامه و هستىبخش آن وجود داشته باشد، آن چيز وجود پيدا مىكند و اگرعلت پديدآورندهاش مفقود باشد آن چيز نيز مفقود خواهد بود. بنابراين سرنوشت او در خارج از ذات تعيين خواهدشد و بود و نبودش وابسته به بود و نبود علت است. در مورد مراتب ممكنات بهتر است به مراتب عالم و هستي توجه كنيم البته بايد به خاطر داشت كه هر چه غير از خداوند است همه ممكن اند و تنها امر واجب الوجود همان خداوند و صفات اوست كه عين ذاتش مي باشند. جهان هستى داراى عوالم گوناگونى است: عالم اسماى الهى، عالم تجرد، عالم مثال و عالم مادى. ميان عالم مادى و اسماى الهى دو عالم تجرد و مثال وجود دارد. در فلسفه اسلامى - به ويژه در حكمت متعاليه - مستدل شده است كه عوالم هستى با نظام و ترتيب خاصى از ذات حق - كه در مظاهر اسما متجلى است - سرچشمه گرفته است. عوالم وجود از آثار و جلوههاى اسماى الهىاند. نخستين عالم پس از عالم اسماى الهى عالم تجّرد و جبروت است. اين عالم از آثار ضعف وجود پاك است، و از اينرو عالم «جبروت» ناميده مىشود؛ يعنى، عالمى كه با قرب به مبدأ متعال و برخوردارى از اشراقهاى ربانى، كمبودهايش جبران گشته و جاى آنها را كمالات گرفته است. عالم بعدى، عالم مثال، برزخ يا ملكوت است. اين عالم مترتب بر عالم تجرد، و نشأت گرفته از آن است. اين عالم، جلوه آخرين عوالم تجرد است كه در آن حقايق مجرد، در مرتبه نازل و در حد و اندازهها و قالبها جلوهگر است. عالم برزخ هم داراى عوالم ديگرى است كه برخى برتر از برخى ديگر و بعضى مترتب بر بعضى ديگر و نشأت گرفته از آن مىباشند. عالم آخر، عالم جسم و نظام مادى است كه عالم «ناسوت» و در اصطلاح قرآن عالم «شهادت» نيز ناميده مىشود. اين عالم متأخر از عالم برزخ و نشأت گرفته از آن است. عالم مادى، دورترين عالم از مبدأ متعال بوده، از وجود ضعيفترى برخوردار است. حقايق عالم مادى، ظهورات و تابشهاى نازله و محدود حقايق مثالى است كه در ماده جلوه مىكند.)نگا: معاد يا بازگشت به سوى خدا، ج 1، صص 226 و 212 ( دوم. تطابق عوالم وجود : بر اساس ترتيب عوالم وجود و ارتباط آنها با يكديگر آنچه در عالم ماده موجود است، صورتهاى بالاتر و كاملترى در عالم مثال دارند. اما به صورت مثالى و متناسب با احكام، قوانين و آثار عالم مثال مىباشند و آنچه در عالم مثال موجود است، صورت بالاتر و كاملتر آن در عالم تجرد وجود دارد؛ لكن به صورت تجردى كه با عالم تجّرد و معيارهاى آن متناسب است. صورت بالاتر و كاملتر آنچه در عالم تجّرد موجود است، در عالم اسماى الهى وجود دارد،؛ ولى به صورت اسمى و متناسب با احكام و سنن مختص به عالم اسمى است. بنابراين، عوالم وجود باهم تطابق داشته، از يكديگر جدا نيستند؛ بلكه باطن و اصل عالم مادى، عالم مثال است و اين عالم، بر عالم مادى محيط است. باطن و اصل عالم مثال نيز همان عالم تجرد است كه بر عالم مثال محيط است. باطن و اصل عالم تجرد نيز، همان عالم اسماى الهى است البته در اين مرتبه، كاملتر و متناسب با قوانين، احكام و آثار آن اين مرتبه مىباشد. به عنوان مثال آب به عنوان يك حقيقت، در عالم مثال موجود است؛ ولى نه با كم و كيف آب عالم مادى؛ بلكه با خصوصيات متناسب با عالم مثال. همچنين آب در عالم تجرد نيز موجود است، ولى آبى متناسب با قوانين عالم تجرد. حتى روابط و نسبتى هم كه ميان آب و موجودات ديگر در عالم مادى وجود دارد (مثل اصل رابطه آب و آتش يا آب و خاك) در عالم مثال، تجرد و اسما نيز وجود دارد ؛ ولى نوع آن به اقتضاى احكام و سنن آن عوالم، با يكديگر متفاوت است. آيات قرآنى نيز اين تحليل عقلى را تأييد مىكند كه فرصت طرح آن نيست.( نگا:تجسم عمل و شفاعت، مبحث تطابق عوالم وجود) آرى براى حقايق هستى در عالمهاى مختلف، مراتبى وجود دارد كه جلوه هستى يگانه خداوند است: چرخ با اين اختران نغز و خوش زيباستى / صورتى در زير دارد آنچه در بالاستى صورت زيرين اگر با نردبان معرفت / بر رود بالا همان با اصل خود يكتاستى (ميرفندرسكى)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت