جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 33
استدلال اخلاقی علیه وجود خدا؟
نویسنده:
امیرحسین خداپرست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع), پاییز و زمستان/ 1396
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
برهان تجربه دینی از دیدگاه سویین برن
نویسنده:
محمد جواد اصغری، محمود موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , اثبات وجود خدا , تجربه دینی به مثابه برهان بر وجود خدا , ادراک (معرفت شناسی) , ریچارد سوئین برن , ادراک حسی (معرفت شناسی) , ادراک انسان , ادراک حسی , ادراک حسی خدا , اصل ساده باوری , اصل گواهی , سوژه , صدق منطقی (خبری) , حافظه (معرفت شناسی) , عقل گرایی انتقادی , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , اثبات وجود خدا , صدق منطقی (خبری) , عقلانیت اعتقادات دینی , معرفت شناسی تجربه عرفانی , علامه طباطبایی , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , ارزش معرفتی تجربه دینی , ویلیام آلستون William J. Abraham , ریچارد سوئین برن , جان هاسپرس , جان هیک , شیء(حکمت اشراق) , معرفت حافظه ای , حافظه , تجربه‌ دینی , اصل بنیادین عقلانیت , اطلاق بر حافظه , اصل ایجابی , احتمال واقع نمایی شئ , حجیت تجربه دینی , چالش ناسازگاری , تعارض تجارب دینی , ادراک تجربی , قدرت ادراکی تجربه دینی , شرایط غیرقابل اعتماد , علت حقیقی تجربه , سید محمود موسوی , تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
برهان تجربه دینی یکی از مهم‌ترین براهین اثبات وجود خدا در مغرب زمین است. سویین برن-فیلسوف خداباور- بر اساس اصول خاصی که آن‌ها را «اصل آسان باوری» و «اصل گواهی» می‌نامد، تقریر ویژه‌ای از این برهان ارائه نموده است که توجه فلاسفه دین را به خود جلب نموده است. در این پژوهش سعی شده است ضمن توضیح اصول مزبور، تقریر سویین برن از این برهان تبیین گردد.
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
رویکرد درون گروانه و برون گروانه پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا
نویسنده:
مهدی فرجی پاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , باور تضمین شده , باور پایه , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , مبناگرایی (معرفت شناسی) , پلانتینگا , رویکرد برون گروانه , باور به خدا , عقلانیت باور به خدا , انسجام گروی , مبناگروی سنتی , تضمین‌ , تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , تجربه گروی دینی , توجیه باور دینی , معرفت شناسی اصلاح شده , نظریه انسجام گرایی , نظریه مبناگروی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , ابونصر فارابی , فخر رازی , اخلاق باور , ویلیام آلستون William J. Abraham , آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga , ریچارد سوئین برن , ژان کالون , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , تجربه‌ دینی , عقلانیت معرفتی , مصداق باور خطاناپذیر , رویکرد درون گروانه , بی نیاز انگاری , باور بدیهی , استدلال تجربه دینی , حس خداشناسی , معیار معرفتی باور , تجربه‌گرایی = آمپریزم (فلسفه) , ویلیام هاسکر William Hasker , نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
چکیده :
بی‌نیازانگاری، یکی از دیدگاه‌های مهم معرفت‌شناختی درباره معقولیت باور به خدا به شمار می‌آید. به طور کل، می‌توان گفت بر اساس این دیدگاه، باور به وجود خداوند نیازمند هیچ‌گونه استدلال عقلانی نیست. تقریرهای متعددی از این دیدگاه ارائه شده است: یکی از تقریرهای دیدگاه بی‌نیازانگاری را می‌توان دیدگاه تجربه‌گرایی دانست که از سوی افرادی، همچون: سوئین‌بِرن، آلستون و پلانتینگا ارائه شده است. پلانتینگا درباره‌ معقولیت باور به خدا، دیدگاه معرفت‌شناسی اصلاح شده را مطرح می‌کند. تقریر پلانتینگا، در طول آثار وی دو بیان متفاوت داشته است: او در آثار اولیه‌ خود، با اتخاذ رویکردی درون-گروانه از مسأله‌ توجیه، به نقد دیدگاه مبناگروی کلاسیک پرداخته و با طرح تبیینی دیگر از این دیدگاه، باور به خدا را بدون ارائه استدلال عقلانی معقول دانسته است؛ در حالی که در آثار اخیر خود، با ردّ موضع درون‌گروانه درباره مسأله‌ توجیه، به رویکرد برون‌گروانه معتقد شده و با ارائه‌ مفهوم تضمین، باور به خدا را بی‌نیاز از استدلال معرفی می‌کند. این مقاله به ذکر این دو رویکرد متفاوت پلانتینگا در خصوص معقولیت باور به خدا می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 176 تا 161
نگاهی به کارکردهای معرفتی دین در زندگی مدرن: بررسی نقش علم دینی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , سکولاریسم , معرفت شناسی دین , سودگرایی , تکنولوژی , علم دینی , حیات سکولار , جهان بینی اسلامی , قرآن , علم تجربی , علم نافع , زندگی مدرن , اصل یکنواختی طبیعت , جهان بینی اسلامی , مقام کشف , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , اومانیسم (مسائل جدید کلامی) , دین و معرفت شناسی , سکولاریسم , معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) , مرتضی مطهری , علامه جعفری , قرآن , علم غیر نافع (مقابل علم نافع) , علم نافع (مقابل علم غیر نافع) , عبدالله جوادی آملی , ایمانوئل کانت , مهدی گلشنی , فرانسیس بیکن , ژان پل سارتر , ریچارد سوئین برن , فریدریش نیچه , مارتین هایدگر , مجربات , اصل یکنواختی طبیعت(اصطلاح وابسته) , انسانگرایی‌ = اومانیسم (مکتب فلسفی) , نظریه انسان محوری , کارکرد معرفتی دین , مبانی متافیزیکی زندگی , بحران معنوی , پیش فرضهای علم دینی , مقام توجیه , علم تجربی غربی , معقولیت عالم , علم مخرب , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , قدرت الله قربانی (دانشگاه خوارزمی) , سید حسین نصر
چکیده :
زندگی مدرن دارای مبانی متافیزیکی مهمی برای خود است که این مبانی ابعاد مختلف حیات دنیوی بشر مدرن را مدیریت می‌کنند. اهمیت مبانی مذکور در آن است که آن‌ها نحوه نگرش انسان جدید به کل نظام هستی، اعم از خدا، خودش و جهان، را تعیین کرده و لذا با محوریت انسان همه حقایق را فهم و تفسیر می‌کنند.<br /> نتیجه محوریت انسان و سپس معطوف شدن همه توجه به تأمین نیازهای دنیوی باعث افراط او در استفاده از مواهب خدادادی در طبیعت، و غفلت از حقایق غیرمادی و معنوی می‌شود که این دو امر از بحران‌های اساسی انسان در جهان مدرن است.<br /> در حل بحران زندگی مدرن، به نظر می‌رسد نقش دین، بالاخص ادیان الهی، بر عوامل و مؤلفه‌های دیگر مقدم باشد؛ زیرا دین قادر است پاسخ پرسش‌هایی که انسان مدرن از طریق علم و متافیزیک مدرن نتوانست پاسخ آن‌ها را بیابد به انسان گوشزد کند. <br /> با توجه به نقش مذکور دین و نیز اهمیت علم و نگرش متافیزیکی در حل بحران انسان مدرن، می‌توان به اهمیت نقش علم دینی در این زمینه توجه داشت؛ زیرا علم دینی، در اینجا، نظام معرفتی دربارة جهان طبیعت و نیز ماوراء طبیعت است که آموزه‌های دین در شکل دهی متغیرهای تأثیر گذار آن، دارای نقش و تأثیر مهمی است که به واسطه همین کلیتِ علم، بالاخص کاربردهای آن را، رنگ و جهت دینی داده و از بروز نتایج سکولار و ضد دین جلوگیری می‌کند.
صفحات :
از صفحه 123 تا 157
  • تعداد رکورد ها : 33