جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
عفو و بخشش در آیات و روایات
نویسنده:
زینب شعبان زاده کلوخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
گذشت که معادل آن در فرهنگ دینی ما واژه های عفو، صفح و غفران است از جایگاه والایی برخوردار می باشد و در جایی معنا پیدا می کند که انسان قدرت بر انتقام دارد. از نظر اسلام بهترین روش در برابر برخوردهای نادرست و رفتارهای ناپسند و زشت دیگران در معاشرت اجتماعی، عفو و گذشت می باشد. حقوق بسیاری ممکن است توسط دیگران تضییع شود و اگر قرار باشد همه در استیفای حقوق خود سخت گیری کنند و هیچ گونه اغماض و چشم پوشی نداشته باشند جامعه شاهد منازعات اعضای خود خواهد بود و این مسئله، زندگی را برای همگان تلخ و غیرقابل تحمل خواهد ساخت. عفو، در حقیقت مجموعه ای از بخشش ها و پیوند و مروت و مدارا و نیکی است و باید بگوئیم: عفو، جزئی از تقوا است و فضیلت بنده خدا این است که با ایمان و با تقوا باشد، مردم را دوست بدارد و به آنها مهر بورزد و حقوقی را که بر انها دارد ساقط کند. بطور کلی در مسایل شخصی اگر حقی از آدمی پایمال شد شایسته است عفو و گذشت داشته باشد چرا که خداوند صاحب عفو را بسیار دوست دارد و به او پاداش و رحمت الهی را وعده است. با این صفت، انسان متخلّق به اخلاق و صفات الهی می شود. گذشت از بهترین فضایل اخلاقی و سرآمد آنها می باشد. اهداف بندگان در اطاعت خداوند ممکن است گوناگون باشد ولی پاداشی که خداوند برای عبادت و اطاعت به آنها عطا می کند به درستی نیت ها و به نیکی هدفهای آنها بستگی دارد. یکی از موارد مصداق اطاعت خدا عفو مؤمن از برادر مؤمنش می باشد. تمام عبادات دارای سود دنیوی و اخروی می باشند. سود اخروی همان نعمت های جاوید و باغهای بهشتی است که هیچ چشمی در دنیا ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ انسانی خطور نکرده است و فواید دنیوی آن شامل آرامش و زیاد شدن عمر و بقاء ملک و ریاست و عزّت یافتن و ... است. با توجه به این فواید، عفو عامل اصلاح ذات البین و از بین رفتن شرارت و دشمنی و ایجاد الفت و محبّت و دوستی است. هدف اصلی و نهایی از عفو این است که به عفو الهی برسیم و برای اینکه موجبات عفو الهی را بوجود آوریم باید گذشت از دیگران را فراموش نکنیم و همین طور استغفار که ثمره آن دریافت مغفرت الهی است را مورد توجه قرار دهیم. ما باید سعی کنیم روحیه والای عفو و گذشت را در خود بوجود بیاوریم به طوری که اگر دیگران به ما ظلم کردند از آنها درگذریم و این کار با چند بار تکرار به صورت ملکه در می آید و باعث می شود از شیرینی آن لذّت ببریم.
شناخت وظایف ومسئولیت پذیری: جایگاه وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری در قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه آذرمهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه وظیفه شناسی ومسئولیّت پذیری در قرآن وسنّت میباشد واز آنجائیکه حسّ مسئولیّت پذیری وشناخت و عمل به وظایف انسانی در قالب دستورات دینی است که انسان را از احساس پوچی و زندگی حیوانی دور می کند واو را قدم به قدم به مقام قرب الهی وبندگی خدا نزدیک می سازد؛ لذا بر آن شدیم تا علاوه بر بیان اهمیّت و ضرورت این احساس از لسان آیات وروایات به ذکر پاره ای از وظایف ومسئولیّتهایی که یک انسان مسلمان در برابر خداوند ،خود،خانواده واجتماع دارد بپردازیم. همچنین در این پژوهش سعی شده به عواملی که مانع شکوفایی حسّ مسئولیّت پذیری در انسان می باشد اشاره شود. علاوه بر آن راههای ایجاد انگیزه برای بارور کردن این احساس درونی به طور مختصر بیان شده است. این پژوهش در محدوده آیات وروایات می باشد وطبعاَ منابع مورد استفاده نیز قرآن و کتب معتبر روایی بوده است. البته استفاده از نظرات علماء ودانشمندان دین در گذشته وحال نیز مدّ نظر قرار گرفته است. بدین ترتیب دامنه تحقیق را چهار بخش و سیزده فصل تشکیل می دهد . بخش اوّل؛ کلیّات که شامل دوفصل می باشد ؛طرح تحقیق و آشنایی با مفاهیم واژه های تحقیق. بخش دوّم ؛اهمیّت مسئولیّت پذیری که شامل پنج فصل می باشد که عبارتند از؛ زیر بنای مسئولیّت پذیری ،تکلیف گرایی درنظام حقوقی اسلام،اهمیّت مسئولیّت پذیری و تعهّد از دیدگاه قرآن،اهمیّت مسئولیّت پذیری و تعهّد از دیدگاه روایات و ضرورت مسئولیّت پذیری. بخش سوم با عنوان مسئولیّت حقیقی و انواع مسئولیّت که شامل دو فصل می باشد که عبارتند از ؛ مسئولیّت حقیقی در مقابل خداست و انواع مسئولیّت . بخش چهارم با عنوان موانع مسئولیّت پذیری و راههای ایجاد انگیزه برای این حسّ شامل سه فصل می باشد که عبارتند از: موانع مسئولیّت پذیری در محیط خانواده و ارائه راهکار،موانع مسئولیّت پذیری درمحیط مدرسه وارائه راهکار و موانع مسئولیّت پذیری در محیط سیاسی – اجتماعی جامعه و ارائه راهکار. ارتباط میان بخشها و فصول برحسب ترتیب اهمیّت و اولویّت و تقدّم وتأخر مباحث بوده است. این تحقیق از جهت گردآوری مطالب با روش کتابخانه ای انجام شده است . و ازروشهای تحلیلی و توصیفی و از جهت موضوع موردی است . درنهایت خواننده با مطالعه این مجموعه علاوه بر آشنایی مختصر با وظایفی که بر دوش دارد ونسبت به آنها مکلّف می باشدوبا بکار گیری راهکارهای ارائه شده در این پژوهش حسّ مسئولیّت پذیری و وظیفه شناسی را بیش ازپیش در خود تقویت کرده وبه سوی رشد و تعالی گام بر می دارد.
زمزمه ی بیداری: موعظه و نصیحت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فهیمه محتشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع این تحقیق موعظه و نصیحت از دیدگاه قرآن و روایات می باشد که هدف از آن آشنایی مردم به خصوص طلاب و مبلغین با شیوه و روشهای موعظه و دوری کردن از آفتهایی که ممکن است در عرصه تبلیغ به آن دچار شوند، می باشد. بنابراین ارائه ویژگی های روش موعظه و مقایسه آن با سایر روشهای تربیتی و تبلیغی و نیز عوامل و موانع پذیرش آن ضروری به نظر می رسد. موضوع این تحقیق از نوع پژوهشهای دینی است و از روش تحلیلی و توصیفی برای کشف شرایط و شیوه های تربیتی موعظه استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه ای است. این پژوهش در قالب سه بخش به بررسی اهمیت، ضرورت و جایگاه موعظه می پردازد و این که موعظه در مقایسه با سایر روشها چه ویژگیهایی دارد و شیوه و روشهای آن به چه نحوی می باشد و نیز در ادامه، به عوامل پذیرش موعظه و اینکه چه موانعی بر سر راه آن است و در انتها هم به آثار و نتایج فردی و اجتماعی موعظه که هر یک به دنیوی و اخروی تقسیم می شود، اشاره ای می کنیم و بدنبال آن، پیامدهای ترک موعظه را هم یادآور شده ایم. اما نتایج زیادی در این تحقیق گرفته شده که در واقع به نوعی بر اصل روش موعظه و تا حدودی به موعظه کننده اشاره کرده از جمله این که موعظه باید متناسب با حال مخاطب باشد و این که در موعظه از در دوستی باید وارد شد و یا تأثیر سخن واعظ کامل به مراتب بیشتر از کسی است که عملی در موعظه او نیست. و یا اگر موعظه به نحو فردی است، در خلوت باشد و اگر به نحو اجتماعی است، به صورت غیر مستقیم بیان شود. در ضمن صدق و اخلاص در هر کاری از جمله موعظه لازم است و ارزش کار را بالا برده در نتیجه تأثیر کلام بیشتر است و... در این تحقیق بیشتر از کتابهای روایی از جمله تحف العقول ابن شعبه حرانی، بحارالانوار علامه مجلسی، اصول کافی مرحوم کلینی و یا سفینة البحار مرحوم قمی استفاده شده در ضمن از کتابهای تفسیری ای چون تفسیر المیزان علامه طباطبایی، تسنیم آیت ا... جوادی آملی، مجمع البیان شیخ طبرسی بهره برداری شده. همچنین از کتابهای اخلاقی ای چون الاخلاق مرحوم شبر، معراج السعاده مرحوم نراقی، شرح مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه مرحوم گیلانی نیز استفاده برده ایم.
 سیری در زندگی شیخ حر عاملی و کتاب وسائل الشیعه
نویسنده:
فاطمه بهبودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق پایانی سیری در زندگی شیخ حرعاملی و کتاب وسایل الشیعه وی است که با انگیزه ایجاد آشنایی خوانندگان با یکی از کتابهای مهم روایی، گردآوری گردیده است. همچنین سعی شده است که میزان وثوق و اعتبار این کتاب روشن گردد. علاوه بر این تحقیق حاضر، در محدوده آشنایی با شخصیت مؤلف و آشنایی با کتاب وسائل الشیعه و مروری بر شرح ها و ترجمه ها و معجم هایی که بر آن نوشته شده است. در این پایان نامه سعی شده مطالب به صورت منسجم در اختیار خوانندگان قرار گیرد. برای دست یافتن به اطلاعات از کتابخانه آستان قدس رضوی، دفتر تبلیغات اسلامی، کتابخانه مدرسه علمیه نرجس?استفاده نموده ام. در این تحقیق علاوه بر استفاده از منابع دست اول از تحقیقات و کتابهای معاصر و جدید هم مطالبی آورده شده، همچنین در مواردی، بخشی از آثار معاصران، عیناً نقل شده و گاهی همراه با تغییرات اندکی در عبارات و الفاظ و در بعضی موارد از تحلیل شخصی استفاده شده است. این تحقیق در 3 بخش و 7 فصل سامان یافته است. در بخش اول شامل 2 فصل است. فصل اول زندگی نامه محمد بن حسن حرعاملی، محل و زمان تولد، خاندان و عنایات معصومین به او و القاب وی بیان می شود. فصل دوم سفرها و علت هجرت و زمان و مکان وفات وی مشخص شده است. در بخش دوم که شامل 3 فصل است. فصل اول با اساتید و شاگردان شیخ آشنا می شویم و فصل دوم تألیفات شیخ که در موضوعات گوناگون نوشته شده معرفی می شود. فصل سوم، درباره عقاید اخباری گری و جایگاه آن و ارتباط شیخ حر با این جریان فکری توضیح مختصری داده شده و سخنان بعضی از علمای بزرگواری که او را مورد تحسین قرار داده اند ذکر شده است. بخش سوم نیز شامل 2 فصل است. فصل اول آن مروری بر کتاب وسایل و در ابتدا آشنایی با جوامع ثانویه و انگیزه شیخ حر در تألیف آن و اعتبارش اشاره گردیده است و نیز سبک و زمان نگارش این کتاب ارزشمند و دیدگاه علماء بر این کتاب بیان شده است. فصل دوم نیز به کتابشناسی وسایل پرداخته شده و با کتابهایی چون جامع الاحادیث، مستدرک الوسایل و تصحیح و تلخیص، فهرست نویسی، معجم نگاری و شروح و تک نگاری وسایل آشنا می شویم. در پایان آنچه از این پژوهش حاصل گشت، آشنایی با یکی از علماء بزرگوار و عالیقدر و یکی از مهمترین آثار و تألیفاتش بالاخص کتاب وسایل الشیعه می باشد. همچنین او را به عنوان الگویی می یابیم که با همت والای خود توانسته از یک روستا به پا خیزد و تمام قرون پس از خود را تحت تأثیر آثار خود قرار دهد. واژگان کلیدی: شیخ حرعاملی، وسایل الشیعه، کتب اربعه، کتب اربعه متأخره
منفی نگری: سوءظن در قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فاطمه کوثری داغیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش « سوء ظن از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن» می باشد. سوء ظن که یکی از گناهان قلبی و در حد افراط از بیماری های روانی است عبارت است از: بدگمانی به دیگران و متهم نمودن آنان به زشتی و نادرستی ای که سبب بدبینی درباره آنها گردد. این رذیله اخلاقی یکی از معظلات جوامع امروزی است که به دنبال عوامل فردی و اجتماعی پدید می آید. و بر این اساس پیامدهای ناگواری بر زندگی شخص مبتلا بر جای می گذارد. بنابراین ضرورت این تحقیق هنگامی آشکار می شود که بدانیم سوء ظن منشأ بسیاری از ناهنجاری های فردی و اجتماعی است. در نتیجه هدف از این تحقیق این خواهد شد که با شناخت دقیق و کامل این رذیله بتوانیم برای پیشگیری و درمان این مرض روحی گام برداریم. از جمله کارهایی که ما را در برآوردن این هدف یاری می کند می توان به شناخت صحیح نسبت به اقسام، عوامل و پیامدهای سوء ظن و همچنین راهکارهای مناسب برای مقابله با این معظل اشاره کرد. عوامل فردی شامل نداشتن ایمان، آلودگی درونی و... می باشد. عوامل اجتماعی شامل زندگی در محیطهای فاسد، گروه گرایی و ... است. برای پیامدهای فردی می توان به آسیب دیدگی دینداری؛ محروم شدن از یاری خداوند و ... اشاره کرد. و پیامد های اجتماعی نیز شامل سلب اعتماد، دلسرد کردن دیگران و ... می باشد. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از کلام وحی و سخنان ائمه اطهار ( ع) و همچنین از کتب تفسیری، روایی، اخلاقی و معاصر به بررسی موضوع پرداخته شود. بنابراین با توجه به اقسام مختلف سوء ظن می توان احکام فقهی متعددی را برای آن در نظر گرفت. سوء ظن در رابطه با خداوند متعال مطلقاً حرام است. در رابطه با بندگان به اوضاع و شرایط بستگی دارد، گاهی حرام و گاهی جایز می باشد. در رابطه با خویشتن نیز تا وقتی که به مرحله وسواس نرسد جایز است و بهترین راهکار دوری از آن « تهذیب نفس» می باشد. مطالب فوق را به طور مشروح در چهار بخش با عناوین 1) شناخت سوء ظن و اقسام آن 2) عوامل پیدایش سوء ظن 3) پیامدهای سوء ظن 4) پیشگیری و راههای درمان سوء ظن، سامان داده ایم که هربخش فصولی را در بر دارد. روش تحقیق بر اساس هدف، توسعه ای و کاربردی, به اعتبار اهمیت و روش آن توصیفی و تحلیلی بوده و طریقه جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای می باشد.
معمای فقر: بررسی فقر، علل و آثار آن از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
اعظم یزدی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر«بررسی فقر،علل وآثارآن ازدیدگاه آیات وروایات»می باشد. زندگی ساده وفقیرانه بزرگان دین وگاهی پیروان آنها،زمینه رابرای ایجادشبهاتی ازسوی مخالفین دین هموارنموده است که ازجمله آنهامی توان،منسوب کردن اسلام ازسوی آنهابه دین فقردوستی وگداپروری اشاره داشت ؛ازطرف دیگرمشاهده مشکلات وگرفتاریهای افرادمحروم وگسترش آن دریک جامعه اسلامی مهمترین مسائلی بودندکه تحقیق وپژوهش دراین زمینه راضروری می نمودند. بررسی جنبه های مختلف این پدیده – ازماهیّت فقرگرفته تاعلل پیدایش آن،آثاروراههای پیشگیری ازآن- ازمنظرآیات وروایات – که حامل کاملترین برنامه حیات بخش زندگی انسان هستند.انسان رادرنحوه برخوردبااین پدیده بیشتروبهتر یاری می رساند. دراین پژوهش تنهابه بیان موارداکتفانشده است ،بلکه دربرخی مسائل مهم آن نیزبه تحلیل پرداخته است . پژوهش حاضردرپنج بخش،ماهیّت فقرواقسام آن،علل فقر،آثارفقر،درمان مذمّت فقرووظایف وجایگاه فقرادردنیاوآخرت ،تنظیم شده است ودرآنهامسائلی مهمی چون معنی ومفهوم فقر،نحوه پیدایش آن ،نگرش اسلام نسبت به این پدیده ،علل فقرمعنوی وفقرمادی،آثارفردی واجتماعی به جای مانده ازآن ،طریقه رهایی ازآن به صورت علمی وعملی وظایف فقرادردنیاووظایف اجتماع نسبت به آنهاوجایگاه آنان درنزدخداوندموردبررسی قرارگرفته است . درتدوین این تحقیق ازمنابع لغوی ،تفسیری،اخلاقی،روایی وهمچنین برخی کتابهای معاصرکه دراین راستانگاشته شده بودند،بهره برده شده است . پژوهش حاضر،براساس نوع وهدفی که به دنبال داشته،یک تحقیق بنیادی است وبه اعتبارماهیّت وروش ،تحلیلی وتوصیفی وبنابرشیوه جمع آوری مطالب ،یک تحقیق کتابخانه ای می باشد. آنچه ازمجموعه این پژوهش بدست آمده ،متصوّربودن فقرازنظراسلام است که بابیان آثارسوء فقروارائه راهکارهایی برای زدودن آن چون زکات وخمس ،دعابرای رفع فقروتوصیّه به انجام برخی ازمستحبّات مؤثّردرتوسعه رزق،می تواندآن رابه خوبی دریافت ،واگربزرگان درزندگی دنیایی اینگونه زیستن را برگزیده اند. بدون شکل آن زیستنی است که ازآثارسوءفقربدورمی باشد.آنهادرامورات دنیایی سرمایه حدّکفاف که موردپسنداسلام است وازمضرّات فقروثروت مبرّی می باشد،اکتفاکرده اند. فرضیه هایی که دراین پژوهش به اثبات رسیده است ،عبارتنداز: 1- پایبندبودن افرادبه احکام دین دراعمال ورفتار،یکی ازعوامل مهم کاهش فقرمی باشد. 2- روی آوردن به آنچه اسلام ،آن رادردرمان فقرمؤثّرمی داند،تقرّب یافتن بیشترانسان دردرگاه الهی رابه همراه دارد.
درحریم ملکوت: معرفت الله از طریق شگفتی آفرینش آسمان ها
نویسنده:
مریم سالم دوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر معرفت الله از طریق شگفتی آفرینش در آسمانهاست. اینکه شناخت پروردگار چه اثرات مطلوب و مهمی را می تواند در زندگی انسانها ایفا کند. بهترین راه شناخت خداوند تبارک و تعالی دقّت در آفرینش است وقتی نظم و زیبایی خاص یک پدیده را می بینی بیشتر متوجه حکمت و دانایی خالق آن می شوی. در آداب نماز شب آمده است که نمازگزار قبل از خواندن نماز به آسمان نگاه کند. علت تأکیدهایی که در آیات قرآن آمده که در آفرینش تدّبر و تفکّر کنید همه برای این است که انسان متوجه خالق شود. او چیزی را عبث و بیهوده نیافریده او حکیم است و حکیم کار بیهوده انجام نمی دهد پس از آفرینش انسان هم هدفی داشته که باید آن هدف کشف شود و انسان به سعادت ابدی برسد. این تحقیق با پژوهشی که بر آیات قرآن دارد و همچنین علوم کیهان شناسی جنبه اعجاز علمی قرآن را اثبات می کند و با شناخت شگفتی هایی که در خلقت آسمانها به کار رفته است خداوند تبارک و تعالی را می شناساند. در این تحقیق از منابع متنوعی استفاده شده است از جمله: کتب تفسیری، کلامی، روایی، شروح نهج البلاغه، شروح ادعیه، علوم کیهان شناسی، ماهنامه های نجوم شامل مقالاتی در زمینه های نجوم، فضا و کیهان، همچنین کتب اخلاقی و کتب عرفانی و استفاده از سایت های انگلیسی و فارسی. روش انجام کار در این تحقیق بنیادی، توصیفی، کتابخانه ای است. با کشف حقایق بیشتر و با وصف پدیده زیبایی چون آسمان از طریق جمع آوری اطلاعات از کتب مربوطه کار تحقیقی انجام شد. اگر به درستی در کتاب آفرینش دقّت کنیم می فهمیم همه چیز از روی نظم آفریده شده. تمام ذرات این جهان از موجودات ریز تا اعماق کهکشانها و ستارگان غول پیکر همه و همه پروردگار خود را می شناسند و او را می پرستند. تمام آفریده های پروردگار با وجود خود اعلام می کنند ما خالقی داریم و عشق به او در تمام ذرات این عالم نهفته است. نتایجی که از این تحقیق بدست می آید: الف) شناخت پرورگار از طریق شگفتی های آفرینش است. ب) عظمت و بزرگی او را متذکر می شویم. ج) راز آفرینش در بندگی است. انسان می تواند در سایه بندگی و عبودیت به عالی ترین مقامات که همان وصول به اکمل کمالات است برسد و سعادت خود را در این جهان و آن جهان تأمین کند و به بالاترین مقام که همان رضایت پروردگار است برسد. واژگان کلیدی: معرفت، فضا، نجوم، آفرینش، شگفتی، جهان، آسمان، ملکوت، عرش، کرسی.
 ارزش و اهمیت تفکر و تعقل از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره ابراهیمی وانانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق،ارزش و اهمیّت تفکّر وتعقّل در قرآن و سنّت می باشد. هدف از انتخاب این موضوع آشنایی با بخشی از معارف قرآن و سنّت و راههایی که فکر و اندیشه را رشد و ترقّی می دهد و عقل را کامل می کند،آگاهی از چیزهایی که توانائی عقل را کاهش می دهد و ثمراتی که به دنبال به کارگیری عقل و اندیشه می باشد. ابتدا معانی مختلف تفکّر و تعقّل را مورد دقّت و بررسی قرار داده ،سپس حقیقت عقل و بعد از آن موارد تعقّل و انواع تفکّر را توضیح داده و اینکه چه فکرهایی خوشایند و چه فکرهایی ناپسند است . پس از آن لزوم تدبّر و آیاتی که در زمینه تعقّل و تفکّر وجود دارد را بیان کرده ام و پس از آن شیوه های تدبّر را بررسی کرده ام سپس فضیلت تفکّر و تعقّل را در روایات بررسی کرده ام و بعد از آن ویژگیهای عاقلان بررسی شده به دنبال آن ثمرات عقل و آفات عقل و وظایف خردمندان بیان شده است. در این تحقیق از کتب تفسیری مثل المیزان و نمونه و منهج الصادقین و کتب روایی مثل خصال ،تحف العقول،اصول کافی وکتب اخلاقی دیگری مانند راه روشن،دانشنامه امام علی ? نمونه معارف اسلامی و.... استفاده شده است . عمده روش مطلوب در جهت رسیدن به مقصود روش کتابخانه ای و توصیفی و تحلیلی می باشد . از جمله نتایجی که از این تحقیق و پژوهش گرفتیم این است که تفکّر در موجودات و آفرینش الهی ما را به معرفت واجب الوجود نزدیک می کند و اینکه تفکّر در احوال گذشتگان و سرانجام آنها ما را به توبه و بازگشت و طلب آمرزشخواهی از درگاه الهی دعوت می کند و همچنین پایداری در عمل صالح را برای ما ایجاد می کند در یافتیم کسی که گمنامی را از شهرت بیشتر دوست داشته باشد و خیر بسیار خود را اندک شمارد و خیر اندک دیگران را برای خود بسیار شمارد و غیره عقل او کامل خواهد شد . زیاده طلبی ،آرزوهای طولانی و حب دنیا از جمله آفتهای عقل است . واژگان کلیدی: تعقّل،تفکّر،اندیشه،خرد.
رابطه زوجین از نظر حقوقی و اخلاقی
نویسنده:
مریم فخرشاملو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ازدواج یکی از مقدس ترین پیمانها و عهدها در نزد خداوند متعال می باشد. بنابرای تشکیل خانواده از جایگاه خاصی برخوردار است. لذا باید تمام زنان و مردانی که قدم در این راه می گذارند، آگاهی و اندیشه کافی در مورد ازدواج و مسائل راجع به آن داشته باشند، تا اینکه کورکورانه و به خاطر هوی وهوس یا بخاطر اینکه از آنها راضی باشند، اختیار همسر نکند. پس باید به وظایف و حقوق خود و همسرشان آشنا باشند. باید بتدانند که در چه مواقعی گذشت داشته باشند و دیده ها را نادیده فرض کنند و در چه مواقعی به صورت قاطع و استوار جلوی مسائل زندگی بایستند. بهترین و زیباترین رابطه میان زن و شوهر زمانی برقرار می شود، که هر دوی آنها سعی کنند یکدیگر را مورد حمایت عاطفی خود قرار دهند و در ارضای نیازهای فطری و روانی خود از یکدیگر پیشی بگیرند. خطاهای هم را بپوشانند و برای دیگران بازگو نکنند. اسرار هم را حفظ کنند. به زندگی نشاط ببخشند، طوری باشند که فراق و دور بودن از هم برایشان غیرقابل تحمل باشد، و بالاخره با ارضای صحیح نیازهای هم یکدیگر را در برابر آفتهای اجتماعی مصون بدارند. به همین خاطر من سعی کردم که در این مجموعه، یک سری وظایف و حقوق زن و مرد و روابط میان هر دو را بیان کنم، تا ان شاءالله زوجین و مخصوصا کسانی که در ابتدای زندگی مشترکشان هستند و هنوز تجربه ای در این باره کسب نکرده اند، با خواندن این مطالب و به کار بستن آنها در زندگی مشترک خود، بتوانند زندگی خوب و خوش را برای خود و همسر و فرزندانشان فراهم کنند. از خداوند متعال می خواهیم که به ما توفیق خواندن این مطالب و عمل کردن به آنها را در زندگی بدهد، تا بتوانیم خانواده و زندگی متعادل داشته باشیم. آمین یا رب العالمین
حلاوت در قرآن: پژوهشی پیرامون قناعت
نویسنده:
سارا پایدار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
سپاس خدایی را که سپاسش نامنتهاست و ستایشش بیکران، او که عزیز است و عزت را دوست می دارد و آن را در سایه رعایت قناعت عطا فرماید، او که قانع را عزیز شمرد و پیامبرش را امر به آن نماید. پس نیاز است این حسنه شناخته گردد و گسترش داده شود و الگویی بیابیم تا روزی الگو قرار گیریم. باید حرص، آز، طمع، مال اندوزی، ثروت طلبی و .. را کنار گذاشته، تا به مقام شایستگان رسیم و از زمره دوستان حق گردیم. لازم است برای رسیدن به قناعت، با اسراف، تجمل گرایی و چشم همچشمی که زیانهای فراوانی را به میراث می گذارند مبارزه کنیم. بدانیم انسانهای در زندگی موفقند که طبق دستور اسلام در همه شؤون زندگی متعادل باشند و حلال کم را بر حرام بسیار ترجیح دهند، انسانهایی که نه تابع غربّند و نه دنبال زرق و برق و ذخارف دنیا. اکر هر فردی خود را بسازد و قانع بار آورد، جامعه تصفیه می گردد و مجبور نیست هر ساله هزینه های سنگینی را متحمل گردد، در نتیجه فقر کاهش می یابد و یا بکلی از بین می رود، و منابع مادی کشور در جاهایی مصرف می گردد که اسراف محسوب نمی شود. لذا ضروری است این صفت حسنه را برای افراد تبیین کرده و ارزش و ثمرات و علل و موانع آن را بیان نموده تا میل و رغبتها به سوی آن سوق یابد و با عمل به آن، رضای الهی محقق گردد. و از آنجا که داشتن الگو در هر امری از ضروریات می باشد، لازم است سیره های عملی با ارزش اسلام را معرفی نمود تا عزیزان بهتر به آن عمل نمایند. بحث از این صفت و طرح راههای ترویج آن در این زمانکه جامعه به تجمل گرایی و اسراف و چشم همچشمی رو آورده و روز به روز به مال اندوزان و ثروت طلبان افزوده می گردد امری ضروری و حیاتی می باشد. کلید واژه ها در این بحث عبارتست از: میانه روی، صرفه جویی، اعتدال، حد کفاف و قناعت. امید است بتوانیم گامی هر جند کوتاه در این راه طویل برداریم ان شاءالله.
  • تعداد رکورد ها : 11