جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
>
تصدیق(مقابل تصور)
>
احکام ((کانت)، اصطلاح وابسته)
>
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته)
>
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
نقد عقل محض [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت؛ مترجم: پل گایر، آلن وود
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Cambridge: Cambridge university of press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
حسیات استعلایی
,
دیالکتیک استعلایی
,
فلسفه کانت
,
منطق استعلایی
,
استنتاج استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل استعلایی و جدل استعلایی)
,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی)
,
سنجش خرد ناب: کانت
,
آثار کانت
کلیدواژههای فرعی :
مکان و زمان ,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) ,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) ,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض) ,
روش ریاضی ,
چکیده :
سنجش خرد ناب یا نقد عقل محض یا نقد اول نخستین کتاب از سهگانهٔ فلسفه انتقادی از ایمانوئل کانت است که اولینبار در سال ۱۷۸۱ چاپ شد. این کتاب مهمترین اثر کانت است و دربارهٔ ویژگیهای عقل و توان آن در شناخت متافیزیک است. کتاب شامل بخش هایی نظیر حسیات استعلایی و منطق استعلایی است، بخش دوم در برگیرنده تحلیل استعلایی و دیالکتیک استعلایی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه کانت
مدرس:
سید حمید طالب زاده
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسیات استعلایی
,
دیالکتیک استعلایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه کانت
,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی)
,
جدل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و تحلیل استعلایی)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
کلیدواژههای فرعی :
ایده های عقل ,
شهودهای حسی ,
شهودهای محض ,
چکیده :
کانت را به عنوان نقطه ی عطفی در فلسفۀ جدید می شناسیم. کانت فیلسوفی است که همۀ فلسفۀ ماقبل او و فلسفۀ مابعد او با او شناخته می شود. شاید بتوان او را بزرگترین فیلسوف دوره ی مُدرن خواند. اهمیت فلسفۀ او تا بدان حد است که در همه ی شؤون فکری و اجتماعی غرب اثر کرده است. و هایدگر در نقل قولی می گوید “ما زیر سایۀ کانت زندگی می کنیم.” یعنی جهان غرب زیر سایۀ کانت و تفکر کانت زندگی می کنند. درسگفتارهای پیش رو، درس های دکتر سید حمید طالبزاده برای دورهی درسی کارشناسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۹ است که به جوانب مختلف اندیشهی کانت پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه معرفت شناسانه وجود و ماهیت در فلسفه ملاصدرا با نومن و فنومن در فلسفه کانت
نویسنده:
قاسم کاکایی، محمد بنیانی، مرضیه اعتمادی فر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود و ماهیت
,
شیء فی نفسه و پدیدار (نومن و فنومن)
,
فلسفه کانت
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
مقایسه تطبیقی کانت و ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
اصالت وجود ,
تداخل مقولات ,
وجود ذهنی ,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
تطابق عین و ذهن ,
تفاسیر مختلف از نومن ,
انسان و درک حقیقت اشیا ,
دسترسی ذهن به ماهیت اشیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله شناخت یکی از مسائل مهم فلسفه به شمار می رود. از آنجا که موضوع کلیدی حکمت متعالیه اصالت وجود است، مسئله شناخت نیز به این موضوع ارتباط می یابد. طبق اصالت وجود، وجود امری اصیل و محقق در خارج و ماهیت امری اعتباری است. از نظر ملاصدرا حقیقت وجود در ذهن نمی آید، بنابراین انطباق بین ذهن و عین در فلسفه ملاصدرا به نوعی به مسئله ماهیت و وجود بازگشت می کند. البته دو معنا از اصیل از عبارات ملاصدرا قابل برداشت است که هر کدام از این معانی پیامدهایی متفاوت خواهند داشت. در نظام کانت انطباقی بین ذهن و عین وجود ندارد زیرا آنچه در ذهن ماست و ما آن را می شناسیم تنها فنومن و پدیدار اشیاست و ذهن ما راهی برای دسترسی به حقیقت اشیا و یا نومن ندارد. به این ترتیب انطباق بین ذهن و عین در فلسفه کانت به نومن و فنومن بازگشت می کند. اگر چه ماهیت متفاوت از فنومن است اما شباهت زیادی میان آنها می توان یافت. وجود نیز از جنبه هایی شبیه به معنای روانشناسانه نومن است با این تفاوت که وجود عام تر از نومن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Kritit der reinen vernunft
نویسنده:
کانت
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Berlin: ,
زبان :
آلمانی
کلیدواژههای اصلی :
حسیات استعلایی
,
دیالکتیک استعلایی
,
فلسفه کانت
,
منطق استعلایی
,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی)
,
سنجش خرد ناب: کانت
,
آثار کانت
کلیدواژههای فرعی :
زمان و مکان ,
مقولات ,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) ,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) ,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض) ,
روش ریاضی ,
چکیده :
نقد عقل نظری/ محض به بحث درباره قوه شناسائی نظری و محدودیت آن می پردازد. در این کتاب حسیات استعلایی و منطق استعلایی مطرح می شود و بخش اخیر نیز درباره تحلیل استعلایی و دیالکتیک استعلایی به بحث می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان و مکان در معرفت شناسى کانت و هگل
نویسنده:
ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکان
,
فلسفه غربی
,
فلسفه هگل
,
فلسفه کانت
,
زمان
کلیدواژههای فرعی :
پدیدارشناسی روح ,
حسیات استعلایی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه جدید ,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی) ,
استنتاج استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل استعلایی و جدل استعلایی) ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
جدل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و تحلیل استعلایی) ,
چکیده :
اهميت مباحث معرفت شناسى (اپيستمولوژيك) بر كسى پوشيده نيست. در فلسفه جديد، معرفت شناسى به حدى مهم است كه به جرأت مى توان گفت: فلسفه غرب بيش تر شأن معرفت شناسانه دارد تا هستى شناسانه (آنتولوژيك). اعتقاد بر اين است كه كانت نخستين فيلسوف غربى بوده كه در معرفت شناسى، بيش از ديگر فلاسفه دوره جديد بحث نموده است، به گونه اى كه موضوع فلسفه را از وجودشناسى به معرفت شناسى تبديل كرده است. بنابراين، از زمان او تاكنون فلسفه غرب شأن معرفت شناسى گرفته است. در اين مقاله، به بخشى از دستگاه عظيم و عريض كانت و بخش هايى كه هگل از آن ها متأثر گرديده، پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیق انتقادی «شیء فی نفسه» در نظریهی معرفت کانت
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کانت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
شی ء فی نفسه
,
مقولات
,
ایده آلیسم
,
ایده آلیسم معرفت شناختی
,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض)
,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
معرفت شناسی کانت
,
قوه شهود
,
پدیدار ذهنی
,
ایده آلیسم کانتی
کلیدواژههای فرعی :
مکان ,
مقولات فاهمه ,
فلسفه نقادی عقل ,
نقد عقل محض کانت ,
تحلیل استعلایی((اصطلاح وابسته)، قسیم استنتاج استعلایی و جدل استعلایی) ,
عین مستقل از ذهن ,
عین وابسته به از ذهن ,
شیء به شهود آمده ,
نقد عقل عملی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مفسران کانت با توجه به مکتوبات وی درباره ی «شیء فی نفسه» دو تفسیر کاملاً متفاوت ارائه کرده اند. تفسیر اول «شیء فی نفسه» را مثبت تلقی کرده، آن را «موجود» می داند و «علت» پدیدار به شمار می آورد. تفسیر دوم، «شیء فی نفسه» را منفی تلقی کرده، پدیدارها را تنها موجوداتِ ممکن میانگارد. این مقاله ضمن بررسی سخنان کانت و مفسران وی در این باره، روشن میسازد که این دو تفسیر با یکدیگر متناقضاند و لاجرم باید یکی از آنها را پذیرفت. سپس نشان می دهد که هر دو تفسیر با مشکلاتی مواجهاند که از عهده ی حل آنها برنمی آیند. پس از آن، مبتنی بر اصولِ منطقی، ناکارآمدیِ راه حلی را که جامع بین دو تفسیر است نشان می دهد. نتیجه اینکه: نظریه ی معرفت کانت اساساً حاوی تناقضی است که بیانگرِ عدم صحت ساختاری و محتواییِ آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید