جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
فلسفه شدن کی یرکگور: جنبش‌ها و موقعیت‌ها [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Clare Carlisle (کلر کارلایل)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کاوشی در دسترس و بدیع از اهمیت الهیاتی و فلسفی اندیشه دینی کی یرکگور. پیشنهاد سورن کی یرکگور در مورد «تکرار» به عنوان مقوله جدید حقیقت، نشانه آغاز تفکر اگزیستانسیالیستی بود و توجه فلسفی را از تعقیب دانش عینی به حرکت تبدیل شدن که مشخصه زندگی هر فرد است معطوف کرد. کلر کارلایل با تمرکز بر موضوع حرکت در متون مستعار خود در سال 1843 یا/یا، تکرار، و ترس و لرز، تفسیری بدیع و روشنگر از اندیشه دینی کی یرکگارد، از جمله مطالب تازه ترجمه شده، ارائه می دهد که به همان اندازه بر اهمیت فلسفی و الهیاتی آن تأکید می کند. کی یرکگور از فقدان حرکت نه تنها در فلسفه هگل، بلکه در «زندگی بیجان وحشتناک» خود شکایت داشت و قهرمانان او کسانی هستند که می جهند، می رقصند و سفر می کنند. اما این حرکات به چه معناست و چگونه انجام می شود؟ چگونه می توانیم با خودمان صادق باشیم، چه رسد به دیگران اگر مدام در حال تبدیل شدن هستیم؟ کارلایل این پرسش ها را بررسی می کند تا هم انسجام فلسفی و هم ادبی نویسندگی مرموز معروف کی یرکگارد را کشف کند. «کلر کارلایل یک مطالعه تخصصی نوشته است که نقش حرکت و ایستایی را در سه اثر برجسته کی یرکگارد بررسی می کند... این جلد متخصصان کی یرکگارد را مورد توجه قرار می دهد، اما با وضوح و سبکی نوشته شده است که آن را به عنوان مقدمه یا یک مقدمه مناسب می کند. مکمل مطالعه دقیق آثار مستعار اولیه.» - مطالعات دینی «این کتاب درخشان بهترین کمک را به مجموعه رو به رشد نوشته‌های معاصر در مجموعه غیرمعمول و دست نیافتنی نوشته‌های مستعار اولیه کی‌یرکگارد نشان می‌دهد. نویسنده سطح فوق‌العاده‌ای از پیچیدگی فلسفی و استعداد بلاغی را برای این اثر به ارمغان می‌آورد و نتیجه کتابی جذاب است که برای محققان فلسفه و دین در زمینه‌های مختلف از اخلاق و ادبیات، تا الهیات و پست مدرنیسم جذاب خواهد بود. با این حال، کتاب به قدری واضح و با چنان اشتیاق آشکار نوشته شده است که برای مخاطبان محبوب تری نیز جذاب خواهد بود - همان طور که خود نوشته های مستعار کی یرکگور برای انجام آن طراحی شده بودند. لوئیس روپرشت جونیور، نویسنده پسووردها: هلنیسم، مدرنیسم، و اسطوره انحطاط
مفهوم الوجود عند سيرين كيركيغارد
نویسنده:
زهير الخويلدي
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: سورن کیرکگارد فیلسوف، الهی‌دان، شاعر، منتقد اجتماعی و نویسنده مذهبی دانمارکی است که به طور گسترده به عنوان اولین فیلسوف اگزیستانسیالیست شناخته می‌شود. او متون انتقادی در مورد دین سازمان یافته، مسیحیت، اخلاق، روانشناسی و فلسفه دین نوشت که نشان دهنده عشق به استعاره ها، طنزها و ضرب المثل ها بود. کی یرکگور تأثیر زیادی بر تعداد زیادی از فیلسوفان معاصر داشت، خواه معتقد بودند یا نه. : کارل یاسپرس، مارتین هایدگر، گابریل مارسل، ژان پل سارتر. برخی از اصطلاحات فیلسوف دانمارکی مانند «تهوع»، «اضطراب» و «موجود» اکنون وارد زبان زندگی روزمره شده است. اما به جای اینکه کی یرکگارد را بر اساس یک فرمول تثبیت شده به «پدر اگزیستانسیالیسم» تبدیل کنیم، مهم است که تاکید کنیم که او می خواست استثنایی باشد که انسان مدرن همیشه باید با آن روبرو شود. دومی طرفدار عدم تقلیل بدبختی وجدان به بیماری، عدم پذیرش رستگاری برای رستگاری و اشتباه نکردن رهایی با رستگاری است. او با حفظ قطب فرد و قطب متعالی، احترام به شخص انسانی را که امروزه مورد دستکاری همه نوع است، حفظ می کند و با پناه دادن به موضوع از همه کاریکاتورهایی که ادعا می کنند، از مفهوم امر مقدس محافظت می کند. برای جایگزینی آن به ما می فهماند که هستی تنشی است بین آنچه انسان است و آنچه نیست، تنشی است که در پس تمام سنتزهای دیالکتیکی یا تاریخی باقی می ماند. به طور خلاصه، ما را دعوت می کند که دائماً در مورد این پارادوکس و در این رسوایی مطلق که خدای تجسم یافته در شخص مسیح را تشکیل می دهد که می آید تا پیامی را به انسان ارائه دهد که بدون آن چیزی جز موجودی گمشده نخواهد بود. آیا سیرن کی یرکگارد یک بار نگفت که قهرمان غم انگیز خود را برای بیان افکار عمومی تسلیم می کند. فایت نایت سال را رها می کند تا مجرد شود؟
درسگفتار اگزیستانسیالیسم؛ فلسفه عصیان و شورش
مدرس:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
درسگفتار فوق در زمینه مکتب اگزیستانسیالیسم یا مکتب اصالت وجود به بحث می پردازد.
اصل انفسی بودن در اندیشه کی یر که گارد
نویسنده:
توماس هیوود
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز,
چکیده :
در طرح موضوع انفسی یودن، نخستین وظیفه ما توجیه این پیش فرض است که انفسی بودن، سنگ بنای کل تلقی کی یر که گارد از ایمان است. البته همه پژوهشگران در این باره اتفاق نظر ندارند و در مقدار اهمیتی که به این موضوع اختصاص می دشهند، میان آنها تفاوت چشکگیری وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 175 تا 212
فلسفه نیاز به دین و پیامبران
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
چکیده :
مقاله ذیل به تحلیل و تقریر دو رهیافت ایده آلیستی و رئالیستی در اثبات نیاز انسان به دین و ضرورت(2) بعثت پیامبران آسمانی می پردازد که عبارتند از: 1. رهیافت کلامی (اصل حکمت و لطف)؛ 2. رهیافت عقلایی (کرانمندی عقل)؛ 3. رهیافت عرفانی (تکامل و تحصیل غایت آفرینش) 4. رهیافت روان شناسانه (دفع اضطراب های روحی)؛ 5. رهیافت جامعه شناسانه (فلاسفه)؛ 6. شرط پاسکال (دفع خطر محتمل). بعد از تحلیل رهیافت ها، به رابطه خاتمیّت و نیاز به دین و شبهات منکران نبوّت (براهمه و دئیست ها) اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 141 تا 170
تأملی درباره رهیافت وجودی به دین
نویسنده:
همایون همتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
چکیده :
"رهیافت وجودی به دین" یکی از نگرشها و روشهایی است که در عرصۀ دین شناسی جدید مطرح می شود. براساس این دیدگاه، مطالعه و بررسی دین، در گرو نوعی تعلق خاطر به دین است زیرا بدون برخورداری از "تجربه دینی" و "ارتباط وجودی با دین" -به صرف ارتباط مفهومی و انتزاعی با دین- در وصول به دین نمی توان کامیاب بود. نوشتار حاضر ضمن بازگو نمودن زوایایی از "رویکرد وجودی به دین" به سنجش نسبت فلسفه دین و رهیافت وجودی به دین و رویکرد کلامی به دین پرداخته و از نگاه این نگرش پرسشها و پاسخهای دینی آدمیان را مولود شرایط وجودی ایشان معرفی می کند. از دیدگاه تحلیل وجودی، ادبیات داستانی –بیش از نثر ادبی و فلسفی که هر دو بیانی انتزاعی دارند- بهترین عرصه برای بیان وضعیت حقیقی حیات بشری است. پس از ذکر مطالب فوق، ادامۀ مقاله به بیان آراء کیرکگارد به عنوان مبدع "رهیافت وجودی به دین" و ذکر کاستیها و کمبودهایی که در این روش دین شناسی وجود دارد اختصاص یافته است.
صفحات :
از صفحه 161 تا 173
  • تعداد رکورد ها : 6