مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
فرقه های مانوی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 59
اساطیر ایرانی در متون مانوی
نویسنده:
علیرضا پلاسید
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
صوفی یا سوفی: مانویت دگرگون شده الفهرست ومرزبان نامه کتابهای مانوی
نویسنده:
محمدرضا شفیعی‌کدکنی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشرپارسا,
ما‌نی‌ و دین‌ او
نویسنده:
حسن تقی‌زاده‌ میلانی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: انجمن‌ ایرانشنا‌سی‌,
چکیده :
((مانی و دین او)) شامل دو سخنرانی از سید حسن تقی‌زاده است که در 24/8/1328 و 12/11/ 1329ه‌.ش در انجمن ایران‌شناسی ایراد شده است .سخنرانی اول به مطالبی درباره ظهور مانی، تاریخچه دین مانی، چگونگی شکل‌گیری و گسترش دین مانی و نیز نوشته‌ها و رساله‌های وی اختصاص یافته، در سخنرانی دوم، با اشاره به ماهیت دین مانی، مناسک دینی مانویان تشریح شده است .
مانی و سنت مانوی
نویسنده:
فرانسوا دوکره، عباس باقری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر و پژوهش فرزان روز,
چکیده :
کتاب حاضر طی پنج فصل درباره زندگی و آیین مانی ( 216ـ 276م پیامبر ایرانی) نگارش یافته است .فصل نخست، شرحی است از وضعیت اجتماعین سیاسی و دینی پیش از ظهورمانی که افزون بر آن، توضیحاتی درباره انواع فرقه‌های مذهبی ـ جمعیت‌های مسیحی و جنبش الخزابی آمده است .فصل دوم به شرح زندگی، سفرهای تبلیغی، و نحوه کشته شدن مانی اختصاص یافته است .فصل سوم متضمن مباحثی است درباره "گنوس مانوی ."در این فصل ارتباط و تعاملات پیروان مسیحیت و مانویت، همچنین مشترکات این دو آیین ذکر شده است .در فصل چهارم برخی آداب، احکام و آیین مانویت در ایران (خراسان)، خاور دور، زندیقان، اسپراتوری روم، و آفریقا توضیح داده شده است .پایان کتاب به سرنوشت مانویت و گاه شمار رخدادهای مانی اختصاص یافته است .
خداوند، حافظه و زیبایی؛ تحلیلی مانوی از اعترافات آگوستین، دفتر دهم، باب‌های یکم تا سی‌وهشتم
نویسنده:
یوهانس وان اورت، فهیمه زعفرانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله خوانشی مانوی از دفتر دهم اعترافات است. به نظر نویسنده، آگوستین با یک دهه زندگی در میان مانویان و آشنایی با کتاب و آموزه‌های آنان عمیقاً تحت تأثیر کیش مانوی درآمده بود. وی این موضوع را در بررسی دفتر دهم اعترافات به‌خوبی نشان می‌دهد. آگوستین در این دفتر نخست از شناخت خداوند سخن به میان می‌آورد. در مانویت نیز، که گونه‌ای کیش گنوسی است، «شناخت» در واقع به منزله «شناخت حقیقت» است و برگزیدگان، معرفت را از راه حقیقت جاودان به دست می‌آورند. آگوستین خداوند را با اصطلاحاتی که بی‌تردید یادآور واژگان، مفاهیم و اعمال مذهبی مانوی است توصیف می‌کند. نیز وقتی از حافظه سخن می‌گوید، استعاره‌های مشابه استعاره‌های مانویان را به کار می‌برد. تشابه این متن با کفالایا، مانوی ۵۶، نیز بسیار جالب توجه است.
صفحات :
از صفحه 45 تا 56
موسوعة تاريخ الأديان - الکتاب الخامس: الزاردشتية - المانوية - اليهودية - المسيحية
نویسنده:
فراس السواح؛ ترجمه: عبدالرزاق العلی, محمود منقذ الهاشمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: دار التنوین,
تاریخ ادیان و مذاهب جهان (جلد دوم)
نویسنده:
عبدالله مبلغی آبادانی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منطق,
چکیده :
کتاب حاضر که مجموعه چند جلدی است به بررسی تاریخ ادیان و مذاهب جهان در نقاط مختلف جهان به ویژه به بررسی دین اسلام و شخصیت پیامبر اکرم صل الله علیه و اله و سلم می پردازد.
مناقشات کلامی مانویان با متکلمان مسلمان
نویسنده:
علی دهقان نژاد، ابوالقاسم اسماعیل پورمطلق، قربان علمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مانویت دین خاموش شده ای است که نویسنده در این جستار سعی داشته است رد پای بزرگ آن را در قرن ها و سرزمین های مختلف و در میان ادیان بزرگ تاریخ دنبال کند. به این منظور در فصلی مجزا به بررسی تاریخی زندگی مانی و مانویان پرداخته شده است و زمینه و زمانه ی شکل گیری مانویت در سرزمین های ایران، روم باستان و چین، مورد بررسی قرار گرفته است. سپس بسترها و مباحث کلامی موجود در آیین و آموزه های مانی جستجو و برشمرده شده اند؛ محور همه ی بررسی ها در این زمینه، عقل، خرد و آگاهی مانوی هستند. در نهایت به بررسی آگاهی ها و دلایل رویارویی های کلامی اندیشمندان مسلمان با آیین باوران مانوی پرداخته شده است تا هدف نهایی این رساله نشان داده و تبیین شود؛ اینکه چرا و چگونه مانویت شکل گرفت، در گستره ای جهانی مورد اقبال واقع شد و با کار آمدن حکومت سیاسی دینی اسلام در سرزمین پدری خود تسلیم و خاموش شد.
يافته هايی نو از كيش مانوی در فوجيان داده های باستان شناسانه و بازنگری تاريخ مانويت در چين
نویسنده:
محمد شكری فومشی، سونيا ميرزايی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
كيش مانوي كه آن را ماني در قرن سوم ميلادي در بابل و در عصر امپراتوران ساساني بنيان نهاد، يكي از دين هاي رايج در تاريخ دوران ميانه چين بود. همه آنچه تا چندي پيش از اين كيش در چين مي دانستيم، محدود به مداركي بود كه در آستانه قرن بيستم در تورفان چين كشف شده بود. اما در چند دهه اخير در استان فوجيان، در جنوب شرقي چين، بقاياي ديگري از پيروان اين دين كشف شد كه جلوه هاي ديگري از آن را نشان داده است. مقاله حاضر، كه نخستين نوشته فارسي در اين زمينه است، مي كوشد ابتدا نشان دهد كه كيش مانوي در چه زماني به فوجيان وارد شد و چگونه توانست به بقا و گسترش خود در اين منطقه ادامه دهد. آنگاه به مهم ترين ميراث مانويان در اين نقطه از چين مي پردازيم. اين ميراث مشتمل بر معابد، نقش برجسته ها، متون، و اشياي ديگر است. جستار حاضر، بر اساس اين مدارك اصيل، نشان مي دهد كه مانويت چيني چگونه خود را در دوره هاي دشوار تفتيش عقايد زير پوست آيين هاي ديگر جاي داد و با جذب عناصر متنوعي از آيين هاي بودايي و دائويي خود را در بطن مذهب مردم چين حفظ كرد.
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
نفس کمال‌یافته در متن‌های دینی ایرانی (اوستا، متن‌های پهلوی زردشتی، متن‌های مانوی و فارسی دری)
نویسنده:
حمید رضا اردستانی رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ریشه ایرانی باستانِ واژه wāxš، wak- به معنای «سخن‌گفتن» و ریشه اوستایی آن vak-، دربردارنده معنای «گفتن» است و vāxš در یسنا، 17: 44 به معنای «سخن» در حالت فاعلی مفرد مؤنّث به کار رفته است؛ امّا در دوره میانه، این واژه در معنای «روح/نفس» بروز یافته و لغت‌نویسان این معنا از واژه را مطرح کرده‌اند. می‌توان از این واژه به «نفس سخن‌گو» تعبیر کرد. در متونِ پهلوی زردشتی نیز واژه waxšūr (پیامبر) را برای زردشت به کار برده‌اند. همچنین، در متن‌های کهنِ فارسی، اگرچه این واژه دیده نمی‌شود، معنای در پیوند با هم این واژه، یعنی سخن‌گویی و نفس (نفس سخن‌گوی) پدیدار است. ناصر خسرو «سخن» را «طعامِ جان» خوانده و بارها از ترکیب نفس سخن‌گو (همان نفس کمال‌یافته در متون مانوی) یاد کرده است. او چنان وصفی از «سخن» به دست می‌دهد که گویا می‌توان واژه «جان» را جانشین آن کرد و آن دو را یکی انگاشت. این موضوع می‌تواند از معنای واژه wāxš برخاسته باشد.
صفحات :
از صفحه 83 تا 95
  • تعداد رکورد ها : 59