مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عصمت از خطا عصمت از گناه عصمت امرای امام علیه السلام عصمت انبیاء (ع ) عصمت اولوالامر عصمت اهل اجماع عصمت اهل بیت علیهم السلام عصمت در احکام عصمت در اعتقاد عصمت در افعال عصمت در تبلیغ عصمت علمی عصمت عملی عصمت غیر انبیا عصمت مطلق عصمت ملائکه عصمت نسبی عصمت نواب امام
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
گناه آدم‏ (علیه السلام)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت پیامبران، همگانى است و حضرت آدم نیز فاقد آن نبوده است؛ لیكن باید دانست كه اوامر و نواهى الهى دو قسم است: الف. مولوى یا قانونى، ب. ارشادى.
قسم اول تكلیف است و خداوند به طور جدى، خواستار انجام آن مى‌باشد و براى عمل به آن پاداش و در ترك آن عذاب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت  پيامبر صلى الله عليه و آله‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرآن در مواردى نسبت به عملكرد پيامبران از جانب خداوند اعتراض مى‏شود؛ مثلًا در مسئله جدايى زينب از پسرخوانده رسول خدا يعنى «زيد»، آيه‏اى به اين مضمون نازل شد كه: «تو ترسيدى از اينكه ديگران در مورد تو ... در حالى كه بهتر بود از خداى خود بترسى»؟ آيا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاى داود عليه السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره پرسش مطرح شده به چند نكته اشاره مى‏شود:
يكم. ديدگاه شيعه اماميه در مورد گستره عصمت انبيا عبارت است از:
«ارتكاب گناه صغيره يا كبيره، چه قبل از بعثت و چه بعد از آن براى پيامبران‏ جايز نيست. همچنين جايز نيست نسبت خطا و اشتباه و سهو و نسي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت موهبتي  و عدل الهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

واقعيت اين است كه ؛اگر چه پيامبر و امامان داراي عصمت هستند. اما حفظ مقام عصمت و ارتقاء مقام علم و معرفت نياز به همت و تلاش دارد.كه نماز و دعا و استغفار معصومان به اين منظور است.جهت توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب زير جلب مي كنيم:
[كامل از كد3 بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت آدم(ع)
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
راه حلّ ترک اولی را کسانی داده اند که بهشت آدم(ع) را باغی دنیایی دانسته اند. امّا با پذیرش اینکه بهشت مذکور بهشت برزخی بود، نیازی به این توجیه نیست.
گناه و ترک اولی جایی معنا دارند که تکلیف معنا داشته باشد. تکلیف نیز جایی معنا دارد که امکان استکم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شأن نزول  آيه 1 سوره تحريم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
[كامل از كد166027]

در پاسخ به نکاتی توجه کنید :
1- در مورد شان نزول آیات اول سوره مبارکه تحریم نقل های مختلفی است که در این مورد به بیان ذیل توجه کنید :
وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلى‏ بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِيثاً فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مباني اثبات معصوميت امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معصومين(ع) به جهت علم خدادادى و اراده محكم و قوى به مقام مصونيت كامل از گناه يعنى عصمت رسيده‏اند؛ اما اين موهبت خدادادى، ناشى از قابليت و شايستگى ارادى آنان است، يعنى، خداوند مى‏دانست كه عده‏اى از بندگانش - هر چند با استعداد معمولى و در سطح ساير افرا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از خطور ذهني چيست ؟
الف. اگر مراد صرف تصور ذهني و به تعبير ديگر درک مفاهيم گناهان باشد آنان مسلما درک و تصور اين مفاهيم را داشته و بر اساس آن توانسته اند احکام آنها را بيان کنند.
ب. اگر مراد خطور ذهني ارتکاب گناه تو سط خودشان باشد ،قطعا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت پيامبران(ع)اكتسابي یا موهبتي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت پيامبران و ائمه(ع) - در يك كلام معصومان(ع) - از ابتداى تولد و حتى در رحم مادر است. خداوند متعال از آن جا كه مى‏دانست عده‏اى از بندگانش به اختيار خويش - هر چند با استعدادى در سطح ساير افراد - بيش از ديگران و در بالاترين حد ممكن، از استعداد خود به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت انبيا(ع ) و گناه پيامبران(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقصود از عصمت پيامبر(ص) وامامان اين است: «مصونيت پيامبر و امامان در مقابل گناه و خطا، چه در ساحت اعتقادات و چه در ساحت عمل؛ همچنين مصونيت پيامبران از خطا در ناحيه تلقى و ابلاغ وحى» بنا بر اين گستره عصمت انبياء عبارت است از:
«ارتكاب گناه صغيره يا ك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315