جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
پدیدارشناسی کنش اجتماعی زیارت امام رضا(ع)
نویسنده:
پدیدآور: علی حاتم‌زاده سرکشتی ؛ استاد راهنما: حسین حسین‌نژاد ؛ استاد مشاور: نادر صنعتی شرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
دین به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای اجتماعی جوامع بشری وبه طور ویژه در ایران دارای اهمیت بسیار زیادی است. جامعه شناسی دین ،به مسئله نقش واهمیت دین به معنای عام در جوامع بشری نیز به اهمیت باورداشت ها و وعملکرد گروه ها وجوامع خاص می پرداز به عنوان مثال رابرت بلا معتقد است :دین همچنان نیروی طراز اول اجتماعی است (سیدمن،1386،).این نیروی طراز اول اجتماعی درنگاه پیتر برگراز سرچشمه های عمده ایست که آدم ها در اعصار گوناگون کوشیده اند از طریق آن ،وجودشان را معنا کنند(همیلتون،1387،265) .برگرولاکمن معانی مشترک ،بدیهی ومبتنی بر عقل سلیم را مبنای سازماندهی اجتماعی می دانند ،اما بیشتربه معانی مشترک وآشکارا فراگیری می پردازند که از دل معانی مبتنی بر عقل سلیم پدید می آیند.آن ها بر این نظراند که غرایز پایدار و مشخص انسان ها بسیار محدودند،بنابراین ،این پایداری زندگی اجتماعی باید از دل آن محیط اجتماعی بیرون آید که خود آن ها خلقش کرده اند ،ودراین محیط،ارزش ها ومعانی فراگیر در وهله اول ارزش ها ومعانی مذهبی اند که کانون واقعی سازمان اجتماعی را پدید می آورند وهمه درآن مشترکند.(یان کرایب،1391،127) این نوع نگاه خلاقانه به عنوان رویکرد پدیدارشناختانه نام دارد ،که براساس آن با حذف پیش فرض ها و داوری ها وتاثیرات القایی مبادلات زندگی روزمره ورسوبات بقایای تقلیل،آن چه باقی می ماند همان است که من در جهان بصورت واقعی وعینی می یابیم (توسلی،1368،13)این اصل که به اصل ((اپوخه))معروف است آگاهی ذهنی خود فرد است که یقینی است،یعنی حضور هستی ناب آگاهی در وجدان که ازآن طریق کل جهان هستی (در حضور وجدان)هستی می یابد(توسلی،1386،351).بنابراین براساس رویکرد پدیدارشناسانه افراد بصورت خلاقانه خود عمل اجتماعی را تجربه می کنند واین تجربه زیسته به صورت میان ذهنی درآگاهی دیگران نیز پدیدار میشود.بر اساس توضیحات فوق ما بدنبال این هستیم تا تجربه زیسته زائران زیارت بارگاه امام رضا(ع) در مشهد مقدس، از لحاظ تجربه زیسته آنها واشتراک میان ذهنی این تجربیات در افراد دیگر،به عنوان یکی از مهمترین شعائر ومناسک دینی نزد شیعیان را مورد بررسی قرار دهیم.
  • تعداد رکورد ها : 1