جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
عفو و بخشش از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طاهره کریمی قلعه دختر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق عفو و بخشش از دیدگاه قرآن و سنّت می باشد. عفو از صفات پسندیده ای است که در مکاتب اخلاقی مورد ستایش قرار گرفته با به کار بردن این صفت در زندگی می توان از ثمرات دنیوی آن که داشتن سلامت روانی و جسمانی است بهره مند شویم و هم ردیف پرهیزکاران و متّقین قرار بگیریم و در آخرت از شفاعت رسول خدا 9 بی نصیب نگردیم. مطالب استفاده شده در این پژوهش از منابع شیعی می باشد زیرا عفو از موضوعاتی است که برای اثبات آن نیازی به منابع اهل تسنن ندیدم و ائمه اطهار : و علمای اخلاق شیعه مذهب به قدر کافی پیرامون آن پرداخته اند. در این پژوهش از منابع متعدّد اخلاقی، تفسیری و روایی استفاده شد از جمله آن: کتاب گذشت عالی ترین نشانه ی کرامت انسانی، اخلاق در قرآن، قلب سلیم، تفسیر نمونه، و المیزان، نهج البلاغه و صحیفه سجّادیّه می توان اشاره نمود. روش جمع آوری مطالب به صورت فیش برداری و کتابخانه ای انجام شده است. عفو و بخشش به معنی روحیّه ی گذشت از تقصیر و اشتباه دیگران و ندیده گرفتن اشتباه های آنان و نرمی در برخورد با دیگران و سخت گیری نکردن در برابر خطای آنان می باشد. هرگاه در جامعه حوادثی روی دهد که حسّ نزاع و انتقام گیری را تحریک کند و صرف اجرای قانون که طبعاً خشک و بی روح است نمی تواند مسئله را به طور ریشه ای حل و فصل کند. عفو و بخشش که از برترین صفات خداوند است به عنوان مکمل نظام حقوقی خلاء موجود را می تواند پر کند. جواز عفو در جایی است که خطا و اشتباه معلول بی خبری، غفلت، جهل، حسد و کم ظرفیتی خطاکار باشد که مکتب انسان ساز اسلام در مورد ظلم های فردی از عفو و بخشش سخن می گوید و به ستم دیده ای که بر ظالم خود دست یافته درس اخلاق و فضیلت می دهد و به وی خاطرنشان می کند که بزرگواری و کرامت نفس در این است که حقّ شخصی خود را ببخشی و متجاوز را از کیفر معاف نمایی و او را مدیون انسانیّت خویش کنی اما اگر بخشش موجب گستاخی طرف می گردد دیگر جای عفو نیست به خصوص در برابر دشمنان داخلی و خارجی که اصول و ارزش های که ریشه و اساس یک ملّت است را نشانه رفته باشند. مبلّغین، دانشمندان و رهبر یک جامعه بیشتر از دیگران با افراد متعصّب و جاهل و کم فرهنگ مواجه می شوند بنابراین بر این افراد لازم است که بیشتر از دیگران متخلّق به این اخلاق الهی باشند تا باعث اصلاح نفوس آنان گردند. عفو و بخشش، آثار و ثمرات دنیوی و اخروی فراوانی دارد از جمله ثمرات دنیوی، می تواند موجب عزّت فرد عفوکننده گردند و بر درجه و مرتبه او بیفزاید و امنیّت و محبوبیّت اجتماعی را نصیب او گرداند. و امّا ثمرات اخروی، آسان گیری در حساب و دخول در بهشت که خداوند متعال نصیب فرد بخشنده در آخرت می نماید. از جمله راه های کسب فضیلت عفو، می توان به مقابله با خاستگاه خشم اشاره نمود زیرا خشم، انتقام جوی و کینه ورزی را به دنبال دارد و کینه باعث سخت شدن دل می گردد. خداوند خود را با صفت عفو و بخشش در قرآن معرفی نموده است؛ عفو یک رحمت الهی است و اولیای الهی هم که واجد مکارم اخلاق می باشند مأموریت دارند که پیروان خویش را با صفات عالی انسانی تربیت کنند و کرائم اخلاق را که معیار انسان برتر است را در نهادشان پرورش داده و مؤمنان خطاکار را از یأس و ناامیدی نجات دهند. به یقین عفو و بخشش بر انتقام و کینه ترجیح دارد. محبوبیّت انسان را دو چندان می کند و کینه ها را می شوید و تبدیل به محبت و دوستی می کند.
صله رحم از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
ریحانه الهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده
صبر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
نفیسه میرجلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق صبر از دیدگاه قرآن و سنت است . آشنایی هر چه بیشتر با صبر و اهمیت و ارزش آن درآیات و روایات ائمه ی اطهار « علیهم السلام » از اهداف این تحقیق می باشد . در این تحقیق سعی شده است علاوه بر قرآن از منابع روایی، اخلاقی ، تفسیری و تا حد امکان از کتب دست اول استفاده شود ؛ مضاف بر این که از مراجع و منابع مربوط به این مطلب به قلم اندیشمندان بزرگ اسلامی نیز مدد گرفته شده است از جمله : مکارم الاخلاق شیخ طبرسی ( رحمة الله علیه ) ، اصول کافی شیخ کلینی ( رحمة الله علیه ) ، معراج السعادة ملا احمد نراقی و ... . نوع کار هم به شیوه کتابخانه ای می باشد . استقامت و پایداری در امور زندگی و گریز از تسلیم و ضعف و اظهار عجز در برابر مشکلات حقیقت صبر را تشکیل می دهد . صبر اصولاً برای ادامه ی زندگی هر انسانی به ویژه مؤمنان ، ضرورت دارد؛ چرا که زندگی انسان از همان آغاز خلقت با سختی ها و رنج ها آمیخته شده است . ارزش صبر در مکتب تربیتی اسلام به اندازه ای است که در ردیف ارکان و پایه ی ایمان به خداوند قرار گرفته است . قرآن جایگاه صبر وصابران را در کنار ارزش های والای معنویی همچون یقین ، شکر ، تقوا ، توکل ، عمل صالح و ... آورده است و این مطلب اهمیت فضیلت صبر را می رساند . صبر به لحاظ طاعت و معصیت ، مصیبت و نعمت ، مراتب صابران ، حکم صبر، قوای انسانی و ... دارای اقسامی است. از میان سه قسم اول ، صبر بر معصیت ، درجه و رتبه ی بیشتری نزد خداوند دارد . البته صبر بر نعمت را نیز افضل صبر ها می دانند . قرآن مجید در کنار توصیه های فراوان به پیامبر اسلام و مسلمانان راه های دست یابی به فضیلت صبر را به تفصیل بیان داشته است که عبارتند از : شناخت طبیعت زندگی دنیا ، خودشناسی ، باورداشتن پاداش او ، امید قطعی به گشایش ، ایمان به قضا و قدر و مطالعه ی زندگی قهرمانان صبر. آثار صبر در این تحقیق به دو گروه تقسیم شده است. آثار صبر در ارتباط با خدا که شامل محبت و دوستی پروردگار ، پاداش بدون حساب در قیامت، بهره مندی از بهشت و نعمت های آن و بهترین عامل نجات در قبر می باشد . و آثار و پیامدهای صبر در ارتباط با خود انسان که بسیار فراوان است عبارتند از : نیکو زیستن ، بندگی خداوند و عمل به وظایف ، ترقی و تکامل در پرتو صبر ، مصونیت از طغیان و خسران ، آسانی پس از صبر بر سختی و ... . با توجه به آثار و فضیلت صبر و پاداشی که خداوند برای صابران قرار داده است باید به دنبال یک سری راه کارهایی بود که از طریق تبلیغ آنان ، روحیه ی صبر و استقامت و توکل را در میان جامعه ، خصوصاً قشر جوان زنده و تقویت کرد و آنان را به زندگی امیدوار ساخت.
زیان ها و آثار دنیادوستی و راه های کنترل آن در قرآن و سنت
نویسنده:
ملیحه میسمی خرازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق با موضوع زیانها و آثار دنیا دوستی و راه های کنترل آن در قرآن و سنت به روش کتابخانه ای و با هدف رسیدن به راه های کنترل دنیا دوستی و روش استفاده از آن ها بصورت عملی گردآوری شده است که ضرورت جامعه ما نیز هست. در بخش اول ابدا به چیستی دنیا پرداخته شد که با بررسی دنیا ممدوح یا مذموم، فریبندگی دنیا، حقیقت دنیا و سبب زیاد شدن حب دنیا و گرفتن سهم و بهره از دنیا، دنیا گذرگاه مقوت به این نتیجه رسید؛ دنیا گذرگاهی برای رسیدن به آخرت است و آبادانی آخرت یا خرابی آ« بستگی به نوع عمل کرد فرد، در دنیا دارد پس دنیاف مذموم و ممدوح نیست بلکه انسان است که دنیای ممدوح یا مذموم را می سازد. در فصل دوم به نشانه ها و صفات افراد دنیا دوست پرداخته شده که افرادی پر خوراک و پرخنده و پر خواب هستند که در طاعت کسالت دارند آرزوی طولانی دارند که ترک محاسبه نفس نموده و کم نفقه و تعقل و پرگو می باشند، از خدا ترس ندارند و عجب و تکبر و خودستایی بی مورد دارند بدی دیگران را بازگو می کنند و در راحتی شکر ندارند و در بلا صبر ندارند. در فصل سوم زیانهای دنیا دوستی را بررسی نمود که اضطراب و طغیان و غرور و ترفندهای منافقان در مسائل مادی است، کفر و جهنم، غفلت از آخرت در خطر بودن دین و رفتن شیرینی مناجات و حرص و ترس از مرگ نیز زیانهایی است که به انسان دنیا دوست وارد می شود. بخش دوم که ضرورت جمعه ما است راه های کنترل دنیادوستی بررسی شده که در فصل اول با جستجو در آیات و روایات به این نتیجه رسیدم نگاه واقعی به دنیا می توان مهمترین عامل کنترل دنیا باشد یعنی اگر انسان باور کند در دنیا مهمان غریبی است که باید دل از این دنیای ناپایدار برکند و دنیا را مانند خواب خوش و یا همچون پلی بدون بازگشت و خود را مسافری ببیند که در دنیای ناچیز چند روزی می ماند توان پیدا می کند تا برای خروج دوستی دنیا از قلب اقدام کند در فصل دوم که روش عملی کنترل دنیادوستی یعنی زهد و بی رغبیتی به دنیا را بررسی می کند اهمیت و اثر آن به اثبات می رسد و عوامل بی رغبتی و زهد به دنیا را بررسی نمود که اندیشه و شناخت اولین عامل بی رغبتی است که یک راه عقلانی توصیه شده توسط امیرالمومنین نیز بیان شده یاد مرگ، توجه به سختی های دنیا و قبول اینکه روزی بدست خداوند است، توجه به آخرت نیکو، مصرف ثروت برای کسب آخرت، توجه به عاقبت قارون و حب دنیا از عوامل بی رغبتی به دنیا دانسته شده است. در بخش سوم فواید بی رغبتی به دنیا بررسی شده تا فرد تشویق به دل کند از دنیا شود که حب دنیا راس همه خطاهاست در این فصل کاهش تنیدگی، آسودگی خاطر، چشیدن شیرینی ایمان و تنظیم زندگی از اثرات بی رغبتی به دنیا دانسته شده و این تحقیق به این نتیجه می رسد باید دنیا و دنیا دوست را شناخت اثر دنیادوستی را دانست تا با نگاه واقعی به دنیا و زهد پیشه گی زندگی آسوده و معنوی و منظمی داشت که هدف آن کسب رضای الهی و آبادانی آخرت باشد.
 حب الهی در قرآن
نویسنده:
مریم عباسی عنبرکه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوعی که در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته، پژوهشی پیرامون حب الهی می باشد که هدف از نگارش آن، تبیین و بررسی مفهوم و جایگاه حب الهی از دیدگاه آیات قرآن می باشد. حب الهی عبارتست از تطهیر باطن بنده از غیر خدا و خالی نمودن وجودش از هر مانعی که بین او و خدایش فاصله انداخته تا به جز حق نشنود و جز با حق نبیند و جز با حق نگوید. در این جهت برخی از کتب تفسیری، اخلاقی مورد بازبینی قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده است با مراجعه به منابع متقدم و متأخر در زمینه حب الله به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود که این امر از طریق روش کتابخانه ای محقق گردیده است. در این تحقیق ابتدا به مفهوم شناسی پرداخته شده و معنای محبت را از نظر لغوی و اصطلاحی و مفاهیم مشابه با حب ذکر گردیده و به دنبال آن به جایگاه و اهمیت حب الله در قران پرداخته شده است و در ادامه برای شناخت بیشتر این مسأله اسباب و اقسام محبت را در بخش دوم مورد بررسی قرار گرفته و از آنجائی که محبان و دوستان خدا باید دارای خصوصیات و ویژگی هایی متمایز باشند در بخش سوم به علائم و آثار محبت خدا پرداخته شده و در نهایت در بخش چهارم موانع و عوامل ایجاد محبت در قرآن ذکر گردیده است. و نتیجه ای که می توان گرفت این است که حبّ الله در بالاترین مرتبه از محبتهاست و محبتهای دیگر اگر در راستای حبّ الله باشند مفید می باشند و اگر در راستای حبّ الله نباشند یکی از موانع حبّ الله است که ضررها و عواقب زیادی در پی دارد. کلید واژه: حبّ، مودّت، حب الهی، قرآن.
 تقوا در قرآن و سنت
نویسنده:
مرضیه فضائلی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق بررسی تقوا از منظر قرآن و سنت می باشد که در آیات بسیار به آن تأکید شده است. این تحقیق در صدد بیان این نکته است که، تقوا پیشوای تمام خویهای نیک است و کسانی که خواهان خودسازی و تهذیب نفس هستند، جز از راه تقوی به این هدف والا نخواهند رسید. منابع مورد استفاده دز این تحقیق شامل کتب: اصول کافی، بحارلانوار، نهج البلاغه، مصباح الشریعه و غررالحکم و دررالکلم و کتب تفسیری چون: تفسیر نمونه، تفسیرالمیزان و تفسیر مجمع البیان و تفسیر روشن می باشد. لازم به ذکر است که تحقیق به شیوه کتابخه ای و فیش برداری جمع آوری شده است. آن چه در این تحقیق مورد بحث قرار گرفته عبارتند از: تعریف و مفهوم تقوا و پی بردن به ارزش و مقام والای تقوا و این که متقین دارای چه صفاتی هستند و راه های به دست آوردن تقوا و موانع تقوا و همچنین رابطه تقوا و ایمان و تقوا و آزادی و آثار و فوایدی که تقوا برای انسان به همراه دارد بیان گردیده است. می توان نتیجه گرفت که تقوا یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ می کند و آن گاه نسبت به مراتب معرفت انسان ها مختلف می گردد، تمام آیات و روایات اهل بیت - علیهم السلام – درباره تقوا و همچنین آثار و فواید بسیار مهم آن همه حاکی از ارزش و اهمیت عنصر تقوا است و تقوا ملکه ی باطنی است که در اثر تکرار زیاد در نفس انسان پیدا می شود. تقوا و ایمان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، تقوا هم مقدمه ایمان است و هم نتیجه آن و تقوا بالاتر از ایمان شمرده شده است زیرا تقوا به سختی به دست می آید. راهکارهای زیادی برای رسیدن به تقوا وجود دارد با توجه به آیات قرآن راه ها عبارتند از: راه اسلام، آیات قرآن و ... و همین طور موانع تقوا نیز متعدد می باشند از جمله جهل، دنیا طلبی و... و در آخر این که تقوا آثار و فواید فراوانی به همراه دارد و این انسان متقی است که جامع خیر دنیا و آخرت می گردد از جمله روشن بینی و درک حقایق، رهایی از مشکلات و روزی بی حساب، ایمنی از کید و مکر دشمنان و بسیاری موارد دیگر. واژگان کلیدی: تقوا، ایمان، قرآن، سنت.
 تعقل و تفکر در قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه خاکساریان/سکینه خاکساریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تعقّل وتفکّر از جنبه های گوناگون قابل تأمّل وبررسی می باشد؛ امّا آن چه دراین تحقیق مورد توجّه قرار گرفته است ، تعقّل و تفکّر از دیدگاه قرآن و سنّت است که سعی شده اکثر آیاتی که در قرآن با واژه ی تعقّل وتفکّر آمده است، ذکر شود ، ولی از آن جایی که احادیث وروایات در این زمینه فراوان است؛ به پاره ای از آن ها با توجّه به عنوان بخش ها پرداخته ایم. این نوشته ؛ از کلیات و شش بخش تشکیل یافته است؛ که در قسمت کلیات، مقدمه، تعریف و تبیین موضوع، ضرورت واهمیت موضوع، فوائد و اهداف تحقیق، پیشینه موضوع، سؤالات اصلی و فرعی، فرضیه، روش تحقیق، ساختار تحقیق و محدوده، کلیدواژه ها ومحدودیت ها و مشکلات تحقیق ذکر شده است. بخش اول ؛ مبانی عقل و فکر می باشد که شامل دو فصل است، که در فصل اول؛ به تعریف واژه های عقل ، فکر، اندیشه و تدبّر پرداخته شده و در فصل دوّم؛ به مفهوم شناسی تعقّل و تفکّر در برخی علوم ( اخلاق ، روانشنا سی ، فلسفه ، منطق ،علوم اجتماعی و سیاسی) اشاره شده است. بخش دوم؛ برخی از انواع عقل و تفکّر بیان شده، فصل اول شامل؛ عقل الهی و شیطانی، هیولایی و بالفعل و عقل بالملکه و مستفاد، نظری و عملی، بالطبع و تجربه می باشد. در فصل دوم؛ انواع تفکّر ( تفکّر دینی ، تفکّر از لحاظ روان شناسی، تفکّر منطقی و فلسفی) بیان گردیده است. بخش سوم؛ به موضوعات و منابع تعقلّ و تفکّر می پردازد. در فصل اول مراحل چگونگی رسیدن به موضوعات و در فصل دوم منابع تعقّل و تفکّر در اسلام ( قرآن وسنّت) آورده شده که در قسمت آیات، زیرمجموعه هایی از قبیل؛ آفریده های آسمانی،آفریده های زمینی،دنیا وسرای آخرت، احکام الهی،تاریخ و ... و در قسمت سنّت، عناوینی چون؛ دعوت تعقّل و تفکّر از کلام ائمه « علیهم السلام»، کلام ائمه«علیهم السلام» باعث تفکّر و برخی موضوعات تعقّل و تفکّر از کلام ائمه « علیهم السلام» مورد بحث قرار می گیرد. بخش چهارم؛ عوامل و زمینه های عقل و فکر، که شامل دو فصل می باشد. در فصل اول؛ به عوامل رشد عقل و فکر، و در فصل دوم؛ به زمینه ها و شرایط عقل و فکر اشاره شده است. بخش پنجم؛ امتیازات و فوائد عقل و فکر که این بخش به صفات اولی الاالباب، امتیازات عقل و فکر در سنّت و آثار و پیامد های تعقّل و تفکّر می پردازد. و بخش ششم؛ در طی دو فصل به آسیب شناسی عقل و فکر در قرآن و سنت پرداخته شده و مورادی که عدم بکارگیری عقل و فکر باعث آسیب آن می شود، به طور اجمال بیان گردیده است. در پی دست یافتن به مطالب این موضوع ، تلاش بر آن شد که تا حد امکان مطالب، متقن و صحیح باشد و اکثر آیات که واژه ی عقل و فکر دارند، ذکر شده و برای بررسی اطلاعات ابتدایی، اکثر تفاسیر را مطالعه نمودیم از جمله ؛ مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، جوامع الجوامع ، المیزان فی تفسیرالقرآن ، فی ضلال القرآن ، تفسیر نمونه و نور است، که در استفاده ی در مطالب پایان نامه ، مناسب ترین متن را برگزیدیم و در بررسی آیات ، کلماتی چون ؛ ظن ، حسان، نفس، روح، نظر و ... ، علی رغم این که مطالب آن جمع آوری شد ، ولی به دلیل گستردگی مطالب ، از ذکر آن ها خودداری کردیم. احادیث و روایات را هم از اصول کافی، تحف العقول عن آل رسول الله « صلی الله علیه وآله وسلّم»، نهج البلاغه، بحار الأنوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، غررالحکم و دررالکلم، نهج الفصاحه، میزان الحکمه ، الحیاة و... استفاده نموده ، و علاوه بر منابع تفسیری و روایی، از منابع تحقیقی همچون، « اندیشه آیینه زلال» نوشته ی مهدی نیلی پور که این کتاب برخی آیات و روایات تعقّل و تفکّر را بررسی نموده، و کتاب « پیروزی فکر» اثر اوریزن ، اسوت ماردن، که تفکّر را از دید روانشناسی بیان کرده است. البته در اکثر منابع، سخنی از تعقل به میان نیامده، ولی آنچه پیش رو دارید، تا حدامکان سعی شده هم واژه ی عقل و هم واژه ی فکر مورد بررسی قرار گیرد. لذا در این نوشته به شیوه های مختلف سعی در تبیین و تفهیم بهتر و بیشتر موضوع شده است، و در نهایت به مطالب زیر دست یافتیم؛ 1- افزایش اطلاعات مردم نسبت به تعقّل و تفکّر . 2- مأنوس شدن هر چه بیشتر مردم به فضایل اخلاقی از جمله؛تعقّل و تفکّر. 3-ذکر اهمیّت این موضوع با توجه به آیات و روایاتی که ذکر شده است. 4-چشاندن شیرینی آثار و نتایج مثبت تعقّل و تفکّر با بکار گیری آن در زندگی . 5- اثبات این نکته که اکثر معضلات فردی و اجتماعی به خاطر عدم تعقّل و تفکّر می باشد. واژگان کلیدی: قرآن، سنّت، حدیث، عقل، فکر.
امنیت ازدیدگاه حضرت علی(علیه السلام)
نویسنده:
صفورا خیرخواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوعی که در این رساله به آن پرداخته می شود بررسی امنیت از دیدگاه حضرت علی ( ع) است. هدف از نگارش این تحقیق بیان سخنان گهربار حضرت پیرامون امنیت و ابعاد آن می باشد. امنیت در لغت و اصطلاح به معنای درامان بودن و بی خوفی، می باشد که در بیانات حضرت علی ( ع) دارای ابعاد گسترده ای می باشد و این ابعاد همچون زنجیره ای به هم پیوسته در کنار یکدیگر امنیت را برای یک جامعه به ارمغان خواهند آورد. از دیدگاه حضرت اگر سیاست و اقتصاد یک جامعه همراه شاخصه های آن صحیح و با برنامه ریزی تدوین شده باشد و عده ای جاهل زمام آنها را به دست نگیرند، ماهیت جامعه با مخاطره روبرو نخواهد شد و اگر مسؤلان قضایی آن جامعه نیز متعهد و پایبند به اصول نباشند، امنیت عمومی فراهم نمی شود و در نهایت صلح و آزادی که از دیدگاه ایشان امری ضروری برای جامعه محسوب می شود و از آثار امنیت به شمار می آید، در جامعه حکمفرما نخواهد شد. از دیدگاه حضرت علی ( ع) راه های رسیدن به امنیت منوط به داشتن سیاستی مدون و حاکمی به دور از استبداد و اقتصادی سالم همراه با توجه به نیازهای مردم و داشتن تجارتی به دور از خیانت می باشد. همچنین انتخاب قاضی و شرایط آن در قالب قانون و مقررات اسلامی نیز می تواند امنیت را فراهم سازد. در راستای تحقق مسائل یاد شده از منابع روایی استفاده شده که این امر از طریق روش کتابخانه ای صورت گرفته است. کلیدواژه: امنیت، امنیت فردی، امنیت سیاسی، امنیت قضایی، امنیت اقتصادی، آزادی، صلح
 اصول تربیت فرزند در قرآن
نویسنده:
سیده راحله معاون زاده غزنوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه « اصول تربیت فرزند در قرآن» است. اصول قرآنی تربیت، دستورالعمل هایی هستند که مبنای برنامه تربیتی قرار می گیرند و ثابت و دائمی می باشند، اما روش ها و فروع آن متناسب با شرائط و مقتضیات هر زمان و هر فرد می تواند تغییر کند. والدین اولین و اصلی ترین مربیان فرزندان خود هستند. به همین علت باید تمامی همت خویش را به کار گیرند تا فرزندی سعادتمند، تربیت کنند. والدین برای تربیت موفق، باید اصول صحیحی در اختیار داشته باشند تا راه رسیدن به سعادت حقیقی انسان را به آن ها نشان دهد. قرآن، به عنوان کتابی آسمانی که هادی بشریت به سوی کمال واقعی است، می تواند بهترین اصول را در راستای تربیت صحیح فرزند ارائه کند. آنچه که والدین باید با توجه به تربیت قرآنی، همیشه سرلوحه برنامه خویش قرار دهند؛ در نظر گرفتن اهدافی متعالی است که زندگی انسان با آن ها ارزش پیدا می کند و او را به سر منزل مقصود آفرینش می رساند. پس از تبیین اهداف تربیتی، باید دقت شود که در تربیت باید ابعاد مختلف در نظر گرفته شود و در همه زمینه ها اعم از دینی، اخلاقی و جسمی، پرورش صورت بگیرد. زیرا رشد تک بعدی، فرد را از دایره زندگی عادی و سالم خارج می کند از سوی دیگر، امور تربیتی باید ناظر بر شرایط مختلف متربی از قبیل جنس و سن هم باشد. تا برنامه تربیتی هماهنگ با مقتضیات فرد و سیر طبیعی رشد او، عملی شود. به این ترتیب پدر و مادر می توانند امیدوار باشند که فرزندی دین مدار، با نشاط و دارای هدف در زندگی به ثمر نشانند. وجه تمایز این نوشتار با دیگر کتاب ها و مقاله های مرتبط با تربیت در این است که علی رغم وجود منابع متعدد در این زمینه، کمتر نوشته ای تربیت فرزند را به صورت خاص در قرآن مورد بررسی قرار داده است و از سوی دیگر مطالب موجود در این کتاب ها، عموما تکراری هستند، حتی آیه و روایتی که به عنوان سند موضوع انتخاب شده نیز تکراری است. در حالی که در این پایان نامه سعی شده؛ دیدی جدید نسبت به مسائل تربیتی قرآنی به رشته تحریر در آید و با بررسی آیاتی که به تربیت فرزند اشاره می کند، این فرصت را برای والدین فراهم کند که با اصول تربیت در قرآن آشنا شوند و پایه های رشد فرزندان خود را بر آن بنا نهند. کلید واژه: تربیت، اصول تربیت، فرزند، قرآن، هدفمندی تربیت، روشمندی تربیت، جامعیت تربیت.
اعجاز در اسلام
نویسنده:
طیبه شاه وردیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر، بررسی ابعاد مختلف معجزه به صورت کلی و عام می باشد، به گونه ای که زوایای مختلف آن بدون توجه به مصادیق آن روشن گردد. در این تحقیق به مباحث مهمی که بیشتر مورد توجه محققین قرار گرفته است؛ پرداخته شده است و بحث پیرامون چیستی اعجاز با بیان تعریف، شرایط و اجزای معجزه و مقایسه آن با سایر امور و نیز بحث امکان وقوع معجزه و رابطه آن با قانون علیت و سنن الهی و بحث دلالت معجزه بر نبوت و نقش پیامبر در وقوع آن، از جمله مباحث مهم موجود در این تحقیق است. این پژوهش، به بررسی موضوع معجزه در اسلام اعم از شیعه و اهل سنت با نگاهی قرآنی ، روایی و کلامی پرداخته و از آراء مفسران و متکلمان مختلف، پیرامون این موضوع بهره جسته است. منابع مورد استفاده ی تحقیق با توجه به دامنه ی آن، غالباً تفاسیر و کتب کلامی از بزرگان شیعه و اهل تسنن به زبان های عربی و فارسی بوده است و متن این تحقیق پس از مطالعه افزون بر یکصد جلد کتاب و دهها مقاله تنظیم گردیده و سپس مورد اصلاح قرار گرفته است. در تبیین نتایجی که این تحقیق به دنبال داشته، نخست در تعریف معجزه باید گفت؛ معجزه، آن امر خارق العاده ای است که مدعی نبوت، به منظور اثبات ادعای خود انجام می دهد و دیگران از آوردن مانند آن ناتوانند و از جمله ویژگی های آن جهان شمولی و عدم تعلق به امور محال است. ارتباط معجزه با قانون علیت و سنن تغیر ناپذیر الهی نیز به این صورت است که معجزه در چارچوب قانون علیت رخ می دهد و مخالف وجود قوانین ثابت در جهان نیست و علت آن امری غیر عادی و حاکم بر علل عادی است. در بعد دلالتی معجزه، مهم ترین مدلول آن نبوت خاصه است که به گونه ای برهانی بر آن دلالت دارد. لکن اثبات معارف پیامبر یا نبوت عامه با معجزه ممکن نیست. در بیان نقش پیامبر در وقوع معجزه نیز باید گفت که استناد فاعلیت قریب معجزه به پیامبر، مانند هر پدیده ی دیگر مخالف توحید افعالی و به منزله ی تحدید قدرت مطلقه ی خداوند نیست؛ زیرا وقوع آن در سطحی بالاتر، به اراده و اذن الهی متکی است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: آیه، برهان، بینه، خارق عادت، سحر، کرامت و معجزه.
  • تعداد رکورد ها : 13