جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سیره ادبی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 2
عنوان :
سیره وروش پیامبر (ص) در برخورد با مخالفان
نویسنده:
مصطفی نامداری کرم اله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رفتار پیامبر با کافران
,
سیره اخلاقی پیامبر اکرم
,
سیره رفتاری پیامبر
,
سیره ادبی
,
رفتار پیامبر با مخالفان
چکیده :
موضوع این پژوهش «سیره ورفتار پیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » است واین تحقیق برآن است که با توجه به آیات قرآن کریم ودیگر منابع اسلامی به بررسی تحلیلی مسئلۀ «سیره ورفتار پیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » بپردازد. ضمن بیان تحلیلی وروشن از ابعاد مختلف درمورد «سیره ورفتارپیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » بااستفاده از آیات وروایات ،اهمیت این تحقیق مشخص می شود.این پژوهش برآن است تابا استفاده از آیات وروایات به بحث تحلیلی درموارد ذیل بپردازد: 1- بررسی معنای سیره وروش 2-بررسی برخورد پیامبر (ص) با مشرکان 3- بررسی برخورد پیامبر(ص)با مستهزئان 4- بررسی برخورد پیامبر(ص) بامنافقان 5- چگونگی برخورد پیامبر با یهود6- بررسی برخورد پیامبر (ص) با مسیحیان 7- تحلیل وبررسی برخورد پیامبر (ص) با مرتدان 8- چگونگی رفتار وبرخورد پیامبر (ص) بامجوسان . باتوجه به ماهیت موضوع اهداف تحقیق وامکانات موجود ،ازمیان روشهای پژوهش از روش توصیفی تحلیلی ،برای انجام تحقیق استفاده گردیده است .پس از مطالعه ، سابقه موضوع درکتب مرتبط با آن از جمله قرآن کریم ،کتب تفسیری وکتب معتبر حدیثی وتاریخی وجمع آوری اطلاعات ازطریق فیش برداری وتجزیه وتحلیل آنها با استفاده از دیدگاه صاحبنظران ،مفسران واسلام شناسان نتایج زیر حاصل گردید: 1-سیره : ازماده سَیر به معنای حرکت ورفتار وسیره به معنای نوع راه رفتن است ، همانند جَلسه که برنشستن به صورت عام وجِلسه به سبک ونوع نشستن دلالت دارد.ازسیره می توان به منطق عملی نیز تعبیر کرد ،منظور ازآن منطق مشخص ومعیار معین دررفتار است که درشرایط مختلف ازآن جدا نمی شود وبراساس آن عمل می کند. 2- پیامبر (ص) دربرخورد با مشرکین درروز فتح مکه رفتاری نجیبانه ودرخور یک پیامبر از خود نشان داد به گونه ای که همۀ آنها را بخشید وحتی تعدادی از آنهایی را که مهدور الدم اعلام کرده بود مورد عفو قراردادوحتی بعدازفتح مکه وغزوۀ حنین به آنها غنائم بخشید. 3- سیرۀ پیامبر (ص) بامستهزئان وحرمت شکنان مانند مرتدان قابل توجه است زیرا ایشان با آن همه آزارواذیتی که ازمردم مکه دیده بودند در روزفتح مکه همۀ آنها را عفو کردبجز مسخره کنندگان ومستهزئان که آنها رابانام مشخص نمود وفرمود هرکجا که آنها را یافتید آنها رابه هلاکت برسانید که آنها از قاعدۀ رحمت به دورند. 4-شیوه های برخورد پیامبر (ص) بامنافقان به چند گونه بوده است که این موارد شامل : الف:مدارابامنافقان ب:بی اعتنایی به منافقان ج: برخورد احتیاط آمیز با منافقان د: جلوگیری از فتنه انگیزی منافقان ر:شدت عمل وگوشمالی منافقان بوده است. 5- پیامبر (ص) پس از هجرت به مدینه سعی برمصالحه وهم پیمان بودن با یهودیان راداشتند وحتی دربعضی از کارشکنی ها وپیمان شکنی های آنها با آنها به مدارارفتار می نمود ولی بعداز پیمان شکنی های مجدد،تحریک قریش برعلیه اسلام ،حرمت شکنی ها وحرکتهای ضداسلامی به شدت با آنها برخورد کرده وطی عملیاتهای نظامی تمام قلعه هاودژهای آنها را فتح کرده وبعضی از آنها را تبعید کرده وبعضی رابه هلاکت رسانید. 6- شدت برخورد پیامبر (ص) با مسیحیان نسبت به یهودیان کمتر بودزیرا که مسیحیان نسبت به یهودیان حق پرست تربوده اند وحتی بعضی از پادشاهان آنها بنابر گواهی تاریخ دین اسلام راپذیرفتند ولی به لحاظ شرایط آن را مخفی نگه داشته اند وآنها پیامبر (ص) را به عنوان فرستادۀ الهی قبول داشته اند وباآنها پیمانهایی منعقد نمود. 7- سیره وبرخورد پیامبر (ص) با مرتدان قابل توجه است ،رفتار پیامبر (ص) با اهل مکه شهری که درآن بیست سال ایشان رابه انواع گوناگون آزاروتحقیر کرده بودند ، نجیبانه ودرخوریک پیامبر رحمت بود وبسیاری از بدخواهان ودشمنان راعفو کردند، اماتعدادی راازاین قاعده مستثنی کردند ودستور دادند هرکجا که اینها رایافتید به قتل برسانید تا نشان دهد که درنقض اصول دین هیچ عفو وگذشتی وجود ندارد وبا شدت با متخلفین برخورد می شود ودراین مورد هیچ گونه نرمش وتساهلی ازخود نشان نمی داد. 8- پیغمبر(ص) درزمان حیات خودشان پس از چند سالی که از هجرت آن حضرت به مدینه گذشت وبعد ازصلح حدیبیه زمانی که پیامبر (ص) از جانب مکه مطمئن شد که خطری مسلمانان را تهدید نمی کند رسالت جهانی خود را با نوشتن نامه هایی به سران وپادشاهان کشورهای مختلف اعلام کرد ،که یکی از این نامه ها رابه پادشاه ایران نوشت که مردم ایران درآن زمان مجوس بودند ، دراین راستا دراثر تبلیغات اسلامی عدۀ زیادی ازمجوسان مسلمان شدند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای ابن سینا و ساموئل کالریج در مورد تمایز میان خیال و تخیل
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساموئل تیلور کالریج
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه هنر
کلیدواژههای فرعی :
اشارات و تنبیهات ,
صانع ,
علم نفس ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
صور معقوله ,
تداعی ,
تداعی صور (معانی) ,
افعال نفس ,
صورت غیر حسی ,
عقل فعال ,
خود حیوانی ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حس مشترک ,
حافظه ,
متخیله ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
سیره ادبی ,
استعاده ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بحث خیال از جمله مهم ترین و اصلی ترین مباحث فلسفه هنر در حوزه ادبیات و هنر است. از افلاطون تا به امروز، فیلسوفان و متفکران، آرای مهم و متفاوتی در زمینه خیال ارایه نموده اند. پیش از رنسانس، در منظر اندیشمندان غربی، این معنا صرفا در ساحت فلسفه مورد بحث قرار می گرفت، اما همراه با تحولات علمی و ادبی، نظریه پردازی در عرصه خیال، به حوزه نقد ادبی و نیز نظریه پردازان عرصه شعر و هنر نیز کشیده شد. از جمله این نظریه پردازان، ساموئل تیلور کالریج شاعر و نویسنده انگلیسی است که در سال 1817، با نگارش کتاب سیره ادبی، تئوری خود درباره تمایز میان خیال و تخیل را ارایه نمود. از دیدگاه بسیاری از منتقدان و متفکران، وی اولین کسی بود که این تمایز را مطرح نمود. این مقاله با بررسی آرای ابن سینا در کتاب شفا و تامل در آرای وی، تبیین نموده است که هشت صد سال پیش از کالریج، این ابن سینا بود که متفاوت با آرای اسلاف خویش، تمایز میان خیال و تخیل را مطرح نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 2
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید