جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حکایت های مثنوی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 18
عنوان :
بررسی تطبیقی کاربرد آینه در آثار عین القضات همدانی و مولوی
نویسنده:
عظیم حمزئیان، سمیه خادمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
فضایل حضرت محمد(ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
اندیشه مولوی
,
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جهان شناسی عرفانی
,
آینه در عرفان
,
اندیشه های عرفانی عین القضات
,
عشق و آینه
کلیدواژههای فرعی :
دل انسان ,
مولانا ,
نسبت خودشناسی و خداشناسی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
عین القضاة الهمدانی ,
حکایت های مثنوی ,
آثار مولوی ,
آیه 14 مطففین ,
آیه 35 نور ,
عرفان مولوی ,
تجلّیات (عرفان نظری) ,
پیر (عرفان) ,
مرید ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
حقیقت انسان کامل ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
مقام آینه گی ,
مقام اخلاص ,
آینه در ادبیات فارسی ,
عرفان عین القضات ,
چکیده :
آینه در میان آثار عارفان مسلمان نمودی فراوان داشته است. براساس مستندات تاریخی، سابقه استفاده نمادین از آینه، در تبیین مسأله توحید عرفانی، به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) میرسد. این واژه درآراء و متون منظوم و منثور عرفای اسلامی، برای بیان تجلّی و ظهور حضرت حقّ و توضیح مسأله مهم وحدت وجود به کار رفته است. آینه به عنوان یک نماد عرفانی، در آثار عینالقضات همدانی و مولوی نیز بسیار مورد توجّه واقع شده است. بهطور کلی میتوان کاربرد آینه در آثار این دو عارف را، در سه بخش وجودشناسی عرفانی، جهانشناسی عرفانی و انسانشناسی عرفانی، تحلیل و بررسی کرد. توجه عینالقضات به آینه، بیشتر برای بیان ناتوانی عقل درشناخت حقّ، وابستگی اشیاء به حقّ، جایگاه انسان کامل و صفت آینگی انسان است؛ اما مولوی به نحو بسیار گستردهتری از این مفهوم، بهره برده و نحوه بیان متفاوتی نیز نسبت به عینالقضات داشته است. او علاوه بر تأکید بر نقش انسان کامل و آینگی او، به مباحثی درحوزه عرفان نظری از اسماء و صفات حق، وحدت وجود و تجلی حقّ در اشیاء، به عوالم وجود نیز اشاره کرده است و از نور و رنگ نیز سخن گفته است که مرتبط با نماد آینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا در مثنوی از الفاظ و حکایات رکیک استفاده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در حقیقت دو اشکال مطرح میشود: ۱- استعمال الفاظ قبیح ۲- وجود حکایات قبیح درباره مسأله اول لازم به عرض است که حسن و قبح این الفاظ مسألهای عرفی است و تابع شرائط زمان و مکان است. در عصر تألیف مثنوی این الفاظ در عرف قبیح نبوده است و لذا شما همین دست
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
حکایت های مثنوی
,
ساختار مثنوی
,
الفاظ قبیح
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه ارجاعات درون متنی در مثنوی با رویکرد بینامتنی
نویسنده:
بهمن نامورمطلق
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
مولانا
,
ترامتنیت
,
پیوستگی متنی
,
زبان شناسی
کلیدواژههای فرعی :
حکایت های مثنوی ,
کلیات شمس ,
ترامتنیت ,
ادبیات عرفانی ,
فلسفه زبان ,
بینامتنی میان مولفی ,
بینامتنی مولف ,
بینامتنی میان دفتری ,
بینامتنی درون دفتری ,
انواع ارجاعات درون دفتری ,
عناصر ارجاعی ,
قصه طوطی و بازرگان ,
قصه پیر چنگی ,
ارجاع صریح ,
ارجاع ضمنی ,
روایت چندارجاعی ,
روایت بی ارجاعی ,
چکیده :
مثنوی معنوی امروزه با ترجمه ها و اقتباس های انجام شده، یکی از اسطوره متن های مهم زبان فارسی در بخش بزرگی از جهان معاصر محسوب می شود. موضوع پیوستگی و ارتباط متنی و بینامتنی در مورد مثنوی نیز همچون دیگر آثار بزرگ همواره مورد توجه محققان بوده و نظرها گوناگونی را در این خصوص در پی داشته است. ارتباط بینامتنی و ترامتنی در آثار مولانا به چهار بخش بینامتنی میان مولفی، بینامتنی مولف، میان دفتری و درون دفتری قابل تقسیم است که در این مقاله به کوچک ترین بخش این ارتباط، یعنی روابط درون دفتری متن های مثنوی پرداخته می شود. مقاله حاضر برای نمونه به بررسی چگونگی ارتباط میان روایت های دفتر نخست مثنوی پرداخته است. برای این منظور، ضمن دسته بندی روایت های این دفتر با توجه به نوع ارتباطی که با دیگر روایت ها برقرار می کند، به چگونگی رابطه میان این روایت های تودرتو و یا مستقل نیز پرداخته می شود. در نتیجه موضوع اساسی این مقاله بررسی پیوستگی متنی با حفظ استقلال راویی در دفاتر مثنوی معنوی است. روش نقد و بررسی نیز بینامتنیت و به طور دقیق ترامتنیت ارایه شده توسط ژرار ژنت خواهد بود که مولف مقاله کوشیده است این روش را با دگرگونی های لازم برای پیکره مطالعاتی منطبق کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 429 تا 442
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه شناخت و بینش با عین و ذهن در مثنوی
نویسنده:
سیدناصر جابری اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
جهان بینی
,
جهان بینی عرفانی
,
رابطه ذهن و عین(فلسفه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
خارج(اصطلاح وابسته)
,
جهان از دیدگاه مولانا
کلیدواژههای فرعی :
تفکیک سوژه ابژه ,
جهان بینی فلسفی ,
ادراک محسوسات ,
ابلیس ,
حرص ,
حکایت های مثنوی ,
اندیشه مولوی ,
پدیده شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
جهالت ,
عرفان مولوی ,
عوامل معرفت((اصطلاح وابسته)، مقابل موانع معرفت) ,
موانع معرفت((اصطلاح وابسته)، مقابل عوامل معرفت) ,
چکیده :
در این مقاله به رابطه مقوله های شناخت و بینش با عین و ذهن در مثنوی پرداخته شده است. انگیزه انتخاب این موضوع تشکیک مولانا در تطابق عین و ذهن است و این خود یکی از اشتراکات او با فیلسوفان است؛ به همین دلیل، در بخشی از مقاله دیدگاه برخی از فیلسوفان درباره توانایی انسان در شناخت حقیقت به اختصار بررسی شده است. از دید مولانا امکان شناخت حقیقت به وسیله چشم حس، غیرممکن است. او عوامل گوناگونی را بر بینش و شناخت انسان موثر می داند؛ عواملی چون تقدیر، نفس و انواع تمایلات درونی، شیطان، تغییر ناشی از زمان، تقلید و...؛ اما از تاثیر ذهنیات بیش از دیگر موارد سخن گفته است. پرداختن به عوامل مخل دید در مثنوی لزوما برای رسیدن به تطابق میان عین و ذهن نیست، بلکه برای رسیدن به بینشی از گونه ای دیگر است؛ بینشی که خود طریقی بکر و فراتر از دریافت عقلی است که تنها معتقدان آن را درک می کنند. در این بینش فرد باید بتواند به مقام آخر بینی برسد و هستی حقیقی را در ورای جهان نمودها مشاهده کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثربخشی شناخت درمانگری گروهی با و بدون استفاده از حکایت های مثنوی در بهبود سلامت روان زنان متعارض
نویسنده:
فرزانه علی نژاد ,مسعود جان بزرگی ,علی اکبر سلیمانی , مژگان آگاه هریس, الهام موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلامت روانی
,
حکایت های مثنوی
,
تعارضات زناشویی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روان درمانگری در مثنوی
,
کاهش تعارضات زناشویی
,
شناخت درمانگری گروهی
کلیدواژههای فرعی :
تعارض ,
حکایات تمثیلی ,
پرسشنامه سلامت روان (GHQ) ,
پرسشنامه تعارضات زناشویی ,
چکیده :
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی «شناختدرمانگری گروهی» با و بدون استفاده از حکایتهای مثنوی در «سلامت روان» زنان دارای تعارض زناشویی انجام گرفت. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از میان زنان داوطلب، 25 نفر براساس معیارهای ورود _ خروج، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شناختدرمانگری با و بدون استفاده از حکایتهای مثنوی جایگزین شدند. آزمودنیهای دو گروه، قبل و بعد از ارائه مداخله، به گویههای پرسشنامههای «تعارض زناشویی» و «سلامت عمومی (28-GHQ)» پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون «تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر» نشان داد که هر دو مداخله در کاهش تعارض و بهبود سلامت زنان مؤثر هستند (0.05>P). نتایج آزمون «تحلیل کوواریانس» نیز حاکی از آن است که بهبود نمرات گروه شناختدرمانگری با استفاده از حکایتهای مثنوی بهطور معناداری بهتر از گروه شناختدرمانگری بدون استفاده از حکایتهای مثنوی است (0.05>P)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از حکایتهای مثنوی باعث بهبود اثربخشی شناختدرمانگری در افزایش سلامت روانشناختی زنان دارای تعارض زناشویی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در رویکرد مولوی به از خودبیگانگی انسان، با نگرشی به انسان معاصر
نویسنده:
مجتبی صداقتی فرد ,فرهاد ابی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بحران معنویت
,
از خود بیگانگی
,
خودشناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اندیشه مولوی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
عرفان مولوی
,
ادبیات عرفانی
,
هستی شناسی مولوی
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
پست مدرنیسم ,
انسان شناسی عرفانی ,
مولانا ,
حکایت های مثنوی ,
مصرفگرایی ,
انسان مدرن ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
اهمیت خودشناسی ,
انسان شناسی مولوی ,
از خودبیگانگی انسان مدرن ,
چکیده :
در این مقاله، نگارندگان با رویکردی برای شناخت چالش هایی که در برابر انسان معاصر قرار دارد با بهره گیری از آرا مولوی در مثنوی معنوی، پدیده «از خودبیگانگی» را مورد توجه قرار داده اند. در ادبیات کهن پارسی، برخی اندیشمندان با بیان نکات ظریف و مهمی درباره از خودبیگانگی انسان، دری دیگر در شناخت این گونه پدیدارهای گشوده و منظر خاصی را پیش روی انسان نهاده اند که در اطلاقی کلی می توان آن را نظرگاه عرفانی خواند. در صدر قائلان و حاملان پیام عرفانی در فرهنگ دیرین پارسی، مولوی است که در شش دفتر مثنوی معنوی، بسان معلمی انسان گرا، هوشمندانه پدیدارهایی را از دل روایات و داستان ها استخراج کرده است که تامل در آنها انسان امروز را نیز به نکات گران بها و ارزشمند رهنمون می سازد. وی درباره مسخ و از خودبیگانگی بشری در برابر پدیدارهای غفلت ساز و فریبای بیرونی جهان مادی، معناپردازی و اشارات قابل توجهی کرده است که شرح، تفسیر و تحلیل آن محور محتوای این نوشتار را تشکیل می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهر و ده در اندیشه مولوی
نویسنده:
عبدالرحیم ثابت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
شهرنشینی
,
شهر و روستا
,
اندیشه مولوی
,
تقابل شهر و روستا
کلیدواژههای فرعی :
حکایت های مثنوی ,
اشعار مولانا ,
شهرگرایی ,
آیه 14 حجرات ,
آیه 97 توبه ,
شهر از دیدگاه جامعه شناسی ,
شهرنشینی در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از جنبه های پویا و پیشرفته اندیشه مولوی، شهرگرایی اوست. شهر، پیشرفته ترین شکل زندگی اجتماعی انسان و بستر تکامل اندیشه و فرهنگ است. مفهوم فراخواندن به شهر، در واقع دعوت به تفکر در ساحتی گسترده تر است. مولوی زاده بلخ است که خود یکی از شهرهای بزرگ و با شکوه دنیای قدیم به شمار می رود. او افزون بر بلخ، در بلند آوازه ترین مراکز پویا و زنده فکر و فرهنگ زمانه دم زده و شهرهایی چون بغداد، نیشابور، حلب و دمشق را دیده و تجربه کرده است. به همین دلیل، در مثنوی، فیه ما فیه و نیز در غزلیات، با شور و شوق از شهرهای بزرگ نام می برد و شهرگرایی را ستایش می کند و هم زمان به نقد نگرش محدود و بسته و ذهنیت ساده و ابتدایی مردمان جوامع خود می پردازد. در مقاله پیش رو، درباره این جنبه از تفکر مولانا بحث و بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل درد و رنج های بشری در اندیشه مولوی
نویسنده:
سعید بزرگ بیگدلی , حسینعلی قبادی,نوراله نوروزی داوودخانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
روان درمانی
,
عشق درمانی
,
دردشناسی
,
رهایی از رنج
,
روان شناسی درد
,
اندیشه مولوی
,
پدیده شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک
,
عوامل دردهای بشر
کلیدواژههای فرعی :
جهل ,
رضا به قضا و قدر حق ,
توبه ,
صبر ,
غریزه شهوت ,
حرص ,
مرگ ارادی ,
حکایت های مثنوی ,
اشعار مولانا ,
ارتباط موثر ,
داستان هبوط ,
شاه و کنیزک مولوی ,
همدردی ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
تسلیم و رضا از نظر مولوی ,
جهان از دیدگاه مولانا ,
چکیده :
انسان همواره در عرصه زندگی با ناملایمات و بحران های روحی روبه رو بوده و پیوسته شوق ادامه حیات، او را بر آن داشته است تا در مسیر زندگی و در رویارویی با موانع از راهنمایی های اندیشمندان جامعه بشری برای دستیابی به آرامش و رهایی از درد و رنج بهره بگیرد. به همین دلیل، نگارندگان با توجه به چالش های درونی انسان معاصر و نگاه ابزاری به او در عصر حاضر، بر آن شدند تا دستیابی به یک الگوی فکری - درمانی مناسب با آلام بشری را سرلوحه کار پژوهشی خود قرار دهند و در این میان با توجه به محوریت انسان و چالش های درونی او در منظومه فکری مولوی، به سراغ آثار ارزشمند او - مثنوی و دیوان شمس - رفتند تا در یک فرایند نظام یافته علمی و با تکیه بر روش هرمنوتیک، ساحات اندیشه مولانا را درباره ماهیت و قواعد شناخت درد و رنج و دلایل و عوامل آن بررسی و تحلیل کنند و از طریق علوم روان شناسی، زیبایی شناسی، انسان شناسی و ...، کوشیدند رویکردهای مهم درمانی مولوی به درد و رنج را در قالب پنج رویکرد رفتاری - شناختی، ارتباطی موثر، معنادهی، تصویری - تمثیلی و عشق درمانی نشان دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی چند صدایی و چند زبان گونگی جهد و توکل (مطالعه موردی دو داستان از مثنوی معنوی)
نویسنده:
لیلا میرزایی ,عبدالحسین فرزاد,محمود طاووسی,امیرحسین ماحوزی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
گفتگو
,
میخاییل باختین
,
حکایت های مثنوی
,
گفتگو در مثنوی
,
داستان شیر و نخچیران
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
جهد و توکل
,
چندزبان گونگی
,
مقام توکل
,
نظریه چند صدایی
,
داستان خر گازر
کلیدواژههای فرعی :
مولانا ,
نقد ادبی ,
ادبیات داستانی ,
تمثیل در مثنوی ,
اندیشه مولوی ,
مولوی پژوهی ,
گفتگو در داستان ,
داستانپردازی مولانا ,
مثنوی پژوهی ,
توکل در عرفان ,
زاویه دید بیرونی ,
چکیده :
گفت و گوهای متعدد ميان جهد و توكل در مثنوی معنوی اهميت اين مفاهيم را در نزد مولانا نشان می دهد. نظريه چندصدايی باختين نيز بر پايه گفت گو استوار است. وی طرح انديشه های موافق و مخالف را در گونه های زبانی مناسب در صورت غالب نبودن يك صدا يا صدای راوی چندصدايی می نامد. اين نظريه می تواند معياری مناسب برای رسيدن به رويكرد مولانا به جهد و توكل باشد. در پژوهش حاضر، ايدئولوژی، جهان بينی و گونه زبانی شخصيت های دو داستان از دفتر نخست و پنجم مثنوی معنوی بر پايه نظريه چندصدايی باختين بررسی شده است. نتايج نشان می دهد در گفت و گوهای حاوی جهان بينی و ايدئولوژی، چند زبان گونگی بی فروغ است، ولی در گفت وگوهايی كه جهان بينی حضور و نقش ندارد، چند زبان گونگی پر رنگ است. راوی در گفت و گوها دخالت آشكار دارد و از دو داستان نتيجه يكسان می گيرد. در پي فاصله گرفتن داستان از چندصدايی، صداي راوی غلبه می يابد: وی معتقد است، در صورت نداشتن ثبات قدم و تقليدی بودن توكل، بازگشت كننده به مقام فرودين (جهد) درخور نابودی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 279 تا 314
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تولد «دوباره» پیر چنگی در مثنوی مولوی بر اساس نظریه یونگ
نویسنده:
فرهاد درودگریان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
داستان پیر چنگی
,
نمادهای کهن الگویی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
فردیت یابی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
انواع کهن الگوها
کلیدواژههای فرعی :
نقد ادبی ,
نقد روانشناختی ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
حکایت های مثنوی ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی) ,
کهن الگوی سایه ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
ایگو ,
خواب و رویا در عرفان ,
ادبیات و روانشناسی ,
رویا از دیدگاه یونگ ,
کهن الگوی نقاب ,
کهن الگوی تولد دوباره ,
چکیده :
در این مقاله به بررسی داستان پیر چنگی از دیدگاه روانشناسی تحلیلی یونگ پرداخته ایم. بر اساس این بررسی و تحلیل نمادهای کهن الگوی من، خود، خواب و رویا، سایه، نقاب، پیر دانا و ناخودآگاه فردی و جمعی، نشان داده می شود که پیر چنگی با گذر از این مراحل به یاری پیر دانا از گذرگاه صعب خودآگاهی به ناخودآگاهی حرکت می کند و سرانجام به تولد دوباره و فرایند فردیت می رسد و سازش خودآگاهانه ای با مرکز درونی خود می یابد و در پرده فنا و استغراق در ناخودآگاه جمعی خویش زندگی جدیدی را شروع می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 18
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید