آیا شیعه زاییده ی تفکر عبداللّه بن سبا است؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آیا شیعه زاییده ی تفکر عبداللّه بن سبا است؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آیا شیعه زاییده ی تفکر عبداللّه بن سبا است؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تاریخ شیعه
,
شیعه اثنی عشری
,
تاریخ امامیه
کلید واژه فرعی :
سبائیه ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
اعلام و شخصیت ها :
ابن سبا , عبدالله بن سبا (شخصیت افسانه ای یهودی الأصل اهل صنعای یمن، موثر انگاشته شده در تاسیس و تبیین آموزههای تشیع نخستین), 40 ه.ق
سوال:
آيا شيعه زاييده ي تفکر عبداللّه بن سبا است؟
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين سوال ابتدا بايد اصطلاح شيعه را معنا کرد؛ شيعه به كسانى گفته مي شود كه به على عليه السلام ارادت ويژه داشته و گفتار و رفتار او را آيينه ى شفاف و تمام نماى گفتار و رفتار پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى دانستند، که در زمان رسول گرامى صلى الله عليه و آله و توسط ايشان مطرح گرديد.
با توجه به اينکه گروهى از مسلمانان به خلافت بلا فصل حضرت على عليه السلام معتقد بودند، و در ميان آنان همان كسانى يافت مى شدند كه در عصر رسول خدا صلى الله عليه و آله به شيعه ى على عليه السلام شهرت داشتند؛ مانند سلمان، ابوذر، مقداد، عمّار، اين تفكر شيعى از دوران رسالت آغاز شده و در نخستين روزهاى پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله درباره ى مسأله ى خلافت وامامت، به صورت يك مذهب خاص اعتقادى در جهان اسلام ظاهر گرديد. ولى در برخى از كتب تاريخ و ملل و نحل، تاريخ و پيدايش مذهب شيعه، در زمان خلافت عثمان بن عفّان دانسته شده، و پديد آورنده ى آن، عبداللّه بن سبا به شمار آمده است. اساس اين نظريه به فردى به نام سيف بن عمر در قرن دوم هجرى باز مى گردد، و پس از وى برخى از متأخرين از نويسندگان اهل سنّت و مستشرقان آن را ترويج كرده اند و حاصل آن اين است: از تشيع در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله و خلافت شيخين نشان و اثرى نبود، تا آن كه در زمان خليفه ى سوم فردى به نام عبداللّه بن سبا كه در آغاز يهودى بود و سپس اظهار اسلام نمود، مسلمانان را به بيعت با على بن أبى طالب عليه السلام دعوت كرد، و شايسته تر بودن او را به امر خلافت مطرح ساخت، و عدّه اى از مسلمانان نيز از او پيروى كردند و به نام «شيعه ى على» ناميده شدند.[1]
نقد و بررسى
اين نظريه از سوى عدّه اى از محققان شيعه و اهل سنّت و نيز برخى از مستشرقان مورد نقد قرار گرفته است كه چند نمونه را يادآور مى شويم:
علاّمه ى امينى
وى در نقد اين نظريه مى گويد: لازم است در اين باره راه حزم و احتياط را برگزينيم، و مقام مسلمانان صدر اسلام را بالاتر از اين بدانيم كه فردى يهودى از صنعا كه به دروغ اظهار اسلام كرده، آنان را بفريبد؛ به گونه اى كه مردم و سياستمداران و متصديان امر حكومت همگى تسليم مكر و نيرنگ او شوند و او به گونه اى كه خود مى پسندد عقايد مسلمانان را به بازى بگيرد، اينها نه مورد قبول عقل است و نه ارزش تاريخى دارد. [2]
طه حسين
طه حسين پس از تحليل و بررسى داستان مربوط به عبداللّه بن سبا او را فردى خيالى و حكايت وى را ساخته و پرداخته ى دشمنان شيعه دانسته است. دلايل وى بر اين مدّعا چنين است:
1ـ همه ى مورخان معتبر اسلامى داستان او را نقل نكرده اند.
2ـ اساس اين داستان از سيف بن عمر است كه در دروغ پردازى و حديث سازى او شكى نيست.
3ـ كارهايى كه به عبداللّه بن سبا نسبت داده شده، از قبيل معجزه است، و از يك فرد عادى ساخته نيست، مگر آن كه مسلمانان را در نهايت بلاهت و ساده لوحى بدانيم.
4ـ با قبول چنين داستانى، سكوت خليفه (عثمان) و كارگزاران او در برابر آن قابل توجيه نخواهد بود، در حالى كه او با كسانى چون محمد بن ابى حذيفه و محمد بن ابى بكر و عمار و ديگران با شدت برخورد مى كرد.
5ـ از فردى به نام عبداللّه بن سبا در جنگ صفين و جمل اثر و نشانى يافت نمى شود. [3]
برنارد لوئيس
عدّه اى از مستشرقان نيز نظريه ى مزبور را بى اساس دانسته اند. برنارد لوئيس ضمن بى پايه دانستن آن، ديدگاه «ولهوزن» و «فريد ليندر» را در اين باره يادآور شده كه پس از نقد و بررسى مصادر به اين نتيجه رسيده اند كه داستان عبداللّه بن سبا ساخته و پرداخته ى متأخرين است.[4]
كاشف الغطاء
آية اللّه شيخ محمد حسين كاشف الغطاء در ردّ داستان عبداللّه بن سبا مى گويد:
«كتب شيعه به اتفاق، عبداللّه بن سبا را لعن كرده و از او تبرّى جسته اند و عادى ترين تعبير آنان درباره ى او اين است كه وى پليدتر از آن است كه از او ياد شود.[5]
علاّمه عسكرى
علاّمه سيّد مرتضى عسكرى در اين باره دست به تحقيق گسترده و عميقى زده و ثابت كرده است كه مدرك داستان ياد شده، تاريخ طبرى، و راوى آن سيف بن عمر است كه به گواهى علماى رجال متهم به جعل حديث، و زندقه است. و طبعا نمى توان به روايت وى در اين باره استناد نمود. [6]
سخن پايانى
در كتب ملل و نحل از سبئيّه(بر وزن نظريق) به عنوان يكى از فرقه هاى غلات ياد شده است. چنان كه بغدادى نخستين فرقه از فرقه هايى را كه منتسب به اسلام اند ولى در حقيقت از فرقه هاى اسلامى نيستند، فرقه ى سبئيّه دانسته و درباره ى آن گفته است: «سبئيه پيروان عبداللّه بن سبا هستند كه در حق على عليه السلام غلو كردند؛ نخست او را پيامبر و سپس خدا خواندند. و جمعى از مردم كوفه دعوت او را پذيرفتند، و هنگامى كه خبر آنها به على عليه السلام داده شد، دستور داد تا آنان را بسوزانند، ولى چون سوزاندن همه ى آنها را صلاح ندانست، ابن سبا را به ساباط مداين تبعيد كرد، وپس از آن كه امام به شهادت رسيد، وى شهادت آن حضرت را انكار كرد و گفت: او به سان عيسى بن مريم عليه السلام به آسمان بالا رفته است و بار ديگر به زمين باز خواهد گشت و از دشمنان خود انتقام خواهد گرفت».[7]
پس بر فرض كه عبداللّه بن سبا وجود خارجى داشته است، نقش او در حدّ تأسيس يكى از فرقه هاى غلات بوده، و هيچ گونه ارتباطى با مذهب شيعه ندارد. در اين صورت قبول سبئيّه به عنوان يكى از فرقه هايى كه در جهان اسلام پديد آمده است، با انكار وجود شخصى به نام عبداللّه بن سبا و آنچه درباره ى وى در زمان خلافت عثمان در مورد پايه گذارى مذهب تشيع از سوى محققان نقل گرديد، هيچ گونه منافاتى ندارد.[8]
صاحب محتوی:
موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://mazaheb.com/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE/79-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/7586-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D9%87-%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D9%8A%D8%AF%D9%87-%D9%8A-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%91%D9%87-%D8%A8%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA--
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
یادداشت :
[1] . المذاهب الاسلاميه، ابوزهره ص46؛ نشاء الفکر الفلسفي في الاسلام، دکتر علي سامي النشار، ص18.
[2] . الغدير، ج9، ص220.
[3] .علي و بنوه، ص98-100، فصل ابن سبا.
[4]. نشاء التشيع، ص57-58.
[5] . اصل الشيعه و اصولها، ص106.
[6]. ر .ک: عبدالله بن سبا، تاليف علامه عسگري؛ اسد حيدر ، نويسند ه ي کتاب " الامام الصادق و المذاهب اللاربعه در جلد سوم کتاب خود تحقيق جامعي دراين باره دارد(ص456-493).
[7]. الفرق بين الفرق، ص223-224.
[8] . برگرفته از کتاب فرق و مذاهب کلامي، علي رباني گلپايگاني.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت