وجود و ماهيت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
وجود و ماهيت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
وجود و ماهيت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث فلسفی
,
اجزاء ماهیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
سوال:
اگر فلاسفه براي وجود اصالت قايل هستند آيا مي شود گفت که اندازه، شکل، زمان و کلا ماهيت اعتباري است که ما قائل به آن شده ايم؟
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به اصل جواب توجه شما را به معناي اعتباري بودن ماهيت جلب مي نمايم:
اعتباريت ماهيت و اصالت وجود به مفهومي كه در فلسفه ملا صدرا مطرح است، به معني اين است كه هر ممكن الوجودي مركّب از دو حيثيت است: حيثيت وجود، حيثيت ماهيت؛ و الزاماً يكي از اين دو بايد حقيقي و واقعي و منشأ آثار بوده باشد و ديگري اعتباري و انتزاعي ذهن؛ و از اين دو حيثيت آنچه اصيل است «وجود» است و «ماهيت» اعتباري است؛ از اين دو حيثيت، حيثيت وجود، اصلي و حيثيت ماهيت اعتباري است.
هر فاعل شناسايى آن گاه كه با واقعيّات برمىخورد، از آن دو چيز مىفهمد، يكى هستى آن واقعيت و شىء و ديگرى چيستى آن واقعيت و شىء كه در اصطلاح به هستى، وجود و به چيستى ماهيت گويند. مثلاً وقتى كه به يك انسانى برمىخوريم، از آن دو چيز مىفهميم. يكى چيستى و ماهيت انسانى او ديگرى به هستى او و وجود. بنابر اين همهى واقعيات امكانى دور و بر ما داراى دوجهت وجودى و ماهوى هستند. حال سؤالى به ذهن خطور مىكند كه آيا جهت وجودى متن تك تك اين واقعيّات را پر كرده و ماهيت از آن انتزاع مىشود و يا اين كه نه، جهت ماهوى متن تكتك اين واقعيات را پر كرده و وجود از آن انتزاع مىشود. به تعبيرى آيا وجود اصيل است و ماهيت اعتبارى؟ يا ماهيت اصيل است و وجود اعتبارى؟ پاسخ با توجه به براهين متعدد بر اصالت وجود است، نه اصالت ماهيت. ما يكى از مهمترين و در عين حال سادهترين برهان اصالت وجود را در اينجا متذكر مىشويم:
هرگاه به ماهيت اشياء توجه كنيم، درخواهيم يافت كه ماهيت فى حد نفسها به خودى خود، وجودى را براى خويشتن خويش اقتضاء نمىكند و در ذات خود وجودى نهفته ندارد. هم چنان كه اقتضاى عدم خويش را ندارد و به تعبيرى فنّى از ماهيت «من حيث هى هى ليست الاّ هى لاموجودةٌ و لامعدومة» و هنگامى لباس واقعيت در آن ديده مىشود كه از ناحيه علّتى چون خدا به او وجود داده شود. پس ماهيت فى حد نفسه واقعيت پيدا نمىكند و بلكه با وجود، واقعيتدار مىشود. پس ماهيت نمىتواند متن واقع را پر كرده باشد و اصيل باشد. بنابر اين چون ماهيت نفس واقعيت نيست و به بركت وجود واقعيتدار مىشود، پس وجود به واقعيّت بودن سزاوارتر است و تنها خودش متن واقع را پر كرده و اصيل مىباشد و البته در اين فضا اشكالات مختلفى طرح مىشود كه از ناحيه اصالت ماهويها عنوان شده و با زبان محكم و شيرين صدرالمتألهين و اصالت وجودىها پاسخ داده شد كه چون در اين گفتمان گروهها اصطلاحات فنى به كار مىرود از بيان اين اشكالات معذورم(
ر.ك نهايةالحكمة، و مجموعه آثار، ج 6، «اصول فلسفه و روش رئاليسم»
.
).
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3104
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت