مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
آخر (اسماء ذات) آخر صرف (اسماء ذات) احد حق (اسماء ذات) الله (اسماء ذات) اول (اسماء ذات) باطن (اسماء ذات) حق اول (اسماء ذات) حق تعالی (اسماء ذات) حق حقیقی (اسماء ذات) حق محیط (اسماء ذات) حق مطلق (اسماء ذات) حق واحد (اسماء ذات) حقیقت حقایق (اسم الهی، اسماء ذات) حقیقت مجهولة الکنه (اسماء ذات) حقیقت واحده صمدیة (اسماء ذات) حی (اسماء ذات) حی بالذات (اسماء ذات) حی علی الاطلاق (اسماء ذات) حی قیوم (اسماء ذات) حی لا یموت (اسماء ذات) حی متعال (اسماء ذات) ذات اقدس الهی (اسماء ذات) ذات بی نیاز (اسماء ذات) ذات تامه واجبیه (اسماء ذات) ذات حق (اسماء ذات) ذات خیر محض (اسماء ذات) ذات کل (اسماء ذات) ذات مقدس الهی صمد (اسماء ذات) صمد حق (اسماء ذات) ظاهر (اسماء ذات) علیم (اسماء ذات) علیم علی الاطلاق (اسماء ذات) غنی بالذات (اسماء ذات) غنی تام (اسماء ذات) غنی محض (اسماء ذات) قادر (اسماء ذات) قادر مطلق (اسماء ذات) قدوس (اسماء ذات) قدیر (اسماء ذات) قدیر بالذات (اسماء ذات) قدیر علی الاطلاق قدیم متعال (اسماء ذات) قیوم (اسماء ذات) قیوم بالذات (اسماء ذات) قیوم محیط (اسماء ذات) قیوم مطلق (اسماء ذات) کامل صرف (اسماء ذات) موجود حق (اسماء ذات) واجب الاراده (اسماء ذات) واجب الحیات (اسماء ذات) واجب العالمیه (اسماء ذات) واجب القادریه (اسماء ذات) واجب القدرت (اسماء ذات) واجب تعالی (اسماء ذات) واجب حق (اسماء ذات) واحد حق (اسماء ذات) واحد حق صرف (اسماء ذات) واحد قهار (اسماء ذات) وجود حق احدی (اسماء ذات) وجود حق اول (اسماء ذات) وجود حق تعالی (اسماء ذات) وجود حق صمدی (اسماء ذات) وجود حق مطلق (اسماء ذات) وجود حق واجبی (اسماء ذات) وجود حق واجبی تعالی (اسماء ذات) وجود حی قیوم باقی (اسماء ذات) وجود صمدی (اسماء ذات)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
حکم‌ناپذیری مرتبه ذات الهی و دستگاه منطقی ـ معرفت‌شناختی ارسطویی
نویسنده:
مجید ظهیری، جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مرتبه ذات الهی پیچیده‌ترین اعتبارات عرفانی است؛ مرتبه اطلاق مقسمی که حتی حمل واژه‌های مقام، مرتبه، اعتبار عرفانی، و اطلاق بر آن محل تردید است. درباره وجود لابشرط مقسمی دو اختلاف وجود دارد؛ یکی اختلاف میان فلاسفه و عرفا و دیگر اختلاف میان خود عرفا. اختلاف میان فلاسفه و عرفا در این است که این مرتبه صرفا از معقولات ثانیه فلسفی است و مابه‌ازای خارجی ندارد، چنان‌که فلاسفه معتقدند یا حقیقه الحقایق است، آن‌چنان که عرفا باور دارند. اختلاف میان عرفا نیز در تبیین «لا اسم و لا رسم له» و شرایط و لوازم حمل و سخن‌گفتن در این مقام است. برخی معتقدند هر حملی حتی حمل اطلاق، وجود، وحدت، وجوب، و بساطت بر این مقام نادرست است، چنان‌که سلب آن نیز نادرست است و درباره این مقام فقط سکوت سزاوار است. این گروه در این مقام سخنان به‌ظاهر تناقض‌آمیزی مطرح می‌کنند. برخی نیز معتقدند تعبیر «لا اسم و لا رسم له» به این معنا نیست که امکان اشاره به آن مقام با لفظی از الفاظ و اسمی از اسما انکار شده باشد بلکه فقط اگر حملی منجر به تعین در مقام ذات شود، نادرست خواهد بود. در این مقاله ضمن تحلیل آرای مختلف، به این نتیجه خواهیم رسید که حتی حمل برخی محمول‌ها همچون اطلاق مقسمی، وجوب، و وجود نیز منجر به تعین در مقام ذات می‌شود و با « لا اسم و لا رسم له»، به علت مشروط‌بودن انتزاع از حاق ذات به احاطه علمی و نیز مساوی‌بودن معقول ثانی با معلوم‌بودن و متعین و محدودبودن به حدود فهم، قابل جمع نخواهد بود. فرضیه پیشنهادی نویسندگان این است که دستگاه منطقی ـ معرفت‌شناختی ارسطویی توان تبیین و توجیه حکم‌ناپذیری مقام ذات را ندارد، لکن این به معنای توجیه‌ناپذیری مطلق آن نیست و نمی‌توان از آن خردستیزی یافته‌های عارفان را نتیجه گرفت. همچنین عرفان هیچ الزامی برای کوتاه‌آمدن در برابر دستگاه منطقی ـ معرفت‌شناختی ارسطویی ندارد و می‌تواند در تبیین و توجیه عقلانی ـ منطقی نظریات خود، فارغ از این پارادایم، دستگاه‌های منطقی ـ معرفت‌شناختی دیگر را نیز محک بزند.
صفحات :
از صفحه 69 تا 78
  • تعداد رکورد ها : 1