فلسفه و معارف اسلامي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فلسفه و معارف اسلامي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فلسفه و معارف اسلامي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معارف اسلامی
,
مباحث فلسفی
سوال:
از آنجايی که برخی از دوستان من تحت تاثير افکار گروهی خاص قرار گرفته اند (گروهی که با اسم اهل بيت (ع) و اينکه هرکه فلسفه بخواند (و وحدت وجود) دشمن ائمه است) انها را در مقابل حوزه و ولايت فقيه قرار داده اند، لطفا جواب اين سوالات و هر مطلبی که می تواند مرا در راهنمايی آنها ياری دهد بازگو كنيد . فلسفه برای چيست؟ آيا علم فلسفه که در زمان مأمون(خليفه) و برای مقابله با معارف اهل بيت(ع) ترجمه و وارد در دين شد در برابر معارف اهل بيت قرار دارد ؟
پاسخ تفصیلی:
انسان همواره براساس کشش فطري خود در صدد بود تا از اسرار آفرينش جهان مطلع گردد و حقايق را از خيالات باز شناسد. دريابد که آيا هستي مبدا و غايتي دارد، متناهي است يا نامتناهي؟ ايا او مجبور است يا مختار ؟ و آيا جهان را خالقي است يا نه؟ و ...هر چند که در بيشتر موارد به پاسخ قانع کننده اي دست نمي يافت و عقلش قادر نبود درباره اين امور قضاوت صحيحي بکند، هيچ گاه از تلاش و کاوش فکري درباره اين مسائل باز نيستاد. و همين کشش فطري است که فلسفه را که همان شناخت حقايق موجودات است براي بشر به وجود آورد.از اين روست که تاريخ فلسفه با تاريخ تفکر بشر توام است و نمي توان يک زمان و مکان معيني را به عنوان مبدا و منشا اصلي پيدايش فلسفه در روي زمين معرفي کرد. هر چند اين حقيقت هم قابل انکار نيست که در بعضي از زمان ها و مکان ها به خاطر فراهم بودن شرايط بهتر، فلسفه جلوه بيشتري داشته، دانشمندان و فلاسفه بزرگي ظهور نموده و مکاتب فلسفي مهمي به وجود آمده است: مانند: ايران باستان، مصر، هند، چين و يونان قديم.آنگاه که حوزه اسکندريه و آتن که مهد دانش و فلسفه بود به وسيله «ژوستي نين» امپراطور روم شرقي تعطيل شد و درهاي مدارس و دانشگاه هاي اين دو منطقه در سال 529 م بسته شد و روح فلسفه و درک حقايق آفرينش در حال نابودي بود. در اين اوضاع اسلام طلوع کرد. . توجهي که اين دين به آغاز و انجام جهان و اسرار آفرينش و يکتا پرستي و غيره نمود و ارزشي که براي دانش و دانشمند قائل شد، روح تازه اي در کالبد نيمه جان فلسفه دميدن گرفت و انقلاب فکري تازه ي به وجود آمد.درست است که ترجمه آثار فلاسفه يونان به وسيله مسلمين رونق خاصي به پيشرفت و تکامل فلسفه بخشيد و موجب رواج بيشتر آن گرديد، اما هيچ گاه نمي توان گفت که: فلسفه اسلامي چيزي جز نقل فلسفه يوناني به عربي نيست، چرا که در فلسفه اسلامي مباحثي وجود دارد که به هيچ وجه در فلسفه يوناني از آنها خبري نبوده و نيست، و در واقع فلاسفه اسلامي دنباله رو محض نبوده اند بلکه ابداع کننده و مبتکر نيز بوده اند. و اين روح ابداع و ابتکار ناشي از بيش و آگاهي اي بوده که در کتاب و سنت در مورد مبداء و معاد، روح، وحدت و کثرت، حدوث و عدم، جبر و اختيار و ... به مسلمين داده شده بود.و از آن جا که چنين مبادي فکري درميان يوناني ها و غربي ها وجود نداشته و ندارد و آگاهي مذهبي آنان در زمينه هاي ياد شده تنها براساس تورات و انجيل تحريف شده و يافته هاي فکري خود بود، لذا در مسائل فلسفي سخن زيادي براي گفتن ندارند. به قول پروفسور هانري کربن مستشرق معروف فرانسوي: «فلسفه شرق در موقعيتي قرار گرفته که قدرت دارد فلسفه اروپا را از خط اضمحلال و نابودي برهاند، و راستي دنياي غرب در حکمت و فلسفه اي که از شرق ريشه گرفته است جدا فقير است».البته دين اسلام نه به طور مطلق بر فلسفه و تلاش فکري گذشتگان خط بطلان کشيده است و نه تمام گفته هاي آنان را درست پذيرفته است. چرا که اين دين ما را از تقليد کورکورانه بر حذر مي دارد و مي فرمايد: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً؛ و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد». (سوره اسرار، آيه 36). و نيز اگر گفتار آنان را درست و معقول يافتم، اسلام به ما اجازه نمي دهد به جرم اين که آنان مسلمان نيستند و متفکران و فيلسوفاني کافراند، گفتار آن ها را رد مي کنيم. قرآن در اين مورد به ما چنين مي گويد که: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا اْلأَلْبابِ ؛به سخن گوش فرامىدهند و بهترين آن را پيروى مىكنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان ». (سوره زمر، آيه 18)فلسفه نيز از دانشهاى بشرى است كه وجود و بسط آن به دليل ضرورت آن است. فلسفه و فيلسوف نه مورد تاييداسلام است و نه مورد رد اسلام, اصولا يك چنين ديدگاه مطلقى منطقى نيست. فلسفه تا آنجا كه با معارف ديني مبتني بر وحي همراه باشد, مورد تاييد اسلام است و در صورتي که با اصول اعتقادي اسلام مخالف باشد, دين و عالمان ديني نيز با آن مخالف هستند.البته تشخيص موافقت ومخالفت دين با قواعد فلسفي, كار آساني نيست . مخالفت برخى از علما با فلسفه به معني ضرورى ندانستن آن است و يااينكه برخى آن را موجب مشغوليت ذهن و بازماندن از احكام و معارف اصيل دين دانستهاند.در هر صورت فلسفه دانشى بشرى است كه در مواردى فراگرفتن آن مفيد و گاهى ضرورى است.متن و آدرس رواياتي که در آن فلسفه محکوم شده است, براي ما ارسال نماييد, در صورتي که در اين زمينه روايتي وجود داشته باشد, بايد به خصوص مورد بررسي قرار گيرد. جواب: الف ) در باب تناقض يا عدم تناقض دين و فلسفه , ابتدا بايد دايره ئ سوئال را به درستي مشخص كرد. سوئال ياد شده به چندين سوئال ديگر قابل تحويل است و هر يك پاسخ هاي متفاوتي به دنبال دارد از جمله : 1- يك وقت سوئال از اين است كه آيا روش فلسفي (عقلي ) با روش ديني (معرفت وحياني ) تناقض و تعارضي دارد يا نه ؟ در اين باره بايد گفت كه هيچ يك از روش هاي معرفتي با يكديگر سر نزاع و اصطكاك ندارند و هر يك به جاي خويش نيكو است . 2- گاه سوئال از مناسبات متدلوژيك و روش شناختي نيست ; بلكه در دايره ((داده ها)) و آموزه هاي دو حوزه معرفتي سوئال مي شود. به عبارت ديگر سوئال از آن است كه آيا فرآورده هاي فلسفي با آموزه هاي ديني تناقض دارد يا نه ؟ اين سوئال نيز به نوبه خود به دو حوزه تقسيم مي شود: 1/2 - يك وقت سوئال از دين و فلسفه ((محقق )) است , نه ((دين حق )) و ((فلسفه حق )); يعني , سوئال از اين است كه آيا داده هاي فلسفي رايج در مكاتب فلسفي با آموزه هاي اديان موجود تعارضي دارند يا نه ؟ در اين صورت بايد گفت : وقوع تناقض و تعارض بين اين دو ممكن است ; مثلاا ممكن است فلسفه تثليث را محال بشمارد و آيين مسيحيت آن را به عنوان يك آموزه ديني مورد قبول بداند و يا ممكن است ديني از حقيقتي مثل ماوراي ماده سخن بگويد و فلسفه ماترياليستي برخلاف آن بگويد. 2/2 - گاهي سوئال از دين و فلسفه حق است ; يعني , آيا دين حق مانند اسلام با رهيافت هاي درست و حقيقي فلسفي تعارض دارند يا نه ؟ پاسخ آن است كه چنين تناقضي هرگز وجود نخواهد داشت . ب ) اما اين كه آيا فلسفه نيز مي تواند انسان را به همان سرمنزلي كه دين مي رساند, برساند؟ بايد گفت هرگز! زيرا: اولاا, فلسفه محدوديت هاي زيادي دارد و به حقايق بسياري دسترسي ندارد; در حالي كه دين آن حقايق ناياب را در اختيار آدمي مي گذارد. ثانياا, فلسفه بسيار صعب و ديرياب است , در حالي كه دين به سهولت و آساني حقايق را براي بشر مكشوف مي سازد. ثالثاا, فلسفه داراي زباني خشك و پيچيده است و تنها براي اهل فن قابل درك و هضم است , در حالي كه زبان دين معارف بلند و عاليه را با زباني بسيار ساده و همه فهم در اختيار بشر مي گذارد. ج ) دين و فلسفه از يك جهت وحدت قلمرو دارند و آن بازنمود حقيقت براي انسان است ; اما دين هدف برتري نيز دارد و آن دستگيري و راهنمايي انسان و ساختن و به كمال رساندن او و برقراري پيوند و انس معرفتي و عاطفي بين بنده و خالق است , در حالي كه در فلسفه از عاطفه و گرايش خبري نيست و تنها به بعد معرفتي مي پردازد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت