جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
حقیقت تجسم اعمال از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
باقر سیدی بنابی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
اسفار , موجود مادی , شناخت حقایق اشیاء , تجسم اعمال در کلام , گواهی حس , احساس ثبات , تجسم عمل در برزخ , تجسم عمل در قیامت , بعد باطنی عمل , تبدیل عرض به جوهر , قیام استقلالی جوهر , استحاله انعدام اعراض , امکان اعاده عرض , الدنیا مزرعة الاخرة , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , سید بن طاووس , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , خواجه نصیرالدین طوسی , ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اشاعره (اهل سنت) , عالم ماده , معتزله (اهل سنت) , تجرد نفس ناطقه , معاد جسمانی , محمدحسین کاشف الغطاء , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمد حسین کاشف الغطاء , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , جعفر سبحانی , حسن حسن زاده آملی , ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت , سید بن طاووس(طاوس) , حکم عقلی , عرض , جوهر , تجسم اعمال , معاد(فلسفه) , قرآن , امام مبین ( قرآن ) , امام خمینی , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , فخر رازی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , جلال الدین دوانی، محمد بن سعد , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , سید باقر سیدی بنابی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
آموزه بدا در اندیشه امامیه از آغاز غیبت تا پایان مدرسه بغداد
نویسنده:
سیدجمال الدین موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه, پاییز / 92
چکیده :
اندیشه ناب و توحیدی بدا گرچه در جامعه مسلمانان نخستین وجود داشت، اما بنا به دلایلی تنها در جامعه شیعی استمرار یافت. تا پایان عصر حصور ائمه علیهم السلام میان متکلمان شیعه اختلافی در تبیین بدا وجود نداشت. بعد از این دوره و در زمانی که کلام شیعه دوران رکود و فترت را پشت سر می گذاشت، گروهی از معتزلیان شیعه شده و متکلمان عقل گرای شیعه تبیین جدید از بدا را ارایه داده و آن را هم وزن نسخ دانستند. این اندیشه جدید که در ابتدا گروه اندکی طرفدار آن بودند، رفته رفته جایگاه مهمی در میان متکلمان شیعه پیدا کرد، به گونه ای که در اواسط قرن پنجم تقریبا همه گیر شد. تبیین این اندیشه جدیدبا شیخ مفید ادامه یافتو شاگردان وی نیز ادامه دهنده همین مسیر بودند.
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
نقش عقلانیت در فرهنگ و علوم اسلامی
نویسنده:
فاطمه علیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع), زمستان/ 1385
صفحات :
از صفحه 31 تا 55
ملاک ها و ویژگی های مکتب کلام فلسفی در شیعه (با روی کرد به آثار فیاض لاهیجی)
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمید عطایی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1391
کلیدواژه‌های اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , خواجه نصیرالدین طوسی , ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت , حسن بن موسی نوبختی: ابومحمد حسن بن موسی نوبختی , ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , خواجه نصیر طوسی , کلام شیعه , حسن و قبح عقلی , برهان صدیقین (اثبات خدا) , ابن سینا: ابوعلی سینا , ملا عبدالرزاق بن علی لاهیجی , کلام سنتی , کلام فلسفی , عدم حجیت خبر واحد , سنت متواتر , اجماع , حجیت خبر واحد , عقل و نقل , رابطه عقل و وحی , 16. کلام عقلی , شیعه (اعم، مذاهب کلامی) , ادله عقلی , اصول و قواعد فلسفی , قاعده «الواحد» , مکتب کلامی , اصطلاحات فلسفی , ابن میثم بحرانی , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , ابوسهل نوبختی , ابن سینا , ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت , حسن بن موسی نوبختی , علامه حلی , حسن و قبح افعال , 13. علم کلام , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ارسطو , ابوحامد غزالی طوسی , ابن رشد , ادله نقلی , ادله سمعی , اجماع , تعارض‌ عقل‌ و نقل , مجید صادقی حسن آبادی , حمید عطائی نظری , شوارق الالهام: لاهیجی , بحار الانوار: علامه مجلسی , مرآت العقول: علامه مجلسی , اوائل المقالات: شیخ مفید , نکت الاعتقادیه: شیخ مفید , گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی , فصل المقال: ابن رشد , فلسفه علم کلام (ولفسون) , فیاض لاهیجی , درباره لاهیجی
چکیده :
یکی از مهمترین گرایش ها و مکاتب کلامی پدید آمده در کلام تشیع، مکتب کلام فلسفی است. این مکتب که در قرن هفتم توسط خواجه نصیرالدین طوسی (م 672 ق) تأسیس گردید، در ادامه توسط پیروان او مانند علاّمه حلّی (م 726 ق) وفیاض لاهیجی (م 1072 ق) بسط و گسترش یافت و در اندک زمانی، تبدیل به جریان غالب و حاکم در کلام شیعه گشت در این مقاله، در صدد آنیم که پس از ارائه ی تعریفی دقیق و جامع از کلام فلسفی، با توجه به نگاشته های کلامی لاهیجی، ملاک ها و ویژگی‌های این مکتب کلامی، از جمله استفاده از اصول، قواعد و اصطلاحات فلسفی در تبیین مباحث کلامی را بازشناسی و معرّفی نماییم. شناخت این ویژگی ها و خصائص در تجزیه و تحلیل آرا و اندیشه های کلامی متکلّمان این مکتب از اهمیت فراوانی برخوردار است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
  • تعداد رکورد ها : 5