جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
کارکردهای مذهبی عناصر و نمادهای معماری مساجد: با تاکید برآثارآنها درهمگرایی و واگرایی مذهبی
نویسنده:
حمید دریس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مساجد از مهم ترین سازه های معماری در تمدن اسلامی و بی گمان شناسنامه معماری اسلامی هستند بر این اساس هدف مااز پژوهش حاضرشناساندن جایگاه اصیل ومتعالی هنر ومعماری اسلام به نسل حاضردر جهت رفع اختلافهااست بخصوص در مساجدکه محل تبلور نمادهای مذهبی،اندیشه و باورهای هنرمند مسلمانی است که برای تطبیق معماری اسلامی با اصول ومشترکات دین مبین اسلام، آنهارا در قالب معماری وتزیینات آن گنجانده است، مانند:« توحیددرکالبد و معنا ،وحدت عناصرواجزا،نبوت ونمادهای آن در مسجد، محراب ،قبله وجهت مشترک، احساس تهی بودن،زبان وخط مشترک ، تحریم نقوش انسانی وحیوانی،حرمت ومحرمیّت وطهارت، جذب سنّتهای معماری پیشین،و...».افتراق های عناصر و نمادهای مساجد گاه تحت تاثیر هنر محلی هستند که تاثیر چندانی در عدم هم گرایی مذهبی ندارند مثل ستون و شکل وتعداد مناره هاو... اختلافات گاه تحت تاثیر مسایل فرهنگی و مذهبی هستند مانند کتیبه های گنبدوسردر ورودی؛وبدعتهایی مثل مقصوره سازی بدلایل سیاسی بوده که موردتحریم فقهای مذاهب مختلف قرارگرفته است. از طرفی کثرت دروحدت ووحدت در کثرت،نه تنها در معماری مساجدوتزیینات آن نفوذ دارد،بلکه ازآنجا در همه ی اقوام جامعه اسلامی با فرهنگ های مختلف تاثیر مشترک می گذارد.بنابراین معماری مسلمین،تکثر قومی وفرهنگی رابه وحدت واشتراک مذهبی سوق می دهدهمانطور که در صدر اسلام ودوره های بعدی اقوام مختلف را در کنار یکدیگر جمع کرد؛بدون شک محل تبلور این کثرت دروحدت،مسجد می باشدبنابراین ازتلفیق درست اجزای تشکیل دهنده معماری مقدس واصیل اسلامی مفاهیم فرهنگی وحکمی وآیینی حفظ شده وبه ایجاد وحدت ومعنویت درمعماری می رسیم.وحدتی که مخلوق را دربرابر خالق وعبد رادر برابرمعبود قرار می دهدوهدف غایی آن دوری از تفرقه،چنگ زدن به حبل متین الهی ورسیدن به امّت واحده در سایه دین فراگیراسلام است.پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی و تاریخی با تحقیق میدانی و رجوع به اسناد کتابخانه ای انجام می گیرد.کلیدوارژگان:مسجد-هنر-تزیین-نمادگرایی-تقریب مذاهب-اختلاف مذهبی
فرهنگنامه صحابه (1-ص)
نویسنده:
عبدالرحیم قنوات
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رسالهْ فرهنگ کاملى است، از اسامى و مشخصات صحابه حضرت رسول اکرم (ص). ویژگى خاص این فرهنگ شیوه ارائه مطالب اَن است. درکتب رجال و طبقات معمولا ابتدا نام فرد مورد نظر اَمده، سپس نام پدر و نسبت قبیله اى قید گردیده و بدنبال آن اطلاعاتى- کم یا زیاد- بدون در نظرگرفتن ترتیب خاصى به رشته تحریر در آمده است. لذا همواره براى یافتن هر نوع اطلاعاتى از شرح احوال فرد مورد نظرباید تمامى مطالبىراکه ذیل نام او اَمده است، وگاه به چندین صفحه مى رسد، به دقّت مطالعه کرده و از نظر گذراند. لیکن در این فرهنگ بر اساس اطلاعات موجود از زندگانى صحابه، جدولى با سیزده محور رسم شده، و تقریباً کلیه اطلاعات اصلى شرح حال صحابه ذیل عناوین این/ محورها مندرج گردیده است. و تنها، با یک مراجعه سریع به هر نوع اطلاعات لازم در خصوص فرد مورد نظر مى توان دست یافت. مراحل و شیوه کار: براى تهیه و تدوین این فرهنگ مراحل زیر طى شده است :1- زندگینامه هر فرد در ماَخذ مربوطه به دقّت مورد مطالعه قرارگرفته، و اطلاعات لازم از زندگانى او بر روى یک فیش درج شده است. 2- پس ازمرحله فیش بردارى کلیه فیشهای مزبور براساس سیستم الفبایى عربى تنظیم گشته است. 3- در مرحله سوم کلیه مطالب مندرج در فیشها بصورت منظم وارد خانه هاى جدول فوق الذکرگردیده است، در هر قسمت از جدول بوسیله شماره یا شماره هایى به ماَخذ در پائین صفحه ارجاع داده شده است.
  • تعداد رکورد ها : 2