جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه ادیان و مذاهب، قم
>
دانشکده مذاهب
>
مهدی فرمانیان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
امامت و مسئله بدا در اسماعیل بن جعفر. بررسی روایت:«ما بدا لله مثل ما بدا فی اسماعیل»
نویسنده:
مهدی فرمانیان , احسان جندقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه, تاسبتان / 93
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
توحید
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
تشیع
,
اسماعیلیه
,
اسماعیلیه
,
علم الهی
,
زیدیه
,
وقوع تغییر در قرآن
,
امامت موروثی
,
اللوح المحفوظ
,
البداء
,
تغییر در اراده خدا
,
دعا
,
امامت اسماعیل بن جعفر
,
اجل
,
صفات الهی
,
شیعه شناسی
,
احادیث امامت ائمه
,
بداء در امور تکوینی
,
نسخ در تکوین
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن حسن زاده آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
مهدی فرمانیان
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
حدیث:«ما بدا لله مثل ما بدا فی اسماعیل» با یکی از عقاید اختصاصی شیعه، یعنی «بدا» ارتباط وثیق یافته است. برسی سندی نشان می دهد، این حدیث بیشتر در منایع امامیه وجود دارد و اکثر استاد آن، مرسل و مقطوع هستند. تنها سند معتبر در «اصل» زید نرسی آمده است که برخی اهل رجال، خود زید را توثیق نکرده اند، اما امامیه به جهت نقل اصل زید از سوی ابن ابی عمیر، این اصل را پذیرفته اند. در متن حدیث نیز لفظی که به امامت اسماعیل اشاره داشته باشد، وجود ندارد، اما به خاطر تفسیر عمدی زیدیان و سرایت این برداشت به دیگر فرقه های اسلامی، مسئله ای مورد مناقشه در تاریخ شده است. بررسی محتوایی حدیث نیز این نکته را بدست می دهد که این روایت، هیچ ارتباطی به امامت اسماعیل ندارد و حتی خود اسماعیلیان به خاطر تضادی که این حدیث با مبانی آنان دارد، توجه چندانی به این حدیث نکرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تأکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله
نویسنده:
مهدی فرمانیان، حسین حجت خواه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی, بهار /1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
معتزله
,
علم الهی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشاعره
,
ذات (منطق)
,
کلام امامیه
,
اراده
,
صفات فعل
,
صفات ذات
,
مشیت الهی
,
قضاء و قدر
,
داعی
,
صفت فعل
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
صفت ذات
,
حب (محبت)
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
مدرسه حله
,
امضای الهی
,
کیفیات نفسانی
,
اراده حتمی
,
فعل خارجی حق
,
مرتبه کُن
,
رابطه اراده حق با ذات
,
مرید بودن خداوند
,
معتزله بغداد
,
فلاسفه مشا
,
ذات واجب
,
رابطه اراده الهی با مشیت
,
امامیه نخستین
,
رابطه اراده حق با علم
,
رابطه اراده حق با قدرت
,
حدوث و قدم اراده الهی
,
روایات اهل بیت (ع)
,
شخصیت ها
,
فاضل مقداد
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
اراده
,
مهدی فرمانیان
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایزات اهل بیت(ع) به عنوان انسان برتر در نظر ابنحنبل و ابنتیمیه
نویسنده:
مهدی فرمانیان، علیرضا میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, بهار و تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
تنصیص
,
احمد بن حنبل
,
منزلت
,
امام شناسی
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
اهل بیت(ع)
,
اهل بیت(ع)
,
خلافت امام علی(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
شیخ مفید
,
قرآن
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
خلفای راشدین
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
احمد بن حنبل
,
هارون الرشید
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
اجلال
,
منزلت ائمه هدی (ع)
,
منزلت اهل بیت (ع)
,
موالات اهل بیت (ع)
,
مرجعیت علمی اهل بیت (ع)
,
تکریم اهل بیت (ع)
,
وجوب اکرام اهل بیت (ع)
,
مهدی فرمانیان
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 246
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسل از دیدگاه دیوبندیه
نویسنده:
محمد مصطفایی، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دارالعلوم دیوبند
,
مذهب حنفی
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
صفات الهی
,
توسل
,
حیات انبیا(صفات انبیاء)
,
شفاعت
,
علم غیب
,
استغاثه
,
حسن و قبح عقلی
,
تبرک
,
توسل به انبیاء
,
توسل به اهل بیت(ع)
,
کمپانی هند شرقی انگلیس
,
وحدت وجود
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید عبادی
,
قرآن
,
زیارت
,
زیارت قبور
,
اجتهاد
,
تفاوت تقلید میت با اجیر حج
,
کفر
,
شفاء
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ادیان هند (ادیان آریایی)
,
حضرت ایّوب(ع)
,
ابن فارس
,
شاه ولی الله دهلوی
,
حضرت عیسی(ع)
,
حضرت یوسف(ع)
,
حضرت آدم(ع)
,
حضرت موسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ابوحنیفه نعمان بن ثابت
,
مکتب دیوبند
,
انحراف جامعه
,
لا حکم الا لله
,
توسل در قرآن
,
سلسله تغلق (721-815 ق)
,
المهند علی المفند
,
پنجاب پاکستان
,
آداب صوفیان
,
بزرگداشت موالید
,
طلب دعا از صالحان
,
مهدی فرمانیان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله شر در کلام امامیه
نویسنده:
حسین عمادزاده، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
کلام امامیه
,
مصلحت الهی
,
مصلحت الهی
,
قرآن
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
شر
,
شر وجودی
,
قرآن کریم
,
علامه حلی
,
شر وجودی
,
مسئله شر در کلام امامیه
,
اصل عوض
,
اصل انتصاف
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
مهدی فرمانیان
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئلة شر را از آیات و روایات اهل بیتu به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است.<br /> متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 322
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید