جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
پ:قرن نوزدهم میلادی
>
آدام میتز
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
بررسی علل و ریشه های ظاهرگرایی در فهم قرآن
نویسنده:
یداله چوپانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه شهید باهنر, پاییز و زمستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجسمه
,
معتزله
,
کرامیه
,
اشاعره
,
جَهمِیّه (فرقه کلامی)
,
تشبیه
,
اخباریون
,
تفسیر به رأی
,
اجماع
,
اصحاب جمل
,
ظاهرگرایی
,
فرق ظاهر گرا
,
بطن قرآن
,
حنبلیان
,
عقل و نقل
,
درایت حدیث
,
ماتریدیه
,
وهابیت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
وحی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
اهل حدیث
,
ابن حزم ظاهری
,
آدام میتز
,
اجماع
شاپا (issn):
0
چکیده :
ما انسان ها همواره متأثر از فراورده های دانش و فرهنگ نو و کهنة خویش هستیم و رهایی کامل از آن ها به نُدرت اتفاق می افتد؛ اما این تأثُّر ذهنی نباید در فهم آیات قرآن و روایات تأثیرگذارد و خلوصِ آن را مشوَّب سازد. فهم خالص و بی شائبه از متون دینی به ویژه قرآن، ممکن، اما مشکل است و پاک سازی ذهن از فرض های آغازین و انگاره های پیشین، شرط لازم برای دست یابی به چنین فهم خالص است؛ لیکن پس از غروب مِهر نَبَوی، از سوی برخی فرقه ها و نحله ها، علاوه بر بروز اختلافات سیاسی- اجتماعی، برداشت های دینی نیز دستخوش اختلاف و گسستگی شد. تفسیرهـای مختلف از دین و کتاب الهـی شکل گرفت و تفکّـرات گوناگون و گاه متّضادّ از میان جامعـة اسلامـی سر برآورد. یکـی از این جریان های فکری، ظاهرگرایی و عقل گریزی و بستن باب اجتهاد در رویارویی با قرآن است؛ البته مُراد این مقاله، پرداختن به فرقه های ظاهرگرای « اهل سنّت» است که بیشتر از هر نحلة دیگر به این دست از عقاید، پای فشرده اند. <br /> نگارندة این نوشتار، برآن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، ضمن پرداختن به علل شکل دهندة این گرایش عقیدتی، ریشه های این پدیدة ناسالم فکری را بیان کند و به قدر امکان مورد نقد و بررسی قرار دهد. نتیجه ای که از این تحقیق حاصل شده آن است که صِرف توجه به ظواهر آیات قرآن که این نحله بدان تمسّک جُستند، مُکفی درک و یافتن مدلول ها و مقاصد آیات قرآن نبوده؛ بلکه مدخلیت عقل با تکیه بر تفسیر معصومین ( علیهم السلام ) در راستای فهمِ صحیحِ قرآن امری محتوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترابط عقل و ایمان از دیدگاه غزالی و ملاصدرا
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، ملیحه محمودی بیات
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ایمان
,
اشاعره
,
انسان شناسی
,
عقل نظری
,
عقل عملی
,
ایمان و عقل
,
مقومات ایمان
,
معنای پراگماتیستی ایمان
,
شک
,
انتقادات غزالی به حکما
,
حقیقت ایمان
,
مساوقت علم و وجود
,
طور وراء عقل
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
جایگاه عقل در اسلام
,
تجرد عقل
,
فرا عقلی بودن وحی
,
اختلاف دین و عقل
,
ابزار سعادت انسان
,
تلازم عقل و شریعت
,
تاثیر ایمان بر عقل
,
اشعری گری غزالی
,
ایمان در حکمت متعالیه
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
امام الحرمین جوینی
,
آدام میتز
,
روح الله شاکری زواردهی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 691 تا 714
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوگانگی دیدگاه فخر رازی در مصداق شناسی معصوم
نویسنده:
یحیی صباغچی، ابراهیم نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی, بهار / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
فخر رازی
,
نبوت
,
شیعه
,
کسب
,
الاشاعره
,
معصوم
,
اجماع
,
امامت عامه
,
حفظ شریعت
,
صفات خبری
,
عصمت امام
,
اصل وجوب عصمت
,
فلسفه وجودی امام
,
فوائد امامت
,
اسباب پیدایش عصمت
,
قطب کامل
,
مراتب انسان ها
,
امامت
,
نبوت
,
امام زمان
,
شیعه شناسی
,
پیامبر
,
شیخ مرتضی انصاری
,
اشعری
,
فخر رازی
,
آدام میتز
,
اجماع
,
ابراهیم نوری
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقدم کلام شیعه بر معتزله
نویسنده:
حبیب کارکن بیرق، طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان /۱۳۹۴
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
محمد بن علی کراجکی
,
مرتضی مطهری
,
امامت
,
کلام شیعه
,
تشیع
,
مجسمه
,
معتزله
,
عدلیه
,
اصول مذهب
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
مستقلات عقلی
,
شخصیت ها
,
اصول مذهب شیعه
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
مرتضی مطهری
,
رابطه کلام شیعه و معتزله
,
توحید شیعه
,
اتهام رفض به تشیع
,
تفاوت موضع سیاسی شیعه و معتزله
,
ابتناء عقل بر سمع
,
اختلافات معتزله و شیعه
,
شیعه بودن معتزله
,
محمد بن علی کراجکی
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
طوبی کرمانی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
آدام میتز
,
واصل بن عطا
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ابوالحسین خیاط(خیاط معتزلی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوسان ایمان و کفر از نظر ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
سید محمد مرتضوی، ابراهیم مهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: اندیشه دینی, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
معتزله
,
ماهیت ایمان
,
گناه
,
الاشاعره
,
انسان شناسی عرفانی
,
معنای پراگماتیستی ایمان
,
درجات ایمان
,
حجاب خدا
,
مرجئه
,
ایمان گزاره ای
,
تکلیف خداوند
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
محبت
,
گناه
,
اطاعت انسان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
نوسان ایمان و کفر
,
برابری ایمان و معرفت
,
جدایی ایمان از عمل
,
متعلق ایمان و کفر
,
هماهنگی دین و عقل
,
ایمان شخصی
,
ثبات حقیقت انسان
,
محبت ذاتی حق
,
زیادت و نقصان ایمان و کفر
,
کفر شرعی
,
کفر سلوکی
,
ابن عربی
,
انسان شناسی فلسفی
,
شمسالدین جرجانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
قرآن
,
عین الیقین
,
حب دنیا
,
کفر
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
فلسفه دین
,
آدام میتز
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
حقیقت انسانی(عرفان نظری)
,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین)
,
مقام محبت
,
درجات کفر
,
وجودی بودن کفر
,
وجودی بودن ایمان
,
حرکت قسری کفر
,
سید محمد مرتضوی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ایمان در اندیشه دینی از بالاترین ارزش برخوردار است، ولی همیشه این سوال مطرح بوده است که آیا همه مومنان از ایمانی یکسان و مشابه و در نتیجه از ارزشی مساوی برخوردارند؟ به عبارت دیگر، آیا ایمان و کفر افزایش و کاهش پذیر است؟ پذیرفتن هر یک از دو طرف مساله، نتیجه پاسخ به سوالاتی است از قبیل این که آیا ایمان و کفر امری بسیط است یا مرکب؟ و آیا عمل در حقیقت آن دو دخیل است یا خیر؟ دانشمندان اسلامی در پاسخ به این پرسش ها اختلاف نظر دارند. این مقاله متکفل کشف و مقایسهدیدگاه دو تن از اندیشمندان برتر اسلامی، یعنی ملاصدرا و ابن عربی است. با توجه به مستندات ملاصدرا، از قبیل آیات قرآنی، مبانی عمومی فلسفه او از جمله: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، حرکت جوهری و ... و نظرات کلامی وی از جمله وجودی تلقی کردن کفر و ایمان و ...، این نتیجه به دست آمده است که کفر و ایمان در دیدگاه او، شدت و ضعف پذیر است. اما ابن عربی به دلیل عدم ورود در بسیاری از مسایل مربوط به ایمان و کفر در آثار خود و نیز ذووجوه بودن عباراتی که در این باره از او به جا مانده است، نظر واحد و قطعی خود را ارایه نداده است. با این حال، با توجه به غلبه دلایل و شواهد دال بر تایید امکان و وقوع نوسان در کفر و ایمان، باید توجیهاتی را ارایه داد تا اختلافات ظاهری و احتمالی را برطرف سازد. در صورت مدلل نمودن موارد خاص، می توان گفت او نیز به کاهش و افزایش ایمان و کفر معتقد است، هرچند مبانی وی تنوع و استحکام مبانی صدرایی در امکان و روایی پذیرش شدت و ضعف در کفر و ایمان را ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور نظریه اشاعره درباره رویت خدا
نویسنده:
محمدجواد نجفی , نرگس بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه, تابستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رویت قلبی خداوند
,
کیفیت رویت خدا
,
تاویل گرایی
,
اسمای الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
معتزله (اهل سنت)
,
تشبیه
,
راه کشف و شهود
,
رؤیت خدا با حس ششم
,
تنزیه الهی
,
رؤیت بصری خدا در آخرت
,
حس ششم
,
عقل و دین
,
هرمنوتیک
,
شیخ مرتضی انصاری
,
تحول روحی فخر رازی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابوبکر باقلانی
,
ابو منصور ماتریدی Al-Māturīdī
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
آدام میتز
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
نقل (معرفت شناسی)
,
محمدجواد نجفی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بحث از رویت خدا و چگونگی آن از مهمترین بحث های کلامی در میان فرق اسلامی از جمله اشاعره است. متقدمان اشعری بنا بر دلایل نقلی اعتقاد دارند که خداوند، قابل رویت است و مومنان در آخرت می توانند خدا را با چشم سر ببینند. این نظر اشاعره در روند تاریخی با تغییراتی رو به رو شد؛ به طوری که در دوره ای استدلال های عقلی و در زمانی رویکرد عرفانی در میان آنها قوت گرفت. فخر رازی از جمله اندیشمندان اشعری استکه در این باره سخن گفته و نظریه او به جهت شرایط روحی و تاریخی اش با اشاعره پیش از خود متفاوت است. ایشان پس از بررسی نظرهای مختلف معتقد شد که رویت خدا با دلایل عقلی قایل اثبات نیست و مقوله ای است که جز با نقل و سمع نمی توان به آن دست یافت. او در پایان، رویت خدا در آخرزت را نوعی کشف دانست و به این ترتیب دیدگاهی را پذیرفت که قرن هاقبل امامیه در پرتو تعالیم اهل بیت علیهم السلام به آن دست یافته بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید