جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ت. فلسفه و منطق (آثار پر استناد)
>
3- فلسفه اسلامی (آثار پر استناد)
>
فلسفه مشاء
>
کتب فلاسفه مشائی
>
مبدأ و معاد: ابن سینا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
المبدأ والمعاد
نویسنده:
ابن سینا؛ به اهتمام: عبدالله نورانی؛ زیر نظر: مهدی محقق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - ایران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل با همکاری دانشگاه تهران,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات مبدأ و معاد
,
کتاب مبدأ و معاد
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
کتاب مبدا و معاد ابن سینا (فلسفه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگری نظریۀ ارتسام ابنسینا: نفی علم حصولی از واجبتعالی و تطبیق آن بر نظریۀ عرفا
نویسنده:
میثم زنجیرزن حسینی، محمد ذبیحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی واجب
,
علم الهی
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه بوعلی
,
علم واجب
,
علم حصولی واجب
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
بازنگری نظریۀ ارتسام ابنسینا (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
ارتسام صور ,
عالم ربوبی ,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد ,
فاعل بالعنایه ,
مرتبه واحدیت ,
علم تفصیلی واجب ,
عالَم ربوبی (حکمت اشراق) ,
مفاتیح الغیب(مقابل مفاتیح الشهاده) ,
اسماء اعظم(مفاتیح الغیب) ,
تعین ثانی ,
شؤون(حقائق اندماجی) ,
درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد ,
چکیده :
یکی از دشوارترین مسائل فلسفی، چگونگی علم واجبتعالی به اشیا قبل از ایجاد آنهاست. حکما و عرفا دیدگاههای متفاوتی دارند. ابنسینا علم را قبل از ایجاد اشیا با نظریۀ صور ارتسامیهای تبیین میکند که متأخر از ذات واجبتعالی هستند. ازآنجاکه دیدگاه وی بسیار دشوار است، برخی متأخرین تصور کردهاند منظور ایشان از علم ارتسامی، علم حصولی برای واجب است؛ برهمیناساس اشکالات متعددی بر آن وارد کردهاند. این پژوهش 1) این قرائت نادرست را پیراسته و ثابت میکند که مراد ابنسینا از صور ارتسامیه، اثبات علم حصولی برای واجبتعالی نیست، بلکه ایشان نیز به علم حضوری برای باریتعالی معتقد است؛ 2) میتوان دیدگاه صور ارتسامیه را بر نظریۀ علم الهی در مرتبۀ حضرت ارتسام عرفا نیز تطبیق کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهایه الحکمه جلد2
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی؛ تحقیق: عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهایه الحکمه
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
کتب فلسفه اسلامی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
المباحثات: فخر رازی
,
شرح مبسوط منظومه: مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
احکام مواد ثلاث ,
ماهیت واجب ( ماهیت ) ,
امکان ذاتی ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
حضرت امکان((خاص)، قسیم حضرت وجوب و حضرت امتناع) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
اصل علّیت ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
ممکن اخس (وابسته اخص قاعده امکان اشرف)(حکمت اشراق) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
شرح نهاية الحكمه، بخشى از درسهاى آيتالله مصباح يزدى، به زبان فارسى است كه توسط عبدالرسول عبوديت تحقيق و نگارش شده است. ايشان، درسهاى استاد مصباح درباره كتاب نهايه را از قالب گفتارى بيرون آورده و شكل نوشتارى به آنها دادهاند و در تدوين آن گفتارها بهصورت كتاب، سه اصل زير را رعايت كردهاند: تبويب و دستهبندى مطالب؛ اضافه كردن توضيحات لازم؛ نگارش كامل. محور اصلى اين شرح، نهاية الحكمه مرحوم علامه است. استاد مصباح، ابتدا مطلب كتاب نهايه را كاملا تقرير و تبيين كردهاند و در موارد لازم به نقد آن پرداخته و در پايان نظر مختار خود را مطرح ساختهاند. اين سبک تدريس در رشد فكرى و استقلال نظر دانشجو تأثير بسزايى دارد. گفتنى است كه استاد اين مباحث را به طلاب آشنا با مقدمات فلسفه و انواع استدلالهاى آن و آشنا با مذاق استاد و شيوه تدريس و نقدها و موشكافىهاى وى درس مىدادهاند، لذا بعضى از مطالب را كمتر توضيح داده و حتى گاه به اشارهاى بسنده كردهاند. روى اين اصل، محقق ارجمند، آقاى عبوديت در نگارش اين اثر، زير نظر استاد مطالبى را افزودهاند (كه بعضى را از ساير كتابهاى استاد و چند مورد را از كتب مرحوم شهيد مطهرى برگرفتهاند)؛ مثلاًدر فصل چهارم از مرحله چهارم، درباره قاعده «واجب بالذات واجب من جميع الجهات» بهگونهاى مشروح بحث شده است. البته امكان آن بود كه اكثر مباحث طرحشده در اين دو جلد بهتفصيل بيشترى بررسى شوند، از جمله در هر مبحث بين اقوال فلاسفه مقايسه به عمل آيد يا اشكالاتى كه به مطالب وارد است ذكر گردد يا لااقل سؤالات منطقىاى كه مطلب مورد بحث ايجاب مىكند و مغفولعنه واقع شده، طرح شود، ولى از آن خوددارى شده؛ به دليل اينكه اينگونه تفصيلات براى مبتديان چندان سودمند نيست و چهبسا موجب پريشانى انديشه شود. اين كتاب با افزودههاى فاضل محترم، آقاى عبوديت بسيار روشن و روان گرديده و خواننده را در فهم مطالب فلسفى يارى مىرساند. كتاب، در دو جلد به شرح زير تنظيم شده است: جلد اول، از آغاز تا پايان مرحله دوم و جلد دوم، از آغاز مرحله سوم تا پايان فصل هشتم از مرحله چهارم كتاب نهاية الحكمه را شرح داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحوث موسعة في شرح المنظومة المجلد1
نویسنده:
مرتضى مطهري؛ ترجمه عبد الجبار الرفاعی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: طلیعه نور,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
شرح منظومه
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه صدرایی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
مفاتیح الغیب: ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
اتحاد عاقل و معقول ,
قاعده اتحاد عاقل و معقول ,
وجود مطلق ,
نحوه اتحاد عاقل و معقول ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امتناع معدوم به عینه ,
شبهه اعاده معدوم ,
امور عامه ,
احکام سلبی وجود ,
عدم مطلق ,
مساوقت وجود و شیئیت ,
نسبت مجموعه وجود و شیئیت ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
امتناع اعاده معدوم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
کد کنگره:
BBR 1239 /ش40
چکیده :
شرح المنظومة، تألیف حکیم حاج ملا هادی سبزواری (متوفی١٢٨٩ق)، از جمله منابع مهم در منطق و فلسفه اسلامی است. مقصود حکیم سبزوارى از این تألیف، ایجاد زمینه و دیدگاه عمومى منطقى، فلسفى و عرفانى براى ورود و فهم درس اسفار اربعه ملا صدرا بود. وى با زبردستى و مهارت خاصى موفق به انجام این امر شد. هیچ کتابى پس از تألیف شرح منظومه، تاکنون نتوانسته جایگزین آن از حیث روش و مبانى گردد. این کتاب جلد اول شرح منظومه از ایت الله شهید مطهری ره می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لمعات العرشیه
نویسنده:
ملا محمدمهدی النراقی؛ تحقیق علی اوجبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کرج: عهد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه اشراقی
,
شرح منظومه: سبزواری
,
توحید صدوق
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
سمع الهی ,
عمومیت علم الهی ,
حیات الهی ,
فلسفه الهی ,
امور عامه ,
هیولی ,
ماهیت ممکن ,
اصالت وجود ,
وحدت واجب الوجود ,
تشخص ماهیت ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
علم واجب ,
حضرات اسماء و صفات ,
حضرات اسماء(مقابل حضرت اعیان ثابته) ,
مراتب تعین ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
مُثُل افلاطونی(اصطلاح وابسته) ,
قدرت الهی ,
شماره ديويي:
189 /1 ن 379 ل
چکیده :
اللمعات العرشية، اثر ملامهدى نراقى، معروف به خاتم الحكماء از دانشمندان قرن داوزدهم است كه اين كتاب را پيرامون وجود و ماهيت و نفس و يك سرى مسائل فلسفى نوشته است. محتوای عمده کتاب درباره وجود و ماهیت می باشد و مطالب متنوع فلسفی درباره خداشناسی و صفات و اسماء الهی مطرح می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة المجلد 3
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم : بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد (کتاب)
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
رجعت ,
امامت ,
مهدویت ,
نبوت ,
وجوب عصمت ,
عصمت پیامبر (ص) ,
لزوم نصب امام بر نبی صلی الله علیه و آله ,
وجوب عصمت امام (ع ) ,
افضلیت حضرت محمد (ص) ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
امامت امام علی(ع) ,
افضلیت امام علی(ع) ,
اثبات امامت امام علی (ع) ,
غیبت امام مهدی(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شابک (isbn):
964-371-766-6
چکیده :
«البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة» تالیف محمد جعفر استرآبادی، شرحی است به زبان عربی بر تجرید الاعتقاد اثر خواجه نصیر طوسی. مقدمه کتاب درباره زندگی و احوال خواجه نصیر و متن تجرید الاعتقاد است. مولف قبل از پرداختن به مباحث اصلی کتاب به بیان معنای بسم الله الرحمن الرحیم می پردازد و پس از آن طی شش مقصد به بررسی موضوعاتی در زمینه الهیات به معنی اعم و نیز الهیات به معنی اخص می نشيند. استرآبادی قبل از ورود به مباحث اصلی کتاب پنج مقدمه ذیل را ذکر می کند: در اولین مقدمه به بیان تفاوت علم کلام با علم تصوف (عرفان) می پردازد. در مقدمه دوم به بیان موضوع کلام می پردازد و موضوع علم کلام را مبدا و معاد معرفی می کند. در مقدمه سوم به بیان فائده علم کلام می پردازد. در مقدمه چهارم به یادآوری این نکته می پردازد که علم کلام می تواند به عنوان دانشی که تمام علوم شرعی بر محور آن بچرخد در نظر گرفته شود. مقدمه پنچم به بیان فرق اصول دین و اصول مذهب اختصاص یافته است و این موضوعی است که استرآبادی به تفصیل درباره آن به بحث نشسته است. مولف، در جلد دوم به مباحث ذيل مي پردازد: مقصد رابع: فی الاصل الثالث من اصول الدین (نبوت). مقصد خامس: فی الاصل الرابع (امامت).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة المجلد 2
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
اصول دین ,
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
صفات الهی ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
صفات ثبوتیه الهی ,
صفات سلبیه الهی ,
وجوب لطف ,
اراده الهی ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
اثبات وجود خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شابک (isbn):
964-371-508-6
چکیده :
«البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة» تالیف محمد جعفر استرآبادی، شرحی است به زبان عربی بر تجرید الاعتقاد اثر خواجه نصیر طوسی. مقدمه کتاب درباره زندگی و احوال خواجه نصیر و متن تجرید الاعتقاد است. مولف قبل از پرداختن به مباحث اصلی کتاب به بیان معنای بسم الله الرحمن الرحیم می پردازد و پس از آن طی شش مقصد به بررسی موضوعاتی در زمینه الهیات به معنی اعم و نیز الهیات به معنی اخص می نشيند. استرآبادی قبل از ورود به مباحث اصلی کتاب پنج مقدمه ذیل را ذکر می کند: در اولین مقدمه به بیان تفاوت علم کلام با علم تصوف (عرفان) می پردازد. در مقدمه دوم به بیان موضوع کلام می پردازد و موضوع علم کلام را مبدا و معاد معرفی می کند. در مقدمه سوم به بیان فائده علم کلام می پردازد. در مقدمه چهارم به یادآوری این نکته می پردازد که علم کلام می تواند به عنوان دانشی که تمام علوم شرعی بر محور آن بچرخد در نظر گرفته شود. مقدمه پنچم به بیان فرق اصول دین و اصول مذهب اختصاص یافته است و این موضوعی است که استرآبادی به تفصیل درباره آن به بحث نشسته است. مولف، در جلد دوم به مباحث ذيل مي پردازد: مقصد ثالث: فی الاصل الاول من اصول الدین (توحید). مولف ضمن این مقصد طی فصلی به بحث از عدل هم که جزء اصول مذهب شناخته می شود می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقاید الساطعة المجلد 4
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
تصویر جلد
فهرست
معرفی کتاب
مراجع
وضعیت نشر :
قم: موسسه بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
تشیع
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
02- نهج البلاغه
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
امام شناسی ,
ارواح اهل نار ,
صفات امام (ع ) ,
مهدویت ,
عدالت امام ,
معاد جسمانی ,
عصمت امام (ع) ,
دفاع از عصمت امام (ع) از غفلت ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
معجزات ائمه(ع) ,
احوال معاد ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
ابواب بهشت ,
ابواب جهنم ,
ائمه شیعه (ع) ,
بهشت ,
احادیث عصمت امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
«البراهین القاطعه» شرح عالمانه و پر مغزى است که ملامحمد جعفر استرآبادى، معروف به «شریعتمدار» بر کتاب «تجریدالعقائد» خواجه نصیرالدین طوسى نوشته است. این شرح، در واقع یکى از دایرة المعارف هاى کلامى شیعى است که آراء فلاسفه و متکلمان را در بر دارد. وى در این کتاب، ضمنِ شرح و توضیح نکته هاى کلامى و فلسفی اى که خواجه نصير طوسى آنها را به اجمال آورده، گاهى به نقد آراى او و نیز شاگردش علامه حلى مي پردازد. تفکیکِ بین اصول دین و اصول مذهب، از ویژگي هاى دیگر این شرح است. كتاب حاضر به تشريح مسائل مربوط به امامت و معاد پرداخته است. مطلب ارائه شده شامل اخبار وارده در احوال ائمه عليهم السلام، معجزات، اسرار و مواليدشان و نيز برگشت ارواح بعد از مرگ، معاد جسماني، احوال جهنم و اهل آن، احوال بهشت و اهل آن و اخبار مربوط به معاد مي باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة المجلد 1
نویسنده:
محمدجعفر استرآبادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
02- نهج البلاغه
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
علت و معلول ,
وجود و عدم ,
جوهر و عرض ,
فلسفه اسلامی ,
امور عامه ,
ماهیت ,
عرض ,
جوهر ,
جسم ,
جوهر مجرد ,
ماهیت علم ,
زمان ( ماهیت ) ,
احکام جسم ,
علیت ,
زمان ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
اجزاء زمان (ذات الهی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
«البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة» تالیف محمد جعفر استرآبادی، شرحی است به زبان عربی بر تجرید الاعتقاد اثر خواجه نصیر طوسی. مقدمه کتاب درباره زندگی و احوال خواجه نصیر و متن تجرید الاعتقاد است. مولف قبل از پرداختن به مباحث اصلی کتاب به بیان معنای بسم الله الرحمن الرحیم می پردازد و پس از آن طی شش مقصد به بررسی موضوعاتی در زمینه الهیات به معنی اعم و نیز الهیات به معنی اخص می نشيند. استرآبادی قبل از ورود به مباحث اصلی کتاب پنج مقدمه ذیل را ذکر می کند: در اولین مقدمه به بیان تفاوت علم کلام با علم تصوف (عرفان) می پردازد. در مقدمه دوم به بیان موضوع کلام می پردازد و موضوع علم کلام را مبدا و معاد معرفی می کند. در مقدمه سوم به بیان فائده علم کلام می پردازد. در مقدمه چهارم به یادآوری این نکته می پردازد که علم کلام می تواند به عنوان دانشی که تمام علوم شرعی بر محور آن بچرخد در نظر گرفته شود. مقدمه پنچم به بیان فرق اصول دین و اصول مذهب اختصاص یافته است و این موضوعی است که استرآبادی به تفصیل درباره آن به بحث نشسته است. مولف، در جلد اول به مباحث ذيل مي پردازد: مقصد اول: فی الامور العامه. مقصد ثانی: فی الجواهر و الاعراض.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامع الافكار و ناقد الانظار
نویسنده:
المولى مهدي النراقي؛ محقق: مجيد هاديزاده
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
مؤسسة انتشارات حكمت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
اصول عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
شبهات کلامی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
حدوث دهری ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
آیات صفات الهی ,
معرفت اصول دین ,
قدرت الهی ,
ترجیح بلا مرجح ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
التسلسل محال ,
الدور محال ,
الشیء ما لم یجِب لم یوجَد: شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود ,
چکیده :
جامع الافكار و ناقد الانظار، مفصلترين و كاملترين كتاب نراقى است كه دربارۀ توحيد نوشته شده است. نراقى اين كتاب را در سال 1193ق؛ يعنى در اوج اقتدار علمى و توان نويسندگى خود نگاشته است، از اينرو آراء حكماء و متكلمين متقدم؛ همچون فارابى، شيخ و بهمنيار، شيخ اشراق، خواجۀ طوسى، قوشجى، خضرى و نسفى را مورد نقد و بررسى قرار داده است. او گرچه در كتاب خود به تفصيل سخن گفته، اما مسائلى باعث شدهاند در مباحث پايانى كتاب، از نقل و بررسى اقوال ديگران چشمپوشى كند. مسائل و مصائبى؛ مانند ناامنى پديد آمده از فوت سلطان عصر، بيمارى عمومى، هجرت از وطن مأنوف، دورى از اولاد و... كه مصنف در خاتمه به تلخى از آنها ياد مىكند. مؤلف وجه تسميه اين كتاب را جامعيت آن بر افكار الهى و نقد آنها بيان مىكند. به خصوص نقد آرائى كه متعلق است به حواشى به كتاب شرح جديد قوشجى بر كتاب تجريد الاعتقاد خواجه. او در اين مورد مىگويد: «و لاشتماله على جميع الافكار الالهية و نقدها سيما مع ما تعلق بالشرح الجديد للتجريد من الحواشى سميته بجامع الافكار و ناقد الانظار».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید