جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
رقص با بدعت گذاران: مقالاتی در مورد مذهب ارتدکس، پرسشگری و ایمان [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Darren M. Edwards
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در حالی که در مورد تضادهای فرضی یا واقعی، بین منطق و ایمان، علم و دین مطالب زیادی نوشته شده است، گزارش های کمی از آشفتگی شخصی که این تعارضات می توانند ایجاد کنند وجود دارد. به همین ترتیب، بسیاری از این گزارش‌های غیرداستانی از یک مکان کاملاً قطبی نوشته شده‌اند که به علم یا ایمان متمایل است. در این پایان نامه، من تحقیق و تاریخ را با خاطرات و حس شعر در هم می آمیزم تا تجربه شخصی خود را با این تضاد کشف کنم. در آغاز، من امیدوار بودم که این پروژه مبارزه من را به عنوان یک عضو ارتدوکس کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان (LDS) در برخورد با سؤالاتی که حس منطقی خودم فراهم کرده بود، به تصویر بکشد. این هدف تا حدی محقق شد. با این حال، در پایان پروژه، من یک کاوش روایی از تجربه خود را که از کلیسای LDS ترک کردم و یاد گرفتم، به جای اعتماد به قدرت ارائه شده توسط یک ساختار ارتدکس، برای احساس راحتی در اعتماد به عقل خودم به تصویر کشیده بودم. فصل اول مبارزه اولیه من با تصدیق سؤالات در ساختار دینی را نشان می دهد. این امر تا حدی با ادغام روایت شخصی با روایت تحقیق شده کشیش و دیرینه شناس فرانسوی پیر تیلارد دو شاردن محقق می شود. من هم مبارزه او با سؤالات و ایمان را نشان می دهم و هم تمایل خود را برای تکیه بر نمونه او به عنوان کسی که سؤال را بدون ترک ایمان خود تصدیق کرد - در مورد شاردن، کلیسای کاتولیک. فصل دوم، مجدداً با پیروی از این الگوی اختلاط پژوهش با خاطرات، به بررسی احساسات تبعیدی می‌پردازد که در طول زمانی که هنوز عضو ارتدکس کلیسای LDS بودم، داشتم. این روایت شخصی در چندین روایت تاریخی و ادبی از تبعید تنیده شده است. در فصل سوم، من با این سوال دست و پنجه نرم می کنم که پس از جدا شدن از آن مؤسسه، با تجربیات معنوی که در دوران حضورم در کلیسای LDS داشتم، چه کنم. فصل چهارم کوتاه یک خط کاملاً داستانی دارد زیرا من به دیدگاه معنوی و ذهنی خود پس از اتمام این پروژه می پردازم.
از دست دادن مرز: تخیل قیاسی پیر تیلارد دو شاردن در سنت پسااقلیدسی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Laura Eloe
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پیر تیلارد دو شاردن (1881-1955) کشیش یسوعی فرانسوی و دیرینه شناس بود که نزدیک به دویست مقاله در زمینه موضوعات مختلف نوشت: اکتشافات علمی، تجربیات عرفانی، مسیح شناسی، فلسفه، جنگ، بشریت و مرگ. تعداد کمی. در سال‌های پس از بحران مدرنیسم، مافوق یسوعی‌اش به امید محافظت از خود تیلارد و انجمن عیسی در برابر تحریم‌های رومیان، او را در زمان حیاتش ساکت کردند. علیرغم استقبال روزافزون پاپ ها از جان بیست و سوم تا فرانسیس و استفاده مثمر ثمر آن توسط شورای پاپی برای فرهنگ، کار تیلارد هنوز توسط برخی با شک و تردید دیده می شود. این پایان نامه استدلال می کند که زمان چنین شبهاتی گذشته است. این مقاله مقالات تیلارد را در زمینه زندگی مذهبی و فکری کاتولیک فرانسوی در قرن نوزدهم و بیستم و در زمینه زندگی و خدمت خود تیلارد قرار می دهد. در این مقاله توضیح می‌دهد که تیلهارد پروژه خود را چه می‌دانست و روشی را که به‌وسیله آن به دنبال اجرای آن بود، با توجه ویژه به تأثیراتی که به ندرت در درمان کار تیلارد در نظر گرفته می‌شد، مشخص می‌کند: درسی که تیلارد با یک معلم خصوصی در سال‌های 1897 و 1898 برای آماده‌سازی برای لیسانس: lettres-mathematices و همکاری حرفه ای او با ریاضیدان و فیلسوف ادوارد لو روی. تیلارد با استفاده مشابه خود از مخروط ها و مقاطع مخروطی، برجستگی ها، هندسه کروی و ابعاد، نشان می دهد که می توان رابطه ای بین آموزه های سنتی کلیسا، که در قالب یک کیهان ایستا بیان شده است که ایجاد کامل است، و نئولوژیسم خود او مشاهده کرد. حساب پر شده، در قالب کیهانی بیان شده است که هنوز در حال به وجود آمدن است. این رابطه از دریچه گزارش‌های نه چندان محصور ریاضی در مورد توسعه عقیدتی در تداوم مورد توجه قرار می‌گیرد، برخی که در طول زندگی تیلارد بیان شده بود، و یکی که توسط الهیدان جان تیل در پی آموزه‌های واتیکان دوم ساخته شد. شورا. در حالی که همه این گزارش‌ها روشن می‌کنند که چگونه می‌توانیم کار روح را در اندیشه تیلارد تشخیص دهیم، قیاس‌های تیلارد همچنین به عنوان گزارشی از توسعه در تداوم عمل می‌کنند، که بینش دیگران را بدون درگیری در برخی از مشکلات آنها حفظ می‌کند. به طور کلی، این پایان نامه تیلهارد را نه به عنوان کسی که مستقیماً با زمان ما صحبت می کند، بلکه به عنوان یک پسر وفادار کلیسا که در زمان خود به خوبی صحبت می کند و الگویی برای چگونگی صحبت کردن ما در زمان خود ارائه می دهد.
بررسی جایگاه مسیح در الهیات پی‌یر تیار دو شاردن
نویسنده:
نویسنده:موسی شقاقی؛ استاد راهنما:علی سنایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
از مهم‌ترین مباحث الهیاتی مطرح‌شده در مسیحیت که از همان ابتدا اندیشمندان این دین را دل‌مشغول ساخت مسئله جایگاه مسیح و همچنین بررسی ارتباط او باخداست. در حقیقت این مسئله مهم‌ترین مسئله‌ای است که از آباء کلیسا تا شورای نیقیه و کالسدون و پس از این دو، در دوره معاصر بین مسیحیان مطرح بوده است. پی‌یر تیار دو شاردن فیلسوف، متکلم و متأله مسیحی «کاتولیک» است که در دوره معاصر مسیح‌شناسی‌اش را مبتنی بر رویکردی تکاملی شکل می‌دهد. او می‌کوشد تا معرفت علمی و افکار الهیاتی خود را باهم جمع کند. به این معنا که جهان، قدم به قدم در مسیر میلیاردها سال به آهستگی در حال حرکت به‌سوی کمال خود است. در حقیقت جهان و انسان هنوز به کمال خود دست نیافته‌اند و در حال «شدن» هستند و این شدن بر مسیح‌محوری متمرکز است، به تعبیر دیگر در فرایند تکامل جسم عرفانی مسیح در حال شکل‌گیری است و سرانجام در «نقطه اُمگا» این فرایند تکاملی به نقطه پایانی خود می‌رسد و اینجاست که فرجام جهان و خدا باهم تلاقی پیدا می‌کنند. به این ترتیب، تیار از خدامحوری و مسیح‌محوری جهان سخن می‌گوید. اکنون هدف اصلی در این تحقیق بررسی تأثیرات مستقیم رویکرد تکاملی در اندیشه‌ی تیار و بُعد مسیح‌شناختی اندیشه‌ی اوست. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی است که در مسیر خود از منابع متقن علمی، فلسفی و الهیاتی بهره می‌گیرد. متناسب با همین رویکرد است که مشخص می‌شود؛ مسیح کسی است که فرایند تکامل را به‌سوی نقطه پایانی خود هدایت می‌کند و از سوی دیگر جسم عرفانی او در همین فرایند تکامل شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر مسیح هم عامل تکامل و هم متأثر از تکامل است. با شکل‌گیری یک آگاهی جمعی یا یک ابر‌آگاهی؛ فرایند تکامل به پایان می‌رسد. این ابر‌آگاهی یک مفهوم انتزاعی صرف نیست بلکه تیار معتقد است که این آگاهی جمعی یا ابر‌آگاهی حقیقتاً در عالم واقع اتفاق می‌افتد و آن را معادل جسم عرفانی مسیح یا همان پلرومای پولس قدیس در نظر می‌گیرد.
مسیح و تکامل: تفسیری دوباره از مسیح شناسی تیلارد دو شاردن پس از نئوداروینیسم [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
David Brown
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : نظریه تکامل داروین با انتخاب طبیعی شاید مهم ترین چالشی را که الهیات مسیحی در 150 سال گذشته با آن روبرو بوده است، ارائه کرده است. اگرچه بسیاری از فیلسوفان دین سعی در ترکیب دین و داروینیسم داشته اند، به نسبت کمتر به این موضوع پرداخته شده است که چگونه نظریه تکامل داروین از دستور زبان خاص و محتوای خاص آموزه مسیحی استفاده می کند. این پایان نامه، تمرینی در الهیات سیستماتیک، اعتقاد مسیحی به شخص مسیح را در پرتو داروینیسم به طور انتقادی بررسی می کند و به سؤالات کلیدی به عنوان موضوعاتی برای تأمل الهیات و نه فلسفی نزدیک می شود. پس از داروین، مدل‌های سنتی انسان‌محور از آموزه‌های مسیحی، که بر رابطه خدا با انسان در عیسی مسیح متمرکز شده‌اند، ناکافی هستند. از آنجایی که انسان با قلمرو وسیع‌تر حیوانی، گیاهی و زمین‌شناسی پیوسته است و به‌طور جدایی ناپذیری با اکوسفر وسیع‌تر مرتبط است، الاهیات مسیحی اکنون باید بر رابطه خدا با کل کیهان در مسیح تمرکز کند، و کل جهان را به‌عنوان ساخته‌شده در تصویر خدا ببیند. . به همین ترتیب، مفاهیم سنتی غایت شناسی مسیحی باید در پرتو داروینیسم تجدید نظر شود. این پایان نامه بازنگری سازنده الهیاتی در آموزه مسیحی - و به طور خاص مسیح شناسی - به دنبال درک ایمان مسیحی به عیسی مسیح در پرتو دانش علمی است. از آنجایی که تیلارد دو شاردن پایدارترین و منسجم ترین تلاش را برای بازنگری آموزه مسیحی در پرتو تکامل انجام داد، این پایان نامه خوانشی انتقادی از کار او ارائه می دهد و زمینه های ضعف انتقادی را در پاسخ های تیلارد به چالش های جدید الهیات شناسایی می کند. مهمتر از همه، فرضیات لامارکی و برگسونی تیلهارد به نظر می رسد که الهیات تکامل او را مشکوک می کند: ظهور نئوداروینیسم به این معنی است که کار او منسوخ شده و نیاز به تجدید نظر دارد. اگرچه تیلارد بسیاری از سوالات درست را پرسید، اما راه حل های او اکنون ناکافی هستند. پس از مطالعه دقیق منابع نئوداروینیستی، این پایان نامه اصلاحی سازنده برای مسیح شناسی کیهانی تیلارد ارائه می دهد، که هم به حساسیت های ارتدکس وفادار است و هم با تحولات معاصر مرتبط است.
شرح و ترجمه کتاب حوزه اله ی اثر تیلهارد و شاردن
نویسنده:
نصرتی، فرشاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
  • تعداد رکورد ها : 5