جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات الهی
>
صفات ثبوتیه الهی
>
کلام الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
دیدگاه نصرحامد ابوزید در مسئله سخن گفتن خدا با انسان و ارزیابی آن بر اساس اندیشه های علامه طباطبائی (ره)
نویسنده:
حسنعلی مطیعی؛ استاد راهنما: علی الهبداشتی؛ استاد مشاور: محمد محمدرضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام الهی
,
وحی
,
وحی
,
کلام الهی
,
کلام الهی
چکیده :
این رساله درصدد پاسخ به سوال چیستی دیدگاه نصرحامد ابوزید درباره سخن گفتن خداوند با انسان و ارزیابی آن بر اساس اندیشه علامه طباطبائی (ره) است. این دو متفکر مسلمان با مدد جستن از روش تحلیل عقلی به موضوعات اعتقادی و کلامی پرداخته اند. نصرحامد خود را به جریان نو معتزلی متعلق می داند و تلاش دارد برخی موضوعات کلامی عصر خودش را مانند : سخن گفتن خداوند با انسان ، تاویل ، ناسخ و منسوخ و اعجاز ، را با روش هرمنوتیک ، بازخوانی کند. علامه طباطبایی به عنوان یک مفسر بزرگ قرآن و متکلّم شیعی با روش عقلی تبیینی از موضوعات بالا ارائه می دهد که مقبولیت مبنایی بیشتری در بین دین پژوهان به ویژه متکلّمان شیعه دارد . هر دو متفکر هدف مشترک فهم کلام الهی و ارائه روش آن را دارند . در نهایت این رساله به این نتیجه رسیده که تعاریفی که ابوزید از سخن گفتن خداوند ، تاویل ، هدف ناسخ و منسوخ در قرآن و اعجاز ارائه می دهد. تعاریفی نا تمام و مغایر با تعاریفی است که علامه طباطبائی (ره) ارائه می دهد. ابوزید سخن گفتن خداوند را عمومیت می دهد. و همه افراد انسان را مخاطب بی واسطه ی سخن خداوند می داند، تاویل را تا حد یک ابزار برای فهم عصری از موضوعات کلامی فرو می کاهد . او هدف نسخ آیات را آسان گیری و تدریج تشریع و دیالکتیک با فرهنگ زمانه می داند و در تبیین اعجاز صرفا به دو ملاک برون متنی و درون متنی اکتفا کرده و سایر وجوه اعجاز وا نهاده است، و از ارائه تبیین اعجاز ناتوان می ماند. اما علامه ، انبیاء را مخاطب مستقیم سخن خداوند و سایر مردم را به واسطه انبیاء مخاطب قرار داده است و تاویل را حقیقت عینی آیات الهی و معتقد بر این است که تاویل در قالب الفاظ نمی گنجد و غرض از نسخ در آیات الهی وجود مصلحتی است . اعجاز را ناتوانی بشر از آوردن مثل قرآن می داند.این رساله تلاش دارد با روش توصیفی تحلیلی دیدگاه های نصر حامد را بر اساس اندیشه علامه طباطبایی ارزیابی کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقاربة نقدية لجدلية العلاقة بين علم الكلام وأصول الفقه "صفة کلام الله تعالی نموذجا"
نویسنده:
موفق عبد الرحيم .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه اسلامی
,
اصول فقه
,
اشاعره (اهل سنت)
,
کلام
,
معتزله (اهل سنت)
,
کلام الهی
,
متکلم (اسماء افعال الهی)
,
حدوث کلام الهی
,
کلام قدیم الهی
,
کلام محدث الهی
,
رابطه کلام با اصول فقه
,
13. علم کلام
,
اصول فقه اهل سنت
,
کلام الهی
,
کلام الهی
,
اشاعره
,
اصول فقه معتزله
,
اصول فقه اشاعره
,
مبانی کلامی اصول فقه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
س: ما ملخص قول أهل السنة في صفة الكلام لله تعالى؟
نویسنده:
دار الفتوى المجلس الإسلامي الأعلى في استراليا
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دار الفتوى المجلس الإسلامي الأعلى في استراليا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام
,
کلام الهی
,
کلام الهی
,
کلام الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة في الفرق بين نوعي العلم الالهي والكلام للارموي, رسالة في إثبات الواجب للكاتبي ومعها مناقشات النصیر الطوسی للمصنف
نویسنده:
سراج الدین الارموی, نجم الدین الکاتبی؛ تحقیق: محمد أكرم أبو غوش
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
عمان - اردن: دار النور المبین للدراسات والنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
اثبات خدا
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
راههای خداشناسی
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
کلام الهی
,
متکلم (اسماء افعال الهی)
,
علم الهی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
علم الهی
,
کلام الهی
,
علم الهی
,
علم الهی
,
علم الهی
,
کلام الهی
,
کتب کلام اهل سنت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب نظام هستی از منظر امام خمينی (براساس تعليقات مصباحالانس)
نویسنده:
غلامرضا حسينپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
مفتاح الغیب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مصباح الانس
,
مصباح الانس: حمزه فناری
,
مراتب نظام هستی از منظر امام خمینی (براساس تعلیقات مصباحالانس) (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
کلام ,
نظام هستی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
اعیان ثابته ,
مرتبه احدیت ,
مراتب وجود(خاص) ,
اعیان ثابته ,
احدیت(اثباتی) ,
احدیت(ثبوتی) ,
احدیت(تعین اول) ,
واحدیت(اندراجی) ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
احدیت(اخص) ,
واحدیت(اندراجی) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت احدیت ,
حضرت واحدیت ,
مقام قاب قوسین((ثبوتی)، مقابل مقام او ادنی) ,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی) ,
علم الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
مفتاحالغيب نخستين اثري است كه رسماً در علم عرفان نظري توسط صدرالدين قونوي نگاشته شد و مصباحالانس اثر شمسالدين فناري نيز بعنوان شرحي تفصيلي بر اين كتاب، از آثاري است كه در استدلالي كردن مباحث عرفاني سهم بسزايي دارد. عارفاني چون امام خميني(ره) از جمله محققاني هستند كه تعليقات آنها در تبيين و ايضاح مقاصد مصباحالانس، بسيار مفيد بوده است. اين جستار بدنبال تبيين مراتب نظام هستي از نظر امام خميني بر اساس تعليقات ايشان بر مصباحالانس است. مراتب وجود حق در قوس نزول، همان سلسله» وجودات در نظام هستي است كه شامل اعتبارات و تعينات وجود ـ يعني مقامات ذات، احديت و واحديت ـ ميشود. بعبارت ديگر، حق تعالي داراي تعيناتي است كه ابتدا در مقام ذات كه البته مقام بدون اسم و رسمي است، متجلي ميشود و سپس با تنزل، به مقام احديت و باز با تنزلي ديگر، به مقام واحديت ميرسد. اين مقام واحديت، مقام تفصيل اسماء و صفات حق است كه اعيان ثابته، صور و مظاهر اين اسماء و صفات هستند و بهمين ترتيب، اعيان خارجي يا امور واقع نيز مظاهر اعيان ثابتهاند. ارزيابي، تحليل و نقد آراء امام خميني دربارة مراتب نظام هستي از اهداف اين پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماء الله وصفاته : المعروف به اسماء و الصفات
نویسنده:
تالیف الامام الحافظ ابی بکر احمد بن الحسین البیهقی؛ حققه و علق علیه محمد محب الدین ابوزید؛ قدم له عمر بن عبدالعزیز قریشی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه التوعیه الاسلامیه؛ دارالشهدا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
15. کلام نقلی
,
19. مسایل کلامی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
حضرات اسماء و صفات
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
اسماء خدا ,
رؤیت خدا ,
حیات ,
سمع الهی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
صفات فعلیه ,
الله (اسماء ذات) ,
آیات عرش و کرسی ,
تفسیر قرآن ,
صبر ,
اسماء و صفات خدا در قرآن ,
صفات ظاهری ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
مقام عرش(مقام قلم و لوح و کرسی) ,
مقام کرسی(قسیم مقام قلم و لوح و عرش) ,
بصر الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
الأسماء و الصفات كتابى است به زبان عربى در یک جلد، نوشته ابوبكر احمد بن حسین بن على بيهقى (384-458ق.)، محدث و فقيه شافعى نيشابور، درباره اسماء و صفات خداوند. مؤلف چنانكه خود اشاره كرده، اين اثر را به درخواست و تشويق ابومنصور محمد بن حسن بن ايوب اصولى نگاشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویا انگاری وحی؛ لوازم و پیامدها
نویسنده:
محمد نجاتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی
,
رویا انگاری وحی
,
شبهات دینی
,
کلام الهی
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
بشری بودن قرآن ,
انکار وحی و نبوت ,
صدق صاحب معجزه ,
زبان قرآن ,
کلمات نص قرآن ,
شبهات ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
وحدت نص و قرائت قرآن ,
صدق نبوت ,
حضرت محمد(ص) ,
دفع شبهات ,
چکیده :
نظریه رویا انگاری وحی، یکی از عمده ترین شبهاتی است که پیرامون مساله وحی مطرح شده است. در مقاله حاضر با تجزیه و تحلیل این نظریه به مسائل محتمل آن، ابتدا ماهیت نظریه مذکور به جهت مبانی و لوازم آن، تبیین و در ادامه مورد سنجش قرار گرفته است. مبنای اصلی تاکید بر نقش روایتگری پیامبر| و نفی مخاطب بودن ایشان در نزول وحی است. مدعی این نظریه با تاکید بر بشری بودن منشاء قرآن، زبان آن را از جنس رویا و مکاشفه می داند. وی در نهایت با اذعان به تکلف تفاسیر موجود به ضرورت گذار از تفسیر به تعبیر قرآن معتقد می شود. در قسمت دوم مقاله، نظریه رویا انگاری به جهت لوازم و پیامدهای ناسازگار و متناقض آن مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله این لوازم که به ساحت قدسی پیامبر بازگشت می کند؛ جواز اتهام کذب و جهل ایشان در حین روایت رویاهای قدسی خویش است. لازمه دیگر نیز تردید در ادعای نبوت و رسالت حضرت ختمی مرتبت و نهایتا غفلت از وحدت سامع و قائل و اتهام توهم دوگانگی پیامبر عظیم الشان است. بخش دیگری از این لوازم متناقض نیز به کلام الهی بازگشت می کند. نظریه رویا انگاری نه تنها جامعیت دستوری و محتوایی قرآن را انکار می کند؛ بلکه مستلزم سخافت حداکثری آن نیز خواهد بود. همچنین به جهت اینکه قرآن تجربه عرفانی پیامبر لحاظ شده؛ محتمل است روایت پیامبر از رویای خویش مشوب به ابهام و تناقض از نوع شطح باشد که مسلما تهافتی آشکار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید