جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
احکام وجود(عرفان نظری)
>
احکام ذات(مقابل احکام تعینات)
>
احکام هویت غیبی
>
احکام هویت غیبی ایجابی
>
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
اربعین فی اصول الدین للامام فخرالدین الرازی
نویسنده:
فخرالدین رازی ؛ تحقیق دکتر الحمد الحجازی السقا
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: مکتب الکلیات الازهریه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
کلام اهل سنت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
فخررازی، محمدبن عمر
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
معالم اصول الدین: فخر رازی
,
المباحثات: فخر رازی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
افعال عباد ,
امامت ,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
حسن و قبح ,
رؤیت خدا ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
اراده الهی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
شیئیت معدوم ,
حدوث ذاتی عالم ,
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
تنزیه الهی ,
حیات الهی ,
حدیث غدیر ,
علم الهی به جزئیات ,
فضایل امام علی(ع) ,
احکام عدم ,
احوال معاد ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
شبهات کلامی ,
من کنت مولاه فهذا علی مولاه ,
زیادت صفات الهی بر ذات ,
امکاد معاد بدنی ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از مکان ,
آیات رؤیت الهی ,
قدرت الهی ,
چکیده :
الأربعين في أصولالدين، یکى از با ارزشترين كتب در علم كلام به حساب مىآيد، چنانكه افراد متعددى به این كتاب مراجعه كرده و از مطالب این كتاب استفاده نموده و يا گاه بر بعضى از مطالب آن ايراداتى نوشتهاند. مباحث این كتاب در 40 مسأله بيان شده است كه مؤلف هر موضوع كلامى را در مسألهاى بيان كرده و گاه یک مسأله از چندين فصل تشكيل مىشود. المسألة الاولى: حدوث عالم. مؤلف در این مسأله طى 3 مقدمه از حقيقت عالم و محدث بحث نموده و حدوث عالم را اثبات مىكند. المسألة الثانية: در عدم شيئيت معدوم مىباشد. المسألة الثالثة: در این مسأله مؤلف علم به صانع را اثبات مىكند. المسألة الرابعة: در این مسأله بحث مىشود، از قدم، بقاء، ازلى و سرمدى بودن حضرت حق. المسألة الخامسة: مسأله پنجم در مورد حقيقت حضرت حق مىباشد. المسألة السادسة: در این مسأله بحث شده است، از این كه آيا وجود خداوند و حقيقت او یکى است يا نه؟ المسألة السابعة: مؤلف در این مسأله از متخير نبودن حضرت حق بحث نموده است. المسألة الثامنه: این مسأله اختصاص دارد، به نفى مكان از وجود خداوند. المسألة التاسعة: در این مسأله از نفى حلول خداوند در موجودى بحث شده است. المسألة العاشرة: مؤلف در این مسأله نفى نموده است، محل بودن حضرت حق را بر موجودات. المسألة الحادية عشرة: در این مسأله كه از دو فصل تشكيل يافته، مؤلف ابتداء حقيقت قدرت را بيان كرده، سپس صفت قدرت را برای خداوند اثبات مىنمايد. المسألة الثانية عشرة: در این مسأله نيز طى دو فصل مؤلف اولا اثبات مىكند، علم را برای خداوند و سپس اثبات مىكند، علم حضرت حق را به تمام موجودات. المسألة الثالثة عشرة: در این مسأله مؤلف طى 3 فصل بحث مىكند از حقيقت اراده و مريد بودن خداوند و آراء و مذاهب مختلف را در مورد اراده بيان مىكند. المسألة الرابعة عشرة: در این مسأله از حيات خداوند بحث شده است. المسألة الخامسة عشرة: این مسأله در مورد زيادت صفات بر ذات مىباشد. المسألة السادسة عشرة: در این مسأله طى دو فصل از حقيقت ابصار و اسماع بحث شده و صفت بصر و سمع را در حضرت حق اثبات مىكند. المسألة السابعة عشرة: در این مسأله از حقيقت تكلم بحث شده و صفت تكلم برای حضرت حق تبارك و تعالى اثبات شده است. المسألة الثامنة عشرة: در این مسأله طى دو فصل بحث شده است، از حقيقت بقاء و اثبات شده است بقاء حضرت حق تعالى. المسألة التاسعة عشرة: در این مسأله طى 6 فصل مؤلف بحث مىكند، از این كه خداوند مرئى است و به شبهات معتزله در عدم امكان رؤيت حضرت حق جواب مىدهد. المسألة العشرون: در این مسأله كه از دو فصل تشكيل يافته، بحث شده از استحالۀ اكتناه حضرت حق تبارك و تعالى. المسألة الحادية و العشرون: در این مسأله از وحدت صانع بحث شده است. المسألة الثانية و العشرون: این مسأله اختصاص يافته است، به خلق افعال بندگان. المسألة الثالثة و العشرون: این مسأله در مورد عمومیت قدرت حضرت حق مىباشد. المسألة الرابعة و العشرون: این مسأله در مورد عمومیت ارادۀ حضرت حق مىباشد. المسألة الخامسة و العشرون: در این مسأله بحث شده است كه حسن و قبح تنها به شرع ثابت مىشود. المسألة السادسة و العشرون: این مسأله اثبات مىكند كه افعال الهى معلل به علتى نمىباشند. المسألة السابعة و العشرون: در اثبات جوهر فرد و بحث از جزء لا يتجزئ مىباشد. المسألة الثامنة و العشرون: در بيان حقيقت نفس مىباشد. المسألة التاسعة و العشرون: در این مسأله بحث شده است از اثبات خلاء. المسألة الثلاثون: در این مسأله كه از 7 فصل تشكيل يافته، بحث شده از اثبات معاد جسمانى و روحانى و دفع شبهات آن. المسألة الحادية و الثلاثون: در این مسأله نبوت حضرت خاتم(ص) اثبات شده است. المسألة الثانية و الثلاثون: در اثبات عصمت انبياء(ع) مىباشد. المسألة الثالثة و الثلاثون: در بيان افضليت ملائكه بر پيامبران و يا برعكس آن مىباشد. المسألة الرابعة و الثلاثون: در این مسأله از كرامات اولیاء بحث شده است. المسألة الخامسة و الثلاثون: در این مسأله طى 4 فصل بحث شده است، از ثواب و عقاب، انقطاع عذاب و خلود و به شبهات معتزله و مرجئه پاسخ داده شده است. المسألة السادسة و الثلاثون: این مسأله اختصاص يافته به انقطاع عذاب فساق. المسألة السابعة و الثلاثون: در این مسأله بحث شده است از شفاعت. المسألة الثامنة و الثلاثون: در این مسأله در مورد يقينى بودن ادلۀ لفظى بحث شده است. المسألة التاسعة و الثلاثون: در این مسأله طى 5 فصل بحث شده است از امامت، ادلۀ آن و امام بعد از پيامبر(ص). المسأله الاربعون: در این مسأله بحث شده است از مقدماتى كه مىشود در مطالب عقلى به آنها رجوع نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالب العالیة من العم الالهی المجلد 1
نویسنده:
فخرالدین الرازی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
علم الهی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
ابدیت الهی ,
براهین خداشناسی ,
تسلسل ,
دور ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
مفهوم واجب الوجود ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
ازلیت خداوند(فلسفه دین) ,
کد کنگره:
BP 205/2 /ف3م6
چکیده :
المطالب العالية من العلم الإلهي يكى از مهمترين آثار كلامى فخر رازى، بلكه اشاعره محسوب مىشود. مؤلف از مباحث كلامى و فلسفى آنچه را كه حول عقائد بوده، در اين كتاب جمع كرده است. او موضوع كتاب خود را ذات خداوند و صفات بارى تعالى قرار مىدهد. محتوای جزء اول: مقدمه: مقدمۀ كتاب از چهار فصل تشكيل مىشود كه عبارتند از: الف- الفصل الاول في بيان ان هذا العلم اشرف العلوم على الاطلاق: مؤلف در اين فصل أشرفيت علم الهى (يا به تعبير ديگر علم كلام) را بر ديگر علوم اثبات مىكند. ب- الفصل الثانى في انه هل للعقول البشريه سبيل الى تحصيل الجزم و اليقين في هذا العلم: مؤلف در اين فصل، يكى از مباحث مهم معرفت شناسى را مطرح مىكند(آيا اصلا عقل انسان راهى به جزم يقين دارد يا نه؟). ج- الفصل الثالث في ان تحصيل هذه المعارف المقدسه هل الطريق اليه واحد ام اكثر من واحد. مؤلف در اين فصل به شيوۀ بحث در علم كلام مىپردازد و طرق آن را بيان مىكند. د- الفصل الرابع في ضبط معاقد هذا العلم: مؤلف در اين فصل چگونگى تقسيم مباحث الهى را بيان مىكند. الجزء الاول: جزء اول كتاب در بيان ادلۀ اثبات خداوند مىباشد كه سه قسمت مىباشد، كه هر كدام از فصولى تشكيل يافتهاند كه عبارتند از: القسم الاول في ذكر الدلائل القطعيه اليقينية: مؤلف در اين بخش طى 24 فصل، ادلۀ يقينى اثبات وجود خداوند و اثبات صفات بارى تعالى را بيان مىكند. او ابتداء در طى چند فصل مباحث عامۀ مربوط به ممكن، واجب، علة، معلول، ابطال دور و تسلسل را بيان كرده، سپس وجود خداوند را با برهان امكان و وجوب و برهان حدوث اثبات مىكند. او در بين اين ادله علم و قدرت خداوند را هم اثبات مىكند. القسم الثانى في تفصيل الدلائل الدالة على وجود الاله القديم: اين قسم از سه فصل تشكيل مىشود. مؤلف در اين قسم وجود خداوند را با استناد به رواياتى از پيامبر اكرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و امام صادق(ع) و كلماتى از خليفۀ دوم و شافعى و ابوحنيفه اثبات مىكند. بلكه او براى اثبات خداوند استناد مىكند به اجماع ملل و اديان جهان و استشهاد مىكند به كلمات آنها. او براى اثبات خداوند به ادلۀ عرفاء و منجمين اشاره مىكند و قائل است آنچه در قسم اول در اثبات خداوند ذكر شد، ادلۀ يقينى و قطعى بوده و آنچه اينجا بيان شد ادلۀ ظنى و اقناعى مىباشد. القسم الثالث في الكلام في الوجوب و الوجود و الارادات و التعين و الماهية: در اين قسم مؤلف در 7 مسأله واجب لذاته بودن خداوند را اثبات مىكند و اين كه ماهيت او عين وجودش است و او قديم و ازلى است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عبدالله بن سبأ و أساطیر أُخری المجلد 2
نویسنده:
سيد مرتضى عسكري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران ایران: المجمع العلمي الإسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب تاریخ اسلام
کلیدواژههای فرعی :
غلات شیعه ,
تحلیل سندی ,
احادیث و روایات ,
نقد سندی و متنی روایات ,
احادیث ساختگی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
اتهام رفض به تشیع ,
روایت از غُلات ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
تهمت شرک به شیعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی عسکری
کد کنگره:
BP 241/8 /س2ع5
چکیده :
عبدالله بن سبأ و أساطير أخرى، تأليف علامه سيد مرتضى عسكرى، از جمله آثارى است كه نويسنده، به زبان عربى در نقد و رد اتهامات وارده بر مذهب تشيع به رشته تحرير درآورده است. كتاب، اثر عميقى در كشورهاى پيرو تسنّن، بهجاى گذارده و مورد توجه دانشمندان و اساتيد دانشگاههاى مصر، بهخصوص دانشگاه الازهر قرار گرفته است. كتاب در دو جزء تدوين شده است. در جزء اول، ابتدا در بخشى با عنوان مقدمات، دو نامه و جوابيهاى از نويسنده و پس از آن، مطالب در دو عنوان كلى ارائه شده است. مطالب جزء دوم نيز پس از ذكر دو نامه، در ضمن دو قسم مشتمل بر عناوين متعدد ارائه شده است. در انتها نيز خلاصه مطالب آمده است. برخی مخالفان تشیع، این مذهب را ساخته شخصی به نام عبدالله بن سبأ میدانند، این کتاب تلاش کرده است این ادعا را باطل کند. مولف با استناد به منابع متقدم تاریخی (قبل از ۵۰۰ق.)، روایات سیف را با دیگر روایات مقایسه کرده و آنها را جعلی دانسته است. نویسنده ابتدا کتاب را «احادیث سیف» نامگذاری کرده بود ولی به پیشنهاد شیخ راضی آل یاسین (مولف کتاب «صلح الحسن») نام آن را به عبدالله بن سبا تغییر داد. ترجمه فارسی این کتاب با نام عبدلله بن سبا و دیگر افسانههای تاریخی به چاپ رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ازلي و ابدي بودن خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خدا زمان آفرين است لذا معني ندارد خدا داخل در زمان باشد خدا بود و زمان نبود و چون زمان مقدار حركت اشياء مادي است و خدا خالق عالم ماده است پس خدا نسبت به زمان تقدم وجودي دارد. بنابراين معني ندارد كه گفته شود خدا از بي نهايت سال قبل بوده و تا بي نهايت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدیت الهی
,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی)
,
اسماء و صفات الهی
,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
ازلیت حق( احکام هویت غیبی عرفان نظری)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ازلي و ابدي خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از جمله صفات ثبوتي الهي، «ازليت» و «ابديت» باري تعالي است، از نظر همه خداپرستان، خداوند موجودي ازلي است بدين معنا كه در گذشته، سابقه عدم نداشته است و از طرف ديگر خداوند موجودي ابدي است؛ يعني در آينده هيچ گاه معدوم نخواهد شد؛ به عبارت ديگر، خداوند هيچ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء و صفات الهی
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
کلیدواژههای فرعی :
ابدیت الهی ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
ازلیت حق( احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابديت و ازليت خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با توجه به معناي دو اصطلاح واجب الوجود و ممكن الوجود و درك تفاوت ميان آن دو مساله روشن مي گردد. خداوند موجودي است واجب الوجود ؛ بدين معنا كه وجود برايش ضرورت دارد و در واقع عين وجود است و وجود امري ذاتي و غير قابل انفكاك از او است. هيچ جهت و امر عدمي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدیت الهی
,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی)
,
اسماء و صفات الهی
کلیدواژههای فرعی :
ازلیت و ابدیت ,
ازلیت ,
ازلیت الهی ,
مفهوم واجب الوجود ,
مفهوم ممکن الوجود ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
ازلیت حق( احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
ابدیت خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من چطور با دلیل عقلی می توانم ثابت کنم و یقین کنم که خدا ازلی و ابدی است؟ شاید نباشد؟ شما از کجا می دونید خدا ازلی وابدی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از جـمـله صـفـات ذاتی خداوند، (ازليّت) و (ابديّت) اوست. اين دو صفت به معناى آن اسـت كـه وجـود خـداوند، نه آغازی دارد و نه پايانی. گاهى اين دو صفت را تحت عنوان (سرمدى) نیز ذکر مى كنند. در اثبات ازلیت و ابدیت (سرمدی) خدا باید گفت: چون خداوند واج
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
اثبات وجود خدا
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
ابدیت ,
قدم عالم ,
ازلیت ,
ازلیت الهی ,
ابدیت الهی ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
ابدیت حق تعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
ازلیت حق( احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید