مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
مقدورات محال الهی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Kenneth L. Pearce (کنت ال پیرس)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: به گفته مایکل آلمیدا، تامل در مورد اختیار و امکان می تواند برای نشان دادن سازگاری وجود یک خدای آنسلمی استفاده شود وجود شر این استدلال ها به این فرض بستگی دارد که a عامل تنها در صورتی می تواند در مورد یک عمل آزاد باشد که آن عامل امکان پذیر باشد آن عمل را انجام می دهد. اگرچه این اصل از حمایت شهودی برخوردار است، اما من استدلال می کنم که آنسلمیانیسم با معرفی این شهودها را تضعیف می کند. گزینه های غیر ممکن من استدلال می‌کنم که اگر آنسلمیانیسم درست باشد، خدا و مخلوقات ممکن است در انجام غیرممکن‌ها آزاد باشند. در تعدادی از نشریات، مایکل آلمیدا استدلال کرده است که پیوند خداباوری آنسلمی با امکان اختیار مخلوق مستلزم این است که احتمالاً خداوند جهانی حاوی شر اخلاقی را به فعلیت می رساند. استدلال را می توان به صورت زیر بازسازی کرد: 1.لزوماً هر عالَمی که بالفعل باشد، از سوی خداوند فعلیت یافته است. 2.احتمالاً برخی از موجودات دارای آزادی اخلاقی قابل توجهی هستند. 3.لزوماً اگر برخی از موجودات دارای آزادی اخلاقی قابل توجهی باشند، سپس احتمالاً برخی از موجودات مرتکب خطاهای اخلاقی می شوند. 4.بنابراین، احتمالاً خداوند جهانی را به فعلیت می رساند که در آن برخی از مخلوقات مرتکب اشتباهات اخلاقی می شوند.
خیرِ کثیرِ «حفظ آزادی و اختیار انسان» یا حذف تکوینی «شرورِ قلیلِ طبیعی و اخلاقی»؟ پاندمی کرونا و طرح «مسئله شر» در گفت‌وگو با محسن کدیور: خدا «وجودی قانون‌مند» است
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خدای من «خدایی قانون‌مدار» است. قانون او «سنن الهی» است و او با این سنن در کار جهان و انسان دائما حاضر و ناظر و فعال است. خدای کدیور در بالاترین حد متصور آزادی و اختیار انسانی را پاس می‌دارد. در زمان رخ دادن «شرورِ قلیلِ طبیعی» متاسف است که چرا انسان در مقابل این پدیده‌های طبیعی خود را مسلح نکرده، و در زمان وقوع شرور انسانی از آدمیان ستمگری که در حق دیگر بندگانش ظلم روا می دارند به شدت ناخشنود است و از اینکه بندگان مظلومش متحمل رنج و درد می‌شوند، عمیقا غمگین است. اما با توجه به «خیر کثیرِ آزادی و اختیار انسانی» کیفر ستمکار و پاداش ستمدیده را به آخرت موکول کرده است. افراد عجول و آنها که افق دیدشان در حد دنیای مادی است (یا می‌گویند آخرت را چه کسی دیده!) می‌خواهند با حذف «شرور قلیل دنیوی» بهشت اخروی به همین دنیا بیاید، فارغ از اینکه آنها با چنین تلقی دنیا را به جهنم تبدیل می کنند. کدیور این خدایِ حافظِ آزادی و اختیار انسان که حکمت و رحمتش را با تمام وجود لمس می کند عاشقانه دوست دارد. در زمان دشواری و بلا یاد او بزرگ‌ترین مایه آرامش، و دعا به درگاه او به روح آدمی چنان قوتی می‌دهد که هر ناملایمی تحمل کردنی است.
  • تعداد رکورد ها : 4