جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
عزت نفس از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه معظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق عزّت نفس از منظر قرآن و سنت است . شناخت عوامل مؤثر بر عزّت نفس افراد و آشنایی با آثار و پیامدهای عزّت نفس از دیدگاه قرآن و روایات از اهداف این نوشتار است . دراین تحقیق سعی شده است علاوه بر قران از تفاسیر ، منابع روایی ، اخلاقی ، نشریات معتبر و اینترنت استفاده شود.برخی از کتابهای اخلاقی مورد استفاده عبارتنداز : پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان، اسلام و روان شناسی، فلسفه اخلاق ، توکل به خدا راهی به سوی حرمت خود و سلامت روان. واژه « عزّت » اولین بار در قرآن برای خداوند به کار رفته است . بر این اساس باید منبع و منشأ عزّت را از جانب خداوند بدانیم . در آیاتی دیگر عزّت به رسول او صلی الله علیه و اله و مؤمنان نسبت داده شده و همین مطلب گویای این واقعیت است که گر چه بر اساس برخی آیات خداوند را جامع همه ابعاد عزّت می دانیم ولی بدان معنا نیست که سایرین از دستیابی به آن محروم باشند . بلکه معنایش آن است که هر که خواهان عزّت است باید بداند که جمیع ابعاد عزّت در خداوند منحصر است و باید از او طلب عزّت نماید . در نظام اعتقادی اسلام همواره بر عزّت نفس و تصور مطلوب و ارزشمند نسبت به خود و دیگران سفارش شده و در آیات و روایات فراوانی از جایگاه والای انسان و احساس کرامت و شرافت او یاد شده است . بر همین اساس می توان عزّت نفس پایه و محور اصول اخلاقی و تربیتی دانست، زیرا لازمه ی هر گونه تعبیر و تهذیب نفسی در انسان آشنایی با گوهر وجودی خویش است. پی بردن به جایگاه و قدر و منزلت والای انسانی، افراد را از هر عملی که منافی با عزّت نفس و شأن و منزلت یک انسان است ، بر حذر داشته سبب می گردد فرد خود را از هر گونه ذلّت و حقارتی محفوظ دارد. عوامل بسیاری بر شکل گیری و رشد وشکوفایی عزّت نفس افراد تاثیر گذار است . از آنجا که خواهش عزّت نفس، میل طبیعی و عالیه هر انسانی است توجه به علل و عوامل تأثیر گذار بر عزّت نفس از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طور قطع و یقین نقش خانواده، عزّت نفس والدین، وضعیت اقتصادی ، مربیان و دوستان و همسالان هر فرد از میان سایر عوامل بیش از همه حائز اهمیت می باشد . یکی از مباحث ضروری در موضوع عزّت نفس آثار و پیامدهای ارزشمندی است که مترتّب بر آن می باشد . آثاری که وجود هر یک از آنها به تنهایی در زندگی انسان کارگشا است از جمله این آثار : 1- مسئولیت پذیری، 2- پست بودن دنیا، 3- عدم ارتکاب معصیت، 4- انجام اعمال نیک، 5- بی نیازی از مردم، 6- احساس آرامش و اطمینان خاطر. در نتیجه ؛ آراسته شدن به این صفت نیک اخلاقی نیازمند سعی و ممارست بی امان است . گر چه هر انسانی خواهان رسیدن به عزّت نفس است اما این موهبت الهی تنها به کسانی ارزانی می گردد که مجهز به اسباب و شرایط لازمه باشند.
گزیده ای از آداب معاشرت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
نجمه السادات امیری دشتبیاض
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق در مورد گزیده ای از آداب معاشرت از دیدگاه قرآن و سنت است. شناخت عوامل مؤثر بر روابط و طرق آداب معاشرت، آثار و پیامدهای صفاتی چون حسن خلق، صله رحم و سلام از دیدگاه قرآن و روایات از اهداف این نوشتار است. دراین تحقیق سعی شده است علاوه بر قرآن از تفاسیر، منابع روایی، اخلاقی و اینترنت استفاده شود. برخی از کتابهای اخلاقی مورد استفاده عبارتند از: آداب معاشرت و سیری در سیره نبوی، فلسفه اخلاق و اخلاق معاشرت. واژه معاشرت به معنای همدم و همنشین بیان گردیده که در اینجا منظور شیوه و روش صحیح برخورد با دیگران است. اخلاق و تربیت اسلامی گامی نیرومند در اجری صحیح روابط می باشد. اگر آداب معاشرت و روابط، طبق موازین اسلامی که از طریق قرآن و سنت نبوی به ما رسیده، اجرا گردد بی شک سدی محکم در برابر تمام تهاجمات فرهنگ های ضد اسلامی بسته خواهد شد. رعایت حقوق در واحد کوچک خانواده به عنوان اولین گام در پیشبرد این اهداف قرار گرفته است. با رعایت حدود اطاعت از پدر و مادر و نگه داشتن این حریم ها همان گونه که در آیات قرآن و روایات به این حرمت ها خصوصا حق سنگین مادر توجه خاص داده شده است، می توان قدمی مؤثر در روابط صحیح گذارد. با استفاده از ابزاری هم چون سلام با عنوان اولین ابزار لفظی، روابط آغاز می گردد و صفاتی مانند حسن خلق، جایگاه و نشانه ها و نتایج آن، مصافحه و معانقه و صله رحم و حمایت از خویشاوندان و آثار و نتایج و نکوهش قطع رحم مستحکم می شود. در تداوم روابط با رعایت آداب مهمان نوازی و مهمان پذیری، روابط سالم را می توان گسترده کرد و از روابط نامشروع و بیمار که نتیجه الگوپذیری غلط از فرهنگ بیگانه و ضد اسلامی است جلوگیری کرد، زیرا هیچ دینی مانند اسلام برنامه های زندگی را با جزئی ترین مسائل و روش اجرای آن با الگوهایی مانند رسول اکرم ( ص) و ائمه معصومین ( ع) ندارد. با توجه به اجتماعی بودن آئین اسلام و تداوم زندگی سعادتمندانه در پرتو پیوندی مودت آمیز به دیگران همراه با تفاهم و احترام متقابل نیازمند آشنایی با این روابط و آداب صحیح می باشیم. نتیجه این تحقیق آن است که دین مبین اسلام که به عنوان کامل ترین دین تا آخر هستی معرفی گردیده است از لحظه قبل از تولد تا مرگ، برنامه های زندگی را با جزئی ترین مسائل و رسیدن به بهترین و متعالی ترین هدف بررسی نموده است و اگر آن برنامه ها را که از طریق قرآن متاب آسمانی و سنت پیامبر و ائمه معصومین ( ع) به دست ما رسیده انجام دهیم. ما همواره زندگی سعادتمندانه ای خواهیم داشت.
نگاهی به زندگی سلمان فارسی
نویسنده:
محبوب ثقفی طرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شناخت سلمان فارسی و نقش و تأثیر او در اسلام و رسیدن اسلام به ایران و جایگاه او در میان مسلمانان و مقام او در میان پیامبران و ائمه اهل بیت « علیهم السلام» و بزرگان دین هدف اصلی ما از تحقیق می باشد. سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات مختلفی، شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیابر « صلی الله علیه و آله و سلم» نام وی را از « روزبه» به « سلمان محمدی» تغییر دادند. سلمان در ابتدا مانند پدرش، دین زردشت را پذیرفت و بسیار علاقه مند به این دین بود. اما با شناخت دین مسیحیت، به شدت علاقمند به این آئین شد و بعد از این که با کشیشان مسیحیت آشنا شد، آنها سلمان را به دین و آیین جدیدی نوید دادند. وی به دنبال این دین و پیامبر آخرالزمان می گشت تا این که توانست دین پیامبر را بشناسد و به اسلام بگرود و به عنوان یکی از یاران جلیل القدر پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » گردد؛ به طوری که پیامبر در مورد وی فرمود: «سلمان منا اهل البیت»؛ سلمان از ما خاندان است. سلمان در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد و پیمبر « صلی الله علیه و آله و سلم » از این طرح بسیار استقبال کردند. همچنین در جنگ بلندر ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « صلی الله علیه و آله و سلم » به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی علیه السلام نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشانرا با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی علیه السلام وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و حضرت علی علیه السلام طرح ریزی کرده بود. سلمان دارای فضائل و مناقب زیادی است. به طوری که در آیاتی از قرآن کریم به سلمان و قوم وی اشاره شده و نیز در روایات بسیاری از مقام و منزلت سلمان یاد شده است. سلمان به قوم و فرقه خاصی تعلق ندارد، بلکه فرقه های زیادی هستند که سلمان را از خودشان می دانند از جمله فرقه شیعه، سنی، اسماعیلیه، اهل حق، اهل فتوت، تصوف. سلمان دارای سلوک اخلاقی و علمی و عبادی و سیاسی بسیار زیادی بود. به حدی که زبان زد خاص و عام بود. در بعد علمی، احادیث بسیاری وارد شده که او صاحب علوم و فضائل بسیار زیادی بود. سن سلمان فارسی بنا به روایات مختلف 250 سال رقم زده شده است. وی، طبق روایتی، دارای دو فرزند پسر به نامهای عبدالله و محمد قائل، بود و کنیه جناب سلمان ابوعبدالله بوده است. در مورد تاریخ وفات سلمان، روایات مختلفی وجود دارد و می توان گفت که تاریخ دقیقی در مورد فوت ایشان وجود نداد. سلمان در شهر مدائن از این دنیای فانی هجرت نمود و در ایوان مدائن در سنگر همیشگی خودیش ارمیده و آرامگاه ایشان محل زیارت بسیای از مسلمانان است. در این نوشتار زندگی سلمان در شش بخش مورد بررسی قرار داده شده است. در بخش اول کلیات و در بخش دوم بعد فردی زندگی سلان که شامل نسب، پدر و مادر، ولادت و زادگاه وی، و در بخش سوم به نقش سلمان در اسلام، پرداخته شده است. بخش چهارم این تحقیق، با عنوان سلمان و سیاست، که شامل سه فصل می باشد که عباتند از نقش سلمان بعد از پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و برخورد سلمان با ماجرای سقیفه و در آخرین فصل آن از حکوت داری سلمان بحث شده است. در بخش پنجم به فضایل و مناقب سلمان اشاره شده، که شامل پنج فصل می باشد. سلمان و قومش در آیات و روایات، از منظر مذاهب اسلامی، سلوک اخلاقی، علمی، عبادی و سیاسی او، سخنان حکیمانه او و نیز نماز و دعای سلمان پرداخته شده است. و بالاخره بخش پایانی نگاهی به غروب زندگی سلمان می باشد.
انتظار و وظایف منتظران
نویسنده:
نفیسه خطیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
به رغم روشنی معنای کلی « انتظار» یعنی چشم داشت همیشگی به این وعده ی بزرگ الهی روی دهدو روزی فرا رسد که بشر در سایه ی عدالت کامل به رهبری حضرت مهدی(ع) زندگی کند. انتظار به معنای قیام و انقلاب علیه دولت های ظالم و غاصب و مبارزه با فساد برای زمینه سازی ظهور امام زمان(ع) است و در تفکر شیعی، به عنوان یک اصل مسلم اعتقادی مورد توجه قرار دارد. حالت انتظار، آماده باش و تحصیل آمادگی های لازم برای رسیدن به اهداف و خواسته های مورد نظر است. مهدویت تبلور یک الهام فکری است که شناخت و محبت و ضرورت اعتقاد به مهدی ( عج) را می طلبد. فرهنگ مهدویت نیز، به مجموعه ای از نگرش ها و ارزش های مربوط به ظهور منجی موعود از سلاله ی پاک پیامبر اسلام ( ص) اطلاق می شود. از این حیث فرهنگ مهدویت ریشه در تاریخ بشریت دارد. همه ادیان الهی از همان آغاز، منادی ظهور بوده اند. از آنجا که نگرش ادیان به تاریخ تحول خطی و سرانجام نیک برای انسان و جهان و تحقق وعده ی الهی بوده است، پیامبران آسمانی فرا رسیدن عصری طلایی را که تحقق بخش وعده الهی باشد، همواره خبر داده اند. در اسلام نیز، آموزه ی مهدویت و به پیروی از آن، فرهنگ شکل گرفته براساس آن قدمتی، هم پای ظهور اسلام دارد. مؤمنان همواره به فرا رسیدن چنین عصری بشارت داده می شدند. در مورد ظهور حکومت جهانی مهدی ( عج) و این که نهایتا پیروزی و خاتمیت با دین مبین اسلام است، در آیات و روایات مباحث بسیاری ذکر شده است. ایده ی مهدی باوری و پدیده ی انتظار در فرهنگ شیعی، به صورتی عینی و زنده، تعریف و با هویتی تاریخمند و بسیار دقیق ثبت گردیده است. این مصلح واقعی و وارث حقیقی کسی نیست، جز مهدی موعود که به عنوان « بقیة الله» در پس پرده ی غیبت به سر می برد تا روزی که مشیت خداوند اقتضا کند، آن حضرت ظهور و زمین را سراسر پر از عدل و داد کند. بحث ولایت و امامت ریشه ی عمیق در باورها و اعتقادات ما شیعیان دارد که مستلزم آثار پیامدها و نتیج درخشان است. امام درنیمه شعبان 255 هجری در سامراء دیده به جهان گشود. امام مهدی ( عج) از آل محمد ( ص) ، از فرزندان فاطمه(س) از نسل حسین بن علی ( ع) و نهمین نسل از امام حسین(ع) است. یکی از سنت های ثابت الهی ، آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است. دراثر غیبت حضرت مهدی(عج) مردم آزمایش می شوند ، این غیبت فرد معتقد را برای ایفای نقش خود و انجام رسالت خویش، آماده می سازد و به ویژه در حوزه ی امر به معروف و نهی از منکر، بدین سان همواره مراقب و آماده خواهد بود. زیرا انصار امام نمی توانند خود را فقط به انتظار کشیدن دلخوش سازند. تمام مصالح و فواید و آثار وجود امام ( ع) در زمان غیبت برای ما مکشوف نیست و همگان استعداد و لیاقت فهم وجود حضرت را در دوران غیبت ندارند. با توجه به این که مسائل مربوط به حضرت مهدی(عج) در مرکز حملات مخالفان قرار گرفته و با توجه به این که شیعه به عشق او زنده است ، هرگز گرد و غبار یأس بر دل و جان او نمی نشیند ، وظایف عالمان دینی در این برهه از زمان ، حساس تر می شود. بنابراین باید برای ایجاد حکومت عدل جهانی حضرت مهدی که نتیجه اش به حکومت رساندن مستضعفان است، برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و به وظایفمان در عصر غیبت و فلسفه ی انتظار واقف باشیم تا زمینه ی ظهور فراهم گردد.که این انقلاب و پیروزی آن نیازمندیم، پارسیان شب و شیران روزی را می طلبند تا سرانجام حکومت امام زمان(عج) در جهان گسترده شود، کاخ ستمگران را بر سرشان فروریخته، بر ویرانه ی کاخ های ستمگران ، جهانی آباد ، آزاد ، براساس حق و بر معیارهای استوار ، بنیاد کرده ، هر ستمی را نابود و هر حقی را جایگزین خواهند نمود. امیدواریم منتظران واقعی ، این زمینه سازان ظهور ، با اقتدا به مولای قائم « عج»خود، مشی مبارزاتی و قیام علیه دستگاه جباران را پیشه ی خود سازند و به هنگام شنیدن لقب مولای خود(قائم) به پا ایستند و با این عمل آمادگی همیشگی خود را اعلام دارند. در این تحقیق در بخش اول به کلیات پرداخته شده است. و در بخش دوم به مبانی و تاریخچه ی مهدویت، مهدی و غیبت فصل دیگر آن است که شناختی از زندگانی امام ارائه می کند، در بخش سوم این تحقیق به بررسی انتظار و مفاهیمی زا قبیل ضرورت، ابعاد، اقسام و ... پرداخته شده و نیز ارتباط انتظار با مسائل روز مثل سیاست، ایرانیان، زن و ... . در چهارمین بخش انتظار موعود در ادیان و مکاتب و انتظار در آیات و روایات از منظر اهل تسنن و تشیع بیان شده است، در بخش پنجم منتظران و وظایف ایشان، آثار انتظار و آسیب شناسی جمع آوری شده و بالاخره در بخش پایانی نشانه های ظهور و این که، تنها حکومت واحد جهانی، حکومت حضرت مهدی(عج) می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. کلید واژه ها : انتظار، منتظِر، منتظَر، مهدی، غَیبت، ادیان، منجی، فرج، مهدویّت، سیاست
تغذیه حرام در اسلام
نویسنده:
حکیمه محمدزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مجموعه حاضر به دنبال تبیین تغذیه حرام دراسلام می باشد که در صدد بیان آن ، جهت آگاهی بیشتر ، شناخت غذای حرام ،پرهیز از آن و پی بردن به آثار روحی وجسمی آن و وچگونگی درمان آن می باشد. این تحقیق بر اساس ،قرآن، سنت و متون اسلامی نوشته شده منابعی همچون بحار الانوار ،وسائل الشیعه ، الکافی ،معراج السعادت ،کیمیای سعادت، میزان الحکمه ،تفسیر المیزان و ... مورد استفاده قرار گرفته است. گردآوری مطالب به روش کتابخانه ای انجام شده است. آنچه دراین نوشتار به آن پرداختیم به قرار زیر می باشد: تغذیه از ریشه غذی به معنای پرورش کردن و خوردن آمده است و حرام که جمع آ ن حرم به معنای منع می باشدو در قرآن و منابع دینی با مترادفاتی از قبیل طعام ،لقمه وسحت... ذکر گردیده است . در حقیقت تغذیه یکی از مهمترین عوامل موثر در سلامتی روحی وروانی بشر می باشد . بطور حتم طبق آموزهای دینی تغذیه بر اخلاق تأثیر گذار است ،همان گونه که تغذیه بر جسم تأثیر می گذارد بر روح و روان انسان ها نیز دگرگونی ایجاد می نماید . برای جلوگیری از غذای حرام زمان و سن و سال معنا ندارد. یکی از راههای شناخت بیشتر غذاهای حرام، آگاهی از غذاهای پاک و سالم و حلال می باشد که با ترغیب و تشویق های فراوان دینی رو برو شده است . از ویژگیهای تغذیه حرام می توان بی برکتی ،بی فایده بودن ،اثر گذاری شدید در روح و روان انسان را می توان نام برد . تغذیه حرام از جهل، حب دنیا ، تجمل گرائی، تکاثر،آرزوهای طولانی وشکم پرستی و... سرچشمه می گیرد. غذای حرام به دو دسته تقسیم می شود: غذاهایی که ذاتاً حرام وضع شده اند و غذاهایی که حرمت آنها عارضی می باشد که برای هریک از دودسته آیات و روایاتی مشاهده می شود آثار سوء تغذیه حرام از دو منظر مورد بررسی قرار می گیرد یعنی ضررهای دنیوی که از جمله آنها می توان تیره دلی ، عدم اجابت دعا ، شروع به انجام بدی ها، مانع انجام و رغبت در عبادت و...نام برد و در بعد ضررهای اخروی دوری از بهشت ، پشیمانی در آخرت و حشر به صورت خوک و... را بیان نمود . در آخر اینکه ،حرام خواری درمان داردو این بحران فردی و اجتماعی را می توان به راههای متفاوت و متعددی که دین پیشنهاد می نماید حل کرد تا جامعه ای پاک و سالم از لحاظ جسمی و روانی داشته باشیم . کلید واژه ها: تغذیه ،حرام ، طعام، لقمه ،سحت
 نگاهی به زندگی سلمان فارسی
نویسنده:
کبری احمدی میاندهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
شناخت سلمان فارسی و نقش و تأثیر او در اسلام و رسیدن اسلام به ایران و جایگاه او در میان مسلمانان و مقام او در میان پیامبران و ائمه اهل بیت « علیهم السلام» و بزرگان دین هدف اصلی ما از تحقیق می باشد. سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات مختلفی، شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیابر « صلی الله علیه و آله و سلم» نام وی را از « روزبه» به « سلمان محمدی» تغییر دادند. سلمان در ابتدا مانند پدرش، دین زردشت را پذیرفت و بسیار علاقه مند به این دین بود. اما با شناخت دین مسیحیت، به شدت علاقمند به این آئین شد و بعد از این که با کشیشان مسیحیت آشنا شد، آنها سلمان را به دین و آیین جدیدی نوید دادند. وی به دنبال این دین و پیامبر آخرالزمان می گشت تا این که توانست دین پیامبر را بشناسد و به اسلام بگرود و به عنوان یکی از یاران جلیل القدر پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » گردد؛ به طوری که پیامبر در مورد وی فرمود: «سلمان منا اهل البیت»؛ سلمان از ما خاندان است. سلمان در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد و پیمبر « صلی الله علیه و آله و سلم » از این طرح بسیار استقبال کردند. همچنین در جنگ بلندر ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « صلی الله علیه و آله و سلم » به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی علیه السلام نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشانرا با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی علیه السلام وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و حضرت علی علیه السلام طرح ریزی کرده بود. سلمان دارای فضائل و مناقب زیادی است. به طوری که در آیاتی از قرآن کریم به سلمان و قوم وی اشاره شده و نیز در روایات بسیاری از مقام و منزلت سلمان یاد شده است. سلمان به قوم و فرقه خاصی تعلق ندارد، بلکه فرقه های زیادی هستند که سلمان را از خودشان می دانند از جمله فرقه شیعه، سنی، اسماعیلیه، اهل حق، اهل فتوت، تصوف. سلمان دارای سلوک اخلاقی و علمی و عبادی و سیاسی بسیار زیادی بود. به حدی که زبان زد خاص و عام بود. در بعد علمی، احادیث بسیاری وارد شده که او صاحب علوم و فضائل بسیار زیادی بود. سن سلمان فارسی بنا به روایات مختلف 250 سال رقم زده شده است. وی، طبق روایتی، دارای دو فرزند پسر به نامهای عبدالله و محمد قائل، بود و کنیه جناب سلمان ابوعبدالله بوده است. در مورد تاریخ وفات سلمان، روایات مختلفی وجود دارد و می توان گفت که تاریخ دقیقی در مورد فوت ایشان وجود نداد. سلمان در شهر مدائن از این دنیای فانی هجرت نمود و در ایوان مدائن در سنگر همیشگی خودیش ارمیده و آرامگاه ایشان محل زیارت بسیای از مسلمانان است. در این نوشتار زندگی سلمان در شش بخش مورد بررسی قرار داده شده است. در بخش اول کلیات و در بخش دوم بعد فردی زندگی سلان که شامل نسب، پدر و مادر، ولادت و زادگاه وی، و در بخش سوم به نقش سلمان در اسلام، پرداخته شده است. بخش چهارم این تحقیق، با عنوان سلمان و سیاست، که شامل سه فصل می باشد که عباتند از نقش سلمان بعد از پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و برخورد سلمان با ماجرای سقیفه و در آخرین فصل آن از حکوت داری سلمان بحث شده است. در بخش پنجم به فضایل و مناقب سلمان اشاره شده، که شامل پنج فصل می باشد. سلمان و قومش در آیات و روایات، از منظر مذاهب اسلامی، سلوک اخلاقی، علمی، عبادی و سیاسی او، سخنان حکیمانه او و نیز نماز و دعای سلمان پرداخته شده است. و بالاخره بخش پایانی نگاهی به غروب زندگی سلمان می باشد.
 نقش حضرت خدیجه ( س) در تاریخ اسلام
نویسنده:
زهرا قربانی حیدرآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
خدیجه ( س) در سرزمین مکه در یک خانواده قریشی و ثروتمند دیده به جهان گشود. خدیجه(س) در کنار افراد برجسته خاندان خود مثل جد پدری خود«اسد بن عبد العزی» و « خویلد»(پدر خدیجه) با فضائل اخلاقی و هویت دینی رشد نمود. خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر دوباره ازدواج نمود و از آنان صاحب فرزند نیز بود. اما زندگی با این افراد بوسیله ی مرگ از هم پاشیده گردید. خدیجه(س) از ارثی که از مال این همسران بدست آورده بود به تجارت مشغول بود او صاحب کاروان های زیادی بود که در مسیرهای مختلف در حرکت بودند. خدیجه ( س) از همه نظر دارای کمال و فضیلت بود. ثروتمندترین افراد قریش خواهان او بودند ولی او هر کدام را بنا به دلایلی رد می کرد. تا زمانی که با پیامبر آشنا گردید. پیامبر بعنوان فردی امین، سرپرستی کاروان او را قبول نمود. این سرپرستی و همکاری مشترک ثمرات بسیاری برای خدیجه و پیامبر به همراه داشت و زمینه ی یک ازدواج مبارک گردید. در آن زمان خدیجه ( س) 40 سال و پیامبر 25 سال داشت. پیامبر و خدیجه در حالی زندگی زندگی مشترک خود را آغاز نمودند که زنان قریش، خدیجه(س) را بخاطر این پیوند ترک نمودند. این فاصله، زمانی که پیامبر به رسالت مبعوث گردید، بیشتر شد. خدیجه(س) اولین زن مسلمان بود که از هیچ فداکاری نسبت به پیامبر دریغ نمی کرد و دوشادوش او به مبارزه ادامه می داد. او تمام ثروت خود را به پیامبر بخشید تا پیامبر هرگونه خود صلاح می داند مصرف کند. و دریت زمانی که پیامبر در مکه بود، یکی از حامیان بزرگ پیامبر بود و زمانی که مشرکان مسلمانان را محاصره اقتصادی نمودند؛ خدیجه با افتخار همراه پیامبر به شعب ابیطالب وارد گردید و بیشترین ثروت خدیجه در این مکان خرج شد، هنگامی که این محاصره به اذن الهی شکسته شد، خدیجه در حالی که ضعف و ناتوانی بر او مسلط گشته بود به همراه پیامبر از شعب خارج گردید مدت زیادی از این زمان نگذشت که خدیجه(س) به دیدار باقی شتافت، و پیامبر در فاصله کمی دو یار باوفا و صدیق(ابوطالب و خدیجه) خود را ازدست داد، بقدری این مصائب برای پیامبر سخت بود که پیامبر سال درگذشت ابوطالب و خدیجه را عام الحزن نامید. خدیجه(س) اولین همسر پیامبر بود و تا زمانی که زنده بود، پیامبر همسر دیگری اختیار ننموده و در تمام طول زندگی از خدیجه به نیکی یاد می نمود. و درهمین جا از همه کسانی که مرا در تهیه این تحقیق پایانی یاری دادند مخصوصا سرکار خانم نیک، رستگار مقدم، احمدی و ابراهیمی تشکر و قدردانی می کنم. و از خداوند منان برای این عزیزان توفیق روزافزون خواستارم.
آزمایش های الهی از دیدگاه اسلام
نویسنده:
الهه گلیان مشهدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق آزمایش های الهی از دیدگاه اسلام است. آشنایی با چگونگی آزمایش های الهی در مورد اقوام و ملل گذشته از اهداف این تحقیق می باشد. آزمون ایمان بندگان از دیگر اهداف این نوشتار است چرا که ایمان در مشکلات محک می خورد و گاه با وفور نعمت ها انسان ها آزمایش می شوند. در این تحقیق سعی شده است علاوه بر قرآن از منابع روایی، اخلاقی، تفسیری و تا حد امکان از کتب دست اول استفاده شود مضاف بر اینکه از مراجع و منابع مربوط به این مطلب به قلم اندیشمندان بزرگ اسلامی نیز مدد گرفته شده است. از جمله: مکارم الاخلاق شیخ طبرسی(ره)، اصول کافی شیخ کلینی(ره) ، امتحان سنت الهی و عامل تکامل حسین شفاهی، آزمایش و امتحان انسان در قرآن سید جعفر موسوی نسب و... . نوع کار هم به شیوه تحقیق کتابخانه ای می باشد. خداوند متعال که می خواهد انسان ها ، به مرحله ای از رشد، تکامل و خودسازی برسند، که هیچ عاملی نتواند آنها را از روند تکاملی و از اهداف عالی انسانی شان باز دارد، مسأله آزمایش را سر راهشان قرار داده، زیرا مؤثرترین عاملی که جوهر و هویت حقیقی انسان را هویدا می کند و انسان را پرورش می دهد و در برابر پیشامدهای ناگوار، مقاوم و در مقابل مشکلات، پایدار و قدرت تحمل شدائد را در انسان بوجود می آورد، یا بی لیاقتی افراد کم ظرفیت را آشکار می کند؛ پشت سرگذاشتن آزمایش های سخت آفریدگار است. لذا این امر که جهان آفرینش میدان آزمایش همه ی انسان هاست و هیچ کس از این قانون عمومی الهی استثناء نشده است و برخلاف امتحانات بشری به منظور یادگیری و کشف مجهولات نیست بلکه برای آشکارشدن صلاحیت باطنی انسان و دریافت پاداش انجام می شود. آیات قرآنی درباره آزمایش در چهار گروه قرار می گیرد، و این سنت الهی ، در چهره های مختلف به سراغ انسانها می آید و فلسفه آزمایش های الهی شامل تربیت و تکامل انسان، تمییز، تمحیص، ظهور افعال و تنبیه و تأدیب می باشد. وسایل و ابزار آزمایش نیز مختلف است از جمله: مال، فرزند، انبیاء و... . همچنین آزمایش های الهی نقشی در تذکر و بیداری انسان، زدودن گناهان، بازگشت انسان، بهای جنت و... بر عهده دارد. ابتلاء برای کشف امری بر خداوند نیست، زیرا چیزی بر خداوند پوشیده نیست تا به واسطه امتحان کشف شود بلکه حکمت امتحان دو چیز است: بر شخص ممتحن معلوم می شود که دارای چه صفاتی است و بر دیگران نیز مرتبه این شخص معلوم می گردد. همچنین آزمایش های خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد و چندین دسته از آیات قرآن به روشنی گویای اختیار انسان است. انسان ها در مقابل امتحانات خداوند عکس العمل یکسانی ندارند و هر کس به میزان ایمان و بر اساس اعتقاداتش موضع خاصی می گیرد. از مهمترین عوامل پیروزی در برابر آزمایش های الهی می توان به صبر، یاد خدا، توجه به گذرا بودن حوادث، نیروی ایمان و... اشاره کرد. ابتلاء یک مقوله عمومی و جاری در تمام زمان ها و مکان هاست که تاریخ بهترین گواه بر عمومیت آزمایش های الهی می باشد. در نتیجه؛ گذرگاهی خطرناک تر و در عین حال لطیف تر از گذرگاه آزمایش نیست و انسان چنانچه از این سنت الهی پیروز و سربلند بیرون آمد برای ورود به عالم آخرت با سرمایه ای سنگین و حالاتی ملکوتی آماده می گردد و به هنگام ورود پاداش آن صبر و ایمان وبرخورد صحیحی که در برابر آزمایش های الهی داشته است را مشاهده نموده و مورد استقبال ارواح طیبه صالحان قرار می گیرد. بنابراین باید به دنبال یک سری راه کارهایی بود که از طریق تبلیغ آنان، روحیه صبر و استقامت و توکل را در میان جامعه ، خصوصاً قشر جوان زنده و تقویت کرد. واژه های کلیدی نیز عبارتند از: آزمایش ، ابتلاء، امتحان، بلاء، فتنه.
 آرزو از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا جلالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق، آرزو از منظر قرآن و سنت می باشد این تحقیق در صدد است شناخت بیشتری راجع به این موضوع و ابعاد آن داشته باشیم.ضرورتی که این موضوع را ایجاب می کندوجودافکار التقاطی فرهنگ بیگانه درامت اسلامی و نبودن یک مرجع کامل در مقام پاسخ گوئی به آنهاست واز طرف دیگر وجود کثیری از آیات و روایات، اهمیت خاصی به موضوع می بخشد . با استفاده از منابعی همچون بحار الانوار واصول کافی و غرر الحکم و درر الکلم ،نهج البلاغه و کتب تفسیری چون تفسیر المیزان و تفسیر نور .... وکتب اخلاقی همچون معراج السعاده ،الاخلاق ،...و نرم افزار هایی همچون جامع تفاسیرنور ،گنجیه روایات نور و...گرد آوری شده است. لازم به ذکر است که این تحقیق به شیوه کتابخانه ای و فیش برداری جمع آوری شده است . آنچه در تحقیق مورد بحث قرار گرفته است عبارتند ازاینکه: آرزوکه در زبان عربی امل گفته می شود در زبان فارسی به معنای خواسته می باشد. ودر قرآن برای آن مترادف هایی وجود دارد.آرزو از آرمان و رجاء و امیدو...متمایز است. آرزو یک امر انکار ناپذیراست و همه انسان ها از جمله پیامبران واهل قیامت و...دارای آرزو می باشند. بین نگرش اسلامی و غربی در مورد آرزو تفاوت هایی وجود دارد. آرزو توسط نگرش و تفاوت بین انسان ها ومشاهده محدودیت های خود ودارایی های دیگران و...ایجاد می شود وبرای آرزو کردن، اصولی همچون توکل ،درخواست از فضل الهی ، صبر ، اجرایی کردن ، مطابقت با منطق و سنت های جهان وغیره ... باید رعایت گردد. برای آرزو خصوصیاتی مانند نسبی بودن وگستر دگی وغیره تصورمی شود و پیامدهایی چون آبادانی ،ایجاد حرکت،سازگارشدن وجود دارد.ازدیدگاه کلی آرزو به ممدوح و مذموم تقسیم می شود و ما می توانیم در قرآن برای آرزو مصداق هایی بیان کنیم وبالاترین نوع آرزو رسیدن به لقاء الهی می باشد . نوع مذموم آرزو در روایات« طول امل» نامیده می شودکه هشدارهای فراوانی از جانب معصومین «« علیهم السلام » در این مورد به ما رسیده است . آرزوهای طولانی ریشه هایی همچون نادانی ،حب دنیا ،بی ایمانی ،حرص و...دارد . نشانه های آن فریب کاری ،دروغین بودن ،دست نیافتنی ،ازدیاد دردوران پیری و...می باشد.پیامدهای آرزوهای طولانی بی عملی،فراموشی خدا و آخرت ومرگ ،قساوت قلب ،تلف شدن عمر ،تاخیر در توبه وغیره ... است . طریقه در مان آرزوهای طولانی به وسیله ایمان ،کسب معرفت ،انجام تکالیف ،یادمرگ و توجه به فضیلت کوتاهی آرزو می باشد . می توان نتیجه گرفت که قسمی ازآرزوها در منظر قرآن و سنت محرک و مثبت می باشند و گروهی دیگر از آنها مذموم بوده و با کنترل و مدیریت آنها می توان به سعادت رسید. کلید واژه: آرزو، امید، آرمان، امل ،قرآن وسنت .
مسیحیت از دیدگاه اسلام و مسیحیان
نویسنده:
رفعت راست پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مسیحیت از دیدگاه اسلام و مسیحیان در زمینه های مختلف قابل بررسی می باشد.با توجه به اینکه حدود چهارده قرن از عمر مشترک اسلام و مسیحیت می گذرد ، اما هنوز عده ی زیادی از مسیحیان و مسلمانان نسبت به آموزه های دینی یکدیگر ناآشنا هستند، و نیز اظهار نظرها و انتقادات غیرعالمانه در زمینه هردو آیین توسط پیروان آن ها بیان می گردد که البته بهتر است قبل از ابراز هر گونه پیش داوری مغرضانه طرفین به جمع آوری اطلاعات صحیح از مبانی دینی و اصول احکامی هم بپردازند. هدف از انجام این تحقیق ، بررسی دیدگاه اسلام و مسیحیان امروزی در مورد مسیحیت ، آیین و عقاید مسیحیان ، کتب مقدس و تحریفات موجود در آن و پیروان حضرت مسیح(ع) می باشد تا نقاط مبهم در آیین مسیح و نقاط افتراق و اشتراک آن با آیین اسلام در بعضی موارد مورد بررسی قرار گیرد. این نوشتار متشکل از یک مقدمه، 5 بخش و یک پیوست می باشد. بخش اول با عنوان کلیات؛ شامل تبیین ، پیشینه، اهمیت موضوع، سؤالات اصلی و فرعی و واژگان کلیدی می باشد. بخش دوم، که شامل دو فصل است ، به بررسی زندگی مریم(س) ، چگونگی تولد و بزرگ شدن ایشان و چگونگی باردار شدن او و نیز تولد مسیح(ع) پرداخته است. سومین بخش نگاهی دارد به زندگی حضرت مسیح(ع) در مقاطع مختلف، و متشکل از 5 فصل شامل: ولادت مسیح(ع) ، دوران نبوت وی ، مواهب الهی و معجزات حضرت عیسی ( ع) و مصائب ایشان و فلسفه مصلوب شدن او و بررسی ظهور مجدد عیسی مسیح(ع) از دیدگاه های مختلف می باشد. بخش چهارم در قالب سه فصل با عنوان تطور مسیحیت پس از عیسی مسیح(ع) به بررسی زندگانی حواریون حضرت عیسی ( ع) و اناجیل موجود، انشقاق و انتشار مسیحیت و فرقه های موجود در مسیحیت می پردازد. در بخش پنجم باورها و آیین های مسیحیت در گذر زمان بیان می شود که شمل 3 فصل : عقاید مسیحیان، آیین های مقدس و دگر دیسی مسیحیت در عهد پسامدرون می باشد که سعی شده تحریفات بعد از عروج عیسی مسیح(ع) مورد بررسی قرار گیرد. در پی دست یافتن به اهداف فوق الذکر ، بسیار تلاش شد تا حد امکان از مطالبی صحیح و از منابع دست اول در زمینه های مورد نظر استفاده گردد.منابع تفسیری مانند تفسیر قمی ، تبیان، برهان، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، المیزان و نمونه و منابع تاریخی مانند تاریخ تمدن ، جهان مذهبی ، تاریخ ادیان جهان، تاریخ زنده ادیان، دین مسیح، جهان مسیحیت و... . همچنین برای بیان احادیث از کتب اصول کافی،وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه،من لا یحضره الفقیه و بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمة الاطهار کمک گرفته شده است. از آنجایی که در اکثر کتاب ها تنها در بعضی موارد جزئی به مسائل مسیحیت پرداخته شده ، و یا این که فقط از دیدگاه اناجیل و مسیحیان این آیین را بررسی کرده بودند.سعی بر شد تا مجموعه ای جمع آوری شود که شامل تمامی جنبه های آیین مسیحیت از شروع زندگی مریم(س) ، دوران زندگی عیسی ( ع) و بعد از مرگ او عقاید و آیین ها و فرقه های بوجودآمده ، باشد.تمام تلاش بر این بود که انحرافات و تحریفات موجود در این آیین را روشن ساخته و با استفاده از آیه هی قرآنی ، دلایلی بر ردآنها بیان گردد. لذا در این نوشتار به شیوه های مختلف سعی در تبیین و تفهیم بهتر و بیشتر آیین میحیت شده است تا بدین وسیله به نتایج زیر دست یابیم. 1- آشنایی اجمالی با چگونگی تولد مریم(س) و نحوه ی باردار شدن ایشان. 2- آشنایی با چگونگی تولد حضرت عیسی(ع)، دوران زندگی ایشان، نبوت و سرانجام حضرت مسیح(ع). 3- آشنایی با مسائل و نکات انحرافی که بعدا در این آیین بوجود آمد و ساخته زهن حواریون یا پیروان ایشان بود. 4- اثبات اینکه اناجیل امروزی با آنچه بر حضرت عیسی ( ع) وحی شده تفاوت دارد. 5- بررسی دیدگاه اسلام در مورد عقاید موجود در مسیحیت و بیان قرآن در رد آن ها. 6- آشنایی با دیدگاه های مختلف در مورد بازگشت مسیح(ع). 7- آشنایی با فلسفه اصلوب شدن عیسی مسیح(ع). 8- دستیابی به اطلاعاتی در زمینه مسیحیت کنونی. واژگان کلیدی: انجیل، تثلیث، حواریون، روح القدس، رهبانیت، صلیب، عیسی، مسیح، مریم، نصاری
  • تعداد رکورد ها : 11