مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
>
نظریه اخلاقی (هنجاری)
>
وظیفه گرایی (فلسفه اخلاق)
>
نظریه عدالت راولز (فلسفه اخلاق)
احکام اعتباری (راولز) (وابسته)
پرده جهل راولز(فلسفه اخلاق)(وابسته)
تعادل اندیشه ورزانه راولز (فلسفه اخلاق)(وابسته)
روند گرایی(فلسفه اخلاق)(وابسته)
عدالت روالی (فلسفه اخلاق)(وابسته)
وضع طبیعی (فلسفه اخلاق)(وابسته)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
جون رولز والتصور الإجرائي لنظرية العدالة
نویسنده:
فاطمة سلطاني .
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
اجرای عدالت
,
اجرای عدالت
,
نظریه عدالت راولز (فلسفه اخلاق)
,
عدالت روالی (فلسفه اخلاق)(وابسته)
,
فضیلت (وابسته اخص فضایل اخلاقی) )
,
فضیلت (فلسفه سیاسی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب نظریه عدالت [نسخه انگلیسی همراه با ترجمه بخشی از کتاب]
نویسنده:
جان رالز؛ مترجم : محمدکمال سروریان ، مرتضی بحرانی
نوع منبع :
کتاب , کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه عدالت راولز (فلسفه اخلاق)
چکیده :
عدالت نخستین فضیلت نهادهای اجتماعی است، همچنانکه صدق، فضیلتِ نظامهای اندیشه است. یک نظریه، هرچند شکوهمند و بسنده، اگر صادق نباشد باید ردّ یا بازنگری شود؛ همچنانکه قوانین و نهادها، فارغ از این که چه میزان کارآمد و سامانیافته باشند، اگر ناعادلانه باشند باید اصلاح یا کنار گذاشته شوند. هر شخص از حرمت و مصونیتی بر پایه عدالت برخوردار است که حتی رفاه و بهروزی جامعه به مثابه یک کل نمیتواند آن را تحتالشعاع قرار دهد. به همین دلیل عدالت نمیپذیرد که تحقق خیر بزرگتری که دیگران در آن سهیماند، توجیهگرِ از دست رفتن آزادی برخی [دیگر] باشد. عدالت اجازه نمیدهد فداکاریها [محرومیتها]ی تحمیلشده بر شمار اندکی از انسانها، به واسطه انبوه امتیازات فراوانی که شمار زیادی از انسانها از آن برخوردارند نادیده گرفته شود. بر این پایه، در یک جامعه عادل، آزادیهای شهروندان ِبرابر، ثابت و لایتغیر تلقی میشوند؛ و حقوق تأمینشده از طریق عدالت، وجهالمصالحۀ چانهزنی سیاسی یا محاسبات منافع اجتماعی نیستند. تنها چیزی که به ما اجازه میدهد یک نظریۀ نادرست را بپذیریم، نبودِ یک نظریۀ بهتر است؛ به همین ترتیب، یک بیعدالتی فقط زمانی قابل تحمل است که برای پرهیز از یک بیعدالتی بزرگتر، ضروری باشد. صدق و عدالت ضمن اینکه نخستین فضیلتهای فعالیتهای انسانی هستند، مصالحهپذیر [قابل معامله] نیستند. به نظر میرسد این پیشفرضها، باور و جزم شهودی ما را در خصوص تقدم و برتری عدالت آشکار میکنند. تردیدی نیست که آنها بسیار نیرومند بیان شدهاند. در هر حال، من میخواهم تحقیق کنم که آیا این باورها (یا باورهای مشابه) درستاند یا خیر، و اگر درستاند چگونه میتوان آنها را تبیین کرد. به این منظور نیازمند تدوین نظریهای در باب عدالت هستیم که در پرتو آن بتوان این گزارهها را تفسیر و ارزیابی کرد. بحث خود را با بررسی نقش اصول عدالت آغاز میکنم. اجازه دهید، برای پرهیز از آشفتگی، فرض کنیم یک جامعه، یک انجمن کم و بیش خودکفا و متشکل از اشخاصی است که در روابط خود با یکدیگر قواعد رفتاری ویژهای را به نحو الزامآور به رسمیت میشناسند و در بیشتر موارد بر پایه آن قواعد رفتار میکنند. باز هم فرض کنید که این قواعد، یک نظامِ همکاری را مشخص میکنند که برای بهبود خیر کسانی که در آن شرکت میجویند طراحی شده است. با این حساب، گرچه یک جامعه، یک بنگاه مبتنی بر همکاری برای مزیت و منفعت دوجانبه است، اما در کنار وحدت منافع و علائق، متضمن کشمکش و منازعه نیز هست. وحدت منافع از آنجا ناشی میشود که همکاری اجتماعی، یک زندگی بهتر را برای همه افراد امکانپذیر میسازد به طوری که اگر افراد میخواستند به تنهایی و بر پایه کوشش فردی خود زندگی کنند، نمیتوانستند [آن زندگی را فراهم کنند]؛ و چون اشخاص نسبت به چگونگی توزیع منافع ناشی از همکاری خود بیتفاوت نیستند و هر کس به منظور پیگیری اهداف خود میخواهد ضمن مشارکت کمتر، سهم بیشتری به دست آورد، تعارض منافع نیز پدید میآید. برای گزینش از میان ترتیبات اجتماعیِ گوناگون که این تقسیم امتیازات را تعیین میکنند و نیز برای تضمین توافقی بر سر توزیع مناسب عایدات، مجموعه اصولی لازم است. این اصول همان اصول عدالت اجتماعی هستند: این اصول، شیوه تخصیص حقوق و تکالیف را در نهادهای اساسی جامعه تعیین، و شیوه مناسب توزیع منافع و هزینههای همکاری اجتماعی را تعریف میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بناء الدولة في أدبيات النظرية السياسية المعاصرة: دراسة لدور العدالة الاجتماعية
نویسنده:
بن مساهل آلاء الرحمان .
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
دولتسازی
,
نظریه عدالت راولز (فلسفه اخلاق)
,
نظریه سیاسی
,
لیبرالیسم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار نظریه عدالت جان رالز
مدرس:
مصطفی زالی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
نظریه عدالت راولز (فلسفه اخلاق)
,
عدل (فلسفه اخلاق)
,
عدالت (خاص) (فلسفه اخلاق)
,
درسگفتار / سخنرانی علوم سیاسی و علوم اجتماعی
,
درسگفتار / سخنرانی اخلاق و فلسفه اخلاق
چکیده :
جان رالز (۱۹۲۰-۲۰۰۲) را میتوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین فیلسوفان سیاسی معاصر دانست. کوشش اصلی او متمرکز بر استخراج اصولی برای عدالت ناظر به نهادهای اصلی اجتماعی (ساختار بنیادین جامعه) است. او به این منظور چهارچوبی را مبتنی بر نظریه کلاسیک قرارداد اجتماعی طرح میکند که بر اساس آن اصول عدالت، حاصل توافق بیطرفانه اشخاص آزاد و برابر در موقعیتی برابر و منصفانه (موقعیت نخستین) است؛ اصول عدالت برآمده از این موقعیت منصفانه (اصل اول (برابری در حقوق و آزادیهای اساسی)، اصل دوم (مرکب از دو اصل برابری منصفانه فرصتها و اصل تفاوت))، به عنوان عدالت به مثابه انصاف شناخته میشود. رالز در کتاب نظریه عدالت در سه بخش، شرح عناصر اساسی نظریه خود را به پیش میبرد: در بخش نخست پس از توضیحی مقدمات پیرامون روش خاص خود در چهارچوب اصول عدالت و تمایز آن با بدیلهای موجود (نفعگرایی و شهودگرایی)، به توصیف اصول عدالت پرداخته و سپس به روش استنتاج این اصول و اثبات برتری آن را نسبت به بدیلهای موجود میپردازد. بخش دوم نظریه به نهادهای حاصل از عدالت به مثابه انصاف اختصاص دارد؛ رالز در این بخش توضیح میدهد که از میان نظامات سیاسی موجود دو نظام سوسیالسیم لیبرال و دموکراسی مالکیتمحور، با الزامات دو اصل عدالت سازگار هستند؛ بخش سوم نظریه عدالت به اثبات پایداری جامعه بسامان (جامعه برآمده از عدالت به مثابه انصاف) اختصاص دارد. در این بخش رالز اثبات میکند که اولاً عدالت به مثابه انصاف با روانشناسی اخلاقی بشر سازگار است و ثانیاً اصول عدالت به مثابه انصاف بخشی ذاتی از خیر انسان است (استدلال مشهور به مساوقت). اما رالز در گردشی مشهور به لیبرالیسم سیاسی میکوشد برخی تناقضات نظریه عدالت را مرتفع ساخته و مشخصاً استدلال مساوقت را با اجماع همپوشان جایگزین سازد. هدف درسگفتارهای درسگفتارهای نظریه عدالت جان رالز با تدریس دکتر مصطفی زالی ، مواجههای مستقیم با عناصر اصلی نظریه عدالت جان رالز از طریق خوانش کتاب مختصر او، عدالت به مثابه انصاف: یک بازگویی است. این کتاب حاصل ویرایش جزوه درسی رالز برای تدریس نظریه عدالت در دانشگاه هاروارد است و میتوان آن را بیانی موجز از مسائل اصل دو کتاب نظریه عدالت و لیبرالیسم سیاسی دانست. در ذیل خوانش این کتاب و در حاشیه شرح و بسط عناصر اصلی اندیشه او، به برخی از مفاهیم اساسی دیگر مانند مفهوم عقل عمومی اشاره شده و پارهای از انتقادات وارد بر نظریه او و منازعات شکلگرفته ذیل نظریه همانند نظریه ایدال در برابر نظریه غیرایدال، ضرورت یا عدم ضرورت توجیه رئالیستی هنجارها و حدود مشروع مداخله دولت در اقتصاد به اجمال بیان میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید