جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 29
بررسی انتقادی تلاش‌‌‌‌‌های عقلی متکلمان و فیلسوفان اسلامی در مسأله حشر حیوانات
نویسنده:
طوبی کرمانی، کرامت ورزدار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
معاد , معتزله , اشاعره , انسان شناسی , اراده , حشر حیوانات , ادراک حسی (معرفت شناسی) , شعور , مراتب ادراک , آکل و مأکول , برهان غایت , امکان عقلی معاد , نفس حیوانی , قرآن , تجرد خیال , ادراکات خیالی , امکان عقلی حشر , علت حشر , اعواض , شعور حیوانات , معرفت نفس(خودآگاهی) , علت معاد , حیوان شناسی , نفس مجرد حیوان , مسأله عوض , تکلیف حیوان , برهان علت غایی , بازگشت به مبدأ , حدود ادراک , شعور باطنی حیوان , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , 03. انسان شناسی Human nature , اختیار , اشاعره (اهل سنت) , اعواض , تجرد خیال , علم نفس , معتزله (اهل سنت) , ادراک تخیلی , ادراک حسی , شبهه آکل و مأکول , حشر حیوانات , علامه طباطبایی , ابن سینا , خواص نفس حیوانی , اعاده معدوم , تشخص , معاد(فلسفه) , قرآن , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , طوبی کرمانی , جلال الدین دوانی، محمد بن سعد , اراده , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
در این نوشتار، تلاش متکلمان و فیلسوفان اسلامی در باب حشر حیوانات، از دو جنبۀ امکان عقلی حشر و علت آن، بررسی شده است. پاسخ‌‌‌‌‌های متکلمان به سؤال اول، مختلف است. برخی با توجه به این‌‌‌‌‌که اساساً هیچ مجردی غیر از خداوند را قبول ندارند، حشر حیوانات را نیز همچون حشر انسان، به صورت جمع کردن مجدد اجزای پراکنده شده، می‌‌‌‌‌دانند؛ برخی دیگر، به دلیل تساوی رتبی حیوان و انسان، منکر نفس مجرد در حیوانات شده و حشر آن‌‌‌‌‌ها را انکار می‌‌‌‌‌کنند؛ و گروهی نیز با دلیلی مبتنی بر استقرا، در صدد اثبات نفس مجرد در حیوانات برآمده‌‌‌‌‌اند. اما از منظر فیلسوفان، نفس حیوانی در مرتبۀ ادراکی خیالی سکنا دارد؛ به همین دلیل، فارابی نفوس حیوانی را به دلیل عدم ادراک عقلی، غیرمجرد می‌‌‌‌‌انگارد. در آثار بوعلی و شیخ اشراق در باب تجرد خیال، دوگانگی به چشم می‌‌‌‌‌خورد که مدعای قوی‌‌‌‌‌تر، انکار تجرد خیال و بالتبع، منکر تجرد نفوس حیوانی و حشر آن‌‌‌‌‌ها هستند. صدرالمتألهین با اثبات تجرد خیال، گامی نوین در توجیه امکان عقلی حشر نفوس حیوانی برداشته است. متکلمان دربارۀ سؤال دوم، بر مسألۀ عوض تأکید کرده است که به دلیل عدم جامعیت، مورد نقد است. علامه طباطبایی با بحث اختیار و شعور درحیوانات، به نوعی تکلیف در حیوانات، قائل شده است. صدرا در این مسأله، از طریق برهان علت غایی، اثبات می‌‌‌‌‌کند که تمام موجودات به سمت مبدأ بازخواهند گشت؛ و گرنه دچار تناقض و خلف خواهیم شد. این پژوهش با نگاهی متفاوت، و با طرح دیدگاهی نو، نشان می‌‌‌‌‌دهد که می‌‌‌‌‌توان حشر حیوانات را حشر برخی از انسان‌‌‌‌‌ها به صورت حیوانات مختلف در روز قیامت به شمار آورد که در واقع، همان عدم صعود از مرتبۀ حیوانی به مرتبۀ انسانی است.
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
مطالعه تطبیقی تبیین فلسفی نظریه وحدت شخصیه وجود از دیدگاه محقق دوانی و صدرالمتالهین
نویسنده:
باقر حسین لو، حامد ناجی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1393
صفحات :
از صفحه 37 تا 66
تبیین معنای خلافت الهی از منظر جلال‌الدین دوانی و غیاث‌الدین منصور دشتکی
نویسنده:
محسن جاهد، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار و تابستان / 1392
چکیده :
سعادت‌گرایی متفکران یونان‌، با ترجمة آثار یونانی به جهان اسلام راه یافت‌. ارسطو در مباحث اخلاقی خود «ائودایمونیا» را محور مباحثش قرار داد‌. این واژه در ترجمه‌های مسلمانان به «سعادت» ترجمه شد و به لحاظ مفهومی تورات مهمی ‌را سپری کرد‌. متفکران مسلمان بعدها این واژه را با مفهوم «خلافت الهی» پیوند دادند‌. از‌آنجایی‌که فهم درست و تعیین دقیق معنای «خلافت» در مباحث انسان‌شناسی و اخلاق اسلامی ‌از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همواره بین مفسران، فلاسفه و عرفا در فهم و تفسیر خلافت انسان در آیه «إنی جاعل فی الأرض خلیفة» اختلاف‌نظر بوده و بحث‌های فراوانی درگرفته است.<br /> <br /> دوانی، استحقاق آدمی‌ برای دریافت مقام خلافت را در توانایی انسان برای دریافت صفات متقابل دانسته و تحقق آن را منوط به کمال علمی ‌و عملی کرده است. منصور دشتکی دیدگاه وی را نپذیرفته و به تفصیل‌ اندیشة دوانی و استدلال‌های او را رد کرده است. وی بر این باور است که خلافت بدین‌معناست که آدمی‌ ظلّ خداوند در میان ممکنات گردد. همان‌طور که آفریدگان مطیع و منقاد حق تعالی هستند، مطیع و منقاد انسان گردند.
صفحات :
از صفحه 133 تا 124
تأملى در یک نقد
نویسنده:
حسن معلمى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
حقیقت تجسم اعمال از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
باقر سیدی بنابی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , سید بن طاووس , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , خواجه نصیرالدین طوسی , ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اسفار , اشاعره (اهل سنت) , عالم ماده , معتزله (اهل سنت) , تجرد نفس ناطقه , معاد جسمانی , موجود مادی , محمدحسین کاشف الغطاء , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمد حسین کاشف الغطاء , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , جعفر سبحانی , حسن حسن زاده آملی , ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت , سید بن طاووس(طاوس) , شناخت حقایق اشیاء , حکم عقلی , عرض , جوهر , تجسم اعمال , معاد(فلسفه) , قرآن , امام مبین ( قرآن ) , امام خمینی , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , فخر رازی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , جلال الدین دوانی، محمد بن سعد , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , تجسم اعمال در کلام , گواهی حس , احساس ثبات , تجسم عمل در برزخ , تجسم عمل در قیامت , بعد باطنی عمل , تبدیل عرض به جوهر , قیام استقلالی جوهر , استحاله انعدام اعراض , امکان اعاده عرض , الدنیا مزرعة الاخرة , سید باقر سیدی بنابی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
صفات جلال و جمال از دید کلامی و عرفانی اسلامی
نویسنده:
راهب عارفی میناآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت, تابستان/ 1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , رابطه ذات و صفات , اسمای الهی , شیعه (اعم، مذاهب کلامی) , صفات الهی , صفات ثبوتیه , صفات سلبیه , صوفیه (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , اصول عقاید معتزله , صفات ثبوتیه ذاتیه , معتزله (اهل سنت) , اصل امر به معروف و نهی از منکر , اصل توحید , اصل عدل , اصل وعد و وعید , ذو الجلال و الاکرام (اسماء ذات الهی) , منزلت بین منزلتین , جلال , صفات خدا , ابن میثم بحرانی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , شیخ مفید , علامه طباطبایی , صفات قهریه , جمال , تفسیر قرآن , قرآن مجید , امام خمینی , 13. علم کلام , عبدالله جوادی آملی , ابوحامد غزالی طوسی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , جلال الدین دوانی، محمد بن سعد , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , اصطلاحنامه عرفان , ابن عربی , واصل بن عطا , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
صفحات :
از صفحه 92 تا 117
توحید خاصی و تفسیر آیات متشابه از منظر ملاصدرا
نویسنده:
احمد عبادی , داود صائمی , احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
چکیده :
آیات متشابه در طول تاریخ علوم اسلامی از جمله مباحث چالش‌برانگیز بوده است. صدرالمتألّهین شیرازی در اصول هستی‌شناسی خود قائل به نظریه توحید خاصّی در مقابل دیدگاه توحید عامی است. وی معتقد است بدون آنکه نیازی به تأویل آیات متشابه یا قول به تجسم در باب ذات باری‌تعالی باشد می‌توان بر مبنای اصول فلسفی‌ـ عرفانی دیدگاه توحید خاصّی ظواهر الفاظ آیات را حفظ کرد و همه آیات متشابه را بر ظاهر معنای آنها حمل کرد. اما بر مبنای نظریه توحید عامی نمی‌توان آیات متشابه را بر ظاهر الفاظ حمل کرد، بلکه یا باید آنها را تأویل کرد، یا قول به تجسم در باب واجب‌الوجود را پذیرفت. با توجه به چندتباری بودنِ مسئله متشابهات قرآن، ملاصدرا در این مسئله رهیافت میان‌رشته‌ای اخذ کرده است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 22
  • تعداد رکورد ها : 29