جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
>
معرفت شناسی معاصر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
عنوان :
مطالعه انتقادی نظریه های قانون طبیعیِ عقلگرایان دوره جدید با تأکید بر دیدگاههای منتسكيو، روسو و كانت
نویسنده:
محمدحسین طالبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی مدرن
,
معرفت شناسی معاصر
چکیده :
از میان تفاسیر متنوع قانون طبیعی، پرطرفدارترین آنها عبارتست از اينكه «قانون طبیعی، فرمانهای عقل عملی دربارة رفتارهای اختیاری بشر در همة زمینها و زمانهاست که بشر با اطاعت از آنها به خوشبختی همیشگی دست می¬یابد». آموزة قانون طبیعی در دورة جدید دستخوش دو خوانش متضاد تجربه¬گرا و عقلگرا قرار گرفت. مراد از «عقل» در اندیشة عقلگرایی دورة جدید، عقل حسابگر بود که عقلگرایان آن را ابزاری برای رسیدن به آرزوهای مادی و غیرمادی (اخلاقی) خویش میدانستند. سه فیلسوف عقلگرای عصر روشنگری که در آن زمان بیش از دیگران دربارة آموزة قانون طبیعی بحث و نظر داشتهاند، عبارتند از: منتسکیو، روسو و کانت. در این مقاله پس از بیان گزارشی مختصر از مباحث و نظريات آنها در مورد قانون طبیعی، به ارزیابی اين ديدگاهها بترتيب ذيل پرداخته شده است. در گفتار نخست، منتسکیو با طرح يك افسانة¬ خودساخته معتقد است كه پیروی از میل طبیعی، بشر را به خوشبختی میرساند. این پیروی در نگاه او، مفاد قانون طبیعی است. مهمترین نقد بر نظریة قانون طبیعی منتسکیو آنست که او قانون طبیعی را با «قانون طبیعت» خلط کرده است. در گفتار دوم، روسو برخلاف منتسکیو، اعتقاد دارد كه قانون طبیعی مبتنی بر عقل نیست، بلکه در غرایز و احساسات بشر ریشه دارد. اشكال اساسي اين ديدگاه، نگرش مادی روسو به طبیعت بشر است و همين باعث شده که انسان در نظر او، در سطح یک حیوان فروكاسته شود. سرانجام، در گفتار سوم به بررسي انتقادی قانون طبیعی در اندیشة کانت پرداخته شده است. بنظر وي، قانون طبیعی با قانون طبیعت تفاوت دارد. كانت بر این باور است که ماهیت قانون طبیعی دو ویژگی دارد: جهانشمولی (کلیت) و درونی (باطنی) بودن. با اینهمه، او هیچیک از مصادیق قانون طبیعی را بیان نکرده و در ارائة تبييني كامل براي این آموزه موفق نبوده است. این ناکامی ريشه در نظام معرفتیِ فلسفة کانت دارد که بر مبناي آن، عقل عملی و فرامين آن (يا همان قانون طبيعي) را بايد غیرمستدل و غیرقابل اعتماد دانست. كانت معتقد است مباحث مربوط به امور غیرمادی و حتی جواهر مادی، مباحثی جدلی هستند، و نه برهانی. روش تحقیق در این نوشتار، همانند هر مطالعة انتقادی دیگر، روش ترکیبی نقلی ـ عقلی است. در این روش، ابتدا ديدگاههاي اين سه فیلسوف عقلگرای دورة جدید دربارة قانون طبیعی نقل شده و سپس بکمک برهان و استدلال عقلی، بررسي و ارزيابي شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد
نویسنده:
علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی معاصر
,
فلسفه هوسرل
چکیده :
رویکرد پدیدارشناسانۀ هوسرل با انتقاد از وضع کنونی علم و معرفت از آن تعبیر به بحران میکند. هدف هوسرل این بود تا با ارائۀ برنامهای فلسفی راهی برای برونشد از این بحران پیشنهاد کند. اما تلاش برای بازگرداندن فلسفه به جایگاه وحدتبخش قدیم و نجات این علم بحرانزده و بخشیدن چهرهای انسانی و معنوی به آن، مستلزم در نظر گرفتن ملاحظاتی دربارۀ عینیت و عقلانیت علم است که غفلت از آن ما را در مسیری قرار میدهد که براساس آموزههای عقلانیت نقاد هم نادرست است و هم نامطلوب. توضیح داده میشود که این آموزهها متضمن بازنگری در خصوص ذاتگرایی و موجهگرایی و توجه به اهمیت و جایگاه صدق در رویکرد پدیدارشناسانۀ هوسرل است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معمای استدلال: نظریه ای جدید از درک انسان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Hugo Mercier; Dan Sperber
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی معاصر
چکیده :
ترجمه ماشینی: به ما گفته می شود که عقل چیزی است که ما را انسان می کند، منبع دانش و خرد ماست. اگر عقل بسیار مفید است، چرا در حیوانات دیگر نیز تکامل نیافته است؟ اگر عقل تا این حد قابل اعتماد است، چرا ما این همه مزخرفات کاملاً مستدل تولید می کنیم؟ هوگو مرسیه و دن اسپربر در گزارش پیشگامانه خود از تکامل و عملکرد عقل، تلاش کردند تا این معمای دوگانه را حل کنند. دلیل، آنها با ترکیبی قانعکننده از شواهد واقعی و تجربی استدلال میکنند که برای استفاده انفرادی، برای رسیدن به باورها و تصمیمهای بهتر به تنهایی طراحی نشده است. در عوض، عقل به ما کمک می کند تا باورها و اعمال خود را برای دیگران توجیه کنیم، آنها را از طریق استدلال متقاعد کنیم، و توجیهات و استدلال هایی را که دیگران برای ما مطرح می کنند، ارزیابی کنیم. به عبارت دیگر، عقل به انسان ها کمک می کند تا از محیط اجتماعی غنی منحصر به فرد خود بهتر بهره برداری کنند. این تفسیر کنش متقابل توضیح می دهد که چرا عقل ممکن است تکامل یافته باشد و چگونه با مکانیسم های شناختی دیگر مطابقت دارد. نقاط قوت و ضعفی که مدتها فیلسوفان و روانشناسان را متحیر کردهاند، معنا میکند - چرا عقل به نفع آنچه ما قبلاً به آن اعتقاد داریم تعصب دارد، چرا ممکن است به ایدههای وحشتناکی منجر شود و در عین حال برای گسترش ایدههای خوب ضروری است. معمای عقل، بلندپروازانه، تحریکآمیز و سرگرمکننده، بحثهایی را در میان روانشناسان و فیلسوفان به راه میاندازد و بسیاری از افراد منطقی را وادار میکند در تفکر خود تجدیدنظر کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرية الفعل التواصلي - المجلد الأول: عقلانية الفعل والعقلنة الاجتماعية
نویسنده:
يورغن هبرماس؛ ترجمه: فتحی المسکینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دوحه - قطر: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی اجتماعی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرية الفعل التواصلي - المجلد الثاني: في نقد العقل الوظيفي
نویسنده:
يورغن هبرماس؛ ترجمه: فتحی المسکینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دوحه - قطر: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی اجتماعی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه های معاصر معرفت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Cruz
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Rowman & Littlefield Publishers, Inc.,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی معاصر
چکیده :
این نسخه جدید از کلاسیک نظریه های معاصر دانش به طور قابل توجهی به روز شده است تا شامل تحلیل هایی از ادبیات اخیر در معرفت شناسی باشد. پولاک و کروز به جای ایجاد اصلاحات جزئی در ویرایش اول، ارزیابی اساسی از معرفت شناسی قرن بیستم را انجام داده اند. این کتاب هم یک کتاب درسی پیشرفته است که بحثهای سنتی مبناگرایی، انسجام گرایی و پایاییگرایی را ارائه میکند و هم یک رساله مفصل درباره دیدگاه متمایز خود نویسنده، یعنی واقعگرایی مستقیم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی تکاملی، عقلانیت و جامعه شناسی معرفت[کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gerard Radnitzky, W. W. Bartley, Karl Popper
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Open Court Publishing Company,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی مدرن
,
معرفت شناسی معاصر
,
جامعه شناسی معرفت
شابک (isbn):
0812690397, 9780812690392
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراک و عقل سلیم: مطالعه رئالیسم مستقیم قرن بیستم [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Gerald Gilmore Taylor
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم معرفت شناختی
,
رئالیسم نوین
,
معرفت شناسی معاصر
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه، بررسی انتقادی نظریه رئالیستی مستقیم ادراک است. تحلیل عقل سلیم از ادراک در برابر استدلال هایی که به طور گسترده اعتقاد بر این است که تصور رئالیست مستقیم از تماس مستقیم با واقعیت فیزیکی خارجی را رد می کند، دفاع می شود. من استدلال میکنم که یک نسخه عقل سلیم از رئالیسم مستقیم میتواند به اندازه کافی توهم، نسبیت ادراکی، توهمات ادراکی، تاخیرهای زمانی شدید و فرآیندهای علّی دخیل در ادراک را توضیح دهد. دیدگاههای رئالیستهای مستقيم برجسته قرن بیستم، با هدف شناسایی محدودیتهایی بر روی هر نظریه واقعگرای مستقیم قابل قبولی در مورد ادراک، به طور انتقادی مورد بررسی قرار میگیرند. من معتقدم که تنشهای بازنمودگرایانه در آثار رئالیستهای مستقیم قرن بیستم وجود دارد، و منشأ اصلی این تنشهای بازنمودگرایانه، پایبندی آنها به تز عنصر مشترک است، این تصور که توهمات و ادراکات واقعی همان تجربه هستند. با توسل به آزمایشهای علوم شناختی اخیر بر روی تخیل، از تحلیلی تجزیهگرایانه از تجربه دفاع میکنم، تحلیلی که معتقد است توهمات و ادراکات واقعی به جای اشتراکگذاری تجربهای مشترک و مستقل از جهان، اساساً انواع مختلف تجربه را شامل میشوند. تحلیلی که به دست می آید در انکار آن که تجارب ادراکی اساساً شناختی هستند، غیر معرفتی است. گونه ای غیر عمدی و غیر گزاره ای از محتوای بازنمایی ادراکی پیشنهاد شده است که کیفیت تجربه ادراکی را تشخیص می دهد. تلاشهای اخیر رئالیستهای مستقیم برای اعمال آشنایی راسلی در درک مستقیم واقعیت فیزیکی بیرونی، به عنوان ناسازگار با ایدههای اصلی در آشنایی راسلی رد میشود. مشکلات سنتی انسان در مورد گریزان بودن خود در درون نگری، و این پرسش که چگونه میتوانیم بدانیم در صورتی که هرگز با خود آشنا نباشیم، درک میکنیم، با توسل به مفهوم نادیده گرفته شده راسل در مورد یادگیری آشنایی با اشیا مورد توجه قرار میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسجام، حقیقت و تصدیق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ulrich Gahde, Stephan Hartmann
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی معاصر
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
صدق (معرفت شناسی)(ر.ک به شاخه قضیه صادق)
,
استدلال (معرفت شناسی)(ر.ک به شاخه تحلیل عقلی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب درک جامعی از انسجام، مجادلات پیرامون آن و پیامدهای آن در رشته فلسفه ارائه می دهد. پوشش ابتدا وظیفه چالش برانگیز و بحث برانگیز سنجش انسجام مجموعه اطلاعات را بر عهده می گیرد و سپس این تلاش را مورد انتقاد قرار می دهد. این کتاب همچنین این تحقیق بنیادی را به طیف گسترده ای از چالش های معرفت شناختی و متافیزیکی مرتبط می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پایایی ادراک حسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William P. Alston (ویلیام پی آلستون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
پایایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی مدرن
,
معرفت شناسی معاصر
,
فلسفه دین
,
احساس
,
پایایی ادراک حسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: چرا تصور می کنیم که ادراک حسی منبع دقیق اطلاعات در مورد محیط فیزیکی است؟ به طور کلی تر، آیا می توان نشان داد که روش های اساسی شکل گیری باورها قابل اعتماد هستند؟ در این کتاب، یک فیلسوف تحلیلی برجسته با این مشکل کلاسیک از طریق بررسی دقیق ادراک حسی، که منبع باورهایی است که بیشترین اطمینان را به آن داریم، مواجه میشود. ویلیام پی آلستون با ارزیابی دقیق استدلالهای موجود به این نتیجه میرسد که نشان دادن این که ادراک حسی منبع قابل اعتمادی از باورها است، به هیچ طریق غیر دایرهای ممکن نیست. آلستون به طور کامل استدلال های اصلی را که برای پایایی ادراک حسی ارائه شده است، بررسی می کند، از جمله استدلال هایی از انواع مختلفی از موفقیت هایی که با تکیه بر ادراک حسی به دست می آوریم، استدلال هایی که برخی از ویژگی های تجربه حسی ما به بهترین شکل با این فرض توضیح داده می شوند. یک راهنمای دقیق، و استدلال هایی مبنی بر اینکه چیزی از لحاظ مفهومی نامنسجم در مورد این ایده وجود دارد که ادراک حسی قابل اعتماد نیست. او نتیجه میگیرد که همه این استدلالها که به طرق دیگر رد صلاحیت نشدهاند، از نظر معرفتی دایرهای هستند، زیرا از مقدماتی مبتنی بر منبع مورد بحث استفاده میکنند. آلستون سپس پیشنهاد میکند که مناسبترین پاسخ به عدم امکان نشان دادن قابل اعتماد بودن منابع اساسی باورهای ما، توسل به عقلانیت عملی درگیر شدن در برخی از شیوههای شکلدهنده اعتقاد اجتماعی است. قابلیت اطمینان ادراک حسی مورد استقبال معرفت شناسان، دانشمندان علوم شناختی و فیلسوفان علم قرار خواهد گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید