امام زمان در نهج البلاغه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
امام زمان در نهج البلاغه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
امام زمان در نهج البلاغه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام زمان در نهج البلاغه
,
مهدویت
اعلام و شخصیت ها :
امام دوازدهم (امام عصر عج), امام مهدی؛ حجت بن حسن(ع), 255ق.
سوال:
امام زمان در نهج البلاغه
پاسخ تفصیلی:
الابابي و امي هم من عده اسمائهم في السماء معروفه و في الارض مجهوله ، الافتو قعوا ما يکون من ادبار امورکم و انقطاع و صلکم و استعمال صغارکم ذاک حيث تکون ضربه السيف علي المومن اهون من الدرهم من حله ، ذاک حيث يکون المعطي اعظم اجرا من المعطي ، ذاک حيث تسکرون من غير شراب بل من النعمه و النعيم ، و تحلفون من غير اضطرار ، و تکذبون من غير احراج و ذلک اذا عضکم البلاء کما يعض القتب غارب البعير ما اطول هذا العناء و ابعد هذا الرجاء».
هان پدر و مادرم فدايشان باد ، آنها از گروهي باشند که نامهايشان در آسمان نزد فرشتگان معروف است ولي در زمين ناشناختهاند ، آگاه باشيد شما آماده عقبگرائي امور خويش و گسيختگي پيوندها و روي کار آمدن کوچکان (خرد سالان ، نالايقان دون همت) خويشتن باشيد.
ابن ابي الحديد مينويسد:
«الاماميه تقول: «هذه العده هم الائمه الاحد عشر من ولده (علیه السلام) و غيرهم يقول: انه عني الابدال الذين هم اولياء الله في الارض و...
اماميه گويند: اين عده امامان يازده گانه از فرزندان آن حضرت عليهالسلاماند و ديگران ميگويند: مقصود حضرت از اين عبارت: ابدالاند که اولياء خدا در زمين هستند و ما از اين پيش درباره قطب و ابدال بوضوح سخن گفتهايم.
آنگاه گويد:
سخن آن حضرت که فرمايد: نامهاي آنان در آسمانها معروف است ، يعني فرشتگان معصوم آنها را ميشناسند و خداوند اسماء آنان را به ايشان اعلام نموده است.
و اينکه فرموده: در زمين ناشناختهاند يعني در نظر اکثر مردم بخاطر استيلاء و نفوذ گمراهي بر اکثريت آنان.
در اينجا توجه خوانندگان را بدين نکته معطوف ميداريم که:
ابن ابي الحديد تفسير عبارت امير مومنان (علیه السلام) را به امامان يازده گانه به شيعه نسبت داده است و تفسير آن را بر ابدال و اولياء در زمين بديگران ، ولي خود اظهار نظري نکرده ، زيرا گويا بدين مطلب توجه داشته است که اين چنين از ناحيه امام امير مومنان (علیه السلام) درباره يک عده هر چند اولياء خدا باشند اما بي نام و نشان و بدون هيچ گونه نقش و مسئوليتي به دور از حقيقت و غير قابل قبول است.
بويژه آنکه موضوع ابدال و اقطاب ساختگي و فاقد ريشه اسلامي و يک عقيده صوفيانه است که همچون اصل تصوف ، از پديدههاي عقيدتي اهل تسنن ميباشد.
در حالي که تفسير شيعه در مورد امامان معصوم عليهم السلام که به موجب آثار علمي و حديثي باقيمانده از آنان بزرگترين نقش حمايت از اسلام و سازندگي علمي و عملي جامعه اسلامي را بر عهده داشته و دارند امري است معقول و بر اساس منطق اسلامي.
اين ماجرا هنگامي بوقوع خواهد پيوست که تحمل انسان مومن در برابر ضربات شمشير آسانتر است تا بدست آوردن درهمي از راه حلال.
و هنگامي خواهد بود که اجر و ثواب گيرنده از دهنده بيشتر است چه دهنده مثلا از محل درآمد حرام و از روي ريا و خود نمائي و ولخرجي ميبخشد در حالي که گيرنده در جهت وظيفه شرعي و يا از روي اضطرار در راه حفظ جان خود و عائلهاش مصرف ميکند.
اين در موقعي باشد که مست ميگرديد اما نه با شراب بلکه بعلت فراواني نعمت ، و سوگند ميخوريد اما نه از روي ناچاري ، دروغ ميگوييد اما نه از روي ناگزيري.
اين در وقتي خواهد بود که بلاها و مصيبتها همانند باري گران که بر گرده شتران نهاده شده و سنگيني جهاز پشت آنها را مجروح نمايد بر شما فشار آورد- پايان.
چون اين فراز از کلام امام بيانگر حوادث ، انحطاط
[ صفحه 74]
اخلاق ، و مشکلات زندگي پيش از ظهور ميباشد که مايهي امتحان مردم و از شرائط مقدماتي ظهور مهدي و شايد پيوسته بعصر ظهور است ، بدين جهت ما هم چون ديگران آن را در اين جا آورديم.
و دهها حديث مسلم از پيامبر و امير مومنان و صحابه دربارهي ائمه اثني عشر بطور عموم و تعدادي شامل ذکر نام و مشخصات هر يک از آنان بخصوص گواه بر مدعي شيعه ميباشد.
آري اين امامان هستند که علاوه بر نقش رهبري و نشر علوم اسلامي هه پارههاي تن امام امير مومنان (ع) بوده و در حق آنها گويد:
پدرم و مادرم فدايشان باد.
لکن متاسفانه تعصب مانع از رفتن زير بار حقيقت و گردن نهادن حتي به واقعيات ديني است و بدين ترتيب همچون شارح معتزلي ابن ابي الحديد را با مقام فضل و دانشش در مورد سخنان امير مومنان (ع) وادار بخيال بافي و خلط مبحث و تفسير «مالا يرضي صاحبه» ميکند.
علامه سيد عبدالزهراء مينويسد: [1] ابوالحسن مدائني اين خطبه را در کتاب «صفين» آورده و گويد امام آن را پس از پايان ماجراي نهروان ايراد فرموده و آنگاه بذکر قسمت پيشين آن که شامل پيشگوئي از حوادث آينده است و طبق روايات از علائم ظهور مهدي بشمار ميآيد پرداخته و نويسنده براي آگاهي خوانندگان
[ صفحه 75]
ارجمند بذکر قسمتي از آن ميپردازد.
«اذا کثرت فيکم الاخلاط و استولت الانباط ، و دنا خراب العراق و ذاک اذا بنيت مدينه ذات اثل و انها ، فاذا غلت فيها الاسعار و شيد فيها البنيات و حکم فيها الفساق...
فيهالها من مصيبه حينئذ من البلاء العقيم و البکاء الطويل و الويل العويل ، و شده الصريخ ، ذلک امر الله و هو کائن و فناء مريح ، فيابن خيره الاباء متي تنتظر البشير بنصر قريب ، من رب رحيم.
الافويل للمتکبرين ، عند حصاد الحاصدين و قتل الفاسقين عصاه ذي العرش العظيم ، الابابي و امي هم من عده...
بطور خلاصه اين فراز از سخنان امام (ع) شامل پيشگوئي درباره هرج و مرجهاي اخلاقي ، بوجود آمدن شهر بغداد ، خراجي عراق ، بالا رفتن نرخها و بدنبال آن حوادث گريه آور ، ناله خيز ، و دردناکي است که بجرم بد رفتاريها و سرکشيها بامر خدا بوقوع خواهد پيوست.
آنگاه ياد از فرزند بهترين پدران فرموده و خبر از سرنوشت شوم و مرگ آوري ميدهد که به کيفر سرپيچي از فرمان الهي و پيروي از دستورات دين در انتظار مستکبران و فاسقان است.
صاحب محتوی:
موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://mazaheb.com/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/%D8%B9%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%AF/26-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C%D8%AA/1502-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های عقایدی موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت