مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
2. فرق sects
>
فرق اسلامی (فرق)
>
4- خوارج
>
6- اباضیه
الحسینیة
الحسینیة (فرق اباضیه)
الخلفیة (فرق اباضیه)
السکاکیة (فرق اباضیه)
الفرثیة (فرق اباضیه)
النفاثیة (فرق اباضیه)
انکار (فرق اباضیه)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 154
عنوان :
اسماء و صفات الهی از دیدگاه امامیه و اباضیه و مقایسه آن دو
نویسنده:
مصطفی شریفی؛ استاد مشاور: رحمان بولحسنی ؛استاد راهنما:ملک مکان حمید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
اباضیه (خوارج)
,
عقاید شیعه امامیه
,
صفات خدا
,
اباضیه (خوارج)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
صفات الهی
,
اسماء و صفات از دیدگاه امامیه و اباضیه
,
6- اباضیه
چکیده :
در این تحقیق به بررسی و مقایسه دیدگاه دو مذهب پویای وموجود، امامیه و اباضیه در مورد اسماء و صفات الهی پرداخت شده است. در فصل اول به توضیح مفاهیمی از قبیل اباضیه و چگونگی پیدایش آن و معرفی برخی از شخصیتهای مؤثر در این مذهب و همچنین به تبیین مفاهیمی همچون اسماء و صفات الهی از دیدگاه لغت و اصطلاح پرداختهایم و در فصل دوم به بررسی دیدگاه امامیه در مورد اسماء و صفات الهی پرداخته شده است و در فصل سوم به بررسی دیدگاه اباضیه در مورد اسماء و صفات الهی و آراء ایشان در مورد اسماء و صفات الهی پرداخته شده است و در پایان به جمعبندی در مورد آراء و دیدگاه این دو مذهب در مورد اسماء و صفات الهی و مقایسه دیدگاه دو مذهب پرداخته شده است. در انتها باید متذکر شوم که دو مذهب در مورد اسماء و صفات الهی تقریباً دیدگاه همسان و واحدی دارند و کمترین اختلافی بین امامیه و اباضیه در مورد اسماء و صفات الهی وجود ندارد. اگرچه در موارد دیگر همچون حسن و قبح دیدگاه متفاوتی با هم دارند ولی در این مورد خاص با هم همعقیده و همرأی میباشند. به گفته دکتر صابر طعیمه از نویسندگان اباضیه، ایشان در مورد توحید بر خلاف دیگر عقائد تکیه به عقل نمودهاند تا از تشبیه و تجسیمه به دور باشند و بر تنزیه باری تعالی تأکید دارند، همان چیزی که امامیه در اسماء و صفات الهی بر آن تکیه دارند .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عبق من التاريخ الإباضي : مدارس إباضية عبر التاريخ
نویسنده:
بقلم مهنا بن راشد بن حمد السعدي
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه مغرب
,
اباضیه (خوارج)
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
مدارس اباضیه ,
چکیده :
قصد مولف از تالیف این کتاب جمع آوری اسامی و تعداد مدارس اباضیه در مغرب بوده است که به گفته خودش در حواشی و سطرهای بعضی از کتب بوده اند و هیچ گاه یک کتاب مستقلی در این زمینه نگاشته نشده بوده است ، به همین خاطر این کتاب را تالیف و تعدای از اسامی و تعریفی اجمالی از مدارس اباضیه را در این کتاب مختصر آورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشأة الحركة الاباضية فی البصرة : و مناقشة دعوى تأسيس جابر بن زيد لها و علاقتها بالخوارج
نویسنده:
محمد عبدالفتاح عليان
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: دار الهداية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه (خوارج)
,
فرق اسلامی (فرق)
,
فاقد چکیده
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
خوارج (مذاهب کلامی) ,
بدعت خوارج ,
جنگ نهروان ,
اباضیه (خوارج) ,
تاریخ موضوعی (اسلام) ,
اباضیه در بصره ,
کلام اباضیه ,
تاریخ اباضیه ,
عقائد اباضیه ,
تعلیمات اباضیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و ویژگیهای اباضیه
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه (خوارج)
,
6- اباضیه
چکیده :
اباضیان تقلید را در اصول عقاید جایز نمیدانند، اما در فروع و مسائل فقهی فقط در مواردی آن را جایز میدانند که دلیلی از کتاب، سنت، اجماع امت یا عقل در دست نباشد (جیطالی، ۱/۲۵۷؛ قس: معمر، ۲ (۲)/۲۲۹). در توجیه این نظر میگویند که حقیقت تقلید، پذیرفتن سخن کسی است بیطلب دلیل و برهان؛ و در جایی که دلیلی از کتاب، سنت، اجماع امت یا عقل موجود باشد، تقلید بیمعنی است (جیطالی، ۱/۲۵۸). اباضیه بر خلاف بیشتر فرق اهل سنت، باب اجتهاد را بسته نمیدانند (نک: معمر، ۱/۷۱ـ۷۲) و استنباط احکام را بر مبنای کتاب، سنت، اجماع امت و عقل جایز میشمارند (جیطالی، همانجا) و معتقدند که مجتهد باید عالم در لغت، اصول دین، اصول فقه و مصادر ادله (کتاب، سنت و اجماع) باشد. اما در باب تجزی اجتهاد، میان علمای اباضی اختلاف نظر وجود دارد (معمر، ۱/۷۲ـ۷۳) علمای اباضی به امکان وقوع اجماع میان اهل حل و عقد قائلند (موسوعه ۳/۵۷) شیخ ابومحمد عبدالله بن حمید سالمی در تعریف اجماع میگوید: «اجماع در عرف علمای اصول و فقها و عموم مسلمانان عبارت است از اتفاق علمای امت بر حکمی در یک دوره، و گفتهاند: اتفاق امت محمد (ص) است در یک دوره بر امری؛ و بعضی این شرط را افزودهاند که خلاف مستمری قبل از آن وجود نداشته باشد» (همان، ۳/۵۳، به نقل از طلعه الشمس سالمی). سالمی در باب حجیت اجماع میگوید: «نتیجه خلاف در تعریف اجماع این است که هرکس هر تعریفی از اجماع را بپذیرد. بر مبنای همان تعریف، اجماع بر او حجت خواهد بود. بنابراین، آن کسی که تنها اجماع مجتهدین را معتبر شمارد، اجماع آنان بر او حجت خواهد بود، خواه دیگران موافق باشند، خواه نباشند؛ و هر کس اجماع مجتهدان مؤمن، نه مجتهدان فاسق و بدعتگذار، را معتبر بداند، اجماع مجتهدان مؤمن بر او حجت خواهد بود، گر چه اهل اهواء با آنان مخالف باشند …». به هر حال حجیت اجماع در هر یک از اقوال، ظنی است، نه قطعی (همان، ۳/۶۴ـ۶۵). سالمی تنها در یک حالت فرضی، حجیت اجماع را با جمع شروط بسیار که امکان تحقق آنها نادر است، قطعی میداند (همانجا). از میان فرق خوارج فقط اباضیه، فقهی مدون دارند. فقهای اباضیه، وقوع اجماع میان اهل حل و عقد را ممکن می دانند. آنها در بسیاری از احکام فقهی –نماز، روزه، حج، زکات- به مذاهب اربعه اهل سنت نزدیک هستند. از نظر عقاید کلامی، آنان بر این عقیدهاند که نمیتوان به کسی مؤمن یا کافر گفت، چرا که وحی منقطع شد و ابوبکر و عمر از دنیا رفتهاند و امروز کسی نیست که حقایق را بیان کند و کافر را از مؤمن تمیز دهد. بدان جهت ما به کسی نمیگوییم که او مؤمن است یا کافر. برخی از نویسندگان معاصر اباضی بر این عقیدهاند که فرقه اباضیه فقط در دو مسئله، یعنی تخطئه حکمیت و شرط ندانستن قرشی بودن امام، با سایر فرق اسلامی اختلاف نظر دارند، ولی در سایر مسایل با یکی از مذاهب مشهور کلامی هم عقیده اند، چنانکه در مسئله صفات خدا، رؤیت، تنزیه، تاویل و حدوث قرآن با معتزله و شیعه توافق دارند، و در مسئله شفاعت با معتزله هم عقیده اند، و در مسئله قدر و خلق افعال با اشاعره هم رأیند.(۱) ————————– پانوشت: بحوث فی الملل و النحل، ج ۵، ص ۳۰۲-۳۰۳٫
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإباضية مدرسة إسلامية بعيدة عن الخوارج
نویسنده:
علي بن محمد الصلابي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
6- اباضیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الأصول التاريخية للفرقة الأباضية
نویسنده:
عوض محمد خليفات
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: سلطنة عمان - وزراة التراث القومی والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه (خوارج)
,
6- اباضیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد مهمترین عقاید اباضیه و مقایسۀ آن با عقاید امامیه : 71 : هفت آسمان
نویسنده:
مصطفی جعفرطیاری؛ محمدعلی شبانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: هفت آسمان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
عقاید شیعه امامیه
,
اباضیه (خوارج)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
6- اباضیه
چکیده :
این مقاله عقاید اباضیه و عقاید شیعه را در نُه محور بررسی میکند. در کشور عمان مذهب غالب، اباضی است. هرچند عمان مرز مشترکی با ایران ندارد اما در نزدیکی کشور ما واقع است. هدف از این مقاله بیان مشترکات اعتقادی و نزدیکترشدن به همدیگر است. این مقاله نُه عقیده از عقاید اباضیان و شیعیان را میکاود، البته به صورتی که برای اباضیان اهمیت دارد. اصول نزد اباضیه ترتیب خاصی ندارد در حالی که امامیه برای آن ترتیب خاصی قائلاند. بنابراین، از توحید شروع میکنیم و بعد عدل، ایمان و کفر، کفرِ نعمت، رؤیت خداوند متعال در قیامت، خلق قرآن، خروج بر امام ظالم، و تولا و تبرا را میکاویم، حال آنکه امامیه اصول را پنج چیز میدانند و برای آن ترتیب خاصی قائلاند. در این میان گاهی به عقاید دیگر مذاهب نیز اشارهای گذرا کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به تفاسیر اباضیه
نویسنده:
سید محمدعلی ایازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه
,
اباضیه (خوارج)
,
تفاسیر اباضیه
,
6- اباضیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدارس إباضية
نویسنده:
الشيخ مهنا بن راشد السعدي
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه (خوارج)
,
کتب کلام اباضیه
,
6- اباضیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی - خوارج
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جنگ صفین
,
اباضیه (خوارج)
,
ازارقه (خوارج)
,
صفریه (خوارج)
,
نجدات (خوارج)
,
خلود مرتکب کبیره
,
جنگ نهروان
,
جنگ صفین
,
مرتکب گناه کبیره
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
ازارقه (خوارج)
,
صفریه (خوارج)
,
نجدات (خوارج)
,
محکمة الاولی
,
کفر مرتکب کبیره
,
6- اباضیه
چکیده :
چکیده: 1. خوارج به معنای عام جمع خارجی به معنای شورشی است و معنای خاص به کسانی گفته می شود که در جنگ صفین در مقابل امام علی علیه السلام شوریدند. به آنها مارقین هم گفته می شود. 2 - مهمترین اعتقاد خوارج این است که مرتکب کبیره را کافر می دانستند. این اعتقاد لوازم کلامی مهمی دارد. 3 - خوراج فرقه های متعددی دارند که مهمترین آنها عبارت اند از: الف) محکمة الاولی: که همان شورشیان در مقابل امام علی علیه السلام هستند. آنها به کافر بودن گناهکار قائل بودند. ب) ازارقه: پیروان نافع بن ارزق است. آنا مخالف خود را مشرک و کافر می دانستند، و کشتن آنها را مباح می شمردند و خلود آنان در جهنم معتقد بودند. ج) نجدات یا نجدیه: پیروان نجدة بن عامر حنفی هستند. آنها جاهل به فروع دین را معذور می دانند. به نظر آنها تنها گناهانی که شخص بر آنها اصرار ورزد موجب کفر و شرک است. د) صفریه: به پیروان زیاد بن اصفر گفته می شود. آنها کشتن اطفال و زنان مخالف خود را جایز نمی دانند. درباره کافر و مشرک بودن گناهکار چند نظریه میان آنها پیدا شده است. ه) اباضیه: مؤسس این فرقه عبدالله بن اباض است. آنها معتدل ترین فرقه خوارج و تنها فرقه ای هستند که امروزه در برخی مناطق باقی مانده اند. آنها مرتکب کبیره را موحد دانسته، قتل او را روا نمی دانند و معتقدند که کفر مرتکب کبیره کفر نعمت است نه کفر ملت و دین.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 154
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید