جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 56
معیارى براى تمایز مواد ثلاث منطقى از وجوب و امکان فلسفى
نویسنده:
اصغر پوربهرامى , رضا اکبریان , محمد سعیدى‏ مهر , على افضلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چهار نظریه براى بحث در باب لزوم تمایز یا عدم تمایز مواد ثلاث در منطق و فلسفه مطرح شده که برخى اساسا هرگونه تمایزى را براى مواد ثلاث انکار، و برخى دیگر حیطه هاى کاربرد مواد ثلاث را تعیین مى کنند. گروه سوم نیز این تمایز را لازم دانسته، معیارى پیشنهاد مى کنند. این مقاله درصدد است که با طرح نظریه پنجم، براى حل دو مسئله راهى بجوید: نخست آنکه چرا باید میان مواد ثلاث در منطق و وجوب و امکان در فلسفه تمایزى قایل شد؟ دوم آنکه معیار این تمایز در منطق و فلسفه چیست؟ در پاسخ به مسئله نخست آمده است که بر برهان هاى مابعدالطبیعى مانند برهان وجودى، وجوب و امکان و صدیقین اشکال هاى مهمى ازجمله اشکال هاى هیوم و کانت وارد شده است. راه رهایى از این اشکال ها تمایز مواد ثلاث منطقى از وجوب و امکان فلسفى است. در پاسخ به مسئله دوم اثبات شده است که معیار مواد ثلاث در منطق بدین صورت است که هر قضیه اى که محمول آن ذات یا یکى از ذاتیات یا یکى از لوازم ذات موضوع آن باشد، واجب است. هر قضیه اى که محمول آن نقیض ذات یا نقیض یکى از ذاتیات یا نقیض یکى از لوازم ذات موضوع آن باشد، ممتنع است؛ و هر قضیه اى که محمول آن امرى غیر از ذات و نقیض ذات و غیر از یکى از ذاتیات و نقیض یکى از ذاتیات باشد یا غیر از یکى از لوازم ذات و نقیض یکى از لوازم ذات موضوع باشد، ممکن است؛ اما معیار وجوب و امکان در فلسفه، بى نیازى از علت براى وجوب، و نیازمندى به علت براى امکان دانسته شده است. ازآنجاکه تحلیل فلاسفه از علیت متفاوت است، در این بحث تحلیل ابن سینا و صدرالمتألهین در باب این معیار تمایز بررسى شده است.
صفحات :
از صفحه 127 تا 155
هسته اصلی منطق [کتاب عربی]
نویسنده:
فلاح العابدي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: ومضات للترجمه والنشر,
ماجراجویی عقل: تعامل بین فلسفه ریاضیات و منطق ریاضی، 1900-1940 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Paolo Mancosu
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : پائولو مانکوسو مجموعه ای از مطالعات ابتکاری در تاریخ و فلسفه منطق و ریاضیات در نیمه اول قرن بیستم ارائه می کند. ماجراجویی عقل به پنج بخش اصلی تقسیم می شود: تاریخ منطق (از راسل تا تارسکی). مسائل اساسی (برنامه هیلبرت، سازندگی، ویتگنشتاین، گودل). ریاضیات و پدیدارشناسی (ویل، بکر، مهنکه)؛ اسم گرایی (کواین، تارسکی)؛ معناشناسی (Tarski، Carnap، Neurath). Mancosu از منابع بایگانی دست‌نخورده گسترده برای در دسترس قرار دادن انبوهی از مطالب جدید استفاده می‌کند که به روش‌های قابل توجهی درک ما را از این حوزه‌های جذاب تاریخ فکری مدرن عمیق‌تر می‌کند. در عین حال، این کتاب کمکی به بحث‌های فلسفی اخیر است، به‌ویژه در مورد چشم‌انداز بازسازی نام‌گرایانه موفق ریاضیات، ماهیت شهود محدودگرا، قابلیت دوام بودن تعاریف جایگزین از پیامدهای منطقی، و میزانی که پدیدارشناسی می‌تواند امیدوارم بتوانیم علوم دقیق را در نظر بگیریم.
معالم المنطق
نویسنده:
صالح الوائلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فرمالیسم و ​​فراتر از آن: در مورد ماهیت گفتمان ریاضی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Godehard Link (گودهارد لینک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
De Gruyter,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقالات گردآوری‌شده در این جلد بر نقش جنبه‌های فرمالیستی در نظریه‌پردازی و عمل ریاضی، بررسی مسائلی مانند بی‌نهایت، محدود بودن، و روش‌های اثبات، و همچنین شخصیت‌های تاریخی مرکزی در این زمینه، از جمله فرگه، راسل، هیلبرت و ویتگنشتاین تمرکز دارند. این جلد با استفاده از ابزارهای منطقی-فلسفی مدرن و تحلیل‌های مفهومی و منطقی سیستماتیک، گزارشی کامل و به‌روز از موضوع ارائه می‌کند.
عقلانیت استقرا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David C. Stove (دیوید سی. استو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نویسنده با نوشتن بر توجیه برخی استنتاج‌های استقرایی، پیشنهاد می‌کند که گاهی استقراء موجه است و استدلال‌هایی برای اثبات خلاف آن متقن نیستند. در بخش اول، مسئله توجیه استقراء را بررسی می کند، به تلاش هایی برای اثبات موجه بودن آن می پردازد و به انتقادات وارده به این ادله پاسخ می دهد. در بخش دوم به مباحثی چون منطق صوری، منطق قیاسی، نظریه احتمال منطقی و احتمال و حقیقت می پردازد.
درآمدی بر معناشناسی و رسمی‌سازی منطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rudolf Carnap (رودلف کارناپ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
نحو منطقی و معناشناسی: ارتباط زبانی آنها [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Chomsky Noam
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: زبان، جلد. 31، شماره 1 (ژانويه - مارس، 1955)، 36-45 pp. زبان Журнал является изданием Linguistic Society of America. رابطه بین زبان شناسی و منطق در مقاله اخیر بار-هیلل مورد بحث قرار گرفته است، جایی که استدلال می شود که بی توجهی به کار در نحو منطقی و معناشناسی باعث شده است که زبان شناسان خود را بسیار محدود کنند. پرس و جوهای خود را، و به اشتباهات متعدد. به‌ویژه، بار-هیلل اظهار می‌دارد که آنها سعی کرده‌اند روابط مترادف و به اصطلاح «قواعد تبدیل»، مانند رابطه فاعل - منفعل را تنها از مطالعات توزیعی استخراج کنند، و از تکیه بر ملاحظات معنا در آن تردید داشته‌اند. تحلیل زبانی چامسکی ارتباط نحو منطقی و معناشناسی را با این مطالعه مشکوک می‌داند و اظهار می‌دارد که بررسی دقیق‌تر مفروضات و نگرانی‌های نحو منطقی و معناشناسی نشان می‌دهد که امید به استفاده از نتایج به‌دست‌آمده در این زمینه‌ها در راه حل مشکلات زبانی توهمی است
منطق به مثابه علم جهانی: منطق گرایی اولیه راسل و زمینه فلسفی آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anssi Korhonen (auth.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK,
فرگه درباره حقیقت مطلق و نسبی: درآمدی بر تمرین تفسیر متون فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ulrich Pardey (auth.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK,
  • تعداد رکورد ها : 56