جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
بوطی , محمد سعید رمضان (فارغ التحصیل الازهر و ریاست سابق دانشکده شریعت دانشگاه دمشق، عرب کرد تبار، شافعی، اشعری), 1347ق./1929م.جزیره بوطان،ترکیه-2013م.دمشق،سوریه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
إشكالية تجديد أصول الفقه
نویسنده:
أبو يعرب المرزوقي - محمد سعيد البوطي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إلی کل فتاة تؤمن بالله
نویسنده:
محمد سعید رمضان البوطی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: مکتبة الفارابی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پوشش زنان
,
حجاب (پوشش)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلفیه بدعت یا مذهب : نقدی بر مبانی وهابیت
نویسنده:
محمد سعيد رمضان البوطى ؛ مترجم: حسين صابرى ؛ مقدمه نويس: محمد واعظ زاده خراسانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
مشهد - ایران: بنياد پژوهشهای اسلامى آستان قدس رضوی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
سلفیه تکفیری وهابی عربستان (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
کد کنگره:
BP 207/5 /ب9 س8041
چکیده :
سلفيه بدعت يا مذهب، به قلم حسين صابرى، ترجمه فارسى كتاب «السلفية مرحلة زمنية مبارکة لا مذهب إسلامي»، اثر دكتر محمد سعيد رمضان البوطى، استاد دانشگاه دمشق است. توجه به نكات زير درباره اين اثر مفيد است: كتاب حاضر، كتابى است در طريق وحدت اسلامى كه نقاب نفاق از چهره اين گروه خودخوانده برمىدارد. نكته جالب در اين كتاب آن است كه نقد افكار و انديشههاى سلفيه و از جمله آرا و عقايد ابن تيميه از سوى يكى از عالمان اهل سنت صورت مىپذيرد كه - به تعبير استاد گرانقدر آيتاللّه واعظزاده خراسانى - تا نيمه راه تقريب را پيموده است. او در اين كتاب مىكوشد تا روشن سازد چگونه برساختن مذهبى به نام سلفيه و تكفير همه ديگر مذاهب، بدعتى است كه با ادعاى پيروى از سلف سازگارى ندارد. اين سخن نخست و بنيادين كتاب است، گرچه در كنار آن به پارهاى از نمونههايى كه سلفيه آنها را بدعت مىشمرند، مىپردازد و اثبات مىكند كه اين نمونهها نه فقط بدعت نيست، بلكه كارى است كه «سلف» انجام مىدادهاند. از جمله درباره توسل و استشفاع مىگويد: «در مورد توسل به آبروى رسول خدا(ص) يا ديگر صالحان و مقربان، ما هيچ بحث و منازعهاى بر سر آن در عصر سلف و در سه نسلى كه به برترى آنان گواهى داده شده است، سراغ نداريم و آنچه مىدانيم و آنچه در اين موضوع صحتش براى ما ثابت شده، روايات ثابت و صحيحى است كه از توسل جستن صحابه و يا از تبرک جستن آنان به عرق رسول خدا(ص) و موى او و نيز آب وضوى او حكايت دارد و در صحيح مسلم و صحيح بخارى ثبت و نقل شده است». همانگونهكه از عنوان كتاب پيداست، اين كتاب نقدى است از سوى يكى از عالمان اهل سنت بر مبانى وهابيت؛ ازاينروى، ممكن است نویسنده نكاتى را آورده باشد كه با عقيده شيعه سازگارى ندارد. مترجم با عنايت به اين مهم كه هدف اصلى كتاب، نقد وهابيت است، در برابر آنگونه نكاتى كه نویسنده آورده تا جايى كه توانسته بىطرف مانده است؛ چه، نقد و بررسى آن نكات، اولا: در چهارچوب هدف كتاب حاضر نيست و ثانيا: به اعتقاد نگارنده اين يادداشت، بحث و بررسى و نقد و كنكاش درباره «فرقه ناجيه» همان اندازه به «وحدت اسلامى» آسيب مىرساند كه برساختن مذهبى با نام سلفيه. اين كتاب، نه آراى سلفيه را مناقشه و نه آنها را تخطئه يا تصويب مىكند، بلكه مطلبى مهمتر از اين را دنبال مىنمايد و آن اينكه آيا درست است كه از قلب جماعت اسلامى و از ميان اهل سنت و جماعت، بدعت جديدى به نام «سلفيه» و بهعنوان يك مذهب نو سر درآورد و باصراحت و بىجهت همه سلف صالح و پيروان مذاهب سنت را رد كند و تنها خود را حق و باقى را باطل بداند؟ آيا اين خود يك بدعت جديد نيست؟ وى در آنجا به معنى لغوى و اصطلاحى كلمه «السلف» و اينكه در اصطلاح بر قرون ثلاثه (سه نسل اول صدر اسلام، صحابه، تابعين و اتباع تابعين) به استناد حديث مروى از عبداللّه بن مسعود كه پيغمبر فرمود: «خير النّاس قرني، ثم الذين يلونهم، ثم الذين يلونهم...» اطلاق شده و آراء علما را در مراد از اين قرون ثلاثه ذكر نموده، نتيجه مىگيرد كه سبب خيريّت اهل آن قرون، آن است كه آنها؛ يعنى صحابه و تابعين و تابعين تابعين، حلقات سلسله منتهى به منبع وحى را تشكيل مىدهند و اسلام را دستنخورده فراگرفتند و به نسلهاى بعد رسانيدند و بدعتها پس از اين تاريخ در اسلام پيدا شده است؛ اين است سبب «خيريّت» آن سه نسل از مسلمانان. نهايت مطلبى كه از اين به دست مىآيد آن است كه ما سلوك آنان را در فهم اسلام، ميزان استنباط خود قرار دهيم و به آنان اقتدا نماييم و از آنچه برخلاف منهج آنها است، اجتناب نماييم. همواره منهج آنان را شاخص قرار دهيم و الاّ «سلف» خصوصيتى ندارند. «خلف» هم اگر راه آنان را بروند جز در فضيلت سبقت با آنان فرق ندارند؛ پس وجهى براى علم كردن كلمه «سلف» نيست، بلكه اين امر ضرر دارد؛ زيرا جامعه اسلامى را (مراد او اهل سنت است) به دو دسته سلفيه و غير سلفيه تقسيم مىكند و اين خود يك بدعت است. خود سلف هم، از اين كلمه براى خود شخصيت و امتيازى قائل نشدند، بلكه بين ايشان و مابعد ايشان نهايت التيام و تبادل فهم و اخذ و عطاى علمى وجود داشته است. آنگاه مىگويد: راه ورود در جماعت اسلامى و روش سلف، آن است كه مانند آنان در كتاب و سنت تأمّل كنيم و با همان اصول موروثى از آنان به سراغ كتاب و سنت برويم؛ نه اينكه حرفبهحرف آنچه آنان در هر مسئله گفتهاند بپذيريم و برخلاف سنت ايشان جلو فهم و استنباط خود را (چنانكه سلفيه مىگويند) بگيريم. اين است نقطه اختلاف ما با سلفيه: تبعيت از روش و اسلوب سلف در فهم كتاب و سنت و نه تبعيت از فهم آنان؛ وگرنه كاروان علم و دانش اسلامى در چهارچوب فهم سلف محدود و راه پيشرفت و گسترش علوم اسلامى مسدود مىگردد. آنگاه بسيارى از موارد اختلاف فهم و استنباط خلف و سلف را ذكر مىكند و نتيجه مىگيرد كه دانشمندان قرون بعد از سه نسل اول، خود به استنباط دست مىزدند و نيازهاى عصر خود را برآورده میكردند و مقيّد به عين استنباط سلف نبودند و اين يك سنت مستمرّ اسلامى است. حال «سلفيه» كه مقيّد به استنباط و فهم سلف هستند، مىخواهند اين باب رحمت را كه بقاء و ابديّت اسلام را تضمين مىنمايد، سد كنند؛ يا لازمه سخن آنان سدّ اين باب، است هرچند آنها خواستار آن نباشند. سرانجام به اين نتيجه مىرسد كه كلمه «سلفيه» از لحاظ علمى بر جامعه اسلامى انطباق ندارد، بلكه بين اين جماعت سنگ تفرقه مىاندازد و اينكه «سلفيه» تنها يك مرحله زمانى و مقطعى بابركت از سير علمى اسلام است و لاغير و مذاهب اسلامى (كه وى آنها را در چهار مذهب معروف منحصر مىنمايد و جماعت اسلامى را عبارت از پيروان آن چهار مذهب مىشمارد) در اصول كلّى پيرو سلف هستند، اما خود در استنباط و فهم از كتاب و سنت استقلال دارند و دليلى بر لزوم پيروى از سلف در جزئيات وجود ندارد. استاد بوطى، در متن كتاب، همين مطالب را شرح مىدهد و در پارهاى از مسائل اعتقادى كه سلفيه به سلف نسبت مىدهند، تشكيك نموده و از اينكه آنان مذاهب را بدعت و پيروان آنها را گاهى تكفير مىكنند انتقاد مىنمايد؛ درحالىكه بسيارى از آنچه را كه آنان كفر و بدعت مىشمارند كفر نيست؛ از جمله در ص128 به بعد جملهاى از مسائل شاذ و نادر را برمىشمارد و مىگويد: اينها گرچه باطل است، اما كفر نيست؛ از جمله مىگويد: بر سبيل مثال انكار امامت شيخين كه بسيارى از شيعه بر آن هستند كفر نيست، هرچند خلاف اجماع است و نيز اعتقاد به اينكه اعمال انسان عمل خود او است، چنانكه معتزله مىگويند، باعث كفر نمىشود و گرچه برخلاف آراء مورد اتّفاق اهل سنت است (مراد اشاعره است كه اكثريت اهل سنت را تشكيل مىدهند)؛ زيرا معتزله خدا را خالق قوّتها و قدرتها مىدانند. وى شانزده اصل را به شرح ذيل، بهعنوان آنچه شايسته اختلاف نيست، برشمرده است؛ هرچند مختصات مذهب شيعه و معتزله و اباضيه را به حساب نياورده و اين نقطه ضعف كتاب است و با فكر تقريب مذاهب سازگار نيست. - يقين به اينكه اسلام دين حق و اتّباع آن لازم است؛ - يقين به وحدانيّت ذات و به صفات الهى؛ - صفات خدا قديم است به قدم ذات او؛ - يقين به اينكه خدا نظير و شبيه ندارد؛ - يقين به اينكه همه چيز مخلوق خداست؛ - يقين به اينكه همه چيز به قضا و قدر الهى است؛ - يقين به اينكه تكفير اهل قبله كه آثار و مقدّمات ايمان در آنها باشد، با هيچ گناهى جايز نيست؛ - يقين به اينكه خدا در قيامت با چشم ديده مىشود؛ - يقين به سؤال قبر (عالم برزخ)؛ - يقين به ضرورت حب سلف و صحابه و صرف نظر كردن از آنچه در بين آنان رخ داده است؛ - يقين به اينكه جمع كلمه مسلمين بر اصول هدايت و رشد، از اعظم اهداف دين است؛ - اقرار و يقين به اشراط و علايم قيامت؛ - يقين به اينكه بدعت نهادن در دين خدا و داخل كردن چيزى در دين كه از دين نيست جايز نيست، اما استنباط نيازمندىهاى جديد از دين جايز است؛ - يقين به اينكه ائمه اربعه مرجع احكام هستند براى كسانى كه به مراتب اجتهاد نرسيدهاند بدون اينكه يك مذهب مشخص از آنها لازم الاتباع باشد. مجتهدان بايد اجتهاد نمايند نه تقليد (اين مطلب، نكتهاى مثبت است و زمينه فتح باب اجتهاد و بالاخره تقريب مذاهب را فراهم مىنمايد)؛ - اكتساب علوم و بارور كردن عقل با آنها جايز است، بهاستثناى سحر و برخى از علوم مانند منطق و فلسفه يونانى مورد اختلاف است؛ - در پايان يقين به اينكه دين حق اسلام و ايمان است با فرق ميان آن دو به اينكه مركز ايمان قلب و مركز اسلام جوارح است، از شهادت به زبان و عمل به اركان. استاد بوطى در مقام بيان منهج سلف از موازين و ادله احكام مورد اتّفاق و مرز اختلاف و از اقسام روايات بحث مىكند و وظيفه مسلمانان را در قبال هريك روشن مىسازد و بعدا نتيجه مىگيرد كه سه قسم احكام و آراء در اسلام وجود دارد: - آنچه در آن اختلاف شايسته نيست كه همان اصول 16گانه است؛ - آنچه مسلما و بدون ترديد، ضلالت و انحراف از راه راست است كه گاهى به كفر و فسق مىانجامد، نه همه وقت؛ - آنچه قابل اختلاف نظر است و ابدا به كفر و فسق و بدعت نمىانجامد. آنگاه مصاديق هريك را برمىشمرد. هركس اين كتاب را با دقت مطالعه كند اعتراف مىكند كه نویسنده در عين انتقاد از «سلفيّه» كه تنها خود را حق و ديگران را باطل مىدانند، با وسعت نظر، همانطوركه گفتيم تا نيمه راه تقريب مذاهب و جلوگيرى از تكفير و تفسيق، حتى نسبت به شيعه كه خلافت شيخين و عدالت صحابه را قبول ندارند، پيش رفته است. اين قبيل اعتقادات و حتى اعتقاد به عصمت ائمه اهلبيت(ع) يا آنچه را از قداست، صوفيان براى شيوخ خود قائل مىشوند، از قسم دوم؛ يعنى ضلالتهايى كه در بطلان آنها شك نيست، دانسته؛ درعينحال، باعث كفر نمىداند و اين خود يك نقطه مثبت در سخن او است كه راه تقريب و وحدت بين شيعه و اهل سنت را بهكلّى سد نمىكند؛ درحالىكه وهابيّت و اكثر سلفيه و شايد برخى ديگر از علماى اهل سنت، با كفر دانستن اين قبيل اعتقادات، راه تقريب را مىبندند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المذاهب التوحيدية والفلسفات المعاصرة
نویسنده:
محمدسعید رمضان البوطی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: دارالفکر,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصلحت و شریعت: مبانی، ضوابط و جایگاه مصلحت در اسلام
نویسنده:
محمدسعیدرمضان بوطی؛ مترجم: اصغر افتخاری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: گام نو,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مصالح عمومی
,
مصلحت عمومی
,
مصلحت عامه
کلیدواژههای فرعی :
مصلحت نظام ,
معیارهای ترجیح مصلحت ,
مصلحت نظام سیاسی ,
مصلحة النظام السیاسی ,
شریعت و مصلحت ,
مصلحت عمومی ,
مصلحت عامه ,
معنای مصلحت عمومی ,
منفعت (مصلحت) عمومی ,
مصلحت نظامیه ,
ملاک مصلحت ,
رابطه فقه و مصلحت ,
مصلحت مقبول ,
مصلحت مردود ,
شابک (isbn):
9789647387415
چکیده :
نگارنده در تشریح مبانی، ضوابط و جایگاه "مصلحت" در اسلام، از منابع درون دینی، بهره گرفته خاطرنشان میکند: "مصلحتی از حیث شرعی معتبر است که مخالف با قرآن کریم نباشد؛ مخالف با سنت نبوی (ص) نباشد و منجر به از بین رفتن مصلحتی همسنگ یا بالاتر از خود نشود". مباحثی که در کتاب مطرح شده بدین قرار است: تحلیل مفهومی مصلحت، شریعت و مصلحت، ضوابط مصلحت اسلامی، تعارض مصلحت با سایر اصول فقهی، مصالح مرسله، و استصلاح.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلفیة، مرحلة زمنیة مبارکة لا مذهب إسلامی
نویسنده:
محمد سعید رمضان بوطی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دمشق: دار الفکر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرقه های انحرافی
,
مذاهب اسلامی
,
وحدت اسلامی
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
عقاید باطله (در مقابل عقاید حقه)
,
نقض فتاوی وهابیت
,
بدعت
,
سلفیه تکفیری
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
کتب رد وهابیت
شابک (isbn):
1-57547-019-5
چکیده :
كتاب «السلفية مرحلة زمنية مباركة لا مذهب إسلامي»، كتابى است در طريق وحدت اسلامى كه نقاب نفاق از چهره اين گروه خود خوانده بر مى دارد. همان گونه كه از عنوان كتاب پيداست، اين كتاب نقدى است از سوى يكى از عالمان اهل سنت بر افكار و انديشه هاى سلفيه و از جمله آراء و عقايد ابن تيميه و مبانى وهابيت؛ از اين روى، ممكن است نويسنده نكاتى را آورده باشد كه با عقيده شيعه سازگارى ندارد. او در اين كتاب مى كوشد تا روشن سازد چگونه بر ساختن مذهبى به نام سلفيه و تكفير همه ديگر مذاهب، بدعتى است كه با ادعاى پيروى از سلف سازگارى ندارد. اين سخن نخست و بنيادين كتاب است، گرچه در كنار آن به پاره اى از نمونه هايى كه سلفيه آنها را بدعت مى شمرند، مى پردازد و اثبات مى كند كه اين نمونه ها نه فقط بدعت نيست، بلكه كارى است كه «سلف» انجام مى داده اند. اين كتاب، نه آراى سلفيه را مناقشه و نه آنها را تخطئه يا تصويب مى كند، بلكه مطلبى مهم تر از اين را دنبال مى نمايد و آن اينكه آيا درست است كه از قلب جماعت اسلامى و از ميان اهل سنت و جماعت، بدعت جديدى به نام «سلفيه» و به عنوان يك مذهب نو سر درآورد و با صراحت و بى جهت همه سلف صالح و پيروان مذاهب سنت را رد كند و تنها خود را حق و باقى را باطل بداند؟ آيا اين خود يك بدعت جديد نيست؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شقاقی ... شهادت
نویسنده:
محمدسعید رمضان البوطی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فی الحدیث الشریف والبلاغة النبویة
نویسنده:
محمدسعید رمضان البوطی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دارالکفر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
بلاغت نبی اکرم (ص)
,
کتب حدیث
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه علوم حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
کتب حدیث اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
علم درایه ,
حدیث حَسَن ,
حدیث صحیح ( قدما ) ,
حدیث ضعیف ( قدما ) ,
حدیث موضوع ,
شابک (isbn):
978-9933-10-310-1
چکیده :
کتاب در مورد حدیث نبوی و بلاغتی است که در احادیث صادره از پیامبر اعظم (ص) وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نصيحة لإخواننا علماء نجد
نویسنده:
يوسف بن السید هاشم الرفاعی؛ قدم له محمد سعید رمضان البوطی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دار اقراء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
بدعتهای وهابیت
,
کتب رد وهابیت
,
کتب فرق و مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
زیارت قبور ,
زیارت قبور علما ,
نصیحت ,
رد عقاید وهابیت ,
عقائد وهابیت ,
زیارت قبور اهلبیت(ع) ,
زیارت قبور ائمه (ع) ,
نقد بر وهابیت ,
زیارت قبور و وهابیت ,
چکیده :
این اثر در نقد و بررسی دیدگاهها و اندیشههای وهابیت به ویژه مساله زیارت اهل قبور و بنای بر قبور است. کتاب با اشاره به حدیث (الدین النصیحة) شروع شده و سپس با اشاره به بیش از پنجاه مورد از اعتقادات وعملکرد وهابیت ونقد وبررسی آنها در قالب نصیحت سعی داشته تا کج فهمیها و برخی از تعصبات خالی از خرد را تا حد امکان پاسخگو باشد. نویسنده در نصایح خود به مسائلی اشاره کرده که جزو مهمترین و اصولیترین مبانی اسلام بوده و متاسفانه امروزه به محل اختلاف بین مسلمانان تبدیل شده و محل پرورش آن نیز مهد اسلام و محل نزول وحی شناخته شده است که برخی از آنها از این قرارند: افترا و تهمت کفر به سایر مسلمانان برخی اقدامات تبعیض آمیز برخی خرابکاریها مانند انهدام برخی آثار اسلامی عملکرد وهابیت در قبال برخی از مصادیق تعظیم شعائر عملکرد وهابیت در مورد حرم نبوی و.. البته در پایان کتاب نیز چند بخش مجزا باعنواین زیر اضافه شده است: معرفی کتابهایی در بحث زیارت؛ مسئله بنای بر قبور؛ بحث تسویه قبور. در خاتمه روی سخن نویسنده با حکام ممالک سعودی بوده و ضمن اشاره به برخی از اعمال نابخردانه دولت ایشان در مواجهه با سایر مسلمانان آنها را نصیحت نموده است. عناوین اصلی کتاب شامل: اشاره؛ مقدمه مترجم؛ تقریظ دکتر رمضان بوطی؛ نصیحتی چند، از سر وظیفه؛ بنای بر قبور؛ تسویه قبور.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بعض أفکار ابن تیمیة فی العقیدة عرض و تحلیل
نویسنده:
محمد سالم أبو عاصي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: الصدیق للعلوم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
عقائد وهابیت
,
کتب رد وهابیت
,
کتب رد شبهات
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
ابن تیمیه ,
تاویل قرآن ,
اهل سنت و جماعت ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عقاید اشاعره ,
اصول اشاعره ,
صفات فعلیه ,
تفسیر ماتریدیه ,
صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه ,
چکیده :
کتاب بعض افکار ابن تیمیه فی العقیده عرض و تحلیل توسط ا.د. محمد سالام ابوعاصی به رشته تحریر درآمده است. خداوند متعال دارای صفات کمال و منزه از صفات نقصان می باشد که این مطلب از دلالت عقل و برهان نقل برداشت می شود. شکی نیست که عقیده اسلامی بر دو اصل استوار است: دلیل عقلی و نقل متواتر قطعی الدلاله اما بسیاری از عقایدی که ابن تیمیه مطرح کرده از این دو اصل خارج است مانند اخذ به ظواهر و نسبت دادن صفات نقصان به خداوند مانند داشتن دست. نویسنده در پی بیان بعضی از افکار ابن تیمیه و نقد آنهاست. مطالب این کتاب شامل این موضوعات می باشد: اهل سنت چه کسانی می باشند و روش و چگونگی نسبت دادن این وصف چیست؟ روشی که ابن تیمیه در مسائل عقیدتی اختیار کرده چه می باشد؟ نمونه هایی از نتیجه های روش ابن تیمیه و بیان اختلافات. نویسنده در پایان متذکر این نکته می شود که هر انسان آزاده ای اگر بدون تعصب به عقاید ابن تیمیه نگاه کند درمی یابد که این گفته ها و عقاید، گفته های سلف صالح نمی باشد چرا که مخالف صریح عقل و نقل می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید