جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
رسائل الشجرة الإلهیة في علوم الحقائق الربانیة - جلد2 (فی العلوم الطبیعیة)
نویسنده:
شمس الدین محمد الشهرزوری؛ تحقيق و تصحیح و مقدمه: نجفقلي حبيبي؛ ویراستار: سید محمود یوسف ثانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
رسائل الشجرة الإلهیة في علوم الحقائق الربانیة - جلد3 (فی العلوم الالهیة و الاسرار الربانیة)
نویسنده:
شمس الدین محمد الشهرزوری؛ تحقيق و تصحیح و مقدمه: نجفقلي حبيبي؛ ویراستار: سید محمود یوسف ثانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
بررسی تحلیلی روشها و استراتژیهای احیاگران
نویسنده:
نوچه فلاح رستم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
چکیده :
آشنایی با تاریخچه نهضت اصلاح‌طلبی و احیاگری در جهان اسلام که از مقدمات لازم بحث است در سه مقطع تاریخی انجام گرفته است : مقطع نخست از قرن اول هجری تا عصر سیدجمال، مقطع دوم از عصر سید تا پایان جنگ دوم جهانی و مقطع سوم: عصر امام‌خمینی(ره). در تاریخ نهضت شاهد انواعی از نظریه‌های احیاگرانه بوده‌ایم که چندنظریهء کلان ذیل چشمگیرتر بوده‌اند: -1 تفسیر علمی متون دینی -2 اصل اجتهاد -3 ایدئولوژیک کردن دین -4 احیای عینی شریعت -5 مکتب تفکیک ، -6 قبض و بسط تئوریک شریعت . هر یک از مصلحان و احیاگران برای نیل به مقصود خویش شیوه‌ای خاص را در پیش گرفته که می‌توان آنهمه گوناگونی را در ذیل دو شیوهء کلی: رفورمی اصلاحی و حماسی انقلابی گردآورد. صرف نظر از جزئیات ، چهرهء نهضت پس از سیدجمال تا پایان جنگ دوم جهانی در شیوهء اصلاح و از آن پس با تشکیل جنبشهای آزادی‌بخش بر حماسه و انقلاب تکیه نمود. تنوع نظریه‌ها و شیوه‌ها تابعی از تنوع اندیشهء دینی، اوضاع و شرایط، تعلیل انحطاط تمدن اسلامی، جهانشناسی عصری، توان و مزاج شخصیتی آنها است . از این رو کاوش در اعتلا و انحطاط تمدن اسلامی و مقولات نوینی چون: علم جدید، جهان نو، تمدن مغرب زمین و اقتباس از آن، دموکراسی و آزادی، عقلانیت ، فرهنگ و هویت ، دین و سیاست و .... جمله مباحث محوری احیاگری است که در این پایان‌نامه خصوصا از منظر مصلحان و احیاگران جهان اسلام مورد بحث قرار گرفته است .
تأثر ملاصدرا از سهروردی و نقد او به فلسفه اشراق
نویسنده:
سیده سیما نوربخش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
پدیدارشناسی فلسفه اسلامی
نویسنده:
نویسندگان: نجفقلی حبیبی, منوچهر صدوقی سها
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مروری بر میراث معنوی حکمت فهلوی در اندیشه سهروردی
سخنران:
نجفقلی حبیبی
نوع منبع :
سخنرانی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نجفقلی حبیبی، استاد بازنشسته دانشگاه به بیان مطالبی در زمینه میراث معنوی حکمت فهلوی در آثار و اندیشه سهروردی پرداخت و با ذکر مثال‌هایی از حکمه‌الاشراق، نشان داد که او چگونه تحت تأثیر حکمت ایرانیان باستان بوده است.
نسبت میان علم و عمل در عرفان اسلامی با تأکید بر آرای امام خمینی (س)
نویسنده:
پدیدآور: محمد کوکب ؛ استاد راهنما: سیدمحمود یوسف ثانی ؛ استاد مشاور: فاطمه طباطبایی ؛ استاد مشاور: نجفقلی حبیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جهت تبیین نسبت میان علم و عمل، لازم است قبل از هرچیزی منشأ و خاستگاه این دو امر یعنی نفس ناطقه انسان از منظر عرفان اسلامی مورد مطالعه قرار گیرد. از دیدگاه عارفان مسلمان، ‌انسان مظهر جامع اسماء الهی و نسخه عالم تکوین است. کمال و سعادت واقعی انسان نیز در نیل به «قرب» الهی است و این یعنی ارتقاء نفس ناطقه از نازل‌ترین مرتبه (ناسوت) به عوالم و نشئات بالاتر یعنی ملکوت، جبروت و لاهوت. آدمی برای حرکت در این مسیر، زاد و توشه‌ای جز علم و عمل ندارد. علم یک حقیقت وجودی مشکک است که به دو قسم حصولی و حضوری تقسیم می‌شود. علم حصولی یا علم دراست مقدمه عمل جوارحی و جوانحی است و این دو قسم عمل، خود شرط تحقق علم حضوری یا علم وراثت می‌باشند. البته علم حضوری نیز به نوبه خود سطح کیفی عمل جوارحی و جوانحی را ارتقاء‌ می‌بخشد. پس علم و عمل دو مقوله درهم تنیده و ممزوج با یکدیگرند و اساساً نمی‌توان آنها را جدای از همدیگر تلقی کرد. دقت نظر و تأمل بر دو مفهوم «فکر» و «ذکر» و تحول و تطور فکر به ذکر، بیانگر این امتزاج و درهم آمیختگی علم و عمل در عرفان اسلامی است. همچنین ایمان و توحید دو امر مهمی هستند که قطع‌نظر از جایگاه آنها در شریعت و کلام اسلامی، در حوزه عرفان نیز سهم بسزایی در تعیین نسبت میان علم و عمل دارند. این نقش اساسی وقتی بیشتر آشکار می‌گردد که ذو مراتب بودن ایمان و توحید تبیین شود و نسبت آنها با مراتب یقین (علم الیقین،‌ عین الیقین، حق الیقین) مورد بررسی قرار گیرد. در خود توحید که از «توحید علم» آغاز می‌شود و به «توحید حال» و «توحید مشاهده» ختم می‌گردد، پیوند علم و عمل به طرز روشنی ملاحظه می‌شود؛ چه ابتدا و انتهای توحید از سنخ علم است و میانه آن از جنس عمل؛ یعنی «توحید حال» هرچند از «توحید علم» و «توحید مشاهده» بهره و حظّی دارد ولی خود عمل جوانحی است؛ پس توحید از علم (حصولی) آغاز می‌شود، به عمل (جوانحی) می‌رسد و به علم (حضوری) خاتمه می‌یابد.
فلسفه قرار نیست به سوال‌های عجیب جواب بدهد
نویسنده:
ضیاء موحد، امیرعباس علی زمانی، نجفقلی حبیبی، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
اعتدال با عقلانیت توأم است/ شهید مطهری افراط و تفریط را صفت جاهلان می داند
نویسنده:
مجتبی مطهری، محسن الویری، نجفقلی حبیبی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
«فلسفه و صلح» در گفت وگو با نجفقلی حبیبی
نویسنده:
نجفقلی حبیبی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :