جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
عبدالکریمی, بیژن (دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، از شاگردان فردید، پژوهشگر در حوزه فلسفه هایدگر، فلسفههایاگزیستانس، فلسفه سیاسی و پستمدرنیسم، از منتقدان جدیِ نگاه سیاسی به مقوله فرهنگ و علوم انسانی اسلامی و اسلامیسازی دانشگاهها، فیلسوف قارهای، جریان نوشریعتی), 1342ش.تهران-
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 183
عنوان :
نقش برگسون در جنبش پدیدارشناسی براساس تفسیر هایدگر
نویسنده:
حسین ملکوتی ، بیژن عبدالکریمی ، علی مرادخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پدیدارشناسی یکی از مهمترین جریانهای فلسفۀ معاصر است که اگرچه هوسرل بنیانگذار آن محسوب میشود، ریشههای شکلگیری آن در آثار فلاسفهای همچون دکارت، کانت و برگسون یافت میشود. هایدگر پدیدارشناسی را از استاد خود آموخت و آن را بهعنوان روشی برای فهم وجود به کار برد. پدیدارشناسی در هایدگر از شکل سادۀ هوسرلی بهروشی کارآمد برای فهم حقیقت تبدیل میشود که بخشی از این تحول مدیون اثری است که برگسون بر تفکر هایدگر دارد. ازنظر هایدگر، برگسون با طرح اهمیت آگاهی در فهم حیات آنگونه که هست، در شکلگیری پدیدارشناسی هوسرل نقش دارد. ماکس شلر در ترجمۀ آثار برگسون بهزبان آلمانی و توجه به فلسفۀ او نقش مهمی دارد. تلاش شلر در پرداخت به فلسفۀ برگسون، به اثر هوسرل تحقیق در زمان آگاهی درونی کشیده میشود که بخشهایی از آن در آثار بعدیاش منتشر میشود. علاوه بر این، برگسون ازطریق تفاوت قائلشدن میان زمان معمولی با زمان واقعی یا «دیرند» و نقش دیرند در فهم حیات، راه جدیدی را برای فهم واقعیت به فلاسفه معرفی میکند. برای هایدگر، پدیدارشناسی بدون فهم مسئلۀ زمان و محورقراردادن دازاین بهعنوان موجودی زمانمند امکانپذیر نیست. پدیدارشناسی یکی از پیچیدهترین مباحث فلسفۀ قرن بیستم است و سادهترین روش برای فهم آن توجه به ریشههای شکلگیری آن است. باتوجهبه اینکه درزمینۀ تأثیر فلسفۀ برگسون بر جنبش پدیدارشناسی تحقیقات کافی صورت نگرفته است، در این مقاله سعی شده تا حد امکان بخشی از این نیاز پوشش داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد هایدگر بر فلسفۀ حیات برگسون
نویسنده:
حسین ملکوتی ، بیژن عبدالکریمی ، علی مرادخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
این مقاله در پی نقد هایدگر بر فلسفۀ حیات برگسون و تحلیل او از آن است. علاقهمندی هایدگر به این دلیل است که برگسون به دنبال راهی میگردد برای فهم حیات همانگونه که هست. هایدگر در تحلیل خود برخی آرای برگسون را امیدوارکننده میداند، مانند توجه به مفهوم زمان بهعنوانِ کلیدی برای به چنگ آوردن حقیقت، اما برخی دیگر از نظریات برگسون مانند عدمکفایت زبان در فهم حیات را نقد میکند. بهطورکلی، نتایج این تحقیق به سه بخش تقسیم میشود. در بخش اول، مفهوم زمان در فلسفۀ برگسون بهعنوانِ کلیدی برای فهم حیات به دست داده میشود که در اینجا هایدگر برگسون را از پیشگامان فلسفۀ مدرن معرفی میکند. بخش دوم مقاله به موضوع زبان و عدم کفایت مفهوم در فلسفۀ برگسون اختصاص یافته است. در بخش سوم و پایانی، هایدگر با نقدِ نظریات برگسون دربابِ زبان، سعی میکند برای فهم حقیقت بهوسیلۀ مفهوم زمان راهی پیدا کند. توجه به آگاهی و ارتباط آن با دنیای خارج، ازطریقِ مفهوم زمان برگسونی یا دیرند، از دیگر مباحثی است که برای هایدگر از اهمیت بالایی برخوردار است. هایدگر باوجودِ تمام نقدهایی که بر فلسفۀ حیات دارد همچنان کار برگسون را امیدوارکنندهترین تحقیق و تلاش برای دستیابی به حقیقت میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 242
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنت روشنفکری جدید
نویسنده:
بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رمز و نشانه در کلاهها و سرپوشهای صوفیان ایران
نویسنده:
محبوبه الهی ، شهرام پازوکی ، بیژن عبدالکریمی ، ناهید عبدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سیروسلوک عملی و نظری متصوفه، یکی از مهمترین و بهترین گنجینههای نشانهشناختی فرهنگی، طریقتی و عرفانی در فرهنگ ایرانی است. در این گنجینۀ فرهنگی، کاربرد و تعبیۀ نشانههای رمزگونه در سبک پوشش، لباس و ملزومات مرتبط با آن همچون کلاه و سربند اتفاق میافتد. این مقاله چگونگی استفاده متصوفه از هر امر خلاقهای را جهت بسط، توسعه، دوام و درخشندگی سلوک آنان در فضای اجتماعی بیان میکند و به روشها و منش طراحی نشانهشناسی تربیتی و مدیریت نظاممند دینی در بهرهوری از این عناصر در تحقق منویات عارفانه در پرورش انسانی میپردازد. این نشانهها برخوردار از بیشترین موارد مادی و بصری از قبیل رنگ، فرم، حالت، طرح، نقش و روش استفاده در مراتب، موقعیتها، منش ورود و انجام مراحل و مناسک در رابطه مریدی و مرادی میان اهل تصوف هستند. این مقاله در عین حال که شاخصههای مادی را میکاود، تلاش دارد درگیر تنوع گسترۀ تشکیلاتی و فرایندهای تصوف نشود و از حیطۀ نشانهها فراتر نرود. در این واکاوی عناصر مهمی همچون شکل، مدل، رنگ و حالت سرپوشها و کلاهها که منجر به قواعد، قوانین، مراتب و قاعدهمندی میشود، بهشیوۀ تحلیلیتوصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. مهمترین دستاورد این مقاله، بیان ظرفیتهای لباس و ملزومات مرتبط با آن در مسیر نشانهشناسی و طرح سلوک رفتاری انسان است که میتواند حامل نظامات و مراتب فکری بوده و در تغییر نوع بینش و نگاه انسان امروزی به مقولۀ لباس تأثیرگذار باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر اندیشههای روسو بر فلسفه اخلاقِ کانت
نویسنده:
حسن نوری ، یاسمن هشیار ، بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشههای روسو تقریباً بر تمام فیلسوفان بزرگ پس از او تاثیرگذار بودهاست، اما صاحبنظران متفقالقول هستند که بیشترین و مهمترین تاثیر او را میتوان در آثار کانت دید. کانت در فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و اجتماعی و نیز نقد متافیزیک تحت تاثیر افکار روسو قرار دارد. برداشت کانت از ماهیت انسان و همچنین مفهومِ اراده خودآیین که از مبانی مهم فلسفه اخلاق کانت است، ریشه در ایده اراده عمومی مطرح شده توسط روسو در قرارداد اجتماعی دارد. روسو نهتنها بر محتوای اندیشه اخلاقی کانت تاثیرگذار بود، بلکه تاثیر او را حتی در زبان و سبکِ نگارشِ کانت نیز میتوان دید. خواندن آثار روسو، کانت را متقاعد کرد که متافیزیک به طور بالقوه با اخلاق عملی خصومت دارد و آنجا که عقل نمیتواند نتیجهای داشته باشد، بهتر است به متافیزیک اجازه دهیم تا از نیازهای عملی پیروی کند. همچنین گفتهّهای روسو در امیل و نیز در هلوئیز جدید در شکلگیری اندیشه اخلاقی کانت نقش داشتهاست. در مقاله حاضر به بررسی جایگاه روسو در تکوین فلسفه اخلاق کانت میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفس در مابعدالطبیعه مذموم و ممدوح در اندیشه کانت
نویسنده:
محمود ایزدپناه ، بیژن عبدالکریمی ، رضا داوری اردکانی ، بابک عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از سه رکن تشکیل دهندة تمامی مابعدالطبیعههای کلاسیک، نظریة نفس است. کانت در کنار نفس، جهان و خدا را نیز بهعنوان دیگر ارکان مابعدالطبیعة استعلایی معرفی کرده و نسبت سازوار آنها با یکدیگر را بهمثابه رئوس «علم فلسفه» در نقد سوم تبیین کرده است. بهعقیده وی برای نیل به چنین مطلوبی، لازم است هر یک از این سه رکن در چارچوب فلسفه نقدی مورد تحلیل قرار گیرند تا بدین طریق گرههای تاریخی مابعدالطبیعة سنتی باز شود و فلسفه بتواند همچون دانشهای متقنی چون ریاضیات و فیزیک حرکت رو به پیشرفت داشته باشد. وی در بخش دیالکتیک استعلایی نقد عقل محض، ذیل قیاسی حملی دعاوی متعاطیان مابعدالطبیعه به خصوص صورتبندیهایی که دکارت در آثار خود ارائه کرده را در چهار مغالطة معروف بررسی کرده و چرایی عقیم بودن آنها را نشان داده است. این نوشتار درصدد است علاوهبر تقریر رویکرد متعاطیان سنتی مابعدالطبیعه در خلال دو بحث جدی کانت در باب نفس- یکی بهعنوان شرط شناخت و دیگری بهعنوان بخشی از مابعدالطبیعة سنتی و مغالطات مضمر در آن- نشان دهد چگونه نفس به عنوان یکی از ارکان «علم فلسفه» و نظام کامل فلسفی در فلسفة نقادی کانت صورتبندی شده و برای این صورتبندی چگونه باید از نفسشناسی دکارتی رد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 289 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متون مقدس: حیث تاریخی و فراتاریخ
نویسنده:
بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
زبان :
فارسی
چکیده :
آدمی و تفکر او همواره از دو سو در خطر است. جریان «اعتزالگرایی و نواعتزالگرایی» نه تنها نمیتواند سدی در برابر رشد فرایندة بسط عقلانیت مدرن و نتایج و لوازم اجتنابناپذیر آن، یعنی سکولاریسم و نیهیلیسم در جوامع مسلمان باشد، بلکه خود نیز به عاملی در جهت شدت و حدّت یافتن روند پرشتاب کنونی تبدیل گشته است. اما از سوی دیگر، «اشعریت و اشعریتگرایی» نیز خطر بزرگ دیگری است که جهان اسلام را تهدید میکند و صرفاً باید دجّال و یک چشم بود که خطر «اعتزالو اعتزالگرایی» را دید لیکن خطر «اشعریت و اشعریتگرایی» را ندید و درنیافت که چگونه جریانات منحط، تباهکننده و غیرانسانیبه اصطلاح بنیادگراییایی چون داعش، طالبانیسم، بنلادنیسم و بوکوحرام از دل همین جریان «اشعریت و اشعریتگرایی» بیرون آمدهاند و همانگونه که در تاریخ اسلام نشان میدهد میان جریان منحط خوارج و شخصیتی چون ابوموسی اشعری با جریان اشعریت به رهبری ابوالحسن اشعری پیوندهای «نسب»ی و «سبب»ی آشکار و پنهانی وجود داشته است. اساساً خود همین جریان «اشعریت و اشعریتگرایی» یکی از مهمترین عوامل و دلایل ضعف مسلمانان در جهان کنونی، روگردانی نسلهای جوان مسلمان از سنت تاریخی خویش و طغیان علیه این سنت و استقبال از فرهنگ و عقلانیت جدید و نیزــ همانگونه که تاریخ خود ظهور این جریان در قرون اولیه تاریخ تفکر مسلمانان نشان میدهدــ زمینة واکنش و ظهور جریان اعتزال و اعتزالگرایی، هم در گذشته و هم در روزگار کنونیبوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطهری و عدم درک سوبژکتیویسم جدید
نویسنده:
بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسش از نسبت میان تفکر مطهری و حقوق بشر جدید در واقع پرسش از نسبت میان سنت تاریخی عبریـیهودیای است که بر «حقوق الهی» تکیه میورزد با عقلانیت جدیدی که بر «حقوق بشر» تأکید میکند. پس پرسش از نسبت میان اندیشههای مطهری با حقوق بشر را میتوان به نحو بنیادیتری صورتبندی کرد: میان دو سنت تاریخی گوناگون «سنت عبریـیهودی» با «سنت متافیزیک یونانی» و «عقلانیت جدید» حاصل از این سنت متافیزیکی چه نسبتی وجود دارد یا چه نسبتی میتوان برقرار کرد؟ شکل دیگری از صورتبندی پرسش بدین نحو میتواند باشد: میان اعتقاد به وجود «حقوق و تکالیف الهی» با اعتقاد به وجود «حقوق بشر» چه نسبتی وجود دارد یا چه نسبتی میتوان برقرار کرد؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتاری از بیژن عبدالکریمی: ما با دومین شکاف تمدنی خود مواجه ایم؛ بحران تعلیم و تربیت
نویسنده:
بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
خبرگزاری مهر,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تغییرات بنیادین در جهاننگریِ انسان مدرن (گزارش نشست نقد کتاب «ساخت اجتماعیِ واقعیت» - بخش نخست)
نویسنده:
فاطمه امیراحمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
در شرایطی که نوعی تغییر بنیادین در جهاننگری انسان مدرن در حال روی دادن است، نظریههای جامعهشناسی و اصل جامعهشناسی اثباتی، نیازمند تجدیدنظر مینماید؛ نوعی تجدید اصولی در فلسفهی علوم اجتماعی و پیوند دادن این تجدیدنظر که با دستاوردهای جامعهشناسی تجربی ممکن میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 183
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید