جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
مناسبات فکری و فرهنگی امامیه با غالیان در عصر حضور امامان علیهم السلام
نویسنده:
محمد مهدی مطهری ، حسن طالقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از جریان‌‌های انحرافی که از درون جامعۀ شیعه و با عقاید و مناسکی متفاوت ظهور کرد و فعالیت‌‌های متعدد و گستردۀ فرهنگی و اجتماعی در میان خواص و عوام جامعه شیعه از خود بروز داد، جریان غلو بود. فعالیت‌‌های غالیان را می‌‌توان به دو زمینۀ اجتماعی- سیاسی و فکری- فرهنگی تقسیم کرد. از جمله تلاش‌‌های غلات در زمینۀ فرهنگی، می‌‌توان به کوشش آن‌‌ها جهت تحریف کتب اصحاب امامان، انتشار کتب تحریف شده در میان یاران ائمه، جعل و گسترش آموزه‌‌های غیراصیل فقهی و اعتقادی در میان شیعیان و همچنین گسترش اباحی‌‌گری و شریعت‌‌گریزی در میان عموم جامعه اشاره کرد؛ همچنین غلات با بهره‌‌گیری از برخی آموزه‌‌های امامان، سعی در نزدیکی علمی با امامیه داشتند که در این راه به موفقیّت‌‌هایی نیز دست پیدا کردند. اصحاب امامان نیز با تکیه بر آموزه‌‌های اهل‌بیتD به فعالیت و مقابله با برنامه‌‌ها و اقدامات غالیان پرداختند. تألیف کتاب ردّیّه‌‌نویسی علیه غالیان، مناظره و مخاصمه با آنان، معرّفی غالیان به جامعۀ شیعه و نیز ارائۀ لیست راویان مورد اعتماد امامان و رجوع به ائمه برای شناخت گزاره‌‌های اصیل دینی، مجموعه‌‌ای از اقدامات فرهنگی امامیه در مواجهه با غالیان است.
اصالت و استمرار باورمندی به غیبت امام در دوران حضور امامان
نویسنده:
مجتبی تاریوردی ، حسن طالقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
باور به امکان غیبت حجت‌الهی، از دیرباز تا کنون از مسلّمات مکتب تشیّع به حساب می‌آید. در نوشته‌های برخی از مستشرقین ادعائی مبنی بر عدم وجود چنین باوری در عصر حضور امامان و برساخته بودن آن بعد از دوران امامت امام عسکری× مطرح شده است. مطالعات و پژوهشهای پیشین پاسخی تفصیلی و مناسب به این پرسش نداده و یا حداقل به طور جدّی مورد بررسی قرار نگرفته است. پی‌جویی این باور در کتب فِرق و گزارشهای تاریخی، تألیفات اصحاب ائمه^ در این زمینه، اشعار شاعران، شکل‌گیری فِرق متعدد و سودجوئی برخی شیادان از این باور اصیل، از مسائلی است که در این نوشتار مورد توجه قرار می‌گیرد. تلاش این نوشتار بهره گیری از روش تاریخی برای اثبات آشنائی و باور شیعیان عصر حضور (حداقل بخش مورد توجهی از ایشان) با باور به غیبت بوده‌ است. یافته‌های این نوشتار فرضیه‌ی برساخته بودن باور غیبت توسط شیعیان را مورد خدشه قرار می‌دهد.
صفحات :
از صفحه 63 تا 83
معارف کلامی شیعه: آموزه‌های اختصاصی
نویسنده:
علی آقانوری، محمد جاودان، حمیدرضا خادمی، محمدجعفر رضایی، حمیدرضا شریعتمداری، مصطفی صادقی، سیدحسن طالقانی، محمدباقر ملکیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی: دانشگاه ادیان و مذاهب، انتشارات,
تاملی « دوباره » در نسبت تفويض به معتزله
نویسنده:
حسن طالقانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
يكي از نظريه هاي مطرح در موضوع فاعليت انسان، نظريه اي است كه با عنوان «تفويض» شناخته مي شود. در اين نظريه، خداوند قدرت انجام فعل را به انسان واگذار كرده است و خود در افعال اختياري انسان هيچ نقشي ندارد. اين نظريه و لوازم باطل آن با عنوان «تفويض» از سوي اهل بيت (ع) نفي شد. بنا بر مشهور، ديدگاه معتزله در مسئله فاعليت انسان همين نظريه تفويض است. شواهد باقي مانده از آثار معتزله هم اين شهرت را تاييد مي كند. چندي پيش در مقاله اي دلايل انتساب تفويض به معتزله مورد ترديد قرار گرفت، اما بررسي مجدد شواهد و مستندات باقي مانده نشان مي دهد ديدگاه معتزله، همان تفويض مورد نهي در روايات اهل بيت (ع) است.
صفحات :
از صفحه 49 تا 70
فاعلیت انسان در مدرسه کلامی کوفه
نویسنده:
حسن طالقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«فاعلیت» یکی از ویژگی‌های مهم انسان به‌شمار می‌رود، اما به دلایلی در نظریه‌های جبرگرا انکار شده و یا مجاز گونه تفسیر شده است. در پاره‌ای از نظریه‌های کلامی نیز اگر چه فاعلیت حقیقی انسان پذیرفته شده است، اما این فاعلیت با فاعلیت خداوند در تعارض دیده شده و در نتیجه فاعلیت خداوند را محدود ساخته است. متکلمان امامیه در مدرسۀ کوفه با راهنمایی اهل‌بیت:نظریه‌ای جدید در فاعلیت انسان مطرح کرده‌اند که با نام «امرٌ بین الامرین» شناخته می‌شود. در این نظریه، بر فاعلیت حقیقی انسان مبتنی بر استطاعت پیشین، تأکید می‌شود، اما در همان حال - با پذیرش حاکمیت و عمومیت اراده و مشیت خداوند – وقوع هر فعلی منوط و متوقف بر اذن و ارادۀ خداوند می‌شود.
صفحات :
از صفحه 44 تا 66
جایگاه و نقش هشام بن الحکم در شکل‌گیری روش کلامی شیعه
نویسنده:
حسن طالقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
آثار کلامی و متکلمان سیستان (از قرن اول تا هفتم هجری قمری)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اگر به تاریخ کلام به عنوان شاخه ای از علم کلام بنگریم مطالعه تاریخی رخدادهای کلامی در این میان، جایگاه استواری خواهد داشت. در این پژوهش، سیستانِ تاریخی به عنوان یک ظرف مکانی از جهت فعالیت های کلامی مورد توجه قرار گرفته است. این سرزمین از قرن اول (هجری قمری)، فعالیت کلامیش آغاز شده و تا قرن هفتم ادامه داشته است؛ هدف این پایان نامه چنین است مکاتب کلامی که در این قرون در سیستان فعالیت داشته را بررسی کند و چگونگی پیدایش و رشد این مکاتب را مورد کنکاش قرار دهد؛ هدف دیگر از پژوهش حاضر این است متکلمانی که در این برهه زمانی در سیستان سکونت داشته یا متعلق به آن جا بوده را بررسی کرده و آثار و روش کلامی آنان را تبیین کند. روش ما در اینجا، روش توصیفی تحلیلی است؛ موضوع با بررسی کتب کلامی، تاریخی، رجالی و حدیثی، ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد؛ یافته های این تحقیق نشان می دهد که در سیستان، مکاتب کلامی همچون شیعه امامی، زیدیه، اسماعلیه، خوارج، اهل حدیث، معتزله و کرامیه فعالیت داشته و هر یک از این مکاتب دارای اندیشمندانی بوده اند که آثار کلامی و مبانی خاصی از خود به جا گذاشته اند. این شهر طی چندین قرن، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های درسی اهل سنت به شمار می‌آمد و مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین فقها، محدثان و متکلمانِ اهل تسنن را در خود جای داده بود، همچنین در این شهر مفاخری از شیعیان همچون«حریز بن عبدالله» حضور داشتند که مکتب اهل البیت را گسترش دادند.
  • تعداد رکورد ها : 7