جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تذکرهالاولیایِ عطّار
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 1
عنوان :
مقایسه و نقد حکایتهای تذکرةالاولیای عطار و نفحات الانس جامی از دیدگاه تاریخی، اجتماعی و اندیشه های عرفانی
نویسنده:
حسن توفیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تصوف و عرفان
,
حکایت
,
علوم انسانی
,
تصوف و عرفان
,
اجتماع
,
تاریخ
,
تاریخ
,
تذکرهالاولیایِ عطّار
,
نفحات¬الانسِ جامی
,
تذکرهالاولیایِ عطّار
,
نفحات¬الانسِ جامی
چکیده :
تذکرهالاولیای عطّار و نفحاتالانسِ جامی دو نمونه از تذکرههای صوفیانه هستند که هر چند از روی منابع فارسی و عربی گوناگون گردآوری شدهاند، امّا چون با قلم عطّار و جامی نوشته شده-اند، اثر خاصّ آن دو ادیب به شمار میروند. هر دو کتاب را به نوعی میتوان شامل دو بخش دانست؛ در تذکرهالاولیا بخش نخست شامل اولیایِ هفتاد و دوگانهای است که عطّار به سرگذشت آنها پرداخته است و بخش دوم شامل بیست و پنج بخش برافزوده است که به باور پژوهشگران توسّط ناشناسی در قرن دهم یا یازدهم به بخشهای اصلی افزوده شده است. منظور از دو بخش نفحاتالانس نیز یکی بخشی است که جامی طبقاتالصوفیّهی خواجه عبدالله انصاری را پیش روی داشته است و دیگری بخشی است که از منابع دیگری سود جسته است و سرگذشت مشایخ صوفیّه را تا روزگار خود بررسیده است. این دو بخش مجموعاً شامل سرگذشت 618 تن از صوفیان مرد و زن است.میتوان گفت انگیزهی عطّار و جامی از نگارش این دو کتاب، جز بررسیِ سرگذشتِ معنویِ صوفیان، تبیین اصول و اندیشههای عرفانی از رهگذر حکایتهایی است که در متن زندگی مشایخ صوفیّه یا به طور واقع رخ داده است و یا برای تعلیم عرفان به مریدان، ابداع شده است. حکایت-های دو اثر از این منظر موادّ خامی از عرفان هستند که هریک در مضمون یا مضامین عرفانی گوناگون پرورده شدهاند تا آنجا که گاه یک حکایت، حول چند محور عرفانی میچرخد و چندین اندیشه را به خواننده القا میکند. آنچه در این میان ضروری به نظر میرسد بررسی این حکایتها از نقطه نظر عرفانی و پژوهش در اندیشههای عرفانی موجود در آنهاست که کاری بس درازدامن و نیازمندِ اشراف بر اصطلاحات و اصول عرفانی نزد عارفان است.نگاهی به حکایتهای دو کتاب نشان میدهد که اگرچه اندیشهها و اصولِ عرفانیِ موردِ نظرِ دو نویسنده در هر دو کتاب، تقریباً یکسان هستند؛ امّا این اصول در حکایتهای دو کتاب دارای بسامد یکسانی نیستند و هر یک از نویسندگان بر بعضی اصول و اندیشههای عرفانی تأکید بیشتری داشتهاند که در ادامه به آنها اشاره میشود.در بحث از محتوای کلّی دو اثر میتوان گفت نفحاتالانس محتوایی عرفانی، تاریخی و ادبی دارد؛ امّا آنچه در تذکرهالاولیا مورد نظر عطّار است تنها عرفان است و بس. به بیان دیگر برای عطّار – بر خلاف جامی- اهمّیّتی ندارد که اولیای کتابش در چه تاریخی به دنیا آمدهاند و در چه تاریخی وفات یافتهاند، شعر سرودهاند یا نه و... . او حتّی بارها از وقایع تاریخی به عنوان ابزاری برای القای اندیشههای عرفانی بهره برده است؛ وقایعی که نه تنها مبنای تاریخی درستی ندارند، بلکه در عدم وقوع آنها هیچ تردیدی نیست. چنانکه گفته شد این دو اثر در مضامین عرفانی مختلف، دارای شدّت و ضعف هستند و به ندرت پیش میآید که به یک موضوع بهطور برابر بپردازند؛ امّا در یک نتیجهگیری کلّی تذکرهالاولیا چه از نظر تعداد حکایات و چه از نظر محتوای نابِ عرفانیِ حکایات، فراتر از نفحاتالانس است؛ چنانکه محتوای بعضی از حکایتهای نفحاتالانس مانند مشاهدهی جمال الهی در صورت ممکنات بیانگر انحطاط عرفان نیز هستند.در مباحث عرفان نظری که شامل خداشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی است، اگرچه هر دو کتاب به نارسایی عقل در کشف و شهود و لزوم خودشناسی تأکید داشتهاند؛ امّا تذکرهالاولیا از این حدود فراتر رفته است و نه تنها به «دل» به عنوان اصلیترین ابزار کشف و شهود، بیشتر تأکید کرده است، بلکه آن را همان عرش الهی دانسته است که این مضمون از نابترین اصول مورد نظر عارفان است. نفحاتالانس نیز با اشاره به اینکه شناخت حق پایهی هر شناختی است و معرفت حق مراتب گوناگون دارد، در این موضوع فراتر از تذکرهالاولیا ظاهر شده است.بیشترین حکایتهای دو کتاب مربوط به سیر و سلوک عملی، وظایف سالک و مقامها و احوال او در این راه است که در این مضامین، گاه تذکرهالاولیا و گاه نفحاتالانس از یکدیگر پیشی جستهاند و اندیشههای نابتری را القا نمودهاند.جامی در نفحاتالانس بیش از عطّار بر لزوم استفاده از پیر و مرشد در سلوک، تأکید کرده است و حکایتهای بیشتری را در مورد قطب ذکر نموده است. دو نویسنده اگرچه بهطور یکسان به موضوع علم لدنّی – که یکی از ویژگیهای اولیا است - توجّه داشتهاند، امّا در بحث از کرامتها –که دیگر ویژگی اولیا است – باز هم نفحاتالانس فراتر از تذکرهالاولیا ظاهر شده است؛ زیـرا کرامتهای نفحاتالانس بیشتر و متنوّعتر از تذکرهالاولیا هستند.در بحث از وظایف سالک باید گفت: جز موضوعِ لزوم ادب نسبت به پیر و لزوم انجام ریاضتها و مشغول کردن نفس - که هر دو نویسنده تقریباً به یک میزان بدانها پرداختهاند - در دیگر موارد مانند: لزوم مداومت بر ذکر و حضور قلب در آن، لزوم رعایت ادب نسبت به خداوند و پیامبر(ص)، لزوم مخالفت با هوای نفس، لزوم بیتوجّهی به دنیا و مظاهر آن، لزوم ترک حجاب خود و خلق و در نهایت لزوم مبارزه با وسوسههای شیطان، تذکرهالاولیا چه از نظر تعداد حکایتها و چه از نظر محتوای عرفانی آنها بسیار برتر از نفحاتالانس است.در یک مقایسهی کلّی از نظر مقامهای سالک، تعداد حکایتهای تذکرهالاولیا جز در مقام توبه و محاسبه که تقریباً با نفحاتالانس مساوی است، در دیگر مقامها و به ویژه در مقام زهد بیشتر از نفحاتالانس است؛ امّا این بدان معنا نیست که محتوایِ عرفانیِ حکایتهای نفحاتالانس پستتر از تذکرهالاولیا است؛ بلکه در بیشتر موارد مانند مقامهای ورع، فقر، توکّل و رضا، اندیشه-های مورد نظر جامی همان اندیشههای مورد نظر عطّار هستند که در حکایتهای کمتری گنجانده شدهاند.مهمترین تفاوت محتوایی دو اثر در بحث مقامها، سرزندگی و جوش و خروشِ معنوی است که عطّار در مقام فنا به نمایش گذاشته است و فنا را با عشق درآمیخته است و این جوششِ معنوی در نفحاتالانس کمتر به چشم میخورد. به بیان دیگر عطّار در حکایات مربوط به فنا و به ویژه در سرگذشت حسین بن منصور حلّاج، از اوج معنویّت انسان سخن گفته است که عارف باید پیوسته در تکاپوی گمشدهی خود (حق)، در جنبوجوشی معنوی و خودجوش باشد و در این راه تمام وجود خود را مانند حلّاج فنا کند.در بحث از احوال سالک میتوان گفت اگرچه شکوهِ معنوی که در حال قرب و استغراقِ ناشی از آن، در حکایتهای تذکرهالاولیا و به ویژه در سرگذشت ابوالحسن خرقانی دیده میشود در نفحاتالانس مشابهی ندارد، امّا دو اثر از نظر تعداد و محتوای حکایتهای مربوط به حال محبّت، رجا، یقین و قبض و بسط تقریباً یکسانند.از تفاوتهای محتوایی دو اثر در حال خوف این است که خوف از قیامت و دوزخ در تذکرهالاولیا بیشتر از نفحاتالانس ذکر شده است که این مضمون در احوال صوفیان سدهی نخست بیشتر دیده میشود؛ صوفیانی چون حسن بصری و حبیب عجمی که روش آنها بیشتر زاهدانه است تا صوفیانه.سماع که از ابزارهای صوفیان برای رسیدن به حال وجد است، در نفحاتالانس پررونقتر از تذکرهالاولیا است؛ بهطوریکه در سراسر نفحاتالانس ردّ پای سماع و آداب آن به چشم میخورد و مانند تذکرهالاولیا محدود به چند صوفی خاصّ نیست.حکایتهای تذکرهالاولیا و نفحاتالانس جز همهی آنچهکه گفته شد، تا حدودی قابلیّت آن را دارند که بتوان سیر تاریخی تصوّف را از طریق آنها دنبال کرد. در این خصوص تذکرهالاولیا تا اواسط قرن پنجم و نفحاتالانس تا نیمهی دوم قرن نهم این امکان را به پژوهنده میدهند. آنچه از حکایات دو کتاب برمیآید این است که گذار از دورهی زهدِ اولیّه به تصوّف، در حکایتهای تذکرهالاولیا نمایانتر از نفحاتالانس است؛ زیرا جامی در کتاب خود هیچ نامی از زاهدان نخستین – که از اولیای نخستین تذکرهالاولیا هستند- نبرده است. پیشرفت اصول اولیّهی تصوّف در قرن دوم و سوم نیز از مواردی است که در حکایتهای تذکرهالاولیا مشهودتر است و اصولی چون فقر، فنا، محبّت و... در این کتاب برجستهتر از نفحاتالانس هستند.در دوکتاب همچنین از مناقشات فرقههای گوناگون سخن رفتهاست که اوج این مناقشات در قرن چهارم به قتلِ اسطورهی عاشقی نزد عطّار یعنی حسین بن منصور حلّاج منجر شده است و در قرن ششم دست قشرینگران را به خون شهابالدّین سهروردی (یحیی بن حبش) و عینالقضاه همدانی آلوده کرده است.همچنین هر دو کتاب به درسی شدن عرفان در قرن چهارم و هفتم اشاراتی داشتهاند. در قرن چهارم این رویداد مهمّ با تألیف کتاب «الّلمع فی التصوّف» توسّط ابونصرسرّاج رخ دادهاست که هر دو کتاب به آن اشاره کردهاند. در قرن هفتم نیز با تألیف دو کتاب «فصوصالحکم» و «فتوحاتمکّیه» توسّط محییالدّین ابن عربی عرفان نظری وارد مرحلهی جدیدی شده است که مهمترین اصل آن «وحدت وجود» بودهاست. اگرچه ریشهی این اصل را میتوان در حکایتهای صوفیانِ سدههای نخست نیز جستوجو کرد، امّا تأثیر آثار ابن عربی بر عرفانِ سدههای بعد از او انکارناپذیر است؛ چنانکه اصول سلسلهی سنّی مذهبِ نقشبندیّه – که جامی نیز پیرو همین فرقه است- به شدّت تحت تأثیر آرای ابن عربی است و جامی در کتاب خود به بعضی اصول آن اشاره کردهاست.در اجتماعی که صوفیان یکی از قشرهای آن را تشکیل میدهند، به خوبی میتوان تعامل اجتماعی آنها را مورد بررسی قرار داد. آنچه در این میان مسلّم است این است که راه و روش صوفیانه به شدّت بر زندگی اجتماعی صوفیان تأثیر گذاشتهاست؛ به طوریکه گروهی از آنان را به شدّت خلقگریز و عزلتنشین کرده است و از زن و فرزند بیزار. البتّه این شیوه هرچند بین صوفیان نخستین در تذکرهالاولیا بسیار رواج دارد، امّا به مرور زمان و در سدههای بعد تعدیل میشود و از عزلت به «به ظاهر با خلق و به باطن با حق» تعبیر میشود و دیدگاه صوفیان را نسبت به ازدواج و فرزند عوض میکند؛ چنانکه «عجوزه» پس از قرن ششم جای خود را به «خاتون» میدهد و از زنان، دیگر به عنوان مصداقِ دنیا و حجابِ حق یاد نمیشود.از دیگر موارد قابل بررسی در دو کتاب سلطانگریزی صوفیان است که باز هم تحت تأثیر روش صوفیانهی آنهاست؛ به بیان دیگر گریز صوفیان از پادشاهان و لشکریان، ناشی از ترس از ایشان نیست، بلکه از سلوک آنها در مقام ورع نشأت میگیرد و حسّاسیّتِ دل آنها را در برابر مالِ سلطان و لشکری برمیانگیزد و آنها را وادار به پرهیز از هر چیزی میکند که به نوعی با پادشاهان ارتباط دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 1
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید