جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
عوامل اثرگذار در روحیه استکباری فرعون با تأکید بر تفسیر الکاشف
نویسنده:
غلامحسین کمیلی تخته‌جان ، محمدعلی رضایی کرمانی ، صاحبعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
انسان‌ها همگی بر فطرت توحید زاده می‌شوند و با توجه به قدرت انتخابی که ذات مقدس الهی از روی حکمت به آنان داده است، با دو راه مواجه می‌شوند:  إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا€ ؛ یا با انتخاب خردمندانه خویش، در راه ترسیم‌شده از جانب خداوند متعال که مایه سعادت است، قرار می‌گیرند و یا با انتخاب نسنجیده خویش، گمراهی را برمی‌گزینند. پژوهش پیش روی با بهره‌گیری از قرآن کریم، دیدگاه مفسران و اندیشمندان و با تأکید بر دیدگاه‌های تفسیری علامه محمدجواد مغنیه در الکاشف، به دنبال تبیین عوامل اثرگذار در روحیه استکباری و استبدادیِ فرعون است. این عوامل در حوزه درونی مانند تبعیت از هوای نفس، احساس بی‌نیازی، کبر، برتری‌جویی و...، و حوزه برونی مانند نقش اشراف، سران و خواص جامعه و... مورد بررسی قرار گرفته است. انگیزه تأکید بر دیدگاه‌های علامه مغنیه، نگاه عصری ایشان در الکاشف به استکبار و صهیونیزم جهانی به عنوان فرعون‌های زمانه می‌باشد که در چهره آمریکا و رژیم صهیونیستی تبلور یافته است. در این جستار بر آنیم که بدانیم چه عواملی باعث طغیان فرعون گردیده‌اند تا جایی که ادعای الوهیت نموده و ظلم و ستم و پایمال نمودن حقوق مردم را شیوه خویش قرار داده است. نتیجه این پژوهش، به دست آوردن قاعده کلی و عوامل زمینه‌ساز در شکل‌گیری روحیه و رفتار مستکبران و جنایتکاران تاریخ خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
شرح خطبه قاصعه امام علی (ع)
نویسنده:
غلامحسین کمیلی تخته جان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نهج البلاغه مجموعه ای است بس گرانبها از سخنان حکیمانه امام علی (ع) که به همت دانشمند گرانمایه سید رضی (ره) گردآوری شده است. نهج البلاغه که به حق اخ القرآن نام گرفته دریای است بس ژرف از معارف و حقایقی که در برگیرنده آبادانی دنیا و آخرت بشریت است. از خطبه های بدیع و جامع امام خطبه قاصعه می باشد. چه زیباست در عصری که فتنه ها گسترش یافته و ستمگران هستی جوامع را به یغما می برند درمان دردهایی چون کبر تعصب نژادی دنباله روی از سران آلوده پیروی از شیطان و هوای نفس پراکندگی و دیگر بیماریهای مزمن را در کلام نافذ امام ببینیم. در این خطبه رمز پیروزی و شکست ملتها جایگاه رهبری شایسته و دهها نکته سودمند دیگر بیان شده است. نویسنده به اندازه توان خویش کوشیده است به شرح این خطب بپردازد باشد که گامی در گسترش فضایل و اصلاح جامعه برداشته باشد.
وفای به عهد در قرآن و سنت
نویسنده:
سمیه مهماندوست اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق به موضوع « وفای به عهد» از منظر قرآن و احادث معصومین ( ع) پرداخته است. وفای به عهد از نظر آموزه های اسلامی، امری است واجب و نقض آن حرام است و کسی که به پیمان خویش وفادار نیست، از جرگه اهل دین خارج است، هرچند طرف پیمان او، فردی کافر باشد. عهد از حیث طرف اول پیمان، به دو گونه قابل تقسیم است: عهدهای الهی و عهدهای بشری. منظور از عهد الهی، همان دین است که خداوند این پیمان را از راه عقل و وحی از انسان گرفته است و احکام عقل و وحی تشریعی، ترجمان آن است. عهدهای بشری نیز، شامل عهد انسان با خدا، عهد انسان بادیگر انسانها، عهد انسان با خویشتن و معاهدات دولت اسلامی با سایر دول می باشد. در قرآن کریم در مورد برخی از عهدها تأکید بیشتری شده است؛ از جمله عهد خداوند با حضرت آدم ( ع) و فرزندان حضرت آدم ( ع)، عهد خداوند با پیامبران، عهد خداوند با امت ها، عهد خداوند با بنی اسرائیل و مسیحیان، عهد خداوند با علما و دانشمندان، عهد خداوند با مردان و زنان با ایمان و عهد خداوند با خانواده. نادیده گرفتن دستورات خداوند، نقض پیمان الهی به شمار آمده که در قرآن به طور خاص، نسبت به برخی از آنها تأکید شده است؛ از جمله قطع ارتباط با ارحام، قطع ارتباط با برادران دینی، قطع ارتباط با امت اسلامی و قطع ارتبا ط با امام مسلمین. قرآن کریم و احادیث معصومین ( ع)، ضمن ترسیم سیمای وفاکنندگان به عهد و پیمان شکهنان و بیان ویژگی های روحی و اخلاقی ایشان، به تبیین ثمرات دنیوی و اخروی وفای به عهد و پیامدهای نقض پیمان پرداخته اند. در میان صفحات تاریخ نیز، داست های عبرت آموزی از این دو گروه آمده است که چراغ روشنی برای جویندگان راه حق و حقیقت می باشد.
نقش و جایگاه آرزو در زندگی بشریت از نگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مریم نیازی بقمچ
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ما در این تحقیق نقش و جایگاه آرزو در زندگی بشریت از نگاه قرآن و حدیث را بررسی نموده و در پی دستیابی به اهداف زیر در سه بخش به این موضوع پرداخته ایم. 1- بالابردن شناخت و بینش خود و دیگران نسبت به جایگاه آرزو در زندگی. 2- آشنایی با عوامل و نتایج آرزوهای سازنده و غیر سازنده و بررسی آن ها. 3- آشنایی با روش درست مدیریت کردن آرزوها. در بخش اول نقش و جایگاه آرزو و همچنین تأثیر جهان بینی بر آرزوها را مورد بررسی قرار داده ایم که انسان به حسب فطرت و طبیعتی که در وجود وی نهاده شده است در جستجوی کمال مطلق است و آرزوی رسیدن به کمال را دارد. به همین علت، آرزوهای او حدّ و حصری ندارد. برای دستیابی به آرزوی کمال، باید دارای جهان بینی صحیح باشیم؛ چرا که نظام رفتاری ( ایدئولوژی)مؤثر از جهان بینی می باشد و به عقیده ما در جهان بینی الهی، آرزوها در خدمت بشر برای رسیدن به کمال انسانی می باشند و اراده خداوند را علت اصلی رسیدن به آرزوها می دانیم ولی در جهان بینی مادی، بشر در خدمت آرزوها و هواهای نفسانی خویش است. آرزو همراهی همدم و رحمتی از جانب خداوند است و موتور اصلی زندگی بشریت، در جهت حرکت او به سوی کمال است ولی در ذات خود منطق و قاعده ندارد. دین نه تنها آرزو را نهی نمی کند بلکه آن را تأیید و به تأثیرات مهم آن اشاه می نماید و به آن نظم و قاعده می دهد تا جلوی برخی از آرزوهای منفی را بگیرد. آرزوها گاهی مثبت و سازنده اند و برخی منفی و غیرسازنده و بالتبع پیامدهای مثبت و منفی خاص خود را نیز به دنبال دارند. در بخش دوم و سوم به بررسی این عوامل و پیامدها پرداخته ایم. نادانی و جهل، خیال، حسد و محرومیت و سرکوب اختیاری، تفاوت در خلقت، خودبرتربینی و ... از عواملی اند که منجر به آرزوهای غیرسازنده و منفی می گردند و پیامدهایی چون: کوچک شماری داشته ها، احساس ناکامی به خاطر نداشته ها، کوتاهی در عمل و ... را به دنبال دارند که این عوامل و پیامدها منجر به تباهی و رکود و نارضایتی فرد از زندگی اش می گردد. جهان بینی الهی، خودشناسی، زهد، یاد مرگ و ... از جمله عوامل ایجاد آرزوهای سازنده اند و خلاقیت و نوآوری، استفاده از فرصت ها و ... از جمله پیامدها و نتایجی است که آرزوهای سازنده به دنبال دارد. هر یک از ما در زندگی آرزوهایی داریم و آرزومند رسیدن به آن ها می باشیم و باید خواسته ها و آرزوهای خود رسیده ایم ولی هیچ رضایتی از آن احساس نمی کنیم. نگاه واقع گرایانه ( شناخت خود و این عالم) نقش تعیین کننده ای در نوع آرزوها و راه رسیدن به آرزوها و احساس واقعی رضایت از دستیابی به آن دارد. به همین علت در بخش سوم به نحوه مدیریت کردن آرزوها از منظر و نگاه دین پرداخته ایم. شناخت علل و پیامدهای آرزوهای سازنده و غیرسازنده، نحوه مدیریت کردن آرزوها و توجه به آفاتی که آرزوها را تهدید می نمیاند از جمله راه کارهای دستیابی به آرزوهای سازنده و مثبت می باشد که در بخش سوم به این مهم پرداخته ایم. در این نوشتار بیشتر از منابع روایی و اخلاقی استفاده شده است. اطلاعات تحقیق مذکور به روش کتابخانه ای و تهیه فیش جمع آوری شده است.
 بررسی استغفار در آیات و روایات و تأثیر آن در زمینه های فردی و اجتماعی
نویسنده:
اعظم باغبانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این نوشته به موضوع « استغفار» از منظر قرآن و احادیث معصومینعلیهم السلام پرداخته است. استغفاردر لغت، از ماده « غفر» به معنی پوشاندن و مستور کردن است وآن چه که انسان را از پلیدی و آلودگی مصون می دارد و دراصطلاح، به معنی طلب غفران نمودن با زبان و عمل است. معنی لغوی آن به روشنی با توبه متفاوت است، چه این که، توبه، رجوع باطنی و استغفار بازگشت عملی و درخواست عفو و بخشش است. بنابراین در مواردی که استغفار به جای توبه، به کار رفته یا از آن روست که استغفار نشانگر توبه و گونه ای از اظهار آن است و یا از آن روست که پس از ندامت کامل و رجوع به خدا، انسان طلب عفو و بخشش می کند، پس استغفار نتیجه توبه است. مطالعه این تحقیق، با آگاهی از شرایط و آداب استغفار، چگونگی استغفار و فرصت های خاص برای استغفار را، به انسان یادآوری می کند و با آشنایی با اسباب آمرزش الهی، راه استغفار را برای او هموار تر می گرداند و کناره گیری از موانع قبولی استغفار را به وی گوشزد می کند. و با بررسی پیامد های فراوان گناه، انگیزه ترک گناه، و با مطالعه آثار و برکات استغفار، شوق روی آوردن به استغفار را، در انسان ایجاد می کند. ظاهر آیات و روایات نشان می دهد که هیچ کس از توبه و استغفار مستثنی نشده است. نه تنها گنه کاران ، بلکه مؤمنان و حتی ائمه علیهم السلام و انبیاء نیز مأمور به استغفارند. البته توبه و استغفار، با توجه به درجات ایمان افراد، متفاوت است. در حقیقت،استغفار برای معصوم، برای این است که گناه به حریم روحش نزدیک نشود و برای غیر معصوم، از بین بردن گناهان است. از روایات، استفاده می شود: که امام علیه السلام در هر عصر و زمانی همچون پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم ، خود را موظف می بیند که برای گناه شیعیانش استغفار کند. از این رو قرآن راه دست یافتن به آمرزش و پذیرفته شدن توبه را، در این می بیند که بعد از توبه واستغفار، از امام عصر خود، بخواهند که برای آنان استغفار کند تا زودتر به آمرزش خدای خویش دست یابند. مهم ترین واژه های کلیدی تحقیق حاضر، عبارتند از: استغفار، مغفرت، غفران، غفار، غفور، توبه، إنابه، ندامت، عفو
 ادب آموزی به کودک از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
مریم ابریشم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کودکی که به دنیا می آید بصورت بالقوه عالیترین و کاملترین امکانات لازم برای رشد را داراست. وی آمادگی دارد که به شایسته ترین شکل پرورده شود و سیر تکاملی خویش را طی نماید. کافی است که سالم به دنیا آید و در شرایط خانوادگی، آموزشی و محیطی مناسب قرار گیرد تا رشد و نمو یابد. توجه والدین به کودکان موجب رشد و شادابی و اصلاح آنان می شود و آنان را از دام هایی که در پیش رویشان گسترده اند نجات می دهند. ما باید با شناخت از دستورات و راهنمایی های معصومین ( ع) کلید تربیت صحیح کودکانمان را به دست آوریم و خانه را محل امن و آرامش و موجب رشد فکری آنان کنیم. موضوع این پایان نامه، ادب آموزی به کودک از دیدگاه قرآن و حدیث می باشد . اهدافی که این موضوع دنبال می کند: بررسی چگونگی تادیب و تربیت کودک و علل و عوامل موجود از دیدگاه قرآن و حدیث بوده است. مسایل مطرح شده شامل: ضرورت و جایگاه ادب آموزی، شرایط تادیب در مربی و متربی، نقشهای مؤثر در تربیت و برخی شیوه ها و مصادیق ادب آموزی می باشد که از طریق بررسی در آیات و روایات و نیز کتب روانشناسی انجام گرفته است. این تحقیق از دامنه ی وسیعی برخوردار است و بسیاری از علما و دانشمندان به گونه های مختلف در این موضوع قلم فرسایی کرده اند. مجموعه ی حاضر ترکیبی از آیات و روایات با نظر بعضی از دانشمندان و روانشناسان است. منابع موجود، بیشتر کتب روایی و نیز کتب روانشناسی بوده که از جمله ی آنها می توان به اصول کافی، بحارالانوار، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت اشاره کرد. این مجموعه از چهار بخش تشکیل شده است. بخش نخست آن شامل سه فصل می باشد که فصل اول درباره ی جایگاه و اهمیت ادب، فصل دوم مناسب ترین زمان تادیب و فصل سوم به بهسازی وراثت پرداخته است. بخش دوم از دو فصل تشکیل شده است: فصل اول آن، ویژگیها و شرایط ادب آموز است و فصل دوم ویژگیهای ادب پذیر را مورد بحث قرار داده است. بخش سوم که در آن نقش ها و حیطه های بررسی می گردد از دو فصل تشکیل شده است. فصل نخست آن حوزه های مؤثر در ادب آموزی و فصل دوم نقش شخصیت ها در آن آورده شده است. و در نهایت بخش چهارم نیز شیوه ها و راهکارها و برخی مصادیق تأدیب کودکان آمده است و سپس راهکارها و نتیجه گیری این مباحث می باشد. کلید واژه ها: ادب، کودک، آموزش و پرورش.
 تجلی آزادگی
نویسنده:
زهرا ظهوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
حریت و آزادگی به معنای رهاشدن از قید و بندهاست، همان انانیت وجود آدمی، همان اصل و اساسی که آدمی فطرتاً و بالذات خواهان آن بوده و گمشده دیرینه وی می باشد، رسیدن به شکوه اقتدار و آطادگی و عزتمندی، همان ودیعه ای که خداوند بر عهده انسان ها قرار داده است ( خلیفه الهی و کرامت انسانی). آری این همان نیاز آدمی از دیرباز بوده است و با وجود آن آرامش می یابد و معنا و مفهوم زندگی را درک می کند. متأسفانه در عصر حاضر با وجود مشغله های فکری و روانی، انسان ها از این اصل دور گردیده ودر خود فرو مانده اند. آن چیزی که می تواند آدمی را به این اصل گرانقدر و گرانمایه باز گرداند، داشتن صفاتی چون عفاف و پاکدامنی، تقوا، صبر، عزت نفس، نفاست نفس، قناعت و دوری از طمع و آزمندی و ... می باشد. وجود بزرگترین الگوی عالم هستی، سرور آزادگان، امام حسین علیه السلام خود، گواهی است بر اثبات این صفت حسنه و الهی. آن بزرگوار در کربلا با آزادگی خود و همراهانش به تمام عالم نشان داد که در اوج سختی ها و فشارها می توان به این ودیعه الهی چنگ زد و آن را حفظ نمود و به وسیله آن عزت عالم امکان را به دست آورد. با امید به این که بتوانیم با الگو قرار دادن آن حضرت و یارانش به این امر عظیم و الهی دست یابیم. کلیدواژگان این تحقیق عبارتنداز: حریت، آزادگی، آزادی، عزت و کرامت.
بشارت منجی: اعتقاد به منجی در نگاه ادیان
نویسنده:
ملیحه عطاردی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق از اهیمت بسیاری برخوردار است. چرا که مهم ترین امری که در حال حاضر، باید به آن پرداخته شود؛ وجود منجی عدالت گستر در عالم بشریت است. اگر افراد به این مطلب توجه داشته باشند، تمام مشکلات روحی و روانی انسان ها حل خواهد شد. هدف اصلی از نگارش این تحقیق رسیدن به جواب این سؤال ها می باشد، که آیا ادیان مختلف به وجود نجات دهنده ای در آخرالزمان اشاره دارند و یا این اعتقاد تنها به مسلمانان و شیعیان معطوف می گردد. مسأله حکومت جهانی و مصلح آخرالزمان مورد اتفاق بیشتر ادیان زنده جهان بوده و این یکی از آرزوها و اعتقادات میلیاردها جمعیت کره ی زمین است. پیروان این ادیان عقیده دارند که در یک عصر تاریک و بحرانی، فساد و بیدادگری و بی دینی، همه جا را فرا می گیرد تا این که یک نجات دهنده بزرگ جهانی طلوع می کند و به واسطه ی نیروی فوق العاده غیبی، اوضاع آشفته جهان اصلاح می گردد. مجموعه حاضر شامل سه بخش می باشد که در بخش اول به اعتقاد به منجی در ادیان مهم دنیا پرداخته شده، که شامل سه فصل می باشد. در فصل اول اعتقاد به منجی در دین زرتشت، در فصل دوم اعتقاد به منجی در دین مسیحیت و در فصل سوم، اعتقاد به منجی در دین یهود مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، اعتقاد به منجی در سایر ادیان کوچک را مورد بررسی قرار داده که این بخش نیز از سه فصل تشکیل شده است که در فصل اول در دین هندو، در فصل دوم، در دین بودا و در فصل سوم در بعضی کتب و ملل وجود منجی را بررسی کرده ایم. در بخش سوم این تحقیق اعتقاد به منجی در دین مبین اسلام آورده شده که شامل چهار فصل می باشد که در فصل اول، مهدویت در مذاهب اسلامی بررسی شده و در فصل دوم، مهدویت از دیدگاه شیعه، و در فصل سوم، مهدویت از دیدگاه اهل سنت آورده شده و در فصل چهارم به نظر بعضی از فرقه های اسلامی مانند: سبابیه، کیسانیه، ناوسیه، مبارکیه، بشیریه، مغیریه، اسماعیلیه، محمدیه، عسکریه، پرداخته شده است. و حال آن که می بینیم جوامع و ادیان بذر امید و حیات را در دل خود می پاشند و امید دارند به آن روز دست یابند و ما نیز با آن همه بشارت که در قرآن دیدیم با آن همه اخبار و روایات که از ائمه هدی علیهم السلام شنیدیم، باید همگی در امر فرج مصلح و رسیدن به آن روز باشکوه تلاش کنیم و در این سازندگی، تأخیر، کار اشتباهی است. واژگان کلیدی این تحقیق: اعتقاد، منجی، نگاه، ادیان.
  • تعداد رکورد ها : 8