ملاك حاجت به علت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ملاك حاجت به علت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ملاك حاجت به علت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
علت تامه
,
مباحث فلسفی
,
اجزاء علت تامه
سوال:
با توجه به اينکه ملاک احتياج معلول به علت هستي بخش ضعف و فقر مرتبه وجودي است، آيا در مورد ملاک احتياج معلول به علت تامه درغير از علل هستي بخش چه مي توان گفت؟
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بهتر است تعريفي از علت تامه ارائه دهيم تا پس از روشن شدن اين مفهوم بتوانيم به بررسي مساله مورد سوال بپردازيم.
علت را مي توان به دو قسم تقسيم نمود :يکي علت تامه و ديگري علت ناقصه.
عات تامه : ملاصدرا علت تامه را چنين تعريف مي کنند : « هي التّي لا علة غيرها» (ملاصدرا، الاسفار الاربعه ، ج 2، ص 157) ؛ علت تامة علتى است كه غير از آن علتى ديگر وجود ندارد، بدين معنا كه از وجودش وجود چيز ديگر (معلول) حاصل مى شود و علتى ديگر غير از او در پيدايش آن شى ء (معلول) دخالت ندارد.
علت ناقصه: با تعريف علت تامه، تعريف علت ناقصه نيز مشخص مى شود؛ چون وقتى صحبت از علت ناقصه مى كنيم، مشخص است كه حتماً علت مركب است، حال اگر بعضى از امورى كه شى ء در وجودش بدان نياز دارد، تحقق يابد به آن علت ناقصه گويند، مثلاً يك ساختمان براى ساخته شدن نياز به علل مختلف دارد، از جمله: مصالح ساختمانى، نقشه، مهندس، بنّا، نجّار، حال اگر بعضى از اين عوامل فراهم شود؛ مثلاً تنها آجر فراهم شود، بدان علت ناقصه گويند.
فرق ميان علت تامه و ناقصه اين است که در علت تامه ، با وجود اين علت ، وجود معلول ضروري است و با عدم آن عدم معلول ضرورت مي يابد. اما در مورد علت ناقصه بايد گفت که وجود آن منجر به وجود معلول نمي شود بلکه عدم آن است که عدم معلول را در پي دارد.
حال با توجه به اين مقدمه بهتر است به اصل بحث بپردازيم ؛ همانطور که در سوال آمده ملاک نياز به علت هستي بخش همان فقر ذاتي و وجودي است که علت هستي بحش با حضور خود موجب تحقق معلول مي گردد. اما همانطور که از تعريف علت تامه بر مي آيد ، در واقع ، علت تامه همان علت هستي بخش است. اگر به دقت به معناي علت تامه نظر افکنيم در مي يابيم که براي تحقق يک امر به مجموعه اي از علتها نياز داريم که خود سلسله اي از علل را تشکيل مي دهد و همين مجموعه است که سرانجام شي اي را محقق مي سازد. در راس اين سلسله و نيز در سراسر اين زنجيره خالق هستي و آفريدگار عالم قرار دارد و آخرين حلقه آن را نيز موجودات اين عالم مادي هستند البته در صورتي که معلول قرار باشد در اين عالم خاکي تحقق يابد.
بايد خاطر نشان کرد که آنچه ما در اين عالم خاکي از آن با عنوان علت ياد مي کنيم در واقع علت حقيقي و تامه نيستند بلکه تنها علت معده اند بدين معنا که آنها تنها فراهم کننده زمينه تحقق امري در اين عالم خاکي اند و به عبارت ديگر علت ناقصه هستند. به معناي دقيق کلمه ، مي توان گفت ما هر چه را در اين عالم خاکي علت مي خوانيم تماما علت ناقصه هستند.
سخن پاياني
از مطالب پيشين روشن مي گردد ؛ همانطور که ملاک نياز معلول به علت هستي بخش فقر ذاتي و وجودي است ، ملاک نياز معلول به علت تامه نيز چنين است. و اين فرض که علت تامه چيزي جدا از علت هستي بخش باشد فرض نادرستي است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/4876
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت