جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه فارابی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
اینهمانی عقل فعال و وحی محمدی نزد فارابی
نویسنده:
مهدی فولادوند
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی محمدی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
عقل فعال
,
عقل فعال
,
فلسفه فارابی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فارابی بین مدینه فاضله افلاطون و نظام اجتماعی اسلام
نویسنده:
سید جعفر سجادی
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مدینه فاضله
,
فلسفه فارابی
,
آراء اهل مدینه فاضله
,
مدینه فاضله فارابی
,
مدینه فاضله
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی اجرای فلسفه فارابی در تعلیم و تربیت آموزش عالی غیر اسلامی در اندونزی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Asmuni, Ahmad (آسمونی, احمد)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش فلسفه
,
فلسفه فارابی
چکیده :
ترجمه ماشینی: هدف از این پژوهش، بررسی انتقادی فلسفه آلفارابی در اجرای آموزش در دانشگاههای اسلامی اندونزی است. روش تحقیق مورد استفاده، مطالعه ادبیات با رویکرد فلسفی است. منابع اصلی دادهها در قالب اثر فارابی با عنوان «رساله فی العقل» و پژوهشهای قبلی است که اندیشههای فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی را آشکار میکند. یافتهها نشان میدهد که فلسفه آلفارابی در عمل آموزش در دانشگاههای اسلامی در اندونزی از طریق دامنه، اهداف و مزایای آموزش اجرا میشود. اولاً، دامنه آموزش تدریس شده در مورد مفهوم عقل (هوش) است. ثانیاً، هدف از آموزش، آماده سازی دانش آموزان از طریق انتقال دانش و مهارت های عملی برای به دست آوردن کمال زندگی به عنوان یک انسان است. سوم، مزایای مفهوم ارزش از طریق رشد اخلاق، روش های تدریس و ارزشیابی یادگیری. این تحقیق به این نتیجه می رسد که فلسفه عفارابی در اجرای آموزش در آموزش عالی برای دانشجویان و اساتید در جهت ارتقای شایستگی شخصی بسیار مهم است. مفهوم مورد انتظار این است که دانشگاه های اسلامی نه تنها بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تمرکز دارند، بلکه ارزش های فلسفه زندگی اسلامی را مطابق با رهنمودهای قرآن و حدیث پیاده می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الرسائل الفلسفية الصغری
نویسنده:
ابو نصر الفارابی؛ تحقیق وتقدیم: عبد الأمیر الأعصم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه فارابی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار شرح کتاب فصول منتزعه
مدرس:
محسن کدیور
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
فصول منتزعه
,
فلسفه فارابی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فارابی مؤسس الفلسفه الاسلامیه
نویسنده:
رضا الداوری الاردكانی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار الهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه سیاسی فارابی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه فارابی
,
فلسفه اخلاق فارابی
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت شناسی فارابی ,
وجودشناختی فارابی ,
مدینه فاضله ,
برهان فارابی ,
هستی شناسی فارابی ,
نظریه عقل فارابی ,
اندیشه فارابی ,
مراتب عقل از نظر فارابی ,
شماره ديويي:
181 / 07 ف 127 / دن 1425
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهومی، گزاره ای و سیستمی دیدگاه صریح فارابی در مسئلۀ تشخص
نویسنده:
سید رضا مؤذن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
تشخص
,
تعین
,
تشخص حقیقی
,
تشخص وجودی
,
فلسفه فارابی
,
اشتراک در وجود (فلسفه)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
تحلیل گزاره ای ,
اشتراک ,
واضح و متمایز ,
حد اسمی ,
اشتراک معنوی ,
تقسیم ناپذیری ,
قید زمان (فلسفه) ,
قید مکان (فلسفه) ,
تحلیل ساختار منطقی و زبانی (فلسفه) ,
تحلیل سیستمی (فلسفه) ,
چکیده :
دیدگاه فارابی در مسئلۀ تشخص دو گونه است: اول، دیدگاه انتسابی است. از دید ملاصدرا، فارابی معتقد است تشخص به نحوه وجود شیء میباشد. دوم، دیدگاه صریح فارابی در کتاب تعلیقات است. وی در این کتاب معتقد است عامل تشخص، زمان و وضع میباشند. ابهام در این دیدگاه در مفهوم واژهها، گزاره و چگونگی ارجاع دیدگاه وی به دالّ مرکزی اندیشه وی نمود یافته است. این مقاله رصد میکند که مفهوم تشخص به صورت واضح و متمایز از دید فارابی چیست؟ ساختار منطقی و زبانی گزارۀ منعکسکنندۀ دیدگاه فارابی چگونه است؟ و گزارۀ منعکسکنندۀ دیدگاه فارابی در تشخص چه رابطهای با دال مرکزی اندیشه فارابی، در شبکه معناییاش دارد. تحلیل مفهومی از تشخص نشان داده است که تشخص نزد فارابی مفهومی نسبی است، تحلیل گزارهای نشان داده است که دیدگاه فارابی در تشخص ذی وضع با سکوت و با ابهام ساختاری مواجه است، و تحلیل سیستمی در این تحقیق نشان داده است که مسئلۀ تشخص در فارابی متأخر به عنوان یک مسئله مطرح شده است و تشخص از طریق وجود با دال مرکزی اندیشۀ وی پیوند دارد. اما این بدان معنا نیست که دیدگاه فارابی در تشخص بتواند به عنوان پشتیبان استناد دیدگاه اصالت وجود به فارابی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 367 تا 385
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قراءات فكرية ملتزمة
نویسنده:
محمدجعفر شمس الدين
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اسلامشناسی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
حکومت دینی (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و جهاد ,
حکومت اسلامی ,
ولایت فقیه ,
مجاهده ,
فلسفۀ جهاد ,
فلسفه حج ,
روش فکری غزالی ,
فلسفه فارابی ,
باب حج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شابک (isbn):
978-9953-510-83-5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی و تطبیقی فلسفه اجتماعی فارابی و ابن سینا
نویسنده:
محمد دینمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه
,
معارف اسلامی
,
فلسفه اجتماعی
,
حکمت عملی
,
فلسفه بوعلی
,
حکمت عملی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
فارابی، محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
فلسفه فارابی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فلسفه فارابی
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
فلسفه فارابی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئله اجتماع جایگاه ویژه ایدراندیشه دو فیلسوف بزرگ مسلمان، جناب فارابی و ابن سینا دارد. جناب فارابی انرا تحت عنوان علم المدنی که همان فلسفه عملی ایشان می باشدمورد برسی قرار دادهوجناب ابو علی سینا انرادر دو بخش تدبیر منزل و تدبیرشهر که زیر شاخه حکمت عملی ایشان می باشند، مورد توجه قرار می دهند. مسائلی نیز تحت این عناوین بیان شده و مورد بررسی قرار می گیرد که در اندیشه جناب فارابی ، حول مقوله رهبر جامعه بودهو در اندیشهجناب بوعلی حول مسئله قانون قرار دارد . در مقام تطبیق بسیاری از مسائل بیان شده توسط این فیلسوفان بر هم مطابقت دارد الا اینکهبه نظر می رسد جناب فارابی اصالت را به اجتماع می دهند ولی جناب ابو علی سینابرای مسئله فرد و اجتماع به طور یکسان اهمیت قائل بوده و هر کدامرا به طور جداگانهمورد توجهقرار میدهند وهمچنین به نظر می رسد که توجه به مسئله شریعت در اندیشهجناب ابن سینا ازجایگاه ویژه تری نسبت به اندیشه جناب فارابی برخوردار استو همین امور باعث می شود با وجود تشابه های زیادی که بین این دو اندیشه وجود داردنتوانیم به همانندی کامل این دو اندیشه در تحلیل مسئله اجتماع و یا تبعیت جناب بوعلی از جناب فارابی حکم کنیم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت معرفت و سعادت در فلسفه مدنی فارابی
نویسنده:
نوشین صبوری دارابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
شناخت
,
استدلال
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
عَدلٌ
,
فضایل اخلاقی
,
شناخت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فلسفه فارابی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فلسفه فارابی
,
فلسفه فارابی
,
فلسفه فارابی
چکیده :
فارابی،شارح ارسطو و معلم ثانی است. او دغدغه سعادت دنیوی و اخروی انسان هارا داشته و بدین منظور به طرح مدینه فاضله پرداخته است تا همگان رابا هدایت فیلسوف-نبی ،بهسوی فضیلت فرا خواند و به انجام آن تشویق نماید. فلسفه مدنی فارابی، بر دو پایه فقه و فلسفه که دو جزء علم مدنیند استوار است و به اعتبار آن، با توجه به شرایط زمان، فقها و فلاسفه، زمام امور جامعه را برعهده دارند.در اندیشه او، رئیس فاضله، از ابزار و مقدماتی برای رسانیدن انسان ها به سعادت، بهره می جوید که یکی از آنها فضیلت است.ابونصر به فضایل چهارگانه (نظری،فکری،خلقی و عملی)معتقد است.فضایل نظری را از سنخ ادراک عقلی و یقینی موجودات می داند که نفس به وسیله آنها حقیقت را می شناسد. و فضایل فکری را اموری می داند که معلوم می سازد چه چیز برای نیل به غایات فاضله سودمندتر است و فضایل خلقی هرکس را به اندازه قوه فکری او می داند که اگر غایت فاضلی اختیار نمود،فضایل اخلاقی او نیز چنین خواهد بود.فضایل عملی،تحقق فضایل در افعال ظاهره است.عقل نیز یکی از مسائل مطرح در فلسفه اوست،که درجاتی دارد،فروترین آن عقل مادی،یا هیولانی یا عقل بالقوه است و این عقل برای عقل بالفعل به منزله مادهو در درجه دوم عقل بالفعل است که نسبت به عقل هیولانی در حکم صورت است و نسبت به عقل مستفاد در حکم ماده. عقل بالفعل آنگاه که در صورت عادت و تکرار ملکه گردید به عقل بالملکه تبدیل می شود.بالاترین درجه، عقل مستفاد است و آن نسبت به عقل بالفعل به منزله صورت است ، و نسبت به عقل دیگری که انسانی نیست،یعنی عقل فعال ،در حکم ماده است. عقل مستفاد، به مرتبه ای رسیده است که می تواند به طور مستقیم، معقولات را از عقل فعال بگیرد و از ماده بی نیاز باشد و به فنای آن فانی نشود و الهی گردد.در این هنگام است کهانسان به کمال وجودی خود دست می یابد. در نیل به سعادت، انسان ها از معارفی برخوردار می شوند که عبارتند از معرفت حسی،معرفت فطری،معرفت اشراقی و معرفت عقلانی. معرفت حسی و معرفت فطری در همه انسان ها مشترک است و اما معرفت اشراقی که خاص نبی بوده و توسط آن به اتصال به عقل فعال نائل می آید. و معرفت عقلانی که مختص فیلسوف بوده و به واسطه آن به عقل فعال متصل می گردد. بنابراین، هریک با روش های جداگانه به یک هدف و غایت کهعبارت از خیر و کمال و سعادت است، دست می یابند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید