جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
نقد و بررسی اندیشه تاثیرپذیری متکلمان قرن 4 و 5 امامیه از معتزله در عدل الهی
نویسنده:
محمدعلی احسانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), اسفند / 1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , اعتقادات شیعه , جبریه (مذاهب کلامی) , 2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف , اشاعره (اهل سنت) , انتصاف , تکلیف (افعال الهی) , معتزله (اهل سنت) , وجوب قبول توبه , اراده معصیت , امر بین امرین , تفویض , استطاعت قبل الفعل , استطاعت مع الفعل , عدل الهی , خدا و اختیار انسان , حسن و قبح عقلی , عقلانیت دینی , اصول مذهب شیعه , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , رابطه کلام شیعه و معتزله , شر , قدر , علامه حلی , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , عدم صدور قبیح از خداوند , مساوات در نعمت , عقلانیت معتزلی , مساوات در هدایت , توفیق الهی , تعبیر الهیاتی آلام , اصل وجوب عوض , تحابط , مشترکات شیعه و معتزله , ابو سهل بشر بن معتمر (موسس اعتزال بغداد) , ابو علی جبایی , قاضی عبد الجبار
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
نقش خانواده و مدرسه در پرورش ارزش کرامت اخلاقى
نویسنده:
حسن رحمان نیا، احمد فقیهى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, آبان/1394
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
مسائل اخلاقی در مشاوره اسلامی در رابطه با مراجعان
نویسنده:
احمد امامی راد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, آذر/1392
تحلیلی از ویژگی‌های صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , 2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی) , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , صفات ثبوتی , ابن سینا: ابوعلی سینا , امکان فقری نفس , البداء , صفات جمال , صفات زائد بر ذات , اسمای الهی , صفات الهی , صفات الهی , اراده الهی , حدوث صفات الهی , سمع الهی , قیوم (اسماء تنزیه الهی) , شناخت سلبی خدا , قدرت خداوند , صفات خدا , صفات سلبی , ملا عبدالله زنوزی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , صفات واجب(حکمت نظری) , صفات ذاتیه ( الهی ) , قیومیت خداوند , قدرت واجب , بداء , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صفات ذات اضافه , اضافه اشراقی خالق و مخلوق , صفات فعل زائد بر ذات , عینیت صفات فعل و فعل , اضافه اشراقیه قیومی , لحاظ ذاتی صفت فعلی , اتصاف صفات به قیود , صفات فعلی وجودی , صفات فعلی عدمی , نسبت اضلال به خداوند , صفات فعلی ممتنع السلب , صفات فعلی ممکن السلب , صفات فعلی مباشری , صفات فعلی مبدئی , صفات فعلی تابعی , صفات فعلی حقیقت ذات اضافه , صفات فعلی اضافه محضه , اکتناه صفات فعلی , صفات فعل با واسطه , عبدالله جوادی آملی , ملا مهدی نراقی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی) , ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی) , ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی) , کعناشناختی صفات , اضافه اشراقی صفات فعلی , صفت بصیر , جهات امکانی صفت , قدم صفات الهی , جعفر شانظری , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , قاضی سعید قمی
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
مقاصد انسانی شریعت در فقه امامیه
نویسنده:
مهدی شوشتری، حسین ناصری مقدم، حسین صابری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, بهار و تابستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 205 تا 222
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , تأویل , مجسمه , دلالت(منطق) , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , برهان , الله , نظریه تنزیه , تشبیه , تنزیه , مکتب مشبهه , کرامت انسان , صفات خبریه , صفات خبری , محکم و متشابه , تجسیم , دلالات لفظی , قاعده بلاکیف , پذیرش بلاکیف صفات , عقل استدلالی , اسمای الهی , صفات الهی , خلافت الهی , صفات خبریه , عقیده تجسیم , مشبهه (صفاتیه) , اهل بیت(ع) , تشبیه , تفویض , حشویه (مرجئه شکاک) , مجسمه (مشبهه صفاتیه) , تنزیه الهی , تجسیم , قرآن , فرقه حشویه , سلفی گری , صفات حقیقی , توقیف , خلیفة الله الاعظم , صفات خدا , اثبات بلاکیف , اثبات بلاکیف , هرمنوتیک , علامه طباطبایی , صفات ثبوتیه حقیقیه , قرآن , محکم و متشابه , دلالات , دلیل ( برهان ) , کرامت نفس , ید الله , علامه حلی , تجسیم خدا , عبدالله جوادی آملی , سلفیه (فرق اسلامی) , فخر رازی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , اسماء و صفات خدا در قرآن , بلکفه , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , تعارض‌ عقل‌ و نقل , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , نظریه اثبات با تأویل , نظریه عینیت صفات با ذات , دلالت لفظیه , اقتدا به ائمه (ع) , تشابه زدایی , قاعده بلاتکلیف , بلاکیف , مصطفی سلطانی
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصهٴ علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاه‌هایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاه‌های فوق در مقام ارائهٴ پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمهٴ حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریهٴ «اثبات با تأویل» بوده، نظریهٴ «عینیت صفات و ذات» و نظریهٴ «تنزیه» را پایهٴ تفسیر صفات خبری قرار داده‌اند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر می‌کنند.
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
تشبیه، تفویض و تأویل در مکتب اصحاب حدیث
نویسنده:
هادی حجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , تأویل , معتزله , اشاعره , تشبیه , اختیار انسان , تفویض , مکتب مشبهه , مفوضه , حنابله , صفات خبری , صفات خبری , آیات صفات , راسخان در علم , 01. خداشناسی (کلام) , اصحاب حدیث (فرق کلامی) , صفات الهی , صفاتیه (مذاهب کلامی) , اصول اهل سنت , صفات خبریه , عقاید اهل سنت , آیات صفات الهی , تشبیه , اختیار انسان , قرآن , اصحاب حدیث , صفات خدا , زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) , علامه مجلسی , شیخ مرتضی انصاری , علامه طباطبایی , تشبیه در مکتب اصحاب حدیث , تفویض در مکتب اصحاب حدیث , تاویل در مکتب اصحاب حدیث , ظنی بودن تاویل , ضرورت تأویل , تأویل در قرون اولیه , اختصاص تأویل به خداوند , سیره پیامبر (ص) در تأویل , 8- اهل حدیث (فرق اسلامی) , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم , ابوحامد غزالی طوسی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , محمد رشید رضا , نصر حامد ابوزید , امامان معصوم علیهم السلام , سفیان ثوری
چکیده :
آیات صفات بخشی از متشابهات قرآن به شمار میروند. مسلمانان در برابر این آ یات دیدگاه های مختلفی دارند، در واقع در این باره سه نظر عمده وجود<br /> دارد: تشبیه، تفویض و تأویل. تشبیه همانند ساختن خداوند در ذات یا صفات به مخلوقات و اسناد صفات خلق به خالق است. تفویض آن است که معنای صفات<br /> خبریه خداوند متعال برای ما معلوم نیست و لذا مسأله را بایستی به خداوند متعال تفویض و در این باره سکوت کرد. تأویل، تفسیر این آیات مطابق با شأن<br /> خداوند باری تعالی است گرچه با ظهور ابتدایی الفاظ مخالف باشد.<br /> اهل حدیث به شدت از تأویل این آیات و احادیث مشابه آن اجتناب کرده و به ناچار به تشبیه یا تفویض رو آورده اند. در این مقاله نشان داده ایم تأویل ضرورتی است که نه تنها امامان شیعه که جمعی از صحابه، تابعان و حتی برخی از<br /> بزرگان اصحاب حدیث نیز با بهره گیری از آن به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند.
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمد تقی یوسفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
چکیده :
تناسخ آموزه‌ای است که از دیرباز، فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته است؛ بحثی که هم در فلسفه نفس، بازتاب‌های درخور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی. علاوه بر اینکه نمی‌توان از بازتاب‌های کلامی آن نیز غافل شد؛ از اینرو اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش به بررسی آن پرداخته و عمدتاً به امتناع عقلی آن گرایش نشان داده‌اند. فیلسوفان مشائی نیز بر امتناع عقلی تناسخ تأکید کرده‌اند و گاه تقریرهای جدیدی از دلایل گذشتگان ارائه نموده و گاه به دلایل جدیدی دست یافته‌اند. در این مقاله، تلاش شده تا دیدگاه مشائیان دربارة تناسخ ارائه شود. ابتدا نگاهی به تاریخچه آموزه تناسخ، گرایش‌های گوناگون در این‌باره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن می‌شود و در نهایت مبانی انکار تناسخ طرح می‌گردد. بررسی دلایل ایشان، تعیین مقدار دلالت آنها و نقد و بررسی هر یک از آنها محور بحث‌های‌ بعدی است.
صفحات :
از صفحه 175 تا 202
روش های تدوین حدیث و سنجش آنها با یکدیگر
نویسنده:
کاظم طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/ 1376
چکیده :
از زمانی که مسلمانان برای صیانت از سنت نبوی (ص) به ضرورت تدوین حدیث پی بردند ، کتابها و مجموعه های بسیاری در حدیث فراهم آمد. در جملگی این کتابها احادیث به یک سبک تدوین نشده ؛ بلکه روش دسته بندی و تدوین احادیث در این کتابها به تناسب هدف، ذوق و سلیقه مؤلف ، و یا زیر تأثیر زمانه و ابزارها و وسایل علمی موجود بکلی با یکدیگر فرق دارد. نگارنده در این مقاله می کوشد تا به اجمال معروفترین روشهای تدوین حدیث را معرفی کند تا از رهگذر شناخت آن روشها و سنجش آنها با یکدیگر ، ارزش و فواید و احباناً کاستیهای هر یک شناخته شود.
صفحات :
از صفحه 9 تا 28