جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
دنیا در قرآن
نویسنده:
زهرا خیرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان دنیا در قرآن در نظر دارد تا آن چه را که در قرآن و سخنان ارزش مند امامان علیهم السلام در مورد دنیا بیان شده مورد بررسی قرار دهد تا از بسیاری از کج فهمی ها و آثار مخرب آن در جامعه ی کنونی جلوگیری شود. دنیا مؤنث « أدنی» است، به معنای نزدیک تر و پست تر است. هرچیزی که انسان را از خدا دور کند دنیا نامیده می شود، حتی می تواند نماز، روزه و حج باشد. علت انتخاب شناخت دنیا از دیدگاه قرآن آن است که انسان دنیا را بشناسد و خود را در جهت اهداف متعالی تری سوق دهد و از گمراهی آشکار که نتیجه ی آن غرق شدن در منجلاب فساد است رهایی یابد. دنیا عبارت است از آن چه که شب و روز را در بر دارد و آن چه که در آسمان بر آن سایه افکنده و زمین آن را احاطه نموده است. رابطه ی انسان و دنیا اگر به صورت وابستگی و طفیلی بودن انسان باشد؛ موجب محو و نابودی انسان و تمام ارزش های عالی انسان می شود زیرا ارزش انسان به کمال مطلوب هایی است که تلاش جست و جو می کند. در این تحقیق آیات و روایات قرآنی زندگی دنیا را بی ارزش و ناچیز شمرده اند و به ترک از آن سفارش کرده اند و به انسان هشدار می دهند که در پس این دنیا جهانی پایدار و دایم است که این دنیا پوچ و بی هوده آفریده نشده است. در این تحقیق توصیفات قرآنی زندگی دنیا بی ارزش و ناچیز شمرده شده و به ترک از آن سفارش شده است، و دنیا به دو گروه تقسیم شده است: در دنیای ممدوح، انسان دنیا را به خاطر رسیدن به کمالات و آخرت می خواهد، ولی در دنیای مذموم آن دنیایی است که انسان را غرق در لذات و شهوات دنیایی کرده و انسان را از یاد خدا باز می دارد. منظور از دوستی دنیا دوست داشتن لذایذ و مادیات دنیوی است، مانند زن و فرزند و جاه و مال و سلطنت است. دوستی دنیا آثار و گناهانی را به همراه دارد که عبارتند از: دنیاطلبی مانع یاد حق، هواپرستی، غفلت، طغیان و عصیان، دروغ، حسد و کم فروشی. یاد خدا مانع دنیا پرستی و تقوا از راه های مقابله با دنیا پرستی هستند. رابطه ی دنیا و آخرت مانند دو بخش از یک عمر و یا دو فصل سال است که همواره با هم و در پی هم هستند و از یکدیگر جدا نمی شوند و همواره با هم هستند. زاهد کسی است که از دنیا روی برمی گرداند و به آخرت می اندیشد، و از نعمت های دنیایی استفاده می نماید. در این تحقیق تضاد دنیوی و اخروی آن است که آن چه در مورد دنیا و آخرت تضاد و ناممکن است، جمع میان این دو و هدف قرار گرفتن آن ها است.
 وضعیت شیعه در زمان امام صادق ( ع)
نویسنده:
فاطمه جلمبادانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
 عدالت خواهی امام علی ( ع) در نهج البلاغه
نویسنده:
مرضیه تقوی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با عنوان « عدالت خواهی امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه» دارای چهار بخش است که ابتدا در قسمتی تحت عنوان کلیات تحقیق، به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت موضوع، فواید و اهداف تحقیق، پیشینه ی تحقیق، سؤال های اصلی و فرعی، روش تحقیق، ساختار تحقیق، کلیدواژه ها، محدودیت، مشکلات و موانع آن پرداخته است. بخش اول: «معنای عدالت و انواع آن»، می باشد که در دو فصل گنجانده شده است. فصل اول « مفهوم شناسی»، به تعریف لغوی و اصطلاحی عدالت می پردازد و معنای آن را به مخاطب می شناساند. و فصل دوم « انواع عدالت» می باشد که تقسیم بندی آن را از نظر الهی و انسانی مشخص می کند. بخش دوم: «ویژگی و اهمیّت عدالت»، دارای دو فصل می باشد. فصل اول اهمیت عدالت و گستره ی آن در حکومت دینی است که ویژگی و خصوصیات آن را بیان می کند و فصل دوم « عدل در قرآن»، می باشد و آیه هایی که در قرآن کریم درباره ی عدالت است بیان می کند. بخش سوم: «عدالت در حکومت امام علی( علیه السلام)» که شامل دو فصل است و فصل اول آن « دورنمایی از چهار ماه حکومت عدل»، به رعایت عدالت در حکومت امام علی علیه السلام اشاره دارد و فصل دوم « عدالت و توسعه از دیدگاه امام علی ( علیه السلام)» به تعریف عدالت در بعد سیاسی، اقتصادی، قضایی و فرهنگی می پردازد و تأثیر آن را بر توسعه و کمال انسان نمایان می سازد. بخش چهارم « چگونگی اجرا و تحقق عدالت و آثار آن» شا مل دو فصل است. فصل اول « چگونگی اجرا و تحقق عدالت»، عوامل اجرا و تحقق را مشخص می نماید و فصل دوم « آثار و راهکارهای استقرار عدالت» آثار و نتایج اجرای عدالت را معرفی می نماید. واژه های مطرح شده در این تحقیق عبارتند: از عدالت، عدالت اجتماعی، توسعه.
 شیعه در زمان امام سجاد ( ع)
نویسنده:
مریم محمدشاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق: شیعه در زمان امام سجاد ( ع) کلید واژه ها: شیعه، تاریخ ( قیام)، امام سجّاد ( ع)، فضایل، شاگردان، مبارزات این رساله در پنج فصل تنظیم شده که در، فصل اول مباحث مقدماتی و در فصل دوم به پیدایش شیعه، صفات شیعه در قرآن و روایات، شیعه در عهد رسول اکرم ( ص) و اندیشه های این مذهب و بررسی اجمالی شیعه قبل از امام سجّاد ( ع) پرداخته شده است. در این بخش با استفاده از کتب تاریخی سعی شده است که شیعه را آن طور که بوده معرفی و هدف عملکردهای این فرقه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. بررسی شیعه در زمان امام سجّاد ( ع)، انشعابات شیعه در زمان امام سجّاد ( ع) و عقاید آنها، شیعه و اهل بیت در اسارت کوفه و شام، امام سجّاد ( ع) در اجتماع مدینه و شیعه و خلفای جور، از عمده مباحث مطرح در فصل سوم است. در فصل چهارم به بررسی قیامهای شیعی در زمان امام سجّاد ( ع) پرداخته ایم و از زوایای مختلف، هدف و رابطه ی قیام کنندگان با امام ( ع و همچنین موضع امام در برابر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. پنجمین فصل رساله به شخصیت معنوی، فضایل و عبادات امام سجّاد ( ع) و تربیت نیروهای صلح و متعهد توسط آن حضرت پرداخته شده و با تحلیل از شهادت امام سجّاد ( ع) پایان یافته است. و در ادامه خلاصه مباحث و نتیجه گیری در پایان فهرستی از آیات و منابع مورد استفاده شده در این رساله ارائه گردیده است. خداوند سبحان را شاکرم که مرا توفیق داد تا بتوانم از دریای بی کران دانش اندکی مستفید کردم و بر اندوخته های ناچیز خود بیفزایم.
 شیعه در زمان امام رضا ( ع)
نویسنده:
طیبه افچنگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
وضوع این رساله، شیعه در عصر امام رضا ( ع) است. این رساله از چهار بخش تشکیل شده است. در بخش اول به دنبال سؤالاتی که در طرح نامه به آن پاسخ داده شده معنی لغوی و اصطلاحی شیعه بررسی شده است و هم چنین در ابتدا مقدمه ای بر مطالب نوشته شده است. در بخش دوم نظرات مختلفی در باب پیدایش شیعه، سابقه شیعه در اسلام و تکوین آن به دستور پیامبر، مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم، دوران زمامداری خلفای راشدی و هم چنین زندگی شیعه در دوران ائمه و سختی هایی که متحمل شده اند به طور خلاصه بیان شده است. در بخش چهارم قبل از ورود امام رضا به ایران، علل گرایش ایرانیان به تشیع و به دنبال آن تشکیل حکومت های شیعی در ایران و قیام های شیعی، مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، حضور امام رضا در ایران و گسترش تشیع و به دنبال آن دعوت مأمون از امام رضا و تحمیل ولایت عهدی به ایشان مورد بحث قرار گرفته است و نظرات مختلفی در باب ماندن مأمون در مرو و اینکه چرا مأمون ولایت عهدی را به امام رضا واگذار کرد، ارائه شده است. هم چنین وضعیت شیعه در زمان امام رضا و ائمه بعد از ایشان به طور خلاصه در آخر بیان شده است و در آخر نتیجه و همچنین خلاصه ای از تحقیق ارائه شده است.
تهاجم فرهنگی و جوان
نویسنده:
لیلا آبرودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان « تهاجم فرهنگی و جوان» در چهار بخش تنظیم شده که ابتدا در قسمتی تحت عنوان کلیات تحقیق، تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت موضوع، فواید و اهداف تحقیق، پیشینه ی تحقیق، سؤالات اصلی و فرعی، روش تحقیق، ساختار تحقیق، کلیدواژه ها ( تهاجم، فرهنگ، جوان، ، استحاله، مقابله) محدودیت و مشکلات و موانع تحقیق پرداخته است. بخش اول به مفهوم شناسی اختصاص دارد که شامل سه فصل می باشد: فصل اول فرهنگ و تعریف آن و ویژگی ها و عناصر و عوامل فرهنگ، فصل دوم تهاجم و تعریف آن و اقسام تهاجم و فصل سوم شناخت تهاجم فرهنگی می باشد. بخش دوم: اهمیت دوران جوانی و هویت جوان که این بخش هم شامل سه فصل می باشد: فصل اول جوان، فصل دوم اقسام هویت و فصل سوم بحران هویت در جوان می باشد. بخش سوم: خانواده و فرهنگ که این بخش هم مشتمل بر چهار فصل است که فصل اول خانواده و خلاءهای تربیتی، فصل دوم جوانان و رسانه های گروهی، فصل سوم نقش زن در مقابله با تهاجم فرهنگی و فصل چهارم صور تهاجم فرهنگی در آیات و روایات می باشد. بخش چهارم: با عنوان راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی که شامل دو فصل می باشد فصل اول زمینه و اهداف مقابله با تهاجم فرهنگی در جوانان است و فصل دوم امام و جوانان و مبارزه با تهاجم فرهنگی و راه های مقابله تهاجم فرهنگی در قرآن و نهج البلاغه می باشد. در آخر بحث هم نتیجه گیری شده و فهرست منابع و مأخذ، آیات و روایات آورده شده است.
معراج و بررسی آراء شیعه و سنی و شبهات
نویسنده:
مریم کریم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عنوان این نوشتار ، معراج و بررسی آرای شیعه و سنی و شبهات می باشد . قالَ عَلیُّ بنُ موسَی الرِّضا ( ع) : «مَن کَذَبَ بِالمِعراجِ فَقَد کَذَبَ رَسوُلَ اللهِ صلّی الله علیه و آله و سلّم » . امام رضا ( ع) می فرمایند : هر کسی که معراج را دروغ بپندارد ، گویی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم را تکذیب کرده است . معراج در اصطلاح به معنای فرا بردن حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم به آسمان هاست . معراج گرچه از ضروریات دین است امّا به این لفظ در قرآن نیامده ، بلکه به لفظ اسراء سیر دادن شبانه آمده است . سفری الهی و سیری ملکوتی است که از مکه آغاز می شود و به انگیزه ارائة آیات الهی و نمودن شگفتی های هستی با مرکبی بهشتی ( براق و رفرف) در زمانی کوتاه به سوی مقصدی اعلی ، بیت المقدس ، پیش می رود و با دستاوردهای عظیم سامان می یابد . در این پایان نامه اصل معراج و روحانی – جسمانی بودن آن و شبهات مطرح شده درباره معراج مورد بررسی قرار گرفته است . این نوشته در چهار بخش گردآوری شده است که عبارتند از : بخش اول : آشنایی با معراج پیامبر بخش دوم : ابعادی پیرامون مسأله معراج بخش سوم : آراء و دیدگاه ها درباره معراج بخش چهارم : شبهات مطرح شده درباره معراج کلید واژه هایی مانند معراج ، عروج ، عَرَجَ ، اسراءِ ، براق ، رفرف در این نوشتار آمده است . در مجموع چنین به دست می آید که معراج از معجزات علمی و عملی حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم است که در سایه عبودیت حاصل شده است . معراج جسمانی و روحانی بوده است نه فقط روحانی و در بیداری اتفاق افتاده است نه در خواب . انسان عادی هم می تواند با تقوا پیشه کردن و به کار بردن دستورات آن حضرت ، پا جای پیامبرش بگذارد تا شاید بتواند به مقدار خیلی کم مقام والای آن حضرت را درک نماید .
  • تعداد رکورد ها : 7