... الوافی المجلد 20 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
... الوافی المجلد 20
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
کتابخانه مجازی الفبا
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
... الوافی المجلد 20
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
فیض کاشانی, ملامحسن (حکیم فیلسوف، محدث، مفسر و عارف دوره صفوی و از دانشمندان شیعه، شاگرد ملاصدرای شیرازی و داماد بزرگ او، فقیه اخباری), 1007ق. کاشان 1090 ق. کاشان
(نویسنده)
وضعیت نشر :
اصفهان ،
مکتبه الامام امیرالمومنین علی علیهالسلام العامه ،
۱۴۱۲ق. = - ۱۳۷۰
چکیده :
کتاب وافی مهمترین اثر حدیثی فیض و از جوامع احادیث امامیه است. در واقع می توان گفت که وافی یکی از بزرگترین، مهمترین و جامع ترین آثار حدیثی شیعه از دوره صفویان است که در آن اخبار و احادیث مربوط به: اصول، فروع، سنن و احکام اسلامی منقول در کتب اربعه متقدم امامیه یعنی: الکافی، من لایحضره الفقیه، التهذیب و الاستبصار گرد آمده است. او پس از گردآوری همه احادیث کتاب های چهارگانه پیشین، احادیث مکرر را حذف نموده، آن گاه آیه هایی از قرآن کریم در مورد هر یک از اصول و فروع دین آورده است و هر جا که آیه یا حدیثی نیاز به توضیح و تاویل داشته، به شرح آن پرداخته و دشواری های متنی و لغوی آن را نیز حل کرده است. اهمیت این کتاب از آن جا آشکار می شود که علاوه بر ویژگی های یاد شده، خواننده را از مراجعه دوباره یا هر باره به کتاب های چهارگانه پیشین بی نیاز می سازد. مولف خود بيان مي كند كه اين كتاب را الوافي ناميدم چون مشتمل بر تمامي مطالب مهم مي باشد و از مطالب مبهم پرده برمي دارد. سمّیته بالوافی لوفائه بالمهمّات و کشف المبهمات. مرحوم فیض در مقدمه کتاب وافی انگیزه خود از تألیف این کتاب را مشاهده کاستی های موجود در کتب اربعه بیان کرده است. این کاستی ها عبارتاند از: 1. کامل نبودن هر یک از کتب اربعه به تنها. 2. مشکل بودن مراجعه به آن ها به علت اختلاف عناوین ابواب هر یک از کتاب ها. 3. پراکندگی روایات هم مضمون. 4. وجود روایات تکراری در کتب اربعه. وافی به حسب تبویب مؤلف شامل سه مقدمه و چهارده کتاب و یک خاتمه است. مراجعه به کتاب الوافی، برای کسانی که در علوم اسلامی تحقیق میکنند، لازم است، زیرا این کتاب، مصدر حدیثی وسیعی است و میتوان آن را دائرة المعارف شیعی دانست. از طرف دیگر، توضیحهایی که مرحوم فیض، در ذیل احادیث آورده است، مطالعه و فهم آنها را حتی برای افراد مبتدی آسان مینماید. مؤلف، با توجه به تخصص خود در علوم مختلف، از قبیل فقه، فلسفه، عرفان، اخلاق، حدیث و کلام و... در هنگام شرح روایات، نکتههای ارزش مندی را آورده است.
جلد بیستم شامل کتاب مطاعم و مشارب و تجملات می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
اصول دین
,
فروع دین
,
احکام اسلامی
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
احادیث و روایات
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلید واژه فرعی :
دواجن ,
خوردن ,
شراب ,
مستحبات خانه ,
آداب مهمانی ,
آداب لباس ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ملا محسن فیض کاشانی
نویسنده :
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://alfeker.net/library.php?id=3356
کد کنگره:
BP۱۳۵/ف۹ک۲ ۱۳۷۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۲۱۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتابنامه بهصورت زیرنویس انتقادات فیض به کتب اربعه: مؤلف، در مقدمه، کتب اربعه را مورد نقد قرار داده و ضرورت تدوین یک کتاب حدیثی را اعلام میدارد. کتاب کافی: وی، ضمن آنکه کتاب الکافی را به خاطر در بر داشتن اصول و خالی بودن از زواید، شریفترین، موثقترین، کاملترین و جامعترین کتب اربعه میداند، مشکلات زیر را برای آن برمیشمارد: در ذکر بسیاری از احکام، سستی به عمل آمده و بابهای آن تمام و کامل نیست. برخی موارد به ذکر یکی از دو طرف روایات - که شبهه تعارض در مورد آنها وجود دارد- بسنده شده و خلاف آن نیامده است. مبهمات و مشکلات احادیث، بدون شرح رها گردیده است. در برخی از کتب و ابواب و روایات آن، ترتیب نیکویی به کار نرفته است و بسا حدیثی در غیر باب آن آمده است. کتاب من لایحضره الفقیه: فیض، در ادامه، به مشکلات کتاب من لایحضره الفقیه میپردازد و میگوید: کتاب فقیه، در بیشتر موارد یاد شده مانند الکافی است، جز اینکه: از احادیث مربوط به اصول عقاید خالی است. ابواب و فصول بیشتری را جا انداخته است. چه بسا در آن، حدیث با کلام مؤلف اشتباه شده و سخن وی در دنباله حدیث با حدیث خلط میشود. احادیث مرسل آن، بسیار و اسناد مورد اهمال آن نیز فراوان است. کتاب تهذیب الاحکام: مؤلف، درباره تهذیب الاحکام نیز چنین اظهار نظر میکند: تهذیب الاحکام، گر چه جامع احکام است و تقریباً تمام احادیث احکام، در آن وارد گردیده، لکن از جهت خالی بودن از احادیث مربوط به اصول عقاید، مانند فقیه است. وی، علاوه بر این، به وجود مشکلات زیر در کتاب تهذیب الاحکام اشاره میکند: اشتمال بر تأویلات دور از واقع و جمع نادرست میان روایات متعارض. جدا کردن احادیثی که جا دارد یکجا گرد آید و کنار هم آوردن احادیثی که شایسته است جدا شود. قراردادن بسیاری از اخبار در محل نامناسب و کوتاهی در ذکر احادیث در جای خود. دارای تکرارهای ملال آور و طولانی کردن بابها با عنوانهای کوتاه. کتاب الاستبصار: وی، در ادامه میگوید: الاستبصار نیز پارهای از تهذیب الاحکام است که از آن استخراج گردیده و به ذکر اخبار مخالف و معارض اقتصار ورزیده و در جمع بین آنها با استمداد از احادیث قریب و غریب، کوشیده است. صاحب الوافی، در ادامه، از تلاش مشایخ سه گانه، در نقل احادیث و گردآوری اخبار پراکنده، قدردانی میکند و میگوید:انصاف این است که جمع میان آنچه انجام دادهاند و آنچه واگذاشتهاند، کاری ناممکن، بلکه از توان بشر خارج است. به هر حال آنها وظیفه خود را انجام دادهاند و آنچه باقی مانده، بر عهده آنان نبوده است. مؤلف، قبل از وارد شدن در اصل مقصود، سه امر را مقدم داشته و در مورد آنها توضیح داده و آن سه امر عبارتند از: طریق شناسایی علوم دینی، راه شناسایی اسناد حدیثها و اصطلاحات و قواعد به کار گرفته شده در کتاب.
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , آثار مرجع
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [مقدمات التحقیق]
o کلمه المکتبه
o الفهرس
o [اسامی الرجال المذکوره فی الاسناد]
المکتفی عن تعدادهم بالاعداد
المکنی عن اسماءهم بکلمات النسبه
المکنی عن اسمایهم بکلمات النسبه
المکنی عن اسمایهم بکلمات النسبه
المعبر عنهم بالاوصاف
المحذوف اسماء ابایهم
المنسوبون الی اجدادهم بحذف الاسماء
المنسوبون الی ابایهم او احد اقربایهم بحذف الاسماء
• [تتمه کتاب المطاعم و المشارب و التجملات]
o ابواب وظایف الاکل و الضیافه
الایات
باب غسل الید قبل الطعام و بعده
باب التسمیه و التحمید و الدعاء علی الطعام
باب هییه الجلوس علی الطعام
باب سایر الاداب
باب الطعام الحار
باب اوانی الاکل
باب الاکل علی مایده یشرب علیها الخمر
باب کثره الاکل
باب اکل ما یسقط من الخوان
باب الغداء و العشاء
باب الاکل ماشیا
باب اجابه دعوه المسلم
باب العرض
باب ترک التکلف
باب اکل الرجل فی منزل اخیه بغیر اذنه
باب انه تعرف موده الرجل لاخیه باکله من طعامه
باب حرمه الطعام و انه لا حساب علیه
باب الولایم
باب من مشی الی طعام لم یدع الیه
باب ان الرجل اذا دخل بلده فهو ضیف علی من بها من اخوانه
باب ان الضیافه ثلاثه ایام
باب کراهیه استخدام الضیف
باب ان الضیف یاتی رزقه معه
باب حق الضیف و اکرامه
باب الاکل مع الضیف
باب الخلال و حکم ما یخرج به
باب غسل الفم
باب النوادر
o ابواب المشارب
الایات
باب فضل الماء
باب اداب شرب الماء
باب القول علی شرب الماء
باب اوانی الشرب
باب اصل العیون و فضل ماء زمزم و ماء المیزاب
باب ماء السماء و الوادی
باب فضل ماء الفرات
باب المیاه المنهی عنها
باب ما یتخذ منه الخمر
باب اصل تحریم الخمر
باب ان الخمر لم تزل محرمه
باب تحریم الخمر فی الکتاب
باب ان الخمر راس کل اثم و شر
باب شارب الخمر و تارکها
باب مدمن الخمر
باب ان کل مسکر حرام قلیله و کثیره
باب ان الخمر انما حرمت لفعلها
باب شارب المسکر و تارکه
باب من اضطر الی الخمر و المسکر
باب النبیذ الحلال و النبیذ الحرام
باب العصیر الحلال و العصیر الحرام
باب الفقاع
باب صفه الشراب الحلال
باب سایر ما یحل من الاشربه
باب الخمر یجعل خلا
باب ظروف النبیذ
باب استعمال ظروف الخمر
باب المسکر یقطر منه فی الطعام او یسقی الدابه
باب شرب ابوال الانعام
o ابواب الملابس و التجملات
الایات
باب التجمل و اظهار النعمه
باب نظافه اللباس
باب جوده اللباس
باب کثره اللباس
باب شهره اللباس
باب الوان اللباس
باب اجناس اللباس
باب تشمیر اللباس
باب طی الثیاب
باب القول عند لبس الجدید
باب العمایم
باب القلانس
باب الاحتذاء
باب الوان النعال
باب الخف
باب السنه فی لبس النعل و الخف و خلعهما
باب الخواتیم
باب العقیق
باب الیاقوت
باب الفیروزج
باب الزمرد و الجزع الیمانی و البلور
باب نقش الخواتیم
باب الحلی
باب النوادر
o ابواب المساکن و الدواجن
الایات
باب سعه المنزل
باب رفع البناء
باب تزویق البیوت
باب الفرش و الفراش
باب کراهیه ان یبیت الانسان علی سطح غیر محجر
باب کراهیه ان یبیت الانسان وحده و سایر مداخل الشیطان
باب الاسراج و الکنس
باب البناء الزاید علی الکفاف
باب ارتباط المرکوب
باب حقوق الدابه و وظایف الرکوب
باب الات الدواب
باب اتخاذ الابل
باب الغنم
باب الحمام
باب ارسال الطیر
باب الدیک
باب الورشان
باب الفاخته و الصلصل
باب الکلب
باب التحریش بین البهایم
باب ما تعرفه البهایم
باب النوادر
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت