جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 54
عقل و ایمان از دیدگاه ملاصدرا و پاپ ژان پل دوم
نویسنده:
محسن پورمحمد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , عبدالله جوادی آملی , اسفار , مفاتیح الغیب , ملاصدرا , کلیسای کاتولیک , عهد عتیق , شرح اصول کافی , درجات ایمان , معانی عقل , تفسیر قرآن ملاصدرا , انجیل , ظاهریه (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , حسن و قبح , معتزله (اهل سنت) , معاد جسمانی , کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) , پاپ ژان پل دوم , عقل و ایمان , شیخ مرتضی انصاری , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , حکمت متعالیه , عقل فعال , قرآن , عقل(منطق) , عقل بالفعل , عقل بالملکه , تیز هوشی , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابن حزم ظاهری , فلسفه دین , حضرت موسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , ایمان , عقل هیولانی , عقل مستفاد , معرفت ایمانی , عقل طبیعی , رازورزی دینی , معانی ایمان , فضیلت مافوق طبیعی , شرط نجات , عمرو بن عبید , کتاب احیاء علوم‌الدین غزالی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 41 تا 80
تشبیه، تفویض و تأویل در مکتب اصحاب حدیث
نویسنده:
هادی حجت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , تأویل , معتزله , اشاعره , تشبیه , اختیار انسان , تفویض , مکتب مشبهه , مفوضه , حنابله , صفات خبری , صفات خبری , آیات صفات , راسخان در علم , 01. خداشناسی (کلام) , اصحاب حدیث (فرق کلامی) , صفات الهی , صفاتیه (مذاهب کلامی) , اصول اهل سنت , صفات خبریه , عقاید اهل سنت , آیات صفات الهی , تشبیه , اختیار انسان , قرآن , اصحاب حدیث , صفات خدا , زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) , علامه مجلسی , شیخ مرتضی انصاری , علامه طباطبایی , تشبیه در مکتب اصحاب حدیث , تفویض در مکتب اصحاب حدیث , تاویل در مکتب اصحاب حدیث , ظنی بودن تاویل , ضرورت تأویل , تأویل در قرون اولیه , اختصاص تأویل به خداوند , سیره پیامبر (ص) در تأویل , 8- اهل حدیث (فرق اسلامی) , 3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) , ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم , ابوحامد غزالی طوسی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , محمد رشید رضا , نصر حامد ابوزید , امامان معصوم علیهم السلام , سفیان ثوری
چکیده :
آیات صفات بخشی از متشابهات قرآن به شمار میروند. مسلمانان در برابر این آ یات دیدگاه های مختلفی دارند، در واقع در این باره سه نظر عمده وجود<br /> دارد: تشبیه، تفویض و تأویل. تشبیه همانند ساختن خداوند در ذات یا صفات به مخلوقات و اسناد صفات خلق به خالق است. تفویض آن است که معنای صفات<br /> خبریه خداوند متعال برای ما معلوم نیست و لذا مسأله را بایستی به خداوند متعال تفویض و در این باره سکوت کرد. تأویل، تفسیر این آیات مطابق با شأن<br /> خداوند باری تعالی است گرچه با ظهور ابتدایی الفاظ مخالف باشد.<br /> اهل حدیث به شدت از تأویل این آیات و احادیث مشابه آن اجتناب کرده و به ناچار به تشبیه یا تفویض رو آورده اند. در این مقاله نشان داده ایم تأویل ضرورتی است که نه تنها امامان شیعه که جمعی از صحابه، تابعان و حتی برخی از<br /> بزرگان اصحاب حدیث نیز با بهره گیری از آن به تفسیر و تبیین آیات پرداخته اند.
صفحات :
از صفحه 125 تا 156
اثر قرارداد در تعدیل احکام ضمان درک
نویسنده:
حسین داورزنی، محمد رضوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی, بهار و تابستان/ 1389
صفحات :
از صفحه 139 تا 155
بررسی روش شناختی تطبیقی اندیشه کلامی صدوق و مفید
نویسنده:
محمد علی نیازی، احمد محمودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , شیخ صدوق , تأویل , شیخ مفید , آموزه های دینی , عقل نظری , عقل عملی , البداء , اعتزال بغدادی , اخبار , عقل‌گرایی , عصر غیبت کبری , عقل استدلالی , اهل بیت(ع) , معتزله بغداد , قرآن , گزاره دینی , غیبت صغری , صدق گزاره‌های دینی , هرمنوتیک , علامه مجلسی , شیخ مرتضی انصاری , شیخ مفید , سید مرتضی , عقل ( جوهر ) , بداء , قرآن , اصول کافی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , عصر غیبت صغری , عصر غیبت کبری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , مکتب عقل گرای بغداد , عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , امامان معصوم علیهم السلام , عقل گرایی کلامی , نقل گرایی کلامی , اثبات عقیده , مفهوم شناسی عقل , کشف حکم شرع , روش کلامی شیخ مفید , روش کلامی شیخ صدوق , سید احمد محمودی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
متکلمان اسلامی در اثبات عقاید دینی و پاسخ به شبهات بر منهج واحد و روش خاصی سیر ننموده‌اند. از این‌رو، در این مقاله سعی شده است روش کلامی صدوق و مفید و مبانی روش کلامی این دو متکلم نامدار شیعی که یکی نماینده مکتب قم و دیگری نماینده مکتب بغداد بوده‌اند، بررسی و تطبیق گردد و بدین ترتیب، جایگاه عقل و نقل نزد این دو اندیشمند کلامی روشن شود. سپس، میزان بهره‌گیری این دو متکلم از عقل و نقل در تبیین مسائل اعتقادی و پاسخ به شبهات ارزیابی و اثبات می‌شود که صدوق برخلاف مفید، روش نقل‌گرایی را در اثبات عقاید دینی ترجیح داده است، اما نه به این معنا که عقل را نادیده گرفته باشد، بلکه از احادیث و روایاتی که به نوعی از استدلال‌های عقلانی برخوردار است، استفاده می‌کند، لکن مفید با توجه ویژه به عقل و رویکرد عقل گرایانه، به اثبات گزاره‌های دینی و دفاع از آن می پردازد. در اثبات این ادعا، از تمسک به کلیات پرهیز و با استناد به آثار این دو اندیشمند، این مدعا ‌اثبات شده است .
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
بررسی تطبیقی حسن و قبح و ثمرات آن در اندیشه شیعه، معتزله، اشاعره و ماتریدیه
نویسنده:
محمدکاظم عمادزاده، مسعود راعی، روح الله روح الهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , فعل قبیح , 09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam , عدلیه (مذاهب کلامی) , حسن و قبح , قاعده حسن و قبح عقلی , ماتریدیه (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , امر بین امرین , اهل بیت(ع) , حسن و قبح عقلی , عدل الهی , حسن و قبح نقلی (شرعی) , قاعده قبح عقاب بلابیان , اخلاق اسلامی و دینی , اخلاق عملی , محمدرضا مظفر , حسن و قبح ذاتی , علامه مجلسی , شیخ مرتضی انصاری , آخوند خراسانی , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , عدالت , دروغ , علامه حلی , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , ارسطو , افلاطون , سید مصطفی محقق داماد , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , کلما حکم به الشرع حکم به العقل , تکلیف بالایطاق , مدرک عقلی , مدرک نقلی , پایه اخلاق جاودان , مسعود راعی , اخلاق عملی , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
شیوه های احراز وثاقت متن قرآن از دیدگاه دانشمندان مسلمان
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1383
چکیده :
احراز وثاقت هر متنی اعم از آسمانی و غیر آسمانی، شرط نخست برای اعتبار فهم مخاطب است. این احراز در گرو عناصری متعدد از جمله حصول اطمینان به بقای متن بدون کاهش و افزایش یا تغییر و تبدیل در اجزای آن است. وثاقت متن قرآن در مقام بقا، با سه شیوة «ابطال تغییر در متن» «تدارک تغییر متن» و «تفکیک در اجزای متن» احراز شده است. شیوة نخست با دو اهرم ایجایی در اثبات تحریف ناپذیری قرآن و سلبی در ابطال ادلة تحریف، شکل گرفته و نظریة رایج میان فریقین به شمار می آید. شیوة دوم «حجّیه بین الدفتین» را پیشنهاد می کند که در آن، احتمال تحریف متن موجود، با دستور معصومان (ع) برای رجوع به همین قرآن، تدارک می شود. در نظریة سوم وثاقت هر بخشی از قرآن به طور جداگانه و براساس نیاز مستنبط تحصیل می شود. شیوة اول و دوم پیشینة کهن دارند. شیوة سوم به طور سربسته در قرن 11 ق مطرح شده و سپس در قرون اخیر میان برخی از دانشمندان بزرگ علم اصول بسط یافته و ارکان آن مدلل شده است. احراز وثاقت متن قرآن در میان شیوه های مذکور جز یا ابطال احتمال تغییر متن، امکان پذیر نیست و در شیوة دیگر با چالشهای جدی روبروست.
صفحات :
از صفحه 273 تا 287
آیا طریقه اخلاقیون نجف طریقه‌ای عرفانی است؟
نویسنده:
هادی وکیلی، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
چکیده :
در این مقاله کوشش شده که به این پرسش که آیا می‌‌توان طریقة اخلاقیون را مدرسه‌‌ای معنوی و تربیتی دانست، از سه منظر پاسخ داده شود؛ ابتدا با تکیه‌بر تعریف کلاسیک عرفان، سپس با بیان مشکلات تعریف کلاسیک برای چنین قضاوتی، با ارائة تعریفی از عرفان بر مبنای مفهوم سنت و تحلیل آن به دو مفهوم فرهنگ و ادبیات و تحلیل مفهوم فرهنگ به دانش‌ها و نگرش و رفتارها، و نهایتاً با تکیه‌بر نگاه عمومی به مسئلة عارف و عرفان، عرفانی بودن طریقة اخلاقیون ثابت شده است.
صفحات :
از صفحه 131 تا 151
حجیت ظواهر آیات قرآن کریم
نویسنده:
صدیقه میرشمسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1383
چکیده :
بحث از حجیت ظواهر آیات در حقیقت گفتگو از اصل حجیت آیات است زیرا اگر ظواهر آیات حجت نباشد نظر به اینکه نصوص بسیار کم است از آیات بعنوان دلیل اصلی احکام چیزی باقی نمی ماند تا در استنباط احکام شرعی بدان استناد شود حجیت ظواهر آیات قران مجید همچون ظواهر سنت و سایر امارات ظنی به دلیل معتبر قطعی نیازمند است تا با ترتیب صغری و کبرای منطقی بتوانیم به مطلوب قطعی دست یابیم به عبارت دیگر ظواهر آیات دلیل ظنی است و دلیل ظنی مادامی که مستند به دلیل قطعی نباشد حجت نیست لذا باید دلیل قطعی بر حجیت آن وجود داشته باشد تا استناد به ظواهر آیات صحیح باشد مهمترین دلیل بر حجیت ظواهر سیره عقلاست.
صفحات :
از صفحه 147 تا 168
بررسی تفسیری حبط عمل درآیه 65 زمر با تاکید بر تفسیر مجمع البیان
نویسنده:
حسن مهدی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها, زمستان/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , احباط , عصمت , احباط و تکفیر , اعمال کافران , اعمال کافران , معتزله (اهل سنت) , احباط , عصمت پیامبر (ص) , شرک , کفر موافات , آیه 065 زمر , ایمان موافات , اعمال پیامبران , اعمال پیامبران , اعمال کافران , پیامدهای شرک , الآیة 65 من سورة الزمر , الإحباط , أعمال الأنبیاء , أعمال الکافرین , نتائج الشرک , مجمع البیان , محمدجواد مغنیه , علامه مجلسی , شیخ حر عاملی , شیخ مرتضی انصاری , خواجه نصیرالدین طوسی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , محمد جواد مغنیه , محمد بن یعقوب کلینی , سوره زمر , طاعت , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , آیه 65 زمر , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , پیامد شرک , معناشناسی حبط , امکان شرک پیامبران , متعلق حبط , ملاک حبط عمل
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
  • تعداد رکورد ها : 54