جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
رجعت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
نرجس سادات بازقندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق پایانی رجعت از دیدگاه قرآن و سنّت می باشد. یکی از مسائل اعتقادی دین مبین اسلام، مسأله ای به نام رجعت است که از دیرباز از از موضوعات بحث انگیز و مورد اختلاف بوده و هست و به معنای بازگشت عدّه ای از مؤمنان مخلص و کافران عنود می باشد که همزمان با ظهور عدالت گستر جهان حضرت مهدی (علیه السَّلام) آغاز می شود. این عقیده ی نورانی به منتظران ظهور آن حضرت، آرامش بخشیده، از سقوط در منجلاب فساد و خود باختگی جلوگیری نموده، به تلاش و کوشش مضاعف برای زمینه سازی حکومت جهانی و بر چیده شدن ظلم و فساد وا می دارد. لذا ضرورت اقتضا می کند که این امر مهم- رجعت- برای عموم مردم بخصوص جوانان روشن تر گردد تا باعث تحکیم اعتقادات و باور های دینی شان شود و حقانیت رجعت اثبات گردد، زیرا عدم آگاهی و کم کاریهای موجود در این زمینه و پاسخ ندادن به شبهات راهی را برای تبلیغات انحرافی و خرافی، به ویژه برای نسل جوان باز می کند. لذا این تحقیق با اهدافِ، شناخت فردی و بالا بردن سطح اعتقادات افراد نسبت به مسأله ی رجعت و بررسی شبهاتی که در این زمینه ارائه شده، به این موضوع پرداخته است. در راستای رسیدن به چنین هدفی است که از روش کتابخانه ای در این تحقیق بهره گرفته و برای دست یابی به نتایج بهتر و دقیق تر علاوه بر، بررسی رجعت از دیدگاه قرآن و سنّت، به بررسی آن از دیدگاه دو مکتب شیعه و سنّی نیز پرداخته شده است. در این تحقیق سعی بر آن بوده است که از منابع دست اول و معتبر استفاده شود که به عنوان مثال می توان به کتبی مانند بحارالأنوار، الایقاظ، اصول کافی و ... اشاره نمود. این تحقیق در پنج فصل به این موضوع پرداخته است که در فصل اول به کلیات آن اشاره شده است. فصل دوم با عنوان«تاریخچه ی رجعت»، دارای دو زیر فصل می باشد، درزیر فصل اوّل به بررسی مفهوم رجعت از لحاظ لغوی و اصطلاحی می پردازد. به عنوان مثال ابن منظور می گوید: «الرَّجعَة» با تای وحدت به معنای یک بازگشت و برگشتن خاص است. این کلمه اگر در آغاز به این معنا وضع نشده باشد در اثر کثرت استعمال، به این معنا حقیقت ثانوی پیدا کرده است. رجعت در اصطلاح، عبارت است از این که خداوند، همزمان با ظهور حضرت مهدی ( علیه السَّلام) عدّه ای از بندگان صالح خویش را که در ایمان و عمل، اسوه ی مؤمنان بوده اند و هم چنین عدّه ای از کفّار و منافقان که در کفر و نفاق سر سلسله ی کفّار و منافقان بوده اند، با همان ویژگی های روحی و جسمی خودشان به دنیا باز می گرداند، تا این که هر دو گروه در حدّ امکان نتیجه ی دنیایی اعمالشان را دریافت کند. هم چنین در ادامه ی فصل، به تعریف رجعت از دیدگاه علمای شیعه همچون شیخ مفید ، مرحوم سیّد مرتضی، مرحوم شیخ طوسی و مرحوم شبَّر اشاره شده است. عنوان زیر فصل دوّم تاریخچه ی اعتقاد به رجعت می باشد که در آن تاریخچه ی اعتقاد به رجعت مورد کنکاش قرار گرفته و تلاش نموده ایم با توجّه به وضعیت سیاسی و فرهنگی جوامع اسلامی در عصر ائمّه ( علیهِم السَّلام) سیر تاریخی آن را در میان مسلمانان روشن نمائیم. عنوان فصل سوم « رجعت از دیدگاه قرآن»است. از آن جا که قرآن، اساسی ترین منبع برای اثبات حقایق دینی است در مسأله ی رجعت نیز به عنوان اوّلین منبع و اصلی ترین آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. با نگاهی گذرا به آیات مربوط به رجعت، با دو دسته آیات مواجه می شویم. ابتدا، آیاتی که دلالت بر وقوع رجعت در میان اقوام و ملل گذشته دارد. سپس آیاتی که به بیان برخی از روایات بر تحقق رجعت در آخر الزمان و قبل از قیامت دلالت دارد که توضیح آن در فصل بعدی بیان می شود. این فصل تنها دارای یک زیر فصل می باشد و آن عبارتند از، آیاتی که بر وقوع رجعت در امّت های گذشته دلالت می کند. با مطالعه ی این آیات خواهید دانست که افراد زیادی از پیامبر و غیر پیامبر، مؤمن و غیر مؤمن در امّت های پیشین زنده شده و به دنیا برگشته اند. عنوان فصل چهارم«رجعت از دیدگاه سنّت»است. این فصل دارای دو زیر فصل اصلی می باشد. زیر فصل اول با عنوان تواتر روایات رجعت به تقسیم بندی روایات رجعت اشاره می کند. در یک تقسیم بندی ابتدایی، روایات رجعت به سه دسته تقسیم می شوند. 1- رجعت عقیده ی حقّ و ضروری2- روایات تفسیری3- روایاتی که معرّف رجعت کنندگان است. در قسمت روایات تفسیری به بررسی دسته ی دوم آیات- آیاتی که بر تحقّق رجعت در آینده و قبل از قیامت دلالت دارد- پرداخته شده، آیاتی که به کمک روایات بر رجعت تفسیر و منطبق شده است. لذا در این فصل به طور مختصر به بررسی تعدادی از آیاتی که مربوط به رجعت پیامبران، رجعت حضرت علی و رجعت امام حسین ( علیهم السّلام) است، می پردازیم. آیات زیادی از قرآن به رجعت حضرت محمد(صَلی الله علیه و آله) اشاره دارد.که به عنوان مثال می توان به آیات (85 سوره ی قصص،4 سوره ی معارج،4 سوره ی ضحی،1-4 سوره ی شمس و 20 سوره ی مائده) اشاره کرد. در مورد رجعت ائمه ( علیهم السّلام) نیز آیات زیادی از قرآن به آن اختصاص یافته است. به عنوان مثال در مورد رجعت حضرت علی ( علیه السَّلام) می توان به آیات( 82 سوره ی نمل، 61 سوره ی قصص،22و 23 سوره ی عبس،36-38 سوره ی حجر و 79-81 سوره ی ص) اشاره کرد. روایاتی که معرّف رجعت کنندگان است نیز به دو دسته تقسیم می شود. دسته ی اوّل: روایاتی که به رجعت کنندگان به صورت کلّی دلالت می کند. دسته ی دوم: روایاتی که رجعت کنندگان را با اسم و مشخصات معرّفی می کند.که شامل دو قسمت می شود. 1- رجعت مؤمنان از امّت اسلام 2- رجعت مؤمنان از امّت های گذشته. عنوان زیر فصل دوّم، زنان رجعت کننده است. در این زیر فصل درمورد دو گروه از زنانی که در حکومت حضرت مهدی(علیه السَّلام) رجعت می کنند، بحث شده و در انتهای فصل به عنوان تتمّه به بیان اهداف رجعت پرداخته شده است. عنوان فصل پنجم«رجعت از دیدگاه شیعه و سنّی» می باشد. این فصل دارای 3 زیر فصل است عنوان زیر فصل اوّل رجعت از دیدگاه شیعه می باشد که در آن به سخن برخی از بزرگان شیعه همچون مرحوم شیخ مفید، مرحوم سیّد مرتضی، مرحوم طریحی، شیخ حرّ عاملی و مرحوم شبّر اشاره شده است. عنوان زیر فصل دوم رجعت از دیدگاه اهل سنّت می باشد که در آن، ابتدا به تعریف رجعت از دیدگاه اهل سنّت اشاره شده و سپس به سخنان برخی از بزرگان اهل سنّت در باب رجعت پرداخته شده است. و در ادامه ی آن علل انکار اهل سنّت بیان گردیده است. که این علل عبارتند از: 1- برداشت غلط از مسأله 2- تقلید از گذشتگان3- دفاع متعصبانه. عنوان زیر فصل سوم شبهات رجعت و پاسخ به آن می باشد که در آن به شبهاتی در مورد رجعت اشاره شده است که این شبهات به دو بخش اصلی تقسیم می شوند1- شبهاتی که تنافی رجعت با ادلّه ی عقلی را بیان می کنند 2- شبهاتی که تنافی رجعت با ادلّه ی نقلی را بیان می کنند. در پایان این تحقیق، نیز پیشنهادها و راهکارهایی برای این موضوع بیان گردیده است. امید است در این هنگام که دشمنان اسلام تمام تلاش و کوشش خود را برای نابودی اعتقادات امید بخش مسلمانان به کار گرفته اند و به خاطر آن هزاران جنایت را مرتکب می شوند، این تحقیق چراغی نورانی برای همگان گردد و از آن برای پیدا کردن راه استفاده کنند.
حیات طیبه انسان در قرآن
نویسنده:
اعظم صانعی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق موجود، « بررسی حیات طیبه ی انسان در قرآن است. حیات یعنی: زندگی و طیبه به معنی پاک و پاکیزه است. و منظور از حیات طیبه ( زندگی پاکیزه)، آن حیاتی است که انسان در طی مسیر زندگی می بایست آن را طی کند تا در نتیجه به کمال نهایی که همان لقاء الله است دست یابد. فرضیه هایی که در این تحقیق به اثبات آن می پردازد عبارت است از: - اثبات حیات در عالم برزخ و قیامت. - اثبات این که حیات طیبه در سعادت دنیوی و اخروی انسان نقش بسزایی ایفاء می نماید و سؤالاتی که در تحقیق به آن پاسخ داده می شود عبارت است از: - معنای حیات چیست؟ و ادوار حیات انسان چگونه است؟ - راه های رسیدن به حیات طیبه چیست؟ - نتایج و ثمرات حیات طیبه در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟ - ... ؟ اما اهداف تحقیق عبارتند از: کشف حقایق بیشتر در زمینه ی حیات و شناخت ادوار مختلف حیات انسان و همچنین شناخت حیات طیبه و راه های رسیدن به آن و شناخت موانعی که در راه رسیدن به حیات طیبه است. و آثاری که حیات طیبه بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها می گذارد. روش کلی کار از نوع کتابخانه ای است و سعی بر آن بوده که از منابع دست اول معتبر استفاده شود؛ چنان که در بخش قرآن، منبع اصلی قرآن کریم و تفاسیر گوناگون بوده و در قسمت روایات کتبی همچون: «بحارالانوار، میزان الحکمه، الکافی، تحف العقول، غرر الحکم، نهج البلاغه»، ... جزء منابع بوده است. البته به تناسب بحث کتاب هایی همچون « حیات طیبه»، « حیات معقول» و « حیات حقیقی انسان در قرآن در طول تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. از مجموع نوشتار چنین برداشت می شود که شناخت واقعیت حقیقی حیات و عوامل مؤثر در آن کمک زیادی به انسان در رسیدن به کمال نهایی می کند و این همان حقیقت واقعی است که علاوه بر سعادت دنیا، سعادت اخروی را نیز در پی دارد. از دیگر نتایج بدست آمده در این تحقیق آن است که شناخت حیات طیبه و راه های رسیدن به آن و همچنین دوری کردن از موانعی که بر سر این راه وجود دارد می تواند انسان را هر چه سریع تر به لقاء الله برساند. واژگان کلیدی این پایان نامه عبارتند از: «حیات، حی، احیاء، معیشت، طیبه، طوبی و ...». نوشتار حاضر در دو بخش تدوین گردیده است: در بخش اول با عنوان مفاهیم کلی حیات و ادوار و عوامل مؤثر در حیات انسان آشنا می شویم که در دو فصل بیان شده: فصل اول مفاهیم کلی حیات ( مفهوم، اقسام، فلسفه ی حیات) و فصل دوم: ادوار و عوامل مؤثر در حیات انسان. بخش دوم که بخش اصلی تحقیق است شامل سه فصل است: فصل اول: مفهوم حیات طیبه، فصل دوم: حیات طیبه از دیدگاه مفسران و روایات و فصل سوم: عوامل و موانع رسیدن به حیات طیبه و پیامدهای آن در زندگی فردی و اجتماعی می باشد که در طی این تحقیق با این فصول آشنا می شویم.
مهدویت از دیدگاه شیعه و سنی
نویسنده:
فاطمه کاشکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مهدویت یکی از اعتقادات اسلامی است و علاوه بر اسلام سایر ادیان بزرگ جهان نیز معتقد به ظهور یک منجی در آخر الزمان هستند. که زمین را پر عدل و داد خواهد ساخت.این تحقیق با عنوان مهدویت از دیدگاه شیعه و سنی بعد از بیان دو دیدگاه در صدد قوت نهادن بر مشترکات و کم رنگ کردن اختلافات شیعه و سنی است. و یاعث نزدیک تر نمودن وحدت میان شیعه و سنی می شود. که در سه بخش ارائه می گردد: بخش اول: نگاهی گذرا به ادیان مختلف با مراجعه به کتب معتبر این ادیان می باشد. بخش دوم: شامل مهدویت از دیدگاه شیعه و سنی است و در دو فصل مجزا شکل گرفته است.در فصل اول به دیدگاه شیعه در مورد مهدویت از زبان قرآن و روایت پیشوایان معصوم و پیشینه آن پرداخته و در فصل دوم به اعتقاد اهل سنت درباره تولد و وجود امام زمان ( عج) و احادیثی از اهل سنت در کتب معتبر و متواتر بودن این احادیث پرداخته شده است. بخش سوم: این بخش می تواند نتیجه گیری به حساب آید در دو فصل به بررسی دو دیدگاه شیعه و سنی پرداخته است که در فصل اول در مورد نقاط اشتراک دو دیدگاه با عنوان بررسی اجمالی به احادیث از لحاظ راویان و درستی صحت احادیث پرداخته و دیگری نیز به بیان راویان مشترک در زمینه تعداد روایات وارده و ویژگیهای حضرت در عصر ظهور و اتفاق علمای سنی در مورد حضرت مهدی(ع) پرداخته است . در فصل دوم نیز به بیان عقاید خاصه اهل تسنن و پاسخ به آنها پرداخته شده و در زمینه اعتقاد و تحقق وجود آن حضرت که شامل اعتقاد در تولد و وجود و مصداق می باشد بحث شده است و اعتقاد به احادیث نسب می باشد.و مورد دیگر اعتقاد در مورد اسم پدر آن حضرت می باشد. امید است که این تحقیق توانسته باشد تا حدودی اختلافات این دو دیدگاه را بر طرف و بر مشترکات این دو دیدگاه قوت نهاد و باعث وحدت هر چه بیشتر شیعه و سنی گردد.
فلسفه انتظار و وظایف مردم در زمان غبیت
نویسنده:
زهره زراعتی طرزقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
به منظور انجام تحقیقی جامع و کامل ابتدا به کلیات که شامل مقدمه تبیین و تعریف موضوع . ضرورت و اهداف تحقیق. پیشینه موضوع و سئوالات اصلی و فرعی و واژه ها است پرداخته ایم و سپس به یافته های تحقیق در رابطه با موضوع فلسفه انتظار و و ظایف مردم در دوران غیبت پرداخته ایم که رساله موجود را می توان به چهار بخش کلی تقسیم بندی کرد. در بخش اول: انواع انتظار ، مفهوم انتظار نسبت به ادوار مختلف دعوت های الهی، انتظار فرج از دیدگاه اسلام . روایات معصومین در مورد انتظار فرج ، فرهنگ انتظار در اندیشه امام خمینی(ره) انتظار و قصد قربت، انتظار فرج همان فرج است. ابعاد انتظار، مبانی انتظار، علت تأخیر در فرج و جهان انتظار مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم: ارزش انتظار، که خود شامل ارزش روانی و فرهنگی می باشد بیان شده و سپس عامل مؤثر در کیفیت انتظار ، لوازم انتظار و آثار انتظار آمده است. در بخش سوم: فلسفه انتظار از دیدگاه مکاتب گوناگون ( مکتب سازش، پوچی، مقاومت) و انتظار و جامعه شیعه بیان شده است. در بخش چهارم: شخص منتظر معرفی شده و سپس انتظار منتظر بیان شده و در ادامه انتظار دیگر ادیان و ملل جهان را مورد بررسی قرار داده ایم . همراه با ذکر داستانی که در این باره آمده است. سپس به ویژگیهای منتظران پرداخته ایم و یک گزارش نظر سنجی از مردم سی شهر بیان شده و سپس وظایف مردم را در دوران غیبت ذکر نموده ایم.
 گزیده ای از اخلاق فردی، اجتماعی پیامبر ( ص)
نویسنده:
مریم حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق موجود « گزیده ای از اخلاق محمدی ( صلی الله و علیه و آله) است. از آنجا که تکامل روح انسانی به وسیله رهنمودهای آن بزرگوار، مستلزم آشنا کردن هر چه بیشتر جامعه و پیاده کردن اخلاق حسنه در خانواده ها و الگو گرفتن از سیره ی آن حضرت می باشد. لذا این تحقیق در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول آن اخلاق فردی پیامبر را مورد بحث قرار داده که شامل سه فصل می باشد. فصل اول زهد و ساده زیستی پیامبر ( صلی الله و علیه و آله) که ابتدا به تعریف زهد پرداخته و زهد رسول الله مورد بررسی قرار گرفته است. در قسمت صبر پیامبر ابتدا به نگرش قرآن بر صبر پیامبر و صبر ایشان در دوران بعثت و قبل از آن پرداخته شده و در قسمت بعد که اخلاق عبادی پیامبر است.عبودیت پیامبر از منظر قرآن و چگونگی ارتباط آن حضرت با خدا بحث شده است. اما در بخش دوم به اخلاق اجتماعی پیامبر پرداخته شده که در چهار فصل تنظیم شده است. آئین همسرداری پیامبر ( صلی الله و علیه و آله) که به ارزش و مقام زن قبل از اسلام و مقامی که اسلام به زن داده و همچنین همسرداری پیامبر بحث شده است. در فصل رفتار پیامبر ( صلی الله و علیه و آله) با کودکان ، محبت و شیوه های احترام به کودک با تکیه بر تقریر معصوم ذکر شده و در قسمت پیامبر و بردگان به وضعیت بردگان در عصر جاهلیت، رفتار پیامبر با بردگی بیان شده و بالاخره در قسمت پیامبر و جوانان به بحث های مختلفی از جمله اهمیت جوانان در سیره معصومین و دین و جوانان اشاره شده است. روش کلی کار از نوع کتابخانه ای است. در این تحقیق سعی بر آن بوده که از منابع دست اول و معتبر استفاده شود مانند « قرآن»، « نهج البلاغه»، « نهج الفصاحه» و در قسمت روایات کتبی همچون « بحارالانوار»، « وسایل الشیعه»، « اصول کافی»، « صحیح بخاری»، « صحیح مسلم» و … جز منابع بوده است. امید است خوانندگان گرامی با مطالعه ی این رساله برای رسیدن به آینده ای روشن و مطالب آن را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهند.
گزیده ای از ویژگیهای امام زمان ( عج)
نویسنده:
عزت بیونقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق موجود، « گزیده ای از ویژگی های حکومت امام زمان ( عج)» است. این تحقیق که در دو بخش « ماهیت حکومت اسلامی» و « عدالت در حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تدوین شده، چند هدف عمده را دنبال می کند که عبارتند از: کشف حقایق بیشتر در زمینه ی ویژگی های حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از دیدگاه قرآن و روایات همچنین ارائه ی الگوی مناسب از جامعه ی موعود و پاسخگویی به برخی سوالات مبهم در زمینه ی حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همچنین آشنا نمودن خوانندگان با مهمترین ویژگی های عدالتی حکومت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به منظور ترغیب و تشویق آنان به دین مبین اسلام، از دیگر اهداف این تحقیق است. روش کلی کار از نوع کتابخانه ای است؛ امّا به تناسب بحث از مطالب موجود در اینترنت، سی دی ها، نوارهای سخنرانی، و نیز کلام بزرگان شهر، بهره گرفته شده است. در این تحقیق سعی بر آن بوده که از منابع دست اول و معتبر استفاده شود؛ چنان که « قرآن کریم» و تفاسیر معتبر و کتب روایی همچون « حارالانوار»، « وسایل الشیعه»، « اصول کافی»، « اثبات الهداه» و... جزو منابع بوده اند. البته به تناسب بحث در قسمت هایی این نیاز احساس شد که باید از منابع دست دوم نیز در طول تحقیق استفاده کرد بنابراین کتاب هایی همچون « ویژگی های حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)»، « چشم اندازی به حکومت مهدی(عج)»، « سیمای جهان در عصر امام زمان(عج)» و کتاب هایی از این نوع، در فهرست منابع قرار گرفتند و در طول تحقیق بارها از آن ها استفاد شد. از واژگان کلیدی این پایان نامه می توان به « حکومت» اشاره کرد. نوشتار حاضر در دو بخش تدوین گردیده است. که در بخش اول با عنوان « ماهیّت حکومت اسلامی»، برخی از ابعاد حکومت در اسلام بیان گردیده است. در بخش دوم « عدالت در حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)» بررسی شده است که این بخش، خود مشتمل بر شش بحث: عدالت، اقتصاد، پیشرفت علوم و تکنولوژی، قضاوت، امنیّت و بهداشت در حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می شود. در آخر بحث هم نتیجه گیری بیان شده و پس از آن فهرست منابع، آیات و روایات را ذکر نموده ایم. از مجموع این نوشتار چنین به دست می آید که حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ویژگی ها و آثار بسیار گسترده ای داشته و این آثار منحصر به همین دنیا نمی گردد و بر سعادت و شقاوت اخروی افراد نیز تاثیر می گذارد. از دیگر نتایج به دست آمده در این تحقیق می توان به پیشرفت و شکوفایی عدالت، اقتصاد، فرهنگ و قضاوت در جامعه ی مهدوی اشاره کرد که آثار و پیامدهای بسیار خوبی برای افراد و جامعه ی آن روز به همراه خواهد داشت.
فلسفه غیبت امام زمان ( عج)
نویسنده:
عفت بیدخوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مهم ترین مسأله ای که ذهن شیعیان را به خود مشغول کرده است، مسأله ی فرج امام زمان(عج) می باشد و همه از خدا می خواهند تا هر چه زودتر حضرت مهدی ( عج) ظهور کنند. هدف از تحقیق حاضر بحث پیرامون فلسفه ی غیبت امام زمان ( عج) می باشد و به این منظور شناخت امام زمان ضروری به نظر می رسد زیرا کسانی که بمیرند و امام عصر خود را نشناسند به مرگ جاهلیت مرده اند. بعد از این مرحله، وضعیت احکام الهی مورد بحث قرار می گیرد؛ این تحقیق می کوشد تا مرحله ی ابلاغ و اجرای احکام را بیان کند. و مشخص کند که یکی از علت های غیبت امام زمان ( ع)؛ اجرا نشدن احکام الهی در سطح جهانی در دوران قبل از ایشان بوده و تا جامعه آمادگی پذیرش آن حضرت را نداشته باشد، ایشان ظهور نخواهند کرد. این تحقیق شامل چهار بخش است: بخش اول به حضرت مهدی ( عج) و القاب آن حضرت اختصاص یافته است و در معرفت امام زمان ( عج) مطالبی ذکر شده است، چرا که بدون شناخت آن امام، قادر به درک حکمت و فلسفه ی غیبت او نخواهیم شد. بخش دوم به اثبات غیبت و حکمت آن اشاره شده است و در ادامه علل سیاسی اجتماعی غیبت و فواید آن، آمده است. غیبت صغری آن حضرت، وظایف نواب خاص، و اینکه چرا غیبت صغری امتداد نیافت؟، مطالبی است که در بخش سوم گنجانده شده است و در بخش چهارم نیز غیبت کبری آن حضرت، مورد بررسی قرار گرفته است و داستان بعضی از آنان که امام زمان ( عج) را درغیبت کبری دیده اند، ذکر شده است. در حْسن ختام این تحقیق نیز: حکومت اسلامی در زمان غیبت، مهارتهای زندگی در آن عصر و وظایف شیعیان در زمان غیبت امام عصر(عج) در ادامه ی بخش غیبت کبری، ذکر شده است. با این امید که تحقیق حاضر بتواند ابهاماتی را که درباره ی امام زمان ( عح) و غیبت آن حضرت وجود دارند، برطرف نموده و گام مثبتی باشد برای آماده سازی شرایط لازم برای حضور آقا امام زمان ( عج)؛ انشاء ا… .
  • تعداد رکورد ها : 7