مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
امامت اخوین امامت ائمه ضلال امامت بعد از نبی اکرم ( ص ) امامت به بیعت امامت به شوکت امامت تشریعی معصوم امامت تکوینی معصوم امامت جاهل امامت خاصه امامت خلفا امامت دو برادر امامت ذریه ابراهیم ( ع ) امامت رسول الله ( ص ) امامت زنان امامت صغری امامت صغیر امامت ظالم امامت عالم امامت عامه امامت غیر قرشی امامت غیر معصوم امامت فاضل امامت قرشی امامت کبری امامت مطلقه امامت مفضول امامت واحد قیادت سلاله انبیا نص بر امامت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2444
آیا مقصود از خلفاى دوازده گانه ، کسانى اند که در دوران عزّت خلافت و قوّت اسلام ، حکومت کرده اند و مردم بر آنان اجماع داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بيهقى [۱] و قاضى عياض [۲] گفته اند : مقصود از خلفاى دوازده گانه ، كسانى اند كه در دوران عزّت خلافت و قوّت اسلام ، حكومت كرده اند و مردم بر آنان اجماع داشته اند . اين دوران تا ايّام حكومت يزيد بن عبدالملك ، ادامه داشته است . طبق اين نظريه ، افزون بر بیشتر ...
مقصود از دوازده خلیفه که پیامبر آنان را جانشینان خود معرفی کرده کیانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رسول خدا(ص) جانشینان خود را دوازده تن معرفی فرموده است. با الفاظ متعدد این سخن به ما رسیده است و چه بسا چند حدیث باشد که همگی بر دوازده تن بودن جانشینان آن حضرت تاکید دارند از جمله: إنَّ خُلَفائي وأوصِيائي وحُجَجَ اللّهِ عَلَى الخَلقِ بَعدِي اثنا عَ بیشتر ...
پیامبر اکرم(ص) فرمود: الخلافة فی امتی ثلاثون سنة ثم ملک بعد ذلک؛  خلافت در امت من سی سال است و پس از آن پادشاهی است. (سنن ترمذى، چاپ سلفیه، ج۳، ص۳۴۱؛ مسند احمدبن حنبل، ج۵، ص۲۲۰و۲۲۱؛ مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۴۵) این حدیث چگونه با دیگر احادیث پیامبر که جانشینان او دوازده نفرند، قابل جمع است؟ خلافت دوازده امام بیش از سی سال بوده است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اوصافی که برای دوازده خلیفه ذکر شده مانند اینکه دوازده امام به حقّ هستند، قیام دین به وجود آنهاست و دیگر تعبیرها، دلالت بر آمدن دوازده امام معصوم و برحق دارد، ولی در حدیث فوق، اشاره به آمدن تعدادی خلیفه تا سی سال بعد از پیامبر(ص) دارد. در عمل خلافت ت بیشتر ...
احادیث دوازده خلیفه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
احادیثی است که پیامبر(ص) جانشینان خود را دوازده تن معرفی کرده که قابل تطبیق بر غیر از دوازده امام شیعه نیستند. این حدیث ها در منابع شیعه و سنی آمده اند. به ذکر چهار حدیث از منابع اهل سنت بسنده می کنیم: جابِرُ بنُ سَمُرَةَ:سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یو بیشتر ...
چند حدیث با منبع را بگویید که امامان را دوازده تن معرفی کرده اند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعدادی حدیث در این زمینه ذکر می کنیم: جابِرُ بنُ سَمُرَةَ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یومَ جُمُعَةٍ عَشِیةَ رُجِمَ الأَسلَمِی یقولُ: لا یزالُ الدّینُ قائِماً حَتّى تَقومَ السّاعَةُ، أو یکونَ عَلَیکمُ اثنا عَشَرَ خَلیفَةً، کلُّهُم مِن قُرَیشٍ.[۱] جابر بیشتر ...
در کتاب کافی از امام صادق(ع) روایت شده که علم ما «غابر و مزبور و نکت فی القلوب» است. این حدیث را ترجمه کنید. آیا سند معتبر دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
متن حدیث و ترجمه چنین است: المُفَضَّلُ بنُ عُمَرَ: قُلتُ لِأَبِی الحَسَنِ(ع): رُوّینا عَن أبی عَبدِ اللّهِ(ع) أنَّهُ قالَ: إنَّ عِلمَنا غابِرٌ ومَزبورٌ ونَکتٌ فِی القُلوبِ ونَقرٌ فِی الأَسماعِ، فَقالَ: أمَّا الغابِرُ فَما تَقَدَّمَ مِن عِلمِنا، وأمّ بیشتر ...
چند حدیث در مورد امامت فرزندان گرامى على (ع ) بفرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ الأَنصاری: دَخَلتُ عَلى فاطِمَةَ(س)، وبَینَ یدَیها لَوحٌ فیهِ أسماءُ الأَوصیاءِ مِن وُلدِها، فَعَدَّدتُ اثنَی عَشَرَ، أحَدُهُمُ القائِمُ، ثَلاثَةٌ مِنهُم مُحَمَّدٌ وأربَعَةٌ مِنهُم علی.[۱] جابر بن عبداللّه انصارى: در حالى بر بیشتر ...
منظور این روایت چیست که می گوید: هرکه در حالی بمیرد که امام زمان خود را نشناخته، به مرگ جاهلی مرده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
راه سعادت این است که انسان به دستورهای اهل بیت(ع) عمل کند و کسی که امام عصر خود را نشناسد طبیعی است که به دستورهای او نیز عمل نخواهد کرد و در نتیجه زندگی او مانند زندگی افراد در عصر جاهلیت خواهد بود. بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مساوی قرار دادن احادیث پیامبر اکرم(ص) با احادیث ائمه اثنا عشری و اعتبار دادن به احادیث ائمه، به این معنا است که به امامان نیز وحی نازل می شد؛ در حالی که طبق نص قرآن کریم، وحی فقط مختصّ انبیاء بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتی که قرآن می گوید: «اطیعوالله و اطیعوا الرسول؛[۱] از خدا و رسول اطاعت کنید» آیا به این معناست که پیامبر و خدا در یک ردیف هستند؟ همچنین پیامبر(ص) در حدیث ثقلین سفارش کرده که به قرآن و اهل بیت هردو عمل کنیم. این به معنای این نیست که سخن امامان همان بیشتر ...
نقد و بررسی دیدگاه عبدالجبار معتزلی، ابوبکر باقلانی، ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب در باره امامت
نویسنده:
جواد وحیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
سوال اصلی این تحقیق دیدگاه عبدالجبار معتزلی، ابوبکر باقلانی، ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب در باره امامت است و اینکه چه نقاط اشتراک و اختلافی با دیدگاه امامیه دارند. رساله در قالب چهار فصل تنظیم گردیده‌است. فصل اول کلیات، فصل دوم مباحث و فصل سوم به راه‌های گزینش امام از دیدگاه چهار شخصیت مورد نظر وامامیه پرداخته‌است. فصل چهارم شرایط و صفات امام مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. در این رساله ابتدا نظرات شخصیت‌های مورد نظر تحقیق ، بررسی و سپس مورد نقد قرار گرفته و در موارد اختلافی به اثبات نظریه امامیه پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 2444