جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه بین المللی امام خمینی (قزوین)
>
دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی
>
گروه فلسفه و حکمت اسلامی
>
مجید ملایوسفی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
مساله آفرینش از نگاه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
مجید ملایوسفی، علی حیدری فرج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
جهان شناسی فلسفی
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
قدم عالم
,
خالق
,
حدوث زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
,
عالم تحت القمر
,
عالم فوق القمر
,
ابن سینا
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
فلسفه الهی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
محرک اول
,
محرک
,
مُثُل
,
علیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فیض الهی
,
نظام علت فاعلی
,
حرکت
,
زمان
,
جهان شناسی ابن سینا
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلوطین(افلوطین)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
جهان شناسی ارسطو
,
برهان سلسله علل
,
مجید ملایوسفی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غزالی و منشأ اخلاق
نویسنده:
مجید ملایوسفی، محسن جاهد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, پاییز/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوای نفس
,
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام محمد غزالی
,
فضائل فلسفی
,
فضائل صوفیانه
,
شرع
,
اخلاق
,
منشا اخلاق
,
نفس انسانی
,
شناخت نفس
,
ابن سینا
,
حکمت عملی
,
علم اخلاق
,
آیه 120 بقره
,
عقل
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
حکمت
,
شجاعت
,
عفت
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
فضایل توفیقی
,
مبنای اخلاق
,
مجید ملایوسفی
,
محسن جاهد
,
اخلاق فضیلت
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله عینیت، پیشینه تاریخی و وجوه فلسفی
نویسنده:
مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقعیت عینی
,
واقعیت ذهنی
,
مسئله عینیت
,
خاصه ها
,
عینیت گرایی حداقلی
,
نظریه فرابازنمایانه
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه (خاص)
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
افلاطون
,
جرج برکلی
,
فرانسیس بیکن
,
جان لاک
,
عینیت گرایی(اصطلاح وابسته)
,
مُثُل افلاطونی(اصطلاح وابسته)
,
مجید ملایوسفی
,
توماس نِیگل (Thomas Nagel)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جان مک داول و واقع گرایی اخلاقی
نویسنده:
مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
ارزشهای اخلاقی
,
احکام اخلاقی
,
عینیت اخلاقی
,
کیفیت ثانویه
,
کیفیات اولیه
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جی. ال. مکی
,
کیفات اولیه((اصطلاح وابسته)، مقابل کیفیات ثانویه)
,
کیفیات ثانویه((اصطلاح وابسته)، مقابل کیفیات اولیه)
,
خاصه های اخلاقی
,
تبیین علی ارزش ها
,
تبیین غیر علی ارزش ها
,
واقعیات اخلاقی
,
مجید ملایوسفی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطهٔ فضیلت و سعادت از نگاه ارسطو و غزالی
نویسنده:
مجید ملایوسفی, املیلا شیرخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم, پاییز / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غایتمندی افعال انسان
,
فضائل فلسفی
,
فضائل صوفیانه
,
لقاء الله
,
مکتب اخلاق فضیلت محور
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
لذت
,
لذت عقلی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
سعادت اخروی
,
خیر محض
,
ریاضت
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جهان شناسی مشائی
,
فلسفه اخلاق ارسطو
,
ماهیت عادتی اخلاق
,
عینیت فضیلت
,
اخلاق غایت انگارانه
,
استغناء فیلسوف
,
اخلاق غزالی
,
موهبت سعادت
,
مجید ملایوسفی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیگل و عینیت ارزش های اخلاقی
نویسنده:
مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارزشهای اخلاقی
,
عینیت اخلاقی
,
اصل تعمیم پذیری
,
توماس نیگل
,
کانت
,
امر مطلق کانت
,
استدلال اخلاقی
,
دیگر خواهی
,
ایمانوئل کانت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عامل اخلاقی
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
خودگروی اخلاقی
,
امر مشروط
,
منفعت اندیشی
,
انگیزش عقلانی
,
مجید ملایوسفی
,
توماس نِیگل (Thomas Nagel)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر آموزه گناه نخستین بر مبحث کلیات در قرون وسطا
نویسنده:
مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلیات
,
قرون وسطا
,
ایساغوجی
,
الهیات مسیحی
,
الهیات قدیم مسیحی
,
فیض الهی
,
عدالت
,
گناه نخستین(دامنه ادیان پیشرفته)
,
افلاطون
,
04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی)
,
سنت آنسلم
,
بوئتیوس
,
پییر آبلار
,
مفهوم گرایی(اصطلاح وابسته)
,
اصالت تسمیه(اصطلاح وابسته)
,
واقع گرایی(اصطلاح وابسته)
,
واقع گرایی جمعی
,
سقراط
,
مجید ملایوسفی
,
آگوستین قدیس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله آفرینش از نگاه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
مجید ملایوسفی، علی حیدری فرجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
قدیم
,
الله
,
آفرینش (اِبداع)
,
جهان هستی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عالم مثال ها
,
حدوث عالم
,
حدوث ذاتی
,
ماده ظلمانی
,
محرک لایتحرک
,
برهان حرکت (اثبات خدا)
,
خیر محض
,
حدوث زمانی عالم
,
علت غایی
,
علت فاعلی
,
حدوث
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
عالم خلقت
,
حرکت
,
حدوث ذاتی عالم
,
ازلی
,
عالم تحت القمر
,
عالم فوق القمر
,
نفوس فلکی
,
کائنات
,
امر مطلق
,
اثیر
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
محرک
,
ماده
,
اجسام سماوی
,
مُثُل
,
ماهیت علت غایی
,
شی ء مطلق
,
برهان حرکت
,
کائن
,
عالم ( امکانی )
,
نظام علت غایی
,
نظام علت فاعلی
,
خیر محض
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
علت وجودی
,
عبدالله جوادی آملی
,
احمد بهشتی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
رضا داوری اردکانی
,
سید یحیی یثربی
,
ابن رشد
,
خلقت از نظر ابن سینا
,
خلقت از نظر ارسطو
,
جهان سینوی
,
امر نسبی
,
خدای سینوی
,
جهان ازلی
,
مجید ملایوسفی
,
سید حسین نصر
,
کتاب شفا (ابن سینا)
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشر مخلوق یا نامخلوقبودن عالم هستی بوده است. فیلسوفان پیش از ارسطو، هریک بهنوعی قائل به ازلی و غیرمخلوقبودن عالم هستی بودهاند. ارسطو با قائلشدن به ازلیت مقولههای حرکت، زمان، و ماده را مؤلفههای اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیرمخلوقبودن جهان هستی میدهد. از این حیث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستیبخش آن قلمداد نمیشود. در ادیان ابراهیمی، ازجمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی میشود. ازاینرو، ابن سینا در مسئلۀ آفرینش عالم از ارسطو فاصله میگیرد. درواقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطۀ این دو با هم متفاوت با تصویری میشود که ارسطو ارائه میدهد. ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی میشود که ازلیبودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است؛ صرفاً محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به نظریه اصلاح نژاد فرانسیس گالتن : سال 5، شماره 1 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
مجید ملایوسفی، رضا رضایی مستقیم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبرگرایی ژنتیکی
,
داروین
,
نظریه اصلاح نژاد
,
سقط جنین
,
توارث
,
فرضیه تکامل
,
نژادپرستی
,
جنگ جهانی دوم
,
کثرت گرایی ارزشی
,
توارث
,
سقط جنین
,
آلمان نازی
,
زیستشناسی
,
نژادپرستی یهود
,
فرانسیس گالتن
,
نبوغ ارثی
,
گزینش طبیعی
,
گزینش مصنوعی
,
قابلیت طبیعی
,
قوانین غیراخلاقی
,
عقیم سازی اجباری
,
احیای نظریه اصلاح نژاد
,
بهداشت نژاد
,
نقض آزادی فردی
,
نقض عدالت اجتماعی
,
صفت اکتسابی
,
اصلاح نژاد انسان
,
قوانین وراثت
,
مجید ملایوسفی
شاپا (issn):
0
چکیده :
موضوع مقالۀ حاضر بررسی و نقد نظریۀ اصلاح نژاد فرانسیس گالتُن است. گالتُن، پسر عموی چارلز داروین، با انجام مطالعات آماری بر روی افراد برجستۀ علمی، ادبی، ورزشی، و نظامی انگلستان در طول چندین نسل مدعی شد که هوش و قابلیتهای طبیعی در انسانها امری ارثی است. بر این اساس، وی نظریۀ اصلاح نژاد را مطرح ساخت که در جهت عکس نظریۀ داروین و بر مبنای انتخاب مصنوعی بود. هدف گالتُن از طرح نظریۀ اصلاح نژاد بهبود و اصلاح نسل و تبار انسان از طریق افزایش هوش و ممانعت از بلاهت و کودنی بود. درواقع، گالتُن مدعی بود، همانند حیوانات اهلی، انسانها را نیز میتوان با انتخاب مصنوعی اصلاح کرد. با شروع قرن بیستم ایدۀ گالتُن به جنبشی اجتماعی و فراگیر در کشورهای مختلف عالم از جمله انگلستان، امریکا و آلمان تبدیل شد و باعث تصویب قوانینی غیراخلاقی از سوی دولتها همچون عقیمسازی اجباری و نظایر آن به بهانۀ اصلاح نسل شد. در آلمان نازی، جنبش اصلاح نژاد به ابزاری برای نژادپرستی و ارتکاب جنایتهای بزرگ مبدل گشت. با این حال ایدۀ اصلاح نژاد هیچگاه به طور کامل از میان نرفت. پیشرفتهای علمی در حوزۀ ژنتیک انسانی و کشف DNA انسان و نیز رمزگشایی از ژنوم انسانی همراه با عواملی دیگر باعث احیای نظریۀ اصلاح نژاد در سالهای پس از جنگ جهانی دوم شد. جریان جدید اصلاح نژاد بر خلاف جریان اصلی آن، که ترکیبی از باورهای علمی و شبهعلمی بود، بر باورهای علمی مبتنی بود. از این حیث اشکالات علمی وارد بر جریان اصلی اصلاح نژاد بر آن وارد نبود. با این حال نظریۀ اصلاح نژاد همواره، چه در گذشته و چه در حال، به دلیل پیامدهای خطیری که داشته است و نیز سوءاستفادههای زیادی که از آن شده است مورد نقدهای اخلاقی جدی بوده است. در نوشتار حاضر سعی شده است مهمترین نقدهای علمی و اخلاقی وارد بر جریان اصلی اصلاح نژاد مورد بحث و فحص قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید